Jag har inte varit inne här på några dagar men kan uppdatera nu. Gudskelov verkar det ordna sig :-) Han är jättepigg och en riktig liten gangster som både bits och stegrar sig:) Han drar stora rundor i hagen och bockar som en galning. Så det verkar gå bra och vi är så lättade. Det ska tas nya blodprover om ca 3 veckor för att kolla så att allt fortfarande är bra då. Tyvärr måste han opereras både för x-bent och bockhov. Hovslagaren har varit här och tittat men rekommenderade operation. Men vi kan vänta några veckor med det. Har bara inte hittat på något namn än - han är ju fux så jag tänkte någon rödhårig. Mina hästar har kändisnamn så kom gärna med förslag.
Red Hot Chili Peppers 😁
 
:heart
Jag har inte varit inne här på några dagar men kan uppdatera nu. Gudskelov verkar det ordna sig :-) Han är jättepigg och en riktig liten gangster som både bits och stegrar sig:) Han drar stora rundor i hagen och bockar som en galning. Så det verkar gå bra och vi är så lättade. Det ska tas nya blodprover om ca 3 veckor för att kolla så att allt fortfarande är bra då. Tyvärr måste han opereras både för x-bent och bockhov. Hovslagaren har varit här och tittat men rekommenderade operation. Men vi kan vänta några veckor med det. Har bara inte hittat på något namn än - han är ju fux så jag tänkte någon rödhårig. Mina hästar har kändisnamn så kom gärna med förslag.
Åh vad roligt att höra att han är så pigg och busig :heart
 
Stort hingstföl fött 3/4 e. Emerald - Lord Z - Voltaire
Föddes med red bag delivery men jag lyckades få ut honom fort. Tyvärr hade han problem med ballerinasyndrom på sina framben och efter ett kämpigt dygn då han började bli slö o naveln börjat blöda bestämdes det att köra honom till Helsingborg. Idag är han på bättringsvägen och förhoppningsvis blir han helt återställd ❤
Visa bifogad fil 49666
Åh vilka stora vita tecken! Han ser underbart söt ut på den här bilden, lite som ett lena furberg föl :love:
 
Jag har inte varit inne här på några dagar men kan uppdatera nu. Gudskelov verkar det ordna sig :-) Han är jättepigg och en riktig liten gangster som både bits och stegrar sig:) Han drar stora rundor i hagen och bockar som en galning. Så det verkar gå bra och vi är så lättade. Det ska tas nya blodprover om ca 3 veckor för att kolla så att allt fortfarande är bra då. Tyvärr måste han opereras både för x-bent och bockhov. Hovslagaren har varit här och tittat men rekommenderade operation. Men vi kan vänta några veckor med det. Har bara inte hittat på något namn än - han är ju fux så jag tänkte någon rödhårig. Mina hästar har kändisnamn så kom gärna med förslag.

Ed Sheeran eller Prins Harry :angel:

Edit: Ed-it! Bra namn med efter editeringar ni gör nu med fölet ;) Dynamit-Harry var väl rödlätt med?

Skämt å sido, vilket jobb ni gör :heart
 
Jag har inte varit inne här på några dagar men kan uppdatera nu. Gudskelov verkar det ordna sig :-) Han är jättepigg och en riktig liten gangster som både bits och stegrar sig:) Han drar stora rundor i hagen och bockar som en galning. Så det verkar gå bra och vi är så lättade. Det ska tas nya blodprover om ca 3 veckor för att kolla så att allt fortfarande är bra då. Tyvärr måste han opereras både för x-bent och bockhov. Hovslagaren har varit här och tittat men rekommenderade operation. Men vi kan vänta några veckor med det. Har bara inte hittat på något namn än - han är ju fux så jag tänkte någon rödhårig. Mina hästar har kändisnamn så kom gärna med förslag.

Mitt föl har också bockhov och står i Helsingborg just nu för 2a gången. Lutar mot operation på honom med tyvärr då ena frambenet inte vill ge med sig. Hoppas allt går bra med din lille :heart
 
Mitt föl har också bockhov och står i Helsingborg just nu för 2a gången. Lutar mot operation på honom med tyvärr då ena frambenet inte vill ge med sig. Hoppas allt går bra med din lille :heart

Hade en fölunge med bockhov för ett par år sedan och kan verkligen rekommendera att operera tidigt om de inte svarar rätt omgående på andra medel för att rätta till det. Vi hade sparat rätt mycket pengar och oro på att operera i tidigt skede för ett par år sedan på en som var ett sånt där "gränsfall" där ingen rakt ut sa "operera den" utan det duttades med diverse och blev lite bättre och sedan bakslag igen då en växtperiod kom.

Lycka till med fölis! Så tråkigt när det tjorvar med benen :heart
 
DSC_1075.JPG

Stolt mammahäst som visar den lille runt för första gången. Så pinsamt men jag kan fortfarande inte säga helt säkert kön, den är lite kladdig i rumpan och helt mörk och sen en navelstump som sitter framför men jag får nog ändå säga hingst tills vidare. De får vara ute här en stund idag så ska jag kolla mer noga när de kommer in. Har fått vabba barn sen 09 så jag kan inte gå in och springa i hagen heller utan får observera på avstånd.
 
Visa bifogad fil 49873
Stolt mammahäst som visar den lille runt för första gången. Så pinsamt men jag kan fortfarande inte säga helt säkert kön, den är lite kladdig i rumpan och helt mörk och sen en navelstump som sitter framför men jag får nog ändå säga hingst tills vidare. De får vara ute här en stund idag så ska jag kolla mer noga när de kommer in. Har fått vabba barn sen 09 så jag kan inte gå in och springa i hagen heller utan får observera på avstånd.

Har du inte sett när den kissar?
 
Har du inte sett när den kissar?
Jag har sett _att_ den kissar, men så bra syn har jag inte att jag kan säga hundra procent säkert från 40 meters håll varifrån kisset kommer. Så länge den kissar, bajsar och äter, springer och inte är slö eller uppvisar koliksymtom eller något annat avvikande så är jag inte hysterisk med att kolla om det är en snopp eller snippa. Jag har konstant uppsikt över dem, men på håll som sagt.
 
Visa bifogad fil 49873
Stolt mammahäst som visar den lille runt för första gången. Så pinsamt men jag kan fortfarande inte säga helt säkert kön, den är lite kladdig i rumpan och helt mörk och sen en navelstump som sitter framför men jag får nog ändå säga hingst tills vidare. De får vara ute här en stund idag så ska jag kolla mer noga när de kommer in. Har fått vabba barn sen 09 så jag kan inte gå in och springa i hagen heller utan får observera på avstånd.


Inte pinsamt alls, men jag hade ju inte kunnat hålla mig från att se könet. :D
 
Visa bifogad fil 49873
Stolt mammahäst som visar den lille runt för första gången. Så pinsamt men jag kan fortfarande inte säga helt säkert kön, den är lite kladdig i rumpan och helt mörk och sen en navelstump som sitter framför men jag får nog ändå säga hingst tills vidare. De får vara ute här en stund idag så ska jag kolla mer noga när de kommer in. Har fått vabba barn sen 09 så jag kan inte gå in och springa i hagen heller utan får observera på avstånd.

Äh, den är ju sto eller hingst oavsett när man få tid att kolla. Jag känner varje år att det får bli precis vad som helst bara den har allt på rätt ställe och mår bra 🙈 Vi hade en som var ett sto men blev vid närmare syning en hingst, det var också lite pinsamt att förklara för hela umgängeskretsen när felet upptäcktes :p Såg på fejjan att det var en riktigt ädel unge, såg ut att vara i rejäl uppförsbacke också. Ser superfin ut 👌
 
Inte pinsamt alls, men jag hade ju inte kunnat hålla mig från att se könet. :D
Jag vet, distriktet frågade också om kön i morse. 😊 Jag drog bara bort hinnorna igår och kollade sugreflex innan jag backade undan för att inte stressa, risken är att stoet börjar röra sig så navelsträngen går av för tidigt så jag gör bara det absolut mest nödvändiga första dygnen.
Nu var jag inne och gav lite morötter, hö och vatten till dem och det är en social rackare som är framme och nosar och pussas. Jag är 99% säker på hingst, kan se nåt pyttelitet som påminner om pung och ett skap men den vägrar lyfta svansen så jag kan kolla säkert och utesluta sto. Jag har förstått att det kan ta tid innan de släpper ut snoppen men har inte varit med om det innan.
Navelsträngen ser torr och fin ut och den har normal andningsfrekvens, beteende och bukform så jag har svårt att misstänka blåsruptur så här efter 14,5 timme.
 
Äh, den är ju sto eller hingst oavsett när man få tid att kolla. Jag känner varje år att det får bli precis vad som helst bara den har allt på rätt ställe och mår bra 🙈 Vi hade en som var ett sto men blev vid närmare syning en hingst, det var också lite pinsamt att förklara för hela umgängeskretsen när felet upptäcktes :p Såg på fejjan att det var en riktigt ädel unge, såg ut att vara i rejäl uppförsbacke också. Ser superfin ut 👌
Tack, eller hur, jag står och glor och observerar dem hela tiden, men just kön och tecken är inte det jag kanske kollar först. Hade en som frågade mig vilka vita tecken den hade på benen i morse och svaret blev ungefär detsamma som med könet.😊 Sen brukar man väl se, och jag är nästan säker på hingstföl, men eftersom den inte släppt ner snoppen och kniper med svansen + lite kladd i rumpan vågar jag inte säga säkert.

Tack! Märren har ju en tendens att lämna slimmade ungar från start och behålla allt fett själv, men hon mjölkar fint ändå. 😊 Den är korrekt och rättställd, rör sig med fantastisk mekanik och takt i traven och har en väldigt vänlig uppsyn, är framme och hälsar direkt osv. 😊
 

Liknande trådar

Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mån resp 1 år och sen vuxna? Mitt föl är 5 mån och ca 123, hennes mamma är d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 226
Senast: Jaasse
·
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
9 10 11
Svar
218
· Visningar
25 742
Senast: jemeni
·
Avel Här är tråden för årets födelseannonser. Lägg in en bild eller två, och många är intresserade av sånt som ras, stam och namn. Det här...
Svar
5
· Visningar
2 415
Senast: Görel
·
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 160
Senast: Teilani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp