Vi har kämpat på här de här veckorna med boxvila. Det har varit med fara för livet och ärligt vet jag inte om jag, stoet eller fölet var tröttast på slutet. Stoet har i vanliga fall oändligt tålamod och är riktigt hönsig men tom hon har blivit en ragata mot allt o alla, inkl fölungen. Visserligen förståeligt då fölungen kört galopprace runt, runt stoet och sedan både sparkat och bitit på henne. Röntgen efter tre veckor visade inga dåliga nyheter och hon fick okej att börja gå ut i begränsad hage. Tjena, tänkte jag, men de har faktiskt skött sig otroligt bra sedan de fick komma och verkar väldigt nöjda med livet igen, båda två. Lättnad! på flera plan 😅

Men stackare, vet hur det är med föl på box. Fick dock lite plegicil till när den var som värst för främst stoets men även för allas säkerhet. Hoppas det fortsätter åt rätt håll!✊✊
 
Men stackare, vet hur det är med föl på box. Fick dock lite plegicil till när den var som värst för främst stoets men även för allas säkerhet. Hoppas det fortsätter åt rätt håll!✊✊
Vi har alltid domesedan hemma men så långt tänkte inte jag, hursom lever vi alla fortfarande trots allt :laugh:
Just nu är de väldigt lugna och nöjda, så det är det viktigaste. Hon röjer inte alls på samma sätt som innan frakturen utan de går mest o strosar och spanar. Finns misstanke om muskelskada också så möjligt att hon är lite påverkad och därför håller sig mer på mattan. Hon rör sig fint nu i alla fall, så det är väldigt skönt. ✊
 
6g6lJIRqkDmscOgudYJP-fZ-shLXKP2y8CNPGK9txMeAUWDUjKR-lWa-ejMIWpQYt1Moj1p96jIhte02pDl8lU10IHj4n_OZj0OWsX4bM3THSMm8Vg9rzaL63V-mn3qylHh3UthbhCb7eilmsCewYk0jkmx54gpGXogsW1vQxDERHyF7ifWrBo1r3qSgJ_qK8LMGUPRvXWbZtdD3wVGyCR-OMlt-xmUAmA5uDJUtAwcRR3eugbU-iHMOxNdLma8ofnrFsD-rQ2Er7Hu6Raw4e8EkudEpszcPB6XksJQHwCRonrG_VMqA60WHGe6PGZF8aZXnjsF-W-HysTx_pCqWJ0YPkL6H1FpPvqnXyY5bBzY534cDfwgkQdbnCr56KdXPZYqLYCsKQn6roXUhXYOcRkyDvnVbKRuyaIY8hmSeCwlQWor97LcgafZgl7aipEuIlBfr7iQWOW9vsrHwndo4WmLqgm557_NE1GzJo0oKhx7o7Av9S41D46uDZpTkcoeeqkkQE11RfVnASSQLECyWF_oLN7A3l1dZUDnTxd2kk3VhZo5nE_6NE4sUqta3ocEKBaG90TZtVBuH-1djLC9MLTHEdgVc4apZWUlLL3PxDn47luYgwWbivka73rTXdWLWx5myqT2409sCW-BBtnsoRpblxCcCDSlEZJ_QqZqw_oTy2xEAD9Xn4S85mXbumk8=w436-h775-no

Hon har verkligen börjat byta färg nu och blivit rätt vit, oavsett vad jag tycker om det 😅
 
Vi har alltid domesedan hemma men så långt tänkte inte jag, hursom lever vi alla fortfarande trots allt :laugh:
Just nu är de väldigt lugna och nöjda, så det är det viktigaste. Hon röjer inte alls på samma sätt som innan frakturen utan de går mest o strosar och spanar. Finns misstanke om muskelskada också så möjligt att hon är lite påverkad och därför håller sig mer på mattan. Hon rör sig fint nu i alla fall, så det är väldigt skönt. ✊

Hehe, lätt att vara efterklok 😅
Skönt att dom håller sig lugna, kanske har vett att uppskatta sin utevistelse 😁
 
Vi har alltid domesedan hemma men så långt tänkte inte jag, hursom lever vi alla fortfarande trots allt :laugh:
Just nu är de väldigt lugna och nöjda, så det är det viktigaste. Hon röjer inte alls på samma sätt som innan frakturen utan de går mest o strosar och spanar. Finns misstanke om muskelskada också så möjligt att hon är lite påverkad och därför håller sig mer på mattan. Hon rör sig fint nu i alla fall, så det är väldigt skönt. ✊
Skönt att ni kom igenom pärsen. Det är alltid eftervården som är värst och ordet boxvila är en svordom i mina öron eftersom jag vet vad den innebär, speciellt för små fölisar.
 
Jino växlar mellan att vara väldigt snäll och duktig och att vara jobbigt hingstföl som står på bakbenen och smakar på allt. Tur han inte är så stor än, men när han står upprätt o viftar med frambenen är han rätt jobbig. Han skötte sig dock bra på stallgången och fick prova att stå ensam i boxen en stund idag.
Känns som jag glömt bort lite hur det är att ha unghäst, är ju 12 år sen sist :p men de vi hade då stod aldrig på bakbenen, de gjorde nog av med mer energi i hagen eftersom de var två då. Blir nog bra när han får flytta och leka med jämnåriga.
 
Jag har fått ett problem.. 🙈
Valde att behålla mitt stoföl jag fick i somras och köpte hingstfölet vi haft här hemma hos oss som sällskap till det andra fölet på betet. Hingstfölet är lite yngre än stofölet och har blivit helt rabiat från en dag till en annan.

Klättrar på stona, klarar såklart inte av det på rätt sätt så att säga och stona visar att dom inte vill ha honom där men han försöker ändå, hummar och brummar på stona, spränger linor när något sto som han tycker tillhör hans flock går ut ur hagen osv. Han är bara tre månader gammal.

Jag äger inte hans mamma men hon står kvar här också eftersom han är så pass ung och såklart inte avvand ännu. Han är hemsk mot sin mamma, biter henne i haserna, drar i på henne, klättrar, stegrar mot henne osv. Hon är tyvärr den snälla typen av sto som inte riktigt säger till honom heller. Dom går just nu på lösdrift. Han är dock mjuk mot stofölet och dom leker lite men inte alls så hårt som han gör med de andra hästarna. Strömmen är STARK men ändå tvekar han inte utan bara hoppar, har landat rakt i linorna en gång men dom gick som tur är av. Självförtroendet verkar det inte vara något fel på...

Tänkte sätta dom i dag i en annan hage jag har med trästaket istället men jag är orolig för att han kommer göra sig illa. Har provat stänga in i boxen tex när jag ska rida men då stegrar han och slår mot gallret som en galning. Frågade veterinären när hon kunde kastrera honom tidigast och hon gör inte innan sex månader.
Sååååå...Tips för att hålla den lilla jäveln i hagarna utan att halvt fördärva sig själv? 🙈:angel:
Tejpa upp på väggen känns väldigt lockande 😂
Kommer såklart aldrig att ske kanske jag ska förtydliga.:)
 
Jag har fått ett problem.. 🙈
Valde att behålla mitt stoföl jag fick i somras och köpte hingstfölet vi haft här hemma hos oss som sällskap till det andra fölet på betet. Hingstfölet är lite yngre än stofölet och har blivit helt rabiat från en dag till en annan.

Klättrar på stona, klarar såklart inte av det på rätt sätt så att säga och stona visar att dom inte vill ha honom där men han försöker ändå, hummar och brummar på stona, spränger linor när något sto som han tycker tillhör hans flock går ut ur hagen osv. Han är bara tre månader gammal.

Jag äger inte hans mamma men hon står kvar här också eftersom han är så pass ung och såklart inte avvand ännu. Han är hemsk mot sin mamma, biter henne i haserna, drar i på henne, klättrar, stegrar mot henne osv. Hon är tyvärr den snälla typen av sto som inte riktigt säger till honom heller. Dom går just nu på lösdrift. Han är dock mjuk mot stofölet och dom leker lite men inte alls så hårt som han gör med de andra hästarna. Strömmen är STARK men ändå tvekar han inte utan bara hoppar, har landat rakt i linorna en gång men dom gick som tur är av. Självförtroendet verkar det inte vara något fel på...

Tänkte sätta dom i dag i en annan hage jag har med trästaket istället men jag är orolig för att han kommer göra sig illa. Har provat stänga in i boxen tex när jag ska rida men då stegrar han och slår mot gallret som en galning. Frågade veterinären när hon kunde kastrera honom tidigast och hon gör inte innan sex månader.
Sååååå...Tips för att hålla den lilla jäveln i hagarna utan att halvt fördärva sig själv? 🙈:angel:
Tejpa upp på väggen känns väldigt lockande 😂
Kommer såklart aldrig att ske kanske jag ska förtydliga.:)

Förstod inte riktigt - vad har hingstfölet för kamrater förutom mamma och ett stoföl?
 
Har provat stänga in i boxen tex när jag ska rida men då stegrar han och slår mot gallret som en galning.

Rider du hans mamma? Om ja, så tycker jag att du inte ska göra det något mer - hans reaktion är ju tydlig att han inte är mogen för ensam i box.
 

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
155
Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mån resp 1 år och sen vuxna? Mitt föl är 5 mån och ca 123, hennes mamma är d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 246
Senast: Jaasse
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
565
Senast: Ketrawzc
·
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
12 13 14
Svar
268
· Visningar
31 036
Senast: thoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp