Födda 2019

Jag hade i alla fall först ökat lusernet då det är ett högkvalitativt grovfoder vars fibrer är bra för magen. Sen räcker det ju inte alltid, eller så får man inte i dem nog mycket.
Hur gammal är han och skall han skiljas helt från mamma nu snart? Om inte tycker jag det är helt onödigt med mjölkpellets, som främst är anpassade för föl som inte har en mamma/skiljs av tidigt. Ibland är de inte ens väl anpassade för föl heller utan man måste kolla noga vad de innehåller om man vill ge.

Angående uppdrivna kotor har jag inte sett några belägg för att foder (vare sig det är fri tillgång på grovfoder eller något man tillsätter i krubban) skulle vara en orsak till detta. Fel foder kan såklart bidra till en häst som växer sämre, och brister på mineraler och aminosyror kan också vara en bov. Stärkelse är definitivt en bov som stör broskets utveckling bland annat.
Min personliga erfarenhet är att hästen som får sina behov tillgodosedda ser välmående ut och är pigga och glada, och sedan växer de inte alltid jämt för det. Alla våra äter samma foder och åringarna brukar äter något eller ett par kilon lusern och något halvt kilo betfor allihopa, och den enda som lidit av uppdrivna kotor är den vars mor hade lite samma problem som unghäst, vilket leder mig till att tro att det främst var genetiska faktorer som spelade in.
Vad är det folk säger att kotorna rätar sig om de får för mycket av?
Jag tycker verkligen det går mycket troll inom allt som har med foder att göra, och att det drivs på av fodertillverkare som vill sälja sin nya müsli/pulver/Pellet. Det finns tyvärr foder som marknadsförs för dräktiga ston och unghästar som innehåller nästan inget protein, svårnedbrytbar energi och skrämmande höga halter stärkelse.

Förlåt för världens utläggning! Jag känner mig rätt engagerad i den här frågan och är lite trött på alla myskofoder vi skall packas på, som om hästar inte ens äter gräs längre :p
TACK för svar!

Det jag läser/hör är att får de över sitt behov så kan de få uppdrivna kotor. Typ så. Inte ge för mycket energi inte ge för mycket protein, man ska vara försiktig. Osv osv. Samtidigt som de ju behöver en hel del...
Jag ÄR lite skeptisk men egentligen vet jag ju inte.

Just foder är ju en sån där modegrej känns det som. Märkesgrej.
Jag kollar siffrorna och så och skit samma om det är till för islandshästar eller pensionärer liksom 😅


Han är 6,5 månader och mamma åker härifrån i slutet av december ungefär.
 
Våra föl är 7 och 6.5 månader ca. De äter en del gräspellets och proteinkoncentrat . Ger samma sak till mammorna och då äter fölen av det också. Mammorna tar det mesta. Eftersom stona fortfarande kräver mycket foder för att hålla sig fina i hull så tar jag för givet att de mjölkar väldigt mycket fortfarande.

Lilla Dingla som annars blir väldigt rund, hon har minsann tom varit lite tunn här i höst så jag fick fodra på, mer lusern. Eller gräspellets är det jag ger, mycket mer protein per kg ts än vad lusern har.
 
TACK för svar!

Det jag läser/hör är att får de över sitt behov så kan de få uppdrivna kotor. Typ så. Inte ge för mycket energi inte ge för mycket protein, man ska vara försiktig. Osv osv. Samtidigt som de ju behöver en hel del...
Jag ÄR lite skeptisk men egentligen vet jag ju inte.

Just foder är ju en sån där modegrej känns det som. Märkesgrej.
Jag kollar siffrorna och så och skit samma om det är till för islandshästar eller pensionärer liksom 😅


Han är 6,5 månader och mamma åker härifrån i slutet av december ungefär.

Vi den åldern hade jag tyckt det räckt med balanserad vanlig foderstat. Att hitta fölpellets som ens innehåller mjölk är ett jobb i sig och sammansättningen kan man ibland diskutera. Ibland är den bra men något du lika lätt kan åstadkomma utan att ge märkesfoder. För extra protein utöver lusernet gillar jag att ge potatisprotein som är rikt på lysin. För mer energi brukar betforn alltid slinka ned, och så finns det ju olja. Är man nyfiken på vad föl behöver och vad modersmjölken innehåller finns en jättebra rapport från SLU som heter "Näringsbehov hos moderlösa föl".
I sak håller jag med om att man inte skall överfodra, speciellt inte energi och stärkelse, men just på växande ettåriga varmblod brukar problemet snarare vara det omvända. Hingstarna är värst, de har ofta inte tid att äta så mycket som de ska. Så upptagna liksom :p
 
Vi har ett grovfòder med helt extremt mycket protein i år, kvoten ligger på ca 14.... Så jag vågar knappt ge vare sig lucern eller kraftfòder. Fölis har dessutom problem med diarè, pratade med en annan uppfödare som sa att det kan vara pga det "kraftiga" höet i tillägg till mjölken (hon går med mamma 24/7 fortfarande).

Andra som upplevt liknande problem någon gång? Funderar på att dela dem under dagen om det kan få ordning på fölis' mage, men behöver en till sällskapshäst i så fall.. Vill dock helst inte introducera en ny häst medans lillan inte är helt 100, så känns lite som moment 22. 🙈
 
Vi har ett grovfòder med helt extremt mycket protein i år, kvoten ligger på ca 14.... Så jag vågar knappt ge vare sig lucern eller kraftfòder. Fölis har dessutom problem med diarè, pratade med en annan uppfödare som sa att det kan vara pga det "kraftiga" höet i tillägg till mjölken (hon går med mamma 24/7 fortfarande).

Andra som upplevt liknande problem någon gång? Funderar på att dela dem under dagen om det kan få ordning på fölis' mage, men behöver en till sällskapshäst i så fall.. Vill dock helst inte introducera en ny häst medans lillan inte är helt 100, så känns lite som moment 22. 🙈

Jag hade ganska kraftigt hösilage till mina fölungar 2014 har jag för mig, de var jättefina på det. Tror det var 14 i kvot också.

Diarre i samband med hösilage jag har alltid kopplat samman med lite sämre hygienisk kvalitet på hösilaget. Det är inget man ser för ögat alltid, eller känner lukt av, men vissa individer klarar det inte utan blir dåliga i magen. Jag personligen tror inte det har att göra med att kvoten är hög. Du har inte möjlighet att ge något mål med annat grovfoder? Så det inte blir för mycket av de bakterier som finns i hösilaget?

En av mina hästar reagerar direkt med diarre om hösilaget är dåligt (fast det luktar gott och ser gott ut) , på de andra märks inget. På henne fick man då byta ut något mål mot hö då funkade det.

Jag som hela tiden trodde att hon inte tålde hösilage, när jag bytte leverantör upptäckte jag att hon visst kunde äta 100 % hösilage- men inte från alla leverantörer.
 
Jag har delvis en annan åsikt än vissa andra här om sambandet mellan uppdrivna kotor på föl och utfodring. Årets föl hade jag ett helvete med rent ut sagt, där jag såg en direkt korrelation mellan vila och mat när det kom till hennes kotor. Jag tror dock det spelar in att hon dels är stor och att hon föddes tidigt. Hon hängde i knäna redan när hon föddes och där var det supernoga med att hon fick vila ordentligt och att inte panga på med för mycket mat till stoet för då syntes det på kotorna på fölet dagen efter.

Hon är dock den enda jag haft som varit så extremt, mitt Last Liberty sto jag hade verkade "alltid" lämna föl som hängde i knäna första veckorna, men där rätade det alltid ut sig själv och var inte direkt beroende av fodret på samma vis.

Vila tror jag annars är en viktig faktor, får de inte ligga och sova ut ordentligt när de växer så tror jag de lätt vandrar upp och blir överansträngda, speciellt de större individerna.
 
Jag har delvis en annan åsikt än vissa andra här om sambandet mellan uppdrivna kotor på föl och utfodring. Årets föl hade jag ett helvete med rent ut sagt, där jag såg en direkt korrelation mellan vila och mat när det kom till hennes kotor. Jag tror dock det spelar in att hon dels är stor och att hon föddes tidigt. Hon hängde i knäna redan när hon föddes och där var det supernoga med att hon fick vila ordentligt och att inte panga på med för mycket mat till stoet för då syntes det på kotorna på fölet dagen efter.

Hon är dock den enda jag haft som varit så extremt, mitt Last Liberty sto jag hade verkade "alltid" lämna föl som hängde i knäna första veckorna, men där rätade det alltid ut sig själv och var inte direkt beroende av fodret på samma vis.

Vila tror jag annars är en viktig faktor, får de inte ligga och sova ut ordentligt när de växer så tror jag de lätt vandrar upp och blir överansträngda, speciellt de större individerna.

Men nu pratar du om en nyfödd fölunge och inte en snart åring, och en fölunge som redan hade senkontraktur, inte en frisk fölunge som fick senkontraktur för att den fick för mycket foder?
Jag menar inte att det inte är en faktor när ett föl har rätt upp sig. Då måste man framförallt begränsa rörelsen, men också skära allt kraftfoder/begränsa grovfoder. Inte ens då är det ju så att det löser problemet då fodret inte är grundorsaken, och det finns ju inget bevisat samband med att får de den näring de behöver rätar de upp kotorna.
 
Vi har ett grovfòder med helt extremt mycket protein i år, kvoten ligger på ca 14.... Så jag vågar knappt ge vare sig lucern eller kraftfòder. Fölis har dessutom problem med diarè, pratade med en annan uppfödare som sa att det kan vara pga det "kraftiga" höet i tillägg till mjölken (hon går med mamma 24/7 fortfarande).

Andra som upplevt liknande problem någon gång? Funderar på att dela dem under dagen om det kan få ordning på fölis' mage, men behöver en till sällskapshäst i så fall.. Vill dock helst inte introducera en ny häst medans lillan inte är helt 100, så känns lite som moment 22. 🙈

Det finns ju något som kallas Baron Gruff sjukan där stora ansamlingar av protein i grovtarmen leder till tillväxt av bakterier som ger illaluktande diarré, men denna sjuka kopplas nästan alltid till överutfodring av proteinkoncentrat där hästen kan få i sig stora mängder på kort tid.
Kanske kan det vars värt att begränsa intaget lite av det kraftiga silaget och se om det blir bättre? Annat som kan paja magen helt på dem är vattnets hygieniska kvalitet (som kan påverkas i sådant här extremt blött väderlag, vet inte hur ni har det borta i Norge nu) eller överdrivet intag av salt.
 
Hade 3 föl förra året som pga att det blev för mycket energi i gräset för att det var så torrt ,reste kotor och dom fick jag operera alla 3, varav en fick vandra vidare vid 4 månaders ålder. alla fölen var födda med bra benställning. dom var mellan 2-3 månader när detta skedde.
 
Hade 3 föl förra året som pga att det blev för mycket energi i gräset för att det var så torrt ,reste kotor och dom fick jag operera alla 3, varav en fick vandra vidare vid 4 månaders ålder. alla fölen var födda med bra benställning. dom var mellan 2-3 månader när detta skedde.
Det låter ju hemskt ! Så sorgligt med den som inte klarade sig :( :heart
 
IMG_20191130_105304_610.jpg

Killarna idag.
 
Pälsen på min fölunge är inte så maffig som andras här i tråden 😅😍

Men den är alldeles tillräcklig ändå har jag nu tillslut lugnat mej med.
Fölis fryser inte, han blir definitivt aldrig blöt inpå kroppen eftersom allt rinner av som en gås ,
pälsen beter sej dom päls ska.

'Pansarpäls' som min sambo uttryckte det 😂
 
Pälsen på min fölunge är inte så maffig som andras här i tråden 😅😍

Men den är alldeles tillräcklig ändå har jag nu tillslut lugnat mej med.
Fölis fryser inte, han blir definitivt aldrig blöt inpå kroppen eftersom allt rinner av som en gås ,
pälsen beter sej dom päls ska.

'Pansarpäls' som min sambo uttryckte det 😂

Ja julius päls är nästan extrem! Men han är ju hälften kbl så gissar att det kommer därifrån :p
 

Liknande trådar

Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
18 19 20
Svar
391
· Visningar
47 970
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 423
Senast: Mia_R
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
1 829
Senast: Smurfoff
·
  • Omröstning
Kultur Tillägg i efterhand: Lyckades lägga in en omröstning för finalen. Man kan rösta på upp till 3 alternativ, för att göra det liiite mer...
29 30 31
Svar
602
· Visningar
23 374
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp