Födda 2019

27E4733C-7222-4569-9A6C-D151E99818C7.jpeg

Nu har Julius flyttat! Tog fem min att lasta, jag höll fram o två bak höll longerlina bakom rumpan. Gick väldigt smidigt och han verkar gilla sin gigantiska box!
 
Leder in och ut från hagen då och då (går på bete ännu) för att borsta och kratsa hovar. Brukar kolla så att start och stopp funkar när vi leder.
Nej..Borstar ngn gång och kratsar hovarna. Annars är det flockliv för mina.

Tack för svar!
Det är samma här ungefär.

Har en bekant som provtränsat men även testlongerat sin lika gamla. Tyckte det var tidigt men egentligen vet jag inte riktigt vad som är normalt.
 
Tack för svar!
Det är samma här ungefär.

Har en bekant som provtränsat men även testlongerat sin lika gamla. Tyckte det var tidigt men egentligen vet jag inte riktigt vad som är normalt.

Ja det är helt för tidigt enligt mig. Sånt gör jag tidigast när dom ska ridas in dvs 2,5-3 år.
Det är såna som jag tidigare skrivit om som jag har sett på instagram.. Tror inte dom får ngn som helst fördel av att hålla på så här tidigt. Tvärtom..
Jag hanterar mina föl så dom kan gå någorlunda fint i snöre och lyfta benen för hovslagaren. Sen får dom vara bebisar och leva flockliv tills det är dags för inridning. Borstar då och då och visiterar varje dag annars inget typ.
 
Gör ni något särskilt med era hästar nu som ett och halvtåringar?
Han åkte transport i förra veckan eftersom han flyttade. I övrigt in och ut ur hagen och borstas. Han har haft träns och sele på några ggr, ska tömköras lite framöver eftersom han ska köras in är planen :)
 
Jag gör inte mycket med mina nu. De har blivit lasttränade ett par gånger i somras. När de stallas in, oktober, kommer jag ta upp lastträningen och även rykta, kratsa hovar mm. Mandel har ju varit ganska känslig och fått stora skälvan när någon människa rör honom, så lite beröring får han stå ut med varje dag. Det innebär bara att han typ får en kram och att jag lägger armen över ryggen på honom samt stryker honom över mage och bakben. Just han behöver den dagliga behandlingen.

Hade en mardröm i natt. Drömde att jag hade sålt Mandel. Som tur var , vaknade jag upp till verkligenheten :laugh:
 
Min lilltös kom hem från bete för några veckor sedan och går nu på lösdriften hemma (med 1,5 ha gräs ändå) - hon lyckades dock skada sig lite precis innan hon lämnade betet, så vi har "tränat" på att gå in i stallet själv och rensa sår och ge medicin på sistonde. :p Himla skönt att hon redan var extremt snäll att hantera sedan innan, och van att spolas etc.

Tänker inte direkt göra något med henne i vinter, möjligtvis följa med ut i skogen som handhäst någon gång, med mindre jag skickar iväg henne till en kompis som behöver sällskap till sitt stoföl... Har inte helt beslutat än men känns som att hon borde skiljas från sin mamma snart, då mamman inte tänker vänja av henne överhuvudtaget verkar det som.
 
Julius verkar ha så härligt psyke, eller vad jag anser är härligt i alla fall! Orädd, lugn, inga problem att ta in ensam och sådär! Sen blir han nog aldrig en ärtig tävlingshäst för höga klasser, men jag vill ju ha en hobbyhäst så för mig är det perfekt 😍 igår var vi in och spanade på ridhuset, för att komma dit måste man gå igenom en lada där man förvarar balar, bilar, båtar, byggställningar osv men han följde mig hela vägen utan att tveka!
5790C766-E7B3-4BD6-B466-AF504BBB05D2.jpeg
 

Liknande trådar

Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
18 19 20
Svar
390
· Visningar
47 963
Senast: Ketrawzc
·
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 423
Senast: Mia_R
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
1 829
Senast: Smurfoff
·
  • Omröstning
Kultur Tillägg i efterhand: Lyckades lägga in en omröstning för finalen. Man kan rösta på upp till 3 alternativ, för att göra det liiite mer...
29 30 31
Svar
602
· Visningar
23 363
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp