Jino växer och är nu 3 månader. Vi valde att inte visa för vi orkade inte med proceduren och han kommer ju ändå bli valack framöver.. Har också letat på en lösdrift där han ska få flytta till efter avvänjningen, hoppas att det ska bli bra..
Hans storasyster har varit nere i Falsterbo och tävlat i veckan i YR SM och debuterat 150 hoppning, så vi är mäkta stolta här :love:Visa bifogad fil 55867

wow! det är väl också er uppfödning om jag minns rätt?
 
Min fölis (drygt 5 månader) har blivit väldigt smal. Hon är avmaskad och farbror doktorn ska kika på henne imorgon. Just nu känns fölvisningen tveksam. Hon som är så himla fin i övrigt! Vore synd om jag inte vågar visa henne pga hullet 😔 Mammahästen är i bra hull och får rätt mycket extramat. (Lusern + kraft) Även fölis får så mycket extramat hon vill ha, men tyvärr är hon väldigt kinkig med maten och petar mest runt i det.
Hon är inne i en period när allt ska stoppas i munnen och tuggar hellre på t ex pinnar, spån/träflis eller proppar munnen full med ridbanegrus, om tillfälle ges. Dvs just nu är allt icke ätbart mer intressant än mat. 😂

Någon som har tips på "mirakelmedel"? (Skrivet med glimten i ögat)
 
Min fölis (drygt 5 månader) har blivit väldigt smal. Hon är avmaskad och farbror doktorn ska kika på henne imorgon. Just nu känns fölvisningen tveksam. Hon som är så himla fin i övrigt! Vore synd om jag inte vågar visa henne pga hullet 😔 Mammahästen är i bra hull och får rätt mycket extramat. (Lusern + kraft) Även fölis får så mycket extramat hon vill ha, men tyvärr är hon väldigt kinkig med maten och petar mest runt i det.
Hon är inne i en period när allt ska stoppas i munnen och tuggar hellre på t ex pinnar, spån/träflis eller proppar munnen full med ridbanegrus, om tillfälle ges. Dvs just nu är allt icke ätbart mer intressant än mat. 😂

Någon som har tips på "mirakelmedel"? (Skrivet med glimten i ögat)

Hur smal är den? Äter fölis kraftfoder? Kanske blanda lite mash med lucern till den? Men tänk på att inte ge för mkt. Kanske fölpellets tex krafft foal funkar annars?
 
Hur smal är den? Äter fölis kraftfoder? Kanske blanda lite mash med lucern till den? Men tänk på att inte ge för mkt. Kanske fölpellets tex krafft foal funkar annars?

Hon har tappat rygg och rumpa på nolltid. Revbenen för synliga. Äter Pavos fölpellets, men vissa dagar får hon bara i sig några dl. En bra dag har jag fått i henne 1,5 kg. Lusern äter hon bara lite av för att hennes mamma äter det. Typ "gräset är grönare på andra sidan". Hon vill ha det som mamma får, men om hon får samma sak så är det äckligt 😂
 
Hon har tappat rygg och rumpa på nolltid. Revbenen för synliga. Äter Pavos fölpellets, men vissa dagar får hon bara i sig några dl. En bra dag har jag fått i henne 1,5 kg. Lusern äter hon bara lite av för att hennes mamma äter det. Typ "gräset är grönare på andra sidan". Hon vill ha det som mamma får, men om hon får samma sak så är det äckligt 😂

Oj, det låter som det både gått snabbt och mkt. Prova byt pellets. Mina tycker Krafft är godare än Pavos.
Haha! Känner igen det där. 🙈
 
Oj, det låter som det både gått snabbt och mkt. Prova byt pellets. Mina tycker Krafft är godare än Pavos.
Haha! Känner igen det där. 🙈
Ja, jag tänkte nog svänga förbi Granngården imorgon och köpa en säck av det plus müslin de har för föl och unghästar där. Red Mills, tror jag det är. Tänker att något kanske faller damen i smaken. Hon diar inte så mycket längre och tycker att hon är en stor flicka. Jag har försökt förklara att stora flickor måste äta sin mat, men nä... Det går inte in
 
Hon har tappat rygg och rumpa på nolltid. Revbenen för synliga. Äter Pavos fölpellets, men vissa dagar får hon bara i sig några dl. En bra dag har jag fått i henne 1,5 kg. Lusern äter hon bara lite av för att hennes mamma äter det. Typ "gräset är grönare på andra sidan". Hon vill ha det som mamma får, men om hon får samma sak så är det äckligt 😂

Creepfeeding med mjölkpellets, så kan hon nalla när hon vill? Eller kommer de ev andra fölen hon går med bli ballonger på ben då?
 
Creepfeeding med mjölkpellets, så kan hon nalla när hon vill? Eller kommer de ev andra fölen hon går med bli ballonger på ben då?
Ja, det kan nog bli så 🙈 De andra morsorna i den hagen är ballonger med ben och med grädde i mjölkbaren. Ffa den ena fölungen är stor och biffig, så hon ska inte ha så mycket. Annars lär hon växa för snabbt, om inte annat. Min får komma in och äta i några timmar varje dag iaf...
 
Stig har äntligen blivit döpt! Namnet blev Epic 😊
received_228896071810242.jpeg
 
Här går livet inte riktigt enligt plan tyvärr och veterinären kunde konstatera griffelbensfraktur idag. Skruttan klättrar redan på väggarna så någon som har tips hur man roar en snart 2 månaders som ska stå på boxvila tre veckor? (@Fritidsryttare ? ).
Vi har gett upp ombetäckningen av stoet också tyvärr utan får hoppas på nästa år istället.
 
Här går livet inte riktigt enligt plan tyvärr och veterinären kunde konstatera griffelbensfraktur idag. Skruttan klättrar redan på väggarna så någon som har tips hur man roar en snart 2 månaders som ska stå på boxvila tre veckor? (@Fritidsryttare ? ).
Vi har gett upp ombetäckningen av stoet också tyvärr utan får hoppas på nästa år istället.
Beklagar så tråkigt! Har tyvärr dåligt med tips då min inte stod hemma (av en anledning som du själv har märkt..). Vet att de körde på med mycket (!) käk till stoet så att hon höll sig lugn iaf, men så är hon ett tacksamt matvrak också. H
 
Beklagar så tråkigt! Har tyvärr dåligt med tips då min inte stod hemma (av en anledning som du själv har märkt..). Vet att de körde på med mycket (!) käk till stoet så att hon höll sig lugn iaf, men så är hon ett tacksamt matvrak också. H
Stoet är hälften fullblod så något matvrak vet jag inte riktigt om hon kan klassas som däremot är hon väldigt tacksam att ha o göra med, står o ropar lite på sin höjd och har klarat boxvila på ett bra sätt förut. Däremot har lillan myror i brallan redan efter 24h på box så hade gärna hittat på leksaker/pyssel för att hålla henne någorlunda sysselsatt så att både jag, hästar och inredning överlever någorlunda helskinnade 😬
Jag har möjlighet att vara hemma på dagarna så kan gå ut ofta.
 
Här går livet inte riktigt enligt plan tyvärr och veterinären kunde konstatera griffelbensfraktur idag. Skruttan klättrar redan på väggarna så någon som har tips hur man roar en snart 2 månaders som ska stå på boxvila tre veckor? (@Fritidsryttare ? ).
Vi har gett upp ombetäckningen av stoet också tyvärr utan får hoppas på nästa år istället.

Jag har haft sån jolly boll och vet inte om det heter ngt annat men det är en hundleksak som är som ngn slags knut/trasa som mina föl brukar tycka det är roligt att bita i och dra runt lite. Höboll hade jag inte vågat lägga in pga de små hovarna men kanske en godisboll som inte går att fastna i?
 
Här har Stig verkats för första (?) gången! Han skötte sig väl rätt OK ändå, han förstod inte riktigt poängen med varför han skulle hålla uppe benet nån längre stund men tryckte vi upp honom i hörnet så gick det bra. Mest spännande var det när mamma skoddes, då stod han som ett ljus. Nästa gång hovis kommer kör vi chippning och id-koll också så är det klart. 👍
 
Plötsligt händer det! Lilla Gul åt upp all mat och bad om mer när jag skulle kolla om krubban var tom. "Gnägg gnägg, mer käk tack!" Vi bytte maskmedel också, vilket verkar ha gjort susen. Nu har det äntligen vänt och hon börjar bli lite rundare. Eller mindre kantig, kanske. 😉 Nu är rumpan högre än manken också. Vi skippade fölvisningen pga hur hon såg ut, men idag sprang vi lite mer mammahästen och det var roligt! Svansen rakt upp 😂
Screenshot_20200827-143743_Video Player.jpg
 

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
209
Senast: Görel
·
Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mån resp 1 år och sen vuxna? Mitt föl är 5 mån och ca 123, hennes mamma är d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 249
Senast: Jaasse
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
585
Senast: Ketrawzc
·
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
31 966

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp