Födda 2019

Lite spring i benen idag!
Lyfta på benen gör han ju iallafall, när andan faller på. De där hemskt långa spindelbenen täcker dessutom väldigt mycket mark.😅
Mest ser man hur han fjösar runt och då ser han lite trist och oaktiv ut 🙈
Har nån liten misstanke om att 40bana kommer vara lite trångt åt den här i framtiden :laugh:

BB5C90B1-CF60-4C09-9BF0-DDFEA6361113.jpeg
 
Min går på lösdrift och gör ingenting, tänker börja med longering, tömkörning och inridning kanske kring november - december, med sikte på treårstest nästa år.

Hon är van att åka transport, spola benen, och har varit i skogen som handhäst ett par ggr, så det känns som hon är mera än tillräckligt mycket hanterat för sin ålder. 🙂
 
Hej! Ny i tråden :angel:
Jag har lyckas blivit med en -19:are efter jag varit hästlös i nästan två år. Jag var tidigare aktiv i 2010 gruppen när jag ägde min förra (då ung-) häst så ska bli spännande med en ny en. Då han var redan 3-4 år när vi köpte honom kunde vi hoppa rakt in i inridning och allt runt om det, men nu är det lite tid kvar. Tänkte bara fråga vad ni andra gör med era? Hur ser er "planering" för de ut? Hur mycket har ni hunnit göra? Bara lite allmänt bara

Jag presenterar min kille här när han står på stallplan, nu går jag bara och längtar i ett par veckor till och vill inte råka "jinxa" något med att presentera honom för tidigt ifall något händer. :cautious::D
Vi gör ingenting :) Han går på lösdrift med sina brorsor och tas in för verkning. Han kan gå i snöre, stå i snören på stallgången, uppföra sig med hovslagaren och vi har varit inne och ätit mat i transporten några gånger. Han är otroligt snäll och okomplicerad. Planen är att åka på inridning i vinter och förhoppningsvis unghästtest till våren.
 
Så söt han är! Ser ju ganska rejäl ut ändå, kan tänka mig att han kommer bära upp även lite längre ryttare hyfsat.
Ja, han är bra byggd så! Kort rygg, ganska ”djup” och rejäla ben, utan att benen är grova. Eller hur man nu ska förklara 😅 tror många ridskolor skulle vara avis på modellen!
 
Går i tankarna om 3 års testet. Ska såklart förbreda och träna så att min är redo för det, men hur tänker ni andra? Ska era vara med? Hur viktigt är det?
Min blir ju troligtvis en mer lovande kille än någon tidigare häst jag haft, och då kan det vara kul att ha gjort det som "merit". Men det krävs ju en del att åka och visa och så. Är det värt det? :D (för min del kan han lika gärna aldrig sätta fötterna på en tävlingsbana eller liknande eftersom jag inte har nerverna för tävling/utställning, men tänker om han ska säljas i framtiden)
 
Går i tankarna om 3 års testet. Ska såklart förbreda och träna så att min är redo för det, men hur tänker ni andra? Ska era vara med? Hur viktigt är det?
Min blir ju troligtvis en mer lovande kille än någon tidigare häst jag haft, och då kan det vara kul att ha gjort det som "merit". Men det krävs ju en del att åka och visa och så. Är det värt det? :D (för min del kan han lika gärna aldrig sätta fötterna på en tävlingsbana eller liknande eftersom jag inte har nerverna för tävling/utställning, men tänker om han ska säljas i framtiden)
Jag har blivit tillsagd att visa Julius, dock utom tävlan då han inte är renrasig. Jag funderar lite, jag tänker inte visa honom utan då måste någon annan göra det. Förhoppningsvis så åker han på inridning på min gamla gymnasieskola (inget bestämt men jag hoppas det) och då kanske någon av eleverna kan/vill visa honom. Men det är inget jag vet utan bara har i tankarna :) Annars har jag en kompis som säkert kan visa!
 
Min NWB ska visas, med mindre hon säljs innan dess men då kommer jag försöka få nya ägaren att visa. Iom att det är min egen uppfödning så blir det ju även meritterande för stoet med visade avkommor, och jag vill gärna ha en bedömning på dem.
 
Jag har blivit tillsagd att visa Julius, dock utom tävlan då han inte är renrasig. Jag funderar lite, jag tänker inte visa honom utan då måste någon annan göra det. Förhoppningsvis så åker han på inridning på min gamla gymnasieskola (inget bestämt men jag hoppas det) och då kanske någon av eleverna kan/vill visa honom. Men det är inget jag vet utan bara har i tankarna :) Annars har jag en kompis som säkert kan visa!
Jo det är där skon klämmer för mig också. Jag vill helst inte visa själv utan behöver någon som ska göra det åt mig. Har nästan ett år på mig att hitta någon men... :D Vad smart det där med gymnasieskolan!
 
Jo det är där skon klämmer för mig också. Jag vill helst inte visa själv utan behöver någon som ska göra det åt mig. Har nästan ett år på mig att hitta någon men... :D Vad smart det där med gymnasieskolan!
Jag träffade min gamla lärare på hööks för ett tag sen av en slump, då frågade jag och hon sa i mån av tid kan de ta emot inridningshästar! På ”min” tid hade de samarbete med Flippans uppfödare så vi hade ofta hennes unghästar på inridning. Bla Sparven var hos oss på inridning, så min lärare visade henne på treårs om jag inte minns helt fel! Så Sparven har jag tömkört och löshoppat 😅
 
Idag är Mandel levererad till sitt nya hem. Han var så duktig, gick rakt in i transporten och stod snällt. Kompisen Dingla var med o höll sällskap och tog avsked. ❤️
Jag har haft en så tung vinter och vår med hästarna, det har varit det ena efter det andra, så jag var helt enkelt tvungen att sälja. Orkar inte med dem alla.
Han fick i alla fall komma till jättebra nya ägare, och ett så fint ställe, mysigt och välskött, stor hage med valack-kompisar. Han kommer bli så väl omhändertagen ❤️
 

Bifogade filer

  • Dingla o Mandel.jpg
    Dingla o Mandel.jpg
    205,6 KB · Visningar: 48

Liknande trådar

Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
18 19 20
Svar
392
· Visningar
48 176
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 427
Senast: Mia_R
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
1 839
Senast: Smurfoff
·
  • Omröstning
Kultur Tillägg i efterhand: Lyckades lägga in en omröstning för finalen. Man kan rösta på upp till 3 alternativ, för att göra det liiite mer...
29 30 31
Svar
602
· Visningar
23 462
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp