Nja, en liite mer nere kanske, men inte alls lika tydligt som på "brorsan" Darwin.
Hm? Jag vet inte om jag förstår riktigt. Är båda uppe lite?

Min har en rejält nere. Ingen tvekan om den. Den andra är lite mitt-emellan, känns som om den ligger lite "längs med" snoppen innan skapet.

Jag funderade på kastrering nu innan jul, det är ju fortfarande milt, men kanske är det bättre att invänta våren?
 
Hm? Jag vet inte om jag förstår riktigt. Är båda uppe lite?
Ja jag tycker det men ena sidan är tydligare än den andra. Ska höra med veterinären när Darwin ska ha sin C-vaccination snart vad hon tror om läget, om det finns anledning att oroas eller om hon tror att han bara är sent på det. Men min plan är att försöka ta Darwins kastrering på denna sida nyår och avvakta med Dominus till nästa år.
 
Ja jag tycker det men ena sidan är tydligare än den andra. Ska höra med veterinären när Darwin ska ha sin C-vaccination snart vad hon tror om läget, om det finns anledning att oroas eller om hon tror att han bara är sent på det. Men min plan är att försöka ta Darwins kastrering på denna sida nyår och avvakta med Dominus till nästa år.
Spännande! Berätta vad veterinären tycker/ säger, är du snäll!

Jag är ju den nojiga sorten och jag läst på till ögonen blöder, och kommit fram till att: "tja ibland kommer den ned, ibland inte".

:meh:

Jag har också, med tveksamt resultat, fotograferat underredet, och letat bilder på internet av motsvarande, för att jämföra.

Även detta lilla projekt har resulterat i samma härad... dvs inga svar på mitt livs gåtor.

Så, nu är jag i idel öra!

Det lutar åt att jag väntar in våren ändå, men jag vill helst inte att han utvecklar några tråkiga hingstbeteenden innan.

Jag har redan en valack med en del av den varan, så det vore skönt att slippa.
 
Ni som har hingstar, hur resonerar ni ang kastrering? När det dags?
Kastrerade i augusti på klinik, sövd och sydd. Inga infektioner alls efteråt. Hade helst kastrerat redan före sommaren men blev inte möjligt då.

20211111_105509.jpg
 
Vad kostade det?
Jag funderar på olika alternativ. Det som bekymrar mig är att den ena testikeln inte verkar vilja ramla ned.
Ungefär 8000 på Värmlands Hästsjukhus. Då sov han där en natt dessutom.

Ibland åker den ner när de sederar, så prova att ta ut nån veterinär och ge lite sedering och låt dem känna. Då vet du om du kan boka eller om du får vänta lite till.
 
20211021_165705.jpg
Faxi börjar se ut som en häst han också, har det bra på hingstbete så jag har inte sett så mycket av honom.
Kastrering planeras inte förrän nästa höst, då jag vill ha lite mer hingstkaraktär på den här. Men han hade båda kulorna nere i våras så den biten kan jag andas ut med i alla fall.
 
Hur höga är era hästar nu?
Min blir inom ett par veckor 18 månader och är idag ca 154 cm.

När jag fick hem honom i augusti så var han knappt 150 cm.

Så viss spurt i tillväxten verkar det vara!
 
Hur höga är era hästar nu?
Min blir inom ett par veckor 18 månader och är idag ca 154 cm.

Jag är inte så aktiv o tråden men läser och följer era jämnåriga ☺️ Mätte Sally, 18 månader e. Imposantos, förra veckan till 166 cm över havet. Mot alla odds rätt jämnväxt och proportionerligt så jag hoppas innerligt att hon växer max 1 dm till totalt.
 
E14F960B-C267-48C8-BB83-54EA3CB7D580.jpeg
Imorgon ska vi prova sele på lillan och kanske prova gå lite mer, har inte blivit mycket gjort sedan sommaren (inte under sommaren heller) men nu ska jag få lite hjälp så det ska bli kul! Hoppas det känns roligare för jag velar ibland om jag nog egentligen vill ha en äldre häst att pyssla med…

Bild från september, minns inte om jag visat den förut 🙈 Edit: Det hade jag visst, men det var den senaste jag hadeO_o Får ta fler bilder imorgon!
 
Senast ändrad:
Oj, hon lär bli stor! Tänk om hon växer 20 cm?

Det har jag aldrig varit med om (runt 15 cm är inte ovanligt dock och det är stort nog), men isf får vi väl be till högre makter att hon är frisk och välbehållen, och så får vi se oss om efter en riktigt stor seminveterinär, för vår nuvarande lär aldrig nå in så hon kan seminera 😂
 
Det har jag aldrig varit med om (runt 15 cm är inte ovanligt dock och det är stort nog), men isf får vi väl be till högre makter att hon är frisk och välbehållen, och så får vi se oss om efter en riktigt stor seminveterinär, för vår nuvarande lär aldrig nå in så hon kan seminera 😂
Kan man räkna ca 10 cm efter 18 månadersdagen?

I så fall kan jag andas ut. Jag vill inte att min blir över 170 helst.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mån resp 1 år och sen vuxna? Mitt föl är 5 mån och ca 123, hennes mamma är d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 226
Senast: Jaasse
·
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
9 10 11
Svar
218
· Visningar
25 740
Senast: jemeni
·
Avel Här är tråden för årets födelseannonser. Lägg in en bild eller två, och många är intresserade av sånt som ras, stam och namn. Det här...
Svar
5
· Visningar
2 415
Senast: Görel
·
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 160
Senast: Teilani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp