Födda 2019

Blev till att jag lite hastigt och lustigt hämtade hem Lille-A i går, iom att hennes mamma behövde sällskap då mitt andra sto med föl fick åka in till klinik. Mammahäst var inte jätteförtjust i att få hem sin dotter, snarare arg som en bi på henne... men nu i kväll stod de båda i vindskyddet samtidigt, så det verkar gå bättre i alla fall. Nu väntar vi på ett helsyskon till Lille-A när som helst, blir spännande!

Tösen börjar äntligen påminna lite om en riktig häst, och jag TROR hon kommer bli fin när hon är färdigväxt. :love: Hoppast bara att hon är i en bra fas i slutet av sommaren när det blir utställning här, så att det är lönt att visa henne...

Lite beroende av hur länge hon stannar hemma, så kanske möjligtvis jag påbörjar invänjing av bett eller tömkörning nu innan betet. Eller så låter jag det vara. Vem vet - inte jag. :p:rofl:

Blir ingen bild, då hon inte är särskilt vacker just nu med sin långa man och päls som håller på att fällas....
 
184214233_10158045843187267_6219594507197825292_n.jpg


Nicke fyller två år idag!
 
3B92F623-E870-421F-929F-AB185F92810D.jpeg


Julius har verkligen hamnat i hästparadiset! Höga ”berg”, djupa dalar, rinnande vatten, ca 25 ha att röra sig på 😍 Kommer ha en stark, naturligt musklad häst i höst! Hoppas det är dundergräs som ger längre ben också 😅 Och förhoppningsvis miljötränad, då de går över bäcken samt att det är naturreservat där folk rör sig!
 
Idag transporttränade en stallkompis på ridbanan när jag skulle ta in Malcom, så vi passade på att se vad han tyckte om transporten (träning skadar ju aldrig). Inga problem sa Malcom :D Han gick på rampen utan att tveka. Det var läskigt att gå in med bakhovarna dock så vi avbröt där. Hur duktig som helst!

189834787_834490380502286_6510870193987185766_n.jpg
 
Blev inte så mycket gjort med Lilla-A, hennes mamma fölade bara ett par dagar efter att jag tog hem henne, så nu har hon åkt tillbaks till sina unghästkompisar igen. Men kan bjuda på en liten bild från deras "betessläpp" på invänjingsbetet i dag. Min är då den mörkbruna längst fram i bilden.

191877353_4271733249545889_5814921003830085607_n.jpg
 
Blev inte så mycket gjort med Lilla-A, hennes mamma fölade bara ett par dagar efter att jag tog hem henne, så nu har hon åkt tillbaks till sina unghästkompisar igen. Men kan bjuda på en liten bild från deras "betessläpp" på invänjingsbetet i dag. Min är då den mörkbruna längst fram i bilden.

191877353_4271733249545889_5814921003830085607_n.jpg
Jag vill också ha berg i mina bakgrunder 😍
De ser lyckliga ut!
 
Vi har flyttat till ett nytt stall efter att förra stället plötsligt sa upp alla kontrakt pga hälsoskäl hos stallägaren. Väldigt tråkigt, men det har blivit jättebra med många nya kompisar både i min och i Malcoms ålder. Vi har testat på att gå ut i skogen, longerat, miljötränat och tömkört. Malcom fixar allt utan problem. Otroligt rolig och okomplicerad häst :love: När vi tömkörde för första gången och han fixade styrningen bettlöst utan problem kunde jag bara tänka "oj, vad lätt det kommer bli att rida in den här". Han fixar allt! Och charmar alla i stallet :D

Bilder från idag!

BeFunky-collage (1) (1).jpg
 
8946C920-A0DF-4C03-B3C1-95D4CCB85512.jpeg

Julius har fått naglarna klippta idag, vem behöver stall? 😅 Snäll häst och flexibel hovslagare! (Finns dock stall, det röda i bakgrunden men gick lika bra ute!)
Hans hovar växer så himla långsamt och är riktigt starka/fina. Inte verkad sen i påskas men inte heller funnits behov. Fanns knappt något att ta idag heller, men mitt samvete sa att det behövdes 🙈
 
Julius skadade sig igår, så från paradiset till boxvila! Fick köra ”hem” honom då det ännu inte finns boxar på betet och jag har 40 min enkel väg, ska tempa morgon och kväll. Ville inte lägga det på stallägaren även om hon säkert skulle ha ställt upp!
 
Julius skadade sig igår, så från paradiset till boxvila! Fick köra ”hem” honom då det ännu inte finns boxar på betet och jag har 40 min enkel väg, ska tempa morgon och kväll. Ville inte lägga det på stallägaren även om hon säkert skulle ha ställt upp!
Hur går det med Julius? Är han okej med boxvilan?
 
Hur går det med Julius? Är han okej med boxvilan?
Han fick en sjukhage i alla fall! Han är förvånandsvärt lugn, det är skönt, kände mig lite orolig först att han skulle tycka att sjukhagen var för liten! Flyttar den lite varje dag så han har lite gräs att äta.
Såret är fint fastän det är fult. Vet var ute igår och tog bort dränaget. Kommer ev bli en del svallkött som måste skäras bort, kommer ta ett tag att läka… Men inget var eller så än så länge!
 

Bifogade filer

  • A04AD091-05F1-4228-8569-B01B333729FD.jpeg
    A04AD091-05F1-4228-8569-B01B333729FD.jpeg
    605,7 KB · Visningar: 49
Veterinären var ute idag! Minst två till tre veckors boxvila, kommer bli en del svallkött… Hon tog bort alla stygn idag! Blöder en hel del, blev blodbad på stallgången 🙈 än så länge är han lugn i box/sjukhage. Hoppas det håller i sig! Snart två veckor i husarrest…
 
Veterinären var ute idag! Minst två till tre veckors boxvila, kommer bli en del svallkött… Hon tog bort alla stygn idag! Blöder en hel del, blev blodbad på stallgången 🙈 än så länge är han lugn i box/sjukhage. Hoppas det håller i sig! Snart två veckor i husarrest…
Stackars! Så trist att det skulle bli sådär!
Tur han verkar vara av rätta virket 😊
 
Stackars! Så trist att det skulle bli sådär!
Tur han verkar vara av rätta virket 😊
Ja det var inge roligt, men som veterinären sa idag så är det tur i oturen, hade skadan skett några cm längre ner så hade knäet kunnat ta rejält med stryk, med leder och så! Nu är det ju ”bara” en sårskada!
 
Ja det var inge roligt, men som veterinären sa idag så är det tur i oturen, hade skadan skett några cm längre ner så hade knäet kunnat ta rejält med stryk, med leder och så! Nu är det ju ”bara” en sårskada!
Hoppas det läker så fint det går.

Bytte hage till våra hästar i måndags då det var väldigt nerbetat. Lite rejs, men såg ok ut, de har gått i den tidigare i sommar. Efter fem minuter kommer grannen och meddelar att ”den lille fuxen är utanför hagen”. Ingen aning om hur eller var han kom ut men han kanske fick feeling och hoppade? De andra var snällt kvar på rätt sida staketet i alla fall och vi hade tur att en annan granne precis körde förbi och fångade in honom, fick leda tillbaka honom och då drog han en repa men sen har han hållt sig inne i alla fall…
 
Min tös går på bete och gör typ ingenting, kollar/trimmar hovar ibland bara. Men jag måste snart åka ner och kolla på henne lite ordentligt, och bestämma mig om hon ska visas på utställning om en månad. I så fall borde vi börja vänja in bett och träns lite smått, och så måste nog equiterapeauten gå över henne en gång eller två. Tar möjligtvis hem henne en sväng då, men de har det så fint på betet så allra helst vill jag att hon går där längst möjligt och ta hem henne någon månad på senhösten/vintern istället.

A längst fram/ner i bilden. :) Hon går med samma gäng som hon stått med i vintras, två 4-åriga ston och ett äldre avelssto.

190990114_2959691964307250_8116517704809304291_n.jpg
 

Liknande trådar

Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
18 19 20
Svar
392
· Visningar
48 168
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 427
Senast: Mia_R
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
1 839
Senast: Smurfoff
·
  • Omröstning
Kultur Tillägg i efterhand: Lyckades lägga in en omröstning för finalen. Man kan rösta på upp till 3 alternativ, för att göra det liiite mer...
29 30 31
Svar
602
· Visningar
23 449
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp