Så härligt! Väntar också på - och längtar efter - en alldeles bedårande liten hingst och hoppas det inte är mer än en månad bort här heller.
126003588_423307815500656_7272397879696305320_n.jpg
 
Nu är (Fj)Anton hemma! 😍
Hade klivit på lastbilen utan knot och fick massa beröm av transportören hur duktig han varit.

Fjanton anser dock att han är en ohanterad vildhäst och att människor är livsfarliga. Jag kommer antagligen behöva lasso för att få ut honom i hagen imorgon...🙈
Jag får absolut inte röra honom, då flyr han för livet.

Han klev dock in i boxen och började slicka krubban. Mat! Har sen ätit grovfoder med god aptit, druckit, kissar, bajsat samt rullat. Så utmärkt bra så. Han är liksom bara 6 månader och har åkt från mamma, extramamma och sin kompis ❤️

Uppfödaren har gjort en jättefin väska och skickat med honom. Kolla gärna högra nederkant på trycket ;) En fin mössa fick jag med!
 

Bifogade filer

  • IMG_20210107_183619.jpg
    IMG_20210107_183619.jpg
    319,8 KB · Visningar: 142
Kronprinsen har anlänt, och han är en sådan stjärna ut i hovspetsarna 7 1/2 månad ung. Går av släpet helt lugn på nytt och okänt ställe, det är hyfsat mörkt och han ser ingen annan häst, men står en god stund helt avslappnad och bara rekar läget ”jaså, ser det ut så här på detta ställe, hm, det var roligt och intressant att veta! Och titta där borta, jaha, ok, då har jag sett det också. Spännande!”

Går in i stallet, ”hej hej nya kompis, dig känner jag inte men du är säkert snäll!! Du och jag ska visst hänga tillsammans nu”
”Men nu är jag lite hungrig och törstig, jag har varit ute och åkt ett par timmar förstår du, vi kan väl snacka mer under kvällen” ”mums mums klunk klunk”

Han har ockuperat en så stor del i mitt hjärta redan, mitt älskade lilla lakritstroll med den lugna och förväntansfullt nyfikna inställningen till livet. ❤️ (e Ferguson - Furst Romancier - Jazz)

604CF116-99A2-407E-8810-126C9D5C9C31.jpeg
 
Hälsade på lille Stigis häromdagen. Min nivå på hästägandet är typ minimum i nuläget med två barn och en c-uppsats som ska in. Att ha med sig barn underlättar ju inte precis stallvistelsen så det blev mest "hej Stig, du lever, så trevligt, hej då". Han växer nåt så in i... kompisen ser ut som en ponny. Det är en ädel och långbent liten rackare, jag tror han blir rätt snygg när han är vuxen.

Jag har en spekulant på honom som hängt i, den andra intressenten hann köpa annan häst innan jag kom till beslutet att sälja. Vi får se vad som händer, jag har ingen brådska och i värsta fall blir han väl kvar. Hans mor ska ridas igång här så smått, vi har upptäckt ett dåligt bakknä på henne som egentligen skulle behöva en CT (inte aktuellt) men något säger mig att det är det där knäet som spökat från början. UL vid hältutredning är en fiffig grej. 👌 Hur som haver hade det kanske varit kul med en framtida ridhäst nån gång också, och Stig har ju kommit en bit på vägen när han överlevt sitt första år.😅
 
Sen var det det där eländiga stofölet då, som jag valt att ligga lågt med... Hon är nu inne på sitt nionde liv om hon är katt och jag valde att plocka hem henne för ett par dagar sedan. Ironiskt nog ser frambenen hyfsade ut på henne, men det håller på att falla på ett bakben istället. Hon har haft en envis svullnad där och det har inte funnits någon logisk orsak enligt de röntgenbilder som tagits, men det har lett till femtioelva miljoner bieffekter. När veterinärstudenter ber att få ta bilder av ens häst är det inte bra liksom...denna stackare lär vara omdiskuterad vida omkring.

För att hålla det extremt kortfattat så nu vet vi vad svullnaden beror på. Jag stod vid ett vägskäl i tisdags, men valde att ge henne en absolut sista chans för att jag litar på min veterinär till tusen och han har räddat hästar åt mig förr. Hon får en månad på sig om inget tillstöter och då ska hon gå här hemma. Hon fick gå ut i en normalstor hage igår för första gången i sitt liv (vad är en sten, kan man äta den?) och hon fick sällskap av nordsvensken.

Oavsett utfall på denna hästen så kan jag iaf glädjas åt vilken otrolig flock jag har här hemma, nordsvensken tog sig an papparollen direkt, och hela flocken turas om att stötta och uppmuntra henne känns det som, det är fantastiskt att se.
De blir ju lite "knäppa" när de stått under vård och hanterats så mycket, hon har inte velat vara ute och tydligen forcerat staket osv för att få komma in. Igår gick hon ute hela dagen i spöregn (med halstäcke och mat) och ändå blev hon jätteledsen när jag tog in henne i boxen, trots att kompisarna stod utanför och höll vakt. Det var ett friskhetstecken i mina ögon, att hon inte gett upp på något vis.

Det låter som att jag är nån galen "rädda allt till varje pris"-människa inser jag. Det är jag verkligen inte, tvärtom är jag rätt snabb med att sätta stopp i vanliga fall men det är verkligen inte helt enkelt med denna hästen. Hade min veterinär sagt nej i tisdags hade hon rykt utan minsta tveksamheter, men vi kom överens om att detta är hennes sista chans och händer det nåt mer på vägen så är det slut.
 
Bifogar en bild på olycksbarnet. Igår var ingen bra dag, hon har antagligen nött ner hovarna i skrittmaskinen så idag gjorde jag ett hemmabygge á filttofflor och då rörde hon sig obehindrat i hagen hela dagen. Hon ser faktiskt rätt OK ut fram, även om hon står som Charlie Chaplin på bilden.... Den lilla skitponnyn som ser så nöjd ut skulle egentligen inte alls gå i den hagen med Zemlan, men hon hade smitit in där när jag var ute och red och de blev så bra vänner att jag inte hade hjärta att dela på dem.
20210123_142437.jpg
 
Och nu har hingst nr 2 född 2020 anlänt till stallet! Unge, fine, snälle herr Darwin. Nordsvensk efter Elveligutten - Odar. Jag är helt slut av anspänningen, hade bara köpt två hästar själv i hela mitt liv förut (och bara haft fyra allt som allt inklusive den vuxna häst jag har kvar) och nu har jag köpt två med två veckors mellanrum. Och ännu yngre än de första, som var ett- och tvååring på hösten när de köptes.

Att det blev en till så ung var ju mkt för att Dominus ska få en jämnårig lekkamrat på hemmaplan. Men först verkade han helt missnöjd och arg på den nye ”inkräktaren” och skulle sätta sig i respekt med att sparka i väggen och stryka öronen bakåt. Har inte sett den lilla tunna hästen göra skäl för sitt namn så förut. 😱 Darwin tog det med ro och det lugnade sig, så förhoppningsvis blir detta så bra som jag hoppats och tänkt. Känns hur som helst jättespännande och roligt med en nordsvensk också i stallet!

265B0AC4-06A5-4A28-A35E-436FCE196D59.jpeg
 

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
155
Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mån resp 1 år och sen vuxna? Mitt föl är 5 mån och ca 123, hennes mamma är d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 246
Senast: Jaasse
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
563
Senast: Ketrawzc
·
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
12 13 14
Svar
268
· Visningar
31 012
Senast: thoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp