Hur tänker ni kring sommarbetet? Kommer ni låta de bara vara eller hanterar ni dem något också? Förutom daglig tillsyn förstås! :)
Jag har en islandshingst född i maj 2020, och jag hanterar honom i stort sett inte alls. Han går och har gått på ”bete”, dvs lösdrift, i hela sitt liv. Först i sto- och fölflock och sedan januari i år i unghingstflock (med hingstar 1-3 år). De hanterades litegrann i samband med avskiljning från stona o flytt, samt vid ett par tidigare tillfällen för id-märkning o avmaskning, men det är väl det hela. Jag räknar med att han får gå kvar i flocken och bli fostrad av den tills han är 3 - 3,5 år. Jag tycker det är ett utmärkt sätt att slippa ha en ”jobbig unghäst” och istället få hem en häst som lärt sig hyfs i en flock och inte är alltför påflugen.

Oavsett om man gör som jag eller om man hanterar mer, så tror jag det är jättebra för den unga hästen att få ha iaf några månader om året som den får vara ”bara häst” utan krav på träning/hanterin.
 
Visa bifogad fil 68379Härmed lämnar jag tråden för fölen födda 2020. Stig gick igenom besiktningen i Mantorp igår utan större anmärkningar mer än på hans uppförande i slutet när det kröp väl mycket i benen på honom. Han är lite utåttåad men säg den unghäst som inte är det. Han är stor som ett hus men det är mest långa ben. Jag hoppas nya ägaren kommer ha mycket roligt med honom, det är en trevlig häst.
Förhoppningsvis kommer ett syskon i tråden 2022 e For Romance I. 😊

Känner att jag har skaffat mig riktigt god koll på årgång 2020 genom denna tråd, när jag bläddrar förstrött genom Facebookflödet och stannar upp med ett "nämen, där är ju Stig!". På bilder från nya ägaren, i en unghästgrupp. :-D
 
Vi avvaktar kastrering till hösten då vi inte känner att vi lasttränat något så vill inte riskera att inte komma dit eller hem ordentligt.. Så hingstbete blir det ju över sommaren på lösdriften där han står. Kommer hantera ungefär som nu, ett par ggr i veckan ledtränas och borstas, lyfter benen. Löshopp eller promenad i skogen kanske blir några tillfällen. Ska också lastträna lite.
20210427_123553.jpg
 
IMG_20210430_190940_252.jpg

Hur ska jag någonsin våga kapa av manen på mitt hjärta? Just nu får den halsen att se extra smal ut, men den är så fiiiin! :love:
Hon har vitt på båda sidorna av mankammen, sen svart och så ljusa toppar.

Hon har tyvärr åkt på en smäll över senorna på ena frambenet. Farbror doktorn har kollat och tyckte att vi avvaktar lite då han inte trodde det var böjsenan som var paj. Hon är liiiite halt i trav, men knappt märkbart. Är hon inte bättre nästa vecka så får det bli ett ultraljud. Plutt :(
 
Visa bifogad fil 68732
Hur ska jag någonsin våga kapa av manen på mitt hjärta? Just nu får den halsen att se extra smal ut, men den är så fiiiin! :love:
Hon har vitt på båda sidorna av mankammen, sen svart och så ljusa toppar.

Hon har tyvärr åkt på en smäll över senorna på ena frambenet. Farbror doktorn har kollat och tyckte att vi avvaktar lite då han inte trodde det var böjsenan som var paj. Hon är liiiite halt i trav, men knappt märkbart. Är hon inte bättre nästa vecka så får det bli ett ultraljud. Plutt :(

Spara manen :love:
 
Än så länge iaf! Men den växer som ogräs och är jättetjock, så den kanske blir för tung tillslut :D Nä, men när hon ska börja i skolan, kanske hon får gå till frissan. Om jag inte blir för sentimental och börjar grina vid tanken på att "förstöra den" :angel:
Det är ju jättefint med lång och tjock man! Blir den för tung på ena sidan kan du ju dela upp den så den ligger på båda sidorna! Inte kapa den! :D
 
Det här är den bästa hästleksaken som någonsin funnits, om man frågar Darwin. Varje dag drar han runt med den här plastbyttan i hagen långa stunder, ibland i skritt och trav med att köra den runt runt på marken med mulen mot botten. Ibland i full galopp, stolt kånkandes på den flygande plastbyttan i munnen.

Med lillebror Dominus som rusar efter och inte riktigt fattar vad som är så underbart med plastbyttan, men bäst att hänga med ändå för att inte missa något!

C496332B-CE01-44E8-816B-BED71551815D.jpeg
 
Idag fick Faxi åka på hingstbete. Gick snällt in i släpet, men när vi kom fram hade jag det mesta av hästen på fel sida bommen. Grimskaftet var av och ett bakben kvar. Vet inte om han stått så länge, han är så liten så det hörs och känns inte när han rör sig. Bara 10 minuters resa och vi puttade över det sista benet också innan han fick hoppa ut genom framdörren. Inte stressad, inte skadad, hoppas han fortsätter att ha sån tur i livet, men de där galtsprången får han gärna sluta med...
 
Hade inte varit i stallet på en vecka och idag tyckte jag rumpan hade börjat dra iväg :laugh: Till viss del kanske päls som luras (som äntligen börjar släppa!) men inte bara. Hon var så fin idag tyckte jag, men svårt att få någon vettig uppställd bild när man är själv.
E1D971C8-5A66-47CE-B536-5AD7C3D091DC.jpeg
 
Visa bifogad fil 69106
Om man inte tycker att kroppen ser tillräckligt skev ut, kan man prova att beta i ett dike :meh:

Fantastisk bild! För många år sedan hade Ridsport (om jag minns rätt?) en artikelserie där man kunde skicka in egna foton för att få en exteriörbedömning. Den här hade ju varit guld! "Vacker färg, långa ben framför allt bak. Kraftigt överbyggd. Synbar avsaknad av hals och huvud, vilket är en brist."
 
Fantastisk bild! För många år sedan hade Ridsport (om jag minns rätt?) en artikelserie där man kunde skicka in egna foton för att få en exteriörbedömning. Den här hade ju varit guld! "Vacker färg, långa ben framför allt bak. Kraftigt överbyggd. Synbar avsaknad av hals och huvud, vilket är en brist."
Större delen av huvudet saknas. Men mulen sitter iaf under magen. Det är för att maten ska komma in i magen på en gång och slippa en lång omväg genom halsen 😁
 
"Vår" lilla är satt i vagn och travar på själv med "linföraren" sittandes på skalmen. Tydligen en riktig arbetsmyra, öronen framåt och springer på. Inga problem att stå kvar i hagen själv heller, när hagkompisen är ute på tur ❤
 

Liknande trådar

Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mån resp 1 år och sen vuxna? Mitt föl är 5 mån och ca 123, hennes mamma är d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 225
Senast: Jaasse
·
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
9 10 11
Svar
218
· Visningar
25 619
Senast: jemeni
·
Avel Här är tråden för årets födelseannonser. Lägg in en bild eller två, och många är intresserade av sånt som ras, stam och namn. Det här...
Svar
5
· Visningar
2 415
Senast: Görel
·
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 160
Senast: Teilani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp