Födda 2019

i söndags blev mitt föl som är 20 dagar träffad av en hov av en av de andra stona uppe vid armbågen visade det sig ,trodde ett tag att benet var av :eek: när vi väl fick tag på mamma och fölis så såg vi att benet ej var av men hon hade förstås ont. hon har inte varit svullen och det tycker jag är lite konstigt men hon har en diffus hälta, pratade med min hemma vet och hon tyckte att vi skulle röntga, så idag fick hon åka iväg för att röntgas så får vi se vad vi får för dom
:cry:
 
Håller tummarna för din fölis @tabac ! :heart


Min lilla Amèlies lekkompis blev tyvärr moderlös i går, då hans mamma fick kolik med tarmvred som inte gick att lösa. :cry::cry::cry:
Nu försöker vi få tag på veterinär som kan hormonbehandla stallägarens sto (den som förlorade sitt föl förra veckan), hon har fortfarande mjölk så om hon bara kunde ta sig an honom så skulle det kännas lite bättre för alla parter iaf.... Håll tummar och tår!
 
@tabac håller tummarna för ditt föl.

@sorbifolia hoppas det löser sig för din stallägares föl, att det fungerar så att det andra stoet kan bli amma. En sån otur för din stallägare! Hur länge efter fölningen fick stoet kolik?
 
@sorbifolia hoppas det löser sig för din stallägares föl, att det fungerar så att det andra stoet kan bli amma. En sån otur för din stallägare! Hur länge efter fölningen fick stoet kolik?

Hon fölade tisdag morgon i förra vecka och blev dålig måndag kväll, så ganska eksakt en vecka efter. Oerhört trist. :(

Funderar på att låta mitt sto ta hand om båda fölen om vi inte kan skaffa en amma, men hennes eget föl dricker nåt så enormt så det känns som om hon knappt har tillräckligt med mjölk för en unge...
 
Hon fölade tisdag morgon i förra vecka och blev dålig måndag kväll, så ganska eksakt en vecka efter. Oerhört trist. :(

Funderar på att låta mitt sto ta hand om båda fölen om vi inte kan skaffa en amma, men hennes eget föl dricker nåt så enormt så det känns som om hon knappt har tillräckligt med mjölk för en unge...

Stina fixar 2 föl om dom hinner så mycket det krävs för att producera mjölk så det räcker för 2 st men det är inget har rekommenderar.

Mitt sto adopterade på efter bevåg hagkompisens 3 månaders föl när stoet dog. Hon hade själv ett lika gammalt stoföl på sidan.

Gick sjuka mängder foder och ändå föll hon ur.

Bäst är om han får en annan amma som bara är hans.
 
Byter till den här tråden då fölis äntligen kom igår kl 9,30 ❤️ Så efterlängtat! Släppte bara hästarna lösa i paddocken igår och inatt fick dom vara inne. Idag tänkte jag släppa dom i hagen för första gången. Minns att med förra fölet så sprang han in i stängslet och fastnade, hur gör ni för att undvika sånt? Sätter plast på tråden så den syns tydligt? Kör ni med en extra tråd?

Lilla Hollywood
 

Bifogade filer

  • B37F0749-493F-458B-A965-5BB13721FCEE.jpeg
    B37F0749-493F-458B-A965-5BB13721FCEE.jpeg
    416,8 KB · Visningar: 149
Byter till den här tråden då fölis äntligen kom igår kl 9,30 ❤ Så efterlängtat! Släppte bara hästarna lösa i paddocken igår och inatt fick dom vara inne. Idag tänkte jag släppa dom i hagen för första gången. Minns att med förra fölet så sprang han in i stängslet och fastnade, hur gör ni för att undvika sånt? Sätter plast på tråden så den syns tydligt? Kör ni med en extra tråd?

Lilla Hollywood

Har plankhage de första dagarna.
Grattis till ett fint föl!
 
Ni som använt hormonbehandling för att få ett sto (amma) att ta sig an en fölunge, @cirkus @DressageNerd (vet inte om det fanns flera), är det något särskilt man ska tänka på? Våran veterinär har ju ingen erfarenhet av detta och är skeptisk, stoet var jättearg på fölet då vi försökte låta dem hälsa tidigare (fick inte tag på någon som kunde spruta i går) och stoägaren är rädd att hon kommer döda fölis... Hon har aldrig haft föl innan det som kom i år och som var dödfött...

Jag tänker att vi binder upp stoet och håller upp ett framben så som man gör utan hormonbehandling, för säkerhets skull... Men hur länge kan det tänkas behövas? Antar att de flesta ston man försökt denna metoden med har varit mammor tidigare...?
 
Ni som använt hormonbehandling för att få ett sto (amma) att ta sig an en fölunge, @cirkus @DressageNerd (vet inte om det fanns flera), är det något särskilt man ska tänka på? Våran veterinär har ju ingen erfarenhet av detta och är skeptisk, stoet var jättearg på fölet då vi försökte låta dem hälsa tidigare (fick inte tag på någon som kunde spruta i går) och stoägaren är rädd att hon kommer döda fölis... Hon har aldrig haft föl innan det som kom i år och som var dödfött...

Jag tänker att vi binder upp stoet och håller upp ett framben så som man gör utan hormonbehandling, för säkerhets skull... Men hur länge kan det tänkas behövas? Antar att de flesta ston man försökt denna metoden med har varit mammor tidigare...?

Försök att få tag i Ursula Palm på Equimed eller Henryk Nyberg - de är duktiga på detta.


Veterinären ska följa instruktionerna och inte hålla upp något ben. Stoet kommer att genomgå en hormoniell fölning och svettas - därefter så ska svetten skrapas av från stoet och läggas på fölis. Fölungen ska sedan backas in till mamman så att hon får chansen att känna lukten av fölungen innan dengår till juvret.

Viktigt är att stoet inte hör eller ser fölungen under proceduren.
 
På dygn 355 tittade detta lilla underverk ut. Hon är allt jag nånsin drömt om. var helt säker på att det låg en liten mörkbrun hingst där inne men istället tittade denna tjej ut. Lite oklart vad hon har för färg men skulle gissa på att hon blir svart med schabraktigrering. Oavsett så är hon helt perfekt:love:
 

Bifogade filer

  • milli1.jpg
    milli1.jpg
    316,9 KB · Visningar: 116
Försök att få tag i Ursula Palm på Equimed eller Henryk Nyberg - de är duktiga på detta.


Veterinären ska följa instruktionerna och inte hålla upp något ben. Stoet kommer att genomgå en hormoniell fölning och svettas - därefter så ska svetten skrapas av från stoet och läggas på fölis. Fölungen ska sedan backas in till mamman så att hon får chansen att känna lukten av fölungen innan dengår till juvret.

Viktigt är att stoet inte hör eller ser fölungen under proceduren.

Ja, givetvis ska instruktionerna följas. Vet inte om det framgick, men jag syftade på att hålla upp benet när fölungen ska få dia efteråt, så att stoet inte kan sparka fölet. I fall att hon inte blir helt "övertygad" om att vara snäll mot honom trots hormoner...
 
@sorbifolia + på Cirkus inlägg, vår vet fick instruktioner av Ursula Palm.
Jag skulle inte rekommendera att hålla i några framben, det skall framgå rätt tydligt om stoet accepterat fölungen efter behandlingen.
Vårat ammasto sniffade glatt, pep och slickade lite på den lilla, så var det klart. En bekants ammasto hade varit mer tydlig och pratat/duttat med den lille direkt.
 
@sorbifolia + på Cirkus inlägg, vår vet fick instruktioner av Ursula Palm.
Jag skulle inte rekommendera att hålla i några framben, det skall framgå rätt tydligt om stoet accepterat fölungen efter behandlingen.
Vårat ammasto sniffade glatt, pep och slickade lite på den lilla, så var det klart. En bekants ammasto hade varit mer tydlig och pratat/duttat med den lille direkt.

Okej, så då backar vi bara fram den lilla och låter henne nosa?

I går då hon fick hälsa över boxdörren så bet hon honom i ansiktet, därav att vi vill vara lite extra försiktiga....
 
Ja, givetvis ska instruktionerna följas. Vet inte om det framgick, men jag syftade på att hålla upp benet när fölungen ska få dia efteråt, så att stoet inte kan sparka fölet. I fall att hon inte blir helt "övertygad" om att vara snäll mot honom trots hormoner...

Nej, jag säger som @DressageNerd ni ska inte agera som om stoet tänker ha ihjäl fölet. Antingen kommer hon direkt ta ungen till sig eller så kommer hon tydligt visa att det gör hon inte - ni kommer hinna få ut fölet innan han är inne helt om hon reagerar dåligt
 

Liknande trådar

Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
401
· Visningar
49 754
Senast: pajaztar
·
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 547
Senast: Mia_R
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
1 956
Senast: Smurfoff
·
  • Omröstning
Kultur Tillägg i efterhand: Lyckades lägga in en omröstning för finalen. Man kan rösta på upp till 3 alternativ, för att göra det liiite mer...
29 30 31
Svar
602
· Visningar
25 258
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp