Födda 2019

IMG_20200719_123354.jpg


Go och glad. Muggen har blivit bättre, hoppas det försvinner helt!
 
DAE7FDA6-C94B-4AD6-BFE4-C32F17F71D6F.jpeg

Julius och hans kompisar fick ny hage idag med massa gott gräs! De sprang några varv, sen åt dom! Än så länge väldigt lugn, leder utan kedja, dock sparkar han lite åt mig med sina framben.
ska stallas upp i nytt stall närmre hemma i början på september om allt går enligt planerna, längtar lite, han har ju stått en halvtimma bort sen i februari så inte varit där allt för ofta!
 
Min häst växer och växer. Och växer.
Han trivs bra på sitt bete och med sina vänner men lyckades ju bli herren i hagen 🙃
Har stått längst bort varje gång jag hälsat på men omedelbart känt igen min vissling och kommit gående. 🥰
Sen har han stått och gosat exakt hur länge som helst. Ska bli skönt att få hem honom igen och träffa honom varje dag ☺
6CF898A5-7D04-49E4-82FB-513AFB16370A.jpeg
 
Min häst växer och växer. Och växer.
Han trivs bra på sitt bete och med sina vänner men lyckades ju bli herren i hagen 🙃
Har stått längst bort varje gång jag hälsat på men omedelbart känt igen min vissling och kommit gående. 🥰
Sen har han stått och gosat exakt hur länge som helst. Ska bli skönt att få hem honom igen och träffa honom varje dag ☺Visa bifogad fil 55569

julius växer nästan bara på bredden 😅 folk säger att ettåringar är gängliga!

F54ADBA0-086D-4BE5-8C14-049FF1F6DF40.jpeg
 
Lille Sappe har nu åkt transport utan sin mamma för första gången. Vi lastade på honom och hans treåriga bror nere på betet och körde hem dem för hovis, så fick de åka tillbaka sen. Innan har vi tränat på att bara gå in och stå med allt stängt, och så har han fått lite att äta. Vi tänkte lasta treåringen först som "stöd" men Sappe hade så bråttom in att han gick in själv. Inte mig emot! Gick jättebra att köra dem också. :)
 
Jag längtar också till vår grabb får komma hem. Här växer det på alla håll också, den där rangliga fölungen börjar nästan se ut som en häst nu.

Hovis fixade fötterna utanför hagen för några veckor sedan och trots att kompisarna var snälla nog (:cautious:) att sticka 200m bort utom synhåll från där vi stod så stod han snällt kvar och gosade hellre in sig i min famn :love::cry:
Idag när jag var förbi och hälsade på låg han och vilade när jag kom fram. Som vanligt kastade han huvudet i knäet på mig och kunde inte få nog av gos 🥰
 
Igår var hovslagaren på plats, Julius skötte sig som vanligt Men vi mätte honom igen och det visade sig att vi läst fel på stickan sist vi mätte, han är bara 140 cm, inte 144 som vi trodde! Jag hoppas han växer mer framöver 🤪
Just hur stora de blir är ju något man funderar på. Mandel var 138 sist jag mätte honom. Det känns som om han kan bli allt från 146 och uppåt.. Jag tycker det hade varit trevligt om han blev en liten häst 🥰 . Oavsett höjd så är väl både Julius och Mandel av lite grövre typ och kommer lätt bära en vuxen ryttare tänker jag.
 
En annan sak jag funderar på är inridningen. Mandel är ju så känslig och det är inte förrän nu i dagarna han faktiskt har accepterat (tycker inte om!) att jag tar på hans mage och även nuddar skapet. Det här med att man inte får komma i närheten av skapet tror jag grundar sig i den veterinärundersökning som han var med om när han skulle kastreras. Vet skulle känna om kulorna var nere och hästen fick fullständigt panik och slog frenetiskt i boxväggen. Sen dess är han tyvärr väldigt misstänksam om man ska pilla där. Men nu så accepterar han äntligen. Han tycker också mycket om när man lägger en arm om honom och liksom kramar sidorna om honom, han verkar gilla det och slappnar av, tack o lov.

Man kan också klappa honom överallt samt luta sig över honom när man står på pall. Låter kanske lite löjligt att påbörja det här redan nu, men iom att han är så känslig så får han ha en annan grundhanteringsträning än vad jag brukar ge mina unghästar. Han måste liksom trubbas av lite, och det får ta tid, därför börjar jag lite smått så här redan. Han ska acceptera att jag är över, bredvid, bakom, framför honom och att det rör sig och grejar lite överallt.

Har tränat lite på det här 3-4 ggr bara och kommer göra det lite mer i höst när de är uppstallade.

Fast kram och gos får han varje dag.

Tack och lov är han inte bakskygg i alla fall.
 
Just hur stora de blir är ju något man funderar på. Mandel var 138 sist jag mätte honom. Det känns som om han kan bli allt från 146 och uppåt.. Jag tycker det hade varit trevligt om han blev en liten häst 🥰 . Oavsett höjd så är väl både Julius och Mandel av lite grövre typ och kommer lätt bära en vuxen ryttare tänker jag.
Ja han kommer bli grov, jag har dock extremt långa ben 😂 men annars får jag fokusera mer på körning :)
 
Just hur stora de blir är ju något man funderar på. Mandel var 138 sist jag mätte honom. Det känns som om han kan bli allt från 146 och uppåt.. Jag tycker det hade varit trevligt om han blev en liten häst 🥰 . Oavsett höjd så är väl både Julius och Mandel av lite grövre typ och kommer lätt bära en vuxen ryttare tänker jag.

Min var avlad för att bli d-ponny (mamma ridponny är 146 cm och pappa welsh cob 145) men han är runt 140 redan så vi får se vad han landar på. Det känns som att han har satt iväg att växa igen, rumpan är en bit högre än manken.
 
Jag är nöjd bara Lilla-A inte blir mindre än sin mamma, som är 1,64... Hennes brorsa är typ 1,61-1,62, och jag känner att det saknas ungefär 5 cm för att han ska vara "perfekt" för mig (jag är 1,72).

Blir spännande att mäta henne när de kommer hem från betet, gissar att hon var kring 1,50 i våras så hoppast att hon har växt under sommaren, har inte sett henne på snart 6 veckor nu....
 

Liknande trådar

Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
18 19 20
Svar
390
· Visningar
47 961
Senast: Ketrawzc
·
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 423
Senast: Mia_R
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
1 829
Senast: Smurfoff
·
  • Omröstning
Kultur Tillägg i efterhand: Lyckades lägga in en omröstning för finalen. Man kan rösta på upp till 3 alternativ, för att göra det liiite mer...
29 30 31
Svar
602
· Visningar
23 353
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Konstigt simsätt
  • Hat
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp