Husse vet preciiis var det kliar som mest :love:
20200410_142206.jpg
 
Vi har kastats mellan hopp och förtvivlan här sedan förra måndagen. Vår lille hade bockhov och blev sprutad med oxytetracyklin. Av misstag fick han en alldeles för stor dos och blev läkemedelsförgiftad. Vi har haft honom hemma på dropp mellan tisdag och lördag med passning 24/7. Det är njurarna som kan ha blivit skadade och ett mått på det är kreatininvärdet som på torsdagen var 128 vilket är normalt men då fick han dropp. Vi trodde i lördags att nu blir han bra och droppet kopplades bort men blodprovet i söndags visade ett kreatininvärde på 195 vilket är för högt. Så nu har han fått dropp dagtid i förrgår och idag. Det är taget ett nytt blodprov idag och nu har kreatininvärdet sjunkit till 176 vilket är nästan normalt och den lille är väldigt pigg nu. Veterinären är helt förkrossad och har varit hos oss många gånger om dagen och även vakat en hel natt. Nu verkar det ordna sig men man kan inte vara helt säker än. Dagen efter den stora dosen kunde han knappt stå på benen och dia, han gick upp och tog lite och sedan lade han sig igen. Jag var övertygad om att han inte skulle klara sig, men han har blivit starkare och starkare och nu far han runt och bockar när de är ute en stund. Det har verkligen varit en pärs! Trots att man sitter i stallet så lyckades han trassla in sig i droppslangen, klia sig så att en koppling lossade, få bort droppnålen, mamman trasslade in sig i slangen, när vi band mamman i ett hörn så var han där och trasslade in sig i grimskaftet när han skulle smaka hö samtidigt som hon... Ja vi är så trötta nu både min man och jag men nu hoppas vi äntligen på att det ska bli bra.
 
Lillskruttan fick för första gången komma ut en stund i en stor hage idag. Det gick undan! :love::bump: Igår tränade vi på att gå in i transporten. Efter en vända där inne, kom hon på att det var en jättefin koja att leka i, så hon sprang in och ut flera gånger medan hennes trötta mor stod utanför och suckade
 

Bifogade filer

  • 20200419_161832.jpg
    20200419_161832.jpg
    300,4 KB · Visningar: 215
Stort hingstföl fött 3/4 e. Emerald - Lord Z - Voltaire
Föddes med red bag delivery men jag lyckades få ut honom fort. Tyvärr hade han problem med ballerinasyndrom på sina framben och efter ett kämpigt dygn då han började bli slö o naveln börjat blöda bestämdes det att köra honom till Helsingborg. Idag är han på bättringsvägen och förhoppningsvis blir han helt återställd ❤️
IMG_20200426_163050.jpg
 
Stort hingstföl fött 3/4 e. Emerald - Lord Z - Voltaire
Föddes med red bag delivery men jag lyckades få ut honom fort. Tyvärr hade han problem med ballerinasyndrom på sina framben och efter ett kämpigt dygn då han började bli slö o naveln börjat blöda bestämdes det att köra honom till Helsingborg. Idag är han på bättringsvägen och förhoppningsvis blir han helt återställd ❤
Visa bifogad fil 49666

Tänkte shit vad smal mamman är, men såg sen att det var skuggan som förvillade 😅 Härliga tecken! Hoppas det går bra med den lille ❤
 
Stort hingstföl fött 3/4 e. Emerald - Lord Z - Voltaire
Föddes med red bag delivery men jag lyckades få ut honom fort. Tyvärr hade han problem med ballerinasyndrom på sina framben och efter ett kämpigt dygn då han började bli slö o naveln börjat blöda bestämdes det att köra honom till Helsingborg. Idag är han på bättringsvägen och förhoppningsvis blir han helt återställd ❤
Visa bifogad fil 49666
Såå fina :love:
 
Stort hingstföl fött 3/4 e. Emerald - Lord Z - Voltaire
Föddes med red bag delivery men jag lyckades få ut honom fort. Tyvärr hade han problem med ballerinasyndrom på sina framben och efter ett kämpigt dygn då han började bli slö o naveln börjat blöda bestämdes det att köra honom till Helsingborg. Idag är han på bättringsvägen och förhoppningsvis blir han helt återställd ❤
Visa bifogad fil 49666
Grattis ! och vad skönt att det är på rätt väg. Så fin han är :heart
 
@Summerwind Hur går det för er?
Jag har inte varit inne här på några dagar men kan uppdatera nu. Gudskelov verkar det ordna sig :-) Han är jättepigg och en riktig liten gangster som både bits och stegrar sig:) Han drar stora rundor i hagen och bockar som en galning. Så det verkar gå bra och vi är så lättade. Det ska tas nya blodprover om ca 3 veckor för att kolla så att allt fortfarande är bra då. Tyvärr måste han opereras både för x-bent och bockhov. Hovslagaren har varit här och tittat men rekommenderade operation. Men vi kan vänta några veckor med det. Har bara inte hittat på något namn än - han är ju fux så jag tänkte någon rödhårig. Mina hästar har kändisnamn så kom gärna med förslag.
 

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
168
Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mån resp 1 år och sen vuxna? Mitt föl är 5 mån och ca 123, hennes mamma är d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 247
Senast: Jaasse
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
570
Senast: Ketrawzc
·
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
12 13 14
Svar
268
· Visningar
31 217

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp