Screenshot_20220511-122231-179.png

Gullefjun! :love: Nu börjar hon få sin djupa guldfärg, när den "smutsvita" vinterpälsen släppt.
 
Jag tycker att det är dåligt med bilder och action i den här tråden, så jag lägger in en till. Hennes man. :love:
Här är den lite pyntad pga morgontrött tonåring som sov i halmen strax innan jag kom.
Screenshot_20220512-154335.png

Jag älskar att hon behållit de vita och gråa partierna i den. Det är fortfarande "fjordingman" med vitt på båda sidorna av mankammen. :)
 
Min har varit en otursfågel i vår. Först en smäll på ena bakbenet som vid röntgen visade att en bit av griffelbenet var borta och sedan ett läskigt lednära sår fram. Tur i oturen inget värre men att hålla honom lugn och såret bandagerat i 10 dagar gav mig nästan gråa hår 😊 Tycker han växt, tippar att han är runt 1,65 nu
 

Bifogade filer

  • DSC_0862.JPG
    DSC_0862.JPG
    297,1 KB · Visningar: 36
Jag har inte heller bidragit med mycket här på sistone, men i mellantiden har det kastrerats och läkts ihop x 2 hästar, så nu har även jag två valacker årsmodell 2020. Helt okomplicerat med halvblodet som togs om hand på kliniken i Helsingborg. Unge herr nordsvensk är ännu för skeptisk till att åka i låda så han fick tas på hemmaplan. Jättebra veterinär men obehagligt ändå och mer stressande att ha koll på efteråt. Men så skönt när det var gjort.

Igår var jag och spanade på treårsvisningen i Ängelholm och noterade flera fina Suarez-avkommor, bland annat en med dubbeldiplom. @prinsessfeminist

Och så har jag kontaktat den som får hedersuppdraget att ta emot unge herr Black Beauty för inridning när det är dags, ett ultraviktigt uppdrag men tror att jag hittat helt rätt och det känns så bra att inte behöva kompromissa med något där.



C8E02296-659F-4DD0-A777-322E713B07CC.jpeg
 
Jag har inte heller bidragit med mycket här på sistone, men i mellantiden har det kastrerats och läkts ihop x 2 hästar, så nu har även jag två valacker årsmodell 2020. Helt okomplicerat med halvblodet som togs om hand på kliniken i Helsingborg. Unge herr nordsvensk är ännu för skeptisk till att åka i låda så han fick tas på hemmaplan. Jättebra veterinär men obehagligt ändå och mer stressande att ha koll på efteråt. Men så skönt när det var gjort.

Igår var jag och spanade på treårsvisningen i Ängelholm och noterade flera fina Suarez-avkommor, bland annat en med dubbeldiplom. @prinsessfeminist

Och så har jag kontaktat den som får hedersuppdraget att ta emot unge herr Black Beauty för inridning när det är dags, ett ultraviktigt uppdrag men tror att jag hittat helt rätt och det känns så bra att inte behöva kompromissa med något där.



Visa bifogad fil 92322
Åh, det rör på sig!!

Spännande att höra om din bokning. Själv har jag villfarelsen att jag skall rida in min gosse på "egen hand", men jag har ännu inte bestämt mig.

Kanske är det att spänna bågen för hårt?

Nu lever livets glada dagar med ändlöst gräs för våra pojkar. Åringen har börjat tuffa till sig med lite hingstbeteende, så lekarna blir häftiga ibland.

Men, det finns aldrig några bitmärken, och det säger mig att det ändå går schysst till.

Vad gjorde att du beslöt att kastrera?

Vad kul med uppdatering från Ängelholm! Det måste jag kolla!!
 
Åh, det rör på sig!!

Spännande att höra om din bokning. Själv har jag villfarelsen att jag skall rida in min gosse på "egen hand", men jag har ännu inte bestämt mig.

Kanske är det att spänna bågen för hårt?

Nu lever livets glada dagar med ändlöst gräs för våra pojkar. Åringen har börjat tuffa till sig med lite hingstbeteende, så lekarna blir häftiga ibland.

Men, det finns aldrig några bitmärken, och det säger mig att det ändå går schysst till.

Vad gjorde att du beslöt att kastrera?

Vad kul med uppdatering från Ängelholm! Det måste jag kolla!!

Det var ju aldrig frågan "om" de skulle kastreras utan bara "när" - två hingstar när det är ston i snart sagt alla hagar runt om är inte vad jag behöver (som ändå ofta har tvångstankar för om de ska lyckas komma lösa när jag är på jobbet). Jag hade från början tänkt att kastreringen skulle bli ungefär samtidigt, och som tvååringar. Men tidigare i år var det så lerigt och gyttjigt, så nu blev det måndag och tisdag sista veckan i april när jag ändå hade semester och var hemma hela tiden. Och då var hagarna okej och så var det tillräckligt tidigt för att hinna läka ihop innan insektshelvetet drar igång, så med facit i hand en bra lösning. Och så kunde jag helt fokusera all stress på att lasta och köra super-Dominus ensam + oro för komplikationer på detta och inte behöva tänka på jobb samtidigt.

Jag räknar också med att rida in Darwin själv, det är förvisso tolv år sedan min senaste inridning och han spökar för en del saker men inte så explosivt som det kan bli med ett varmblod. Men kallbloden ska ju få växa långsamt så jag tror han får vänta med ridning till nästa sensommar. Hade jag haft någon någorlunda hästkunnig att hjälpa mig på hemmaplan, så hade jag ev. provat med Dominus också, han ÄR ju ett A-barn ännu så mycket talar för att han kommer att vara det på inridningsfronten också. Men helt solo känner jag ändå att det är lite för riskabelt. Och nu blir det en bra plan på lång sikt om jag kan fortsätta att träna för hon som rider in honom sedan.

Det är svårt att uppfatta riktigt vad de snackar om nere i ridhuset på visningarna, men Suarezhästen som fick dubbeldiplom tror jag de sa att den hade löshoppat fyra gånger och max en meter, han som visade såg i alla fall stressad ut när de bara höjde och höjde men hästen bara oh yes, detta fixar jag lätt, inga problem. Så det är uppenbart inte alltid det behöver tränas så mycket (den fick 80 % som hopptalang och 78,3 som gångarts-) :)
 
Det var ju aldrig frågan "om" de skulle kastreras utan bara "när" - två hingstar när det är ston i snart sagt alla hagar runt om är inte vad jag behöver (som ändå ofta har tvångstankar för om de ska lyckas komma lösa när jag är på jobbet). Jag hade från början tänkt att kastreringen skulle bli ungefär samtidigt, och som tvååringar. Men tidigare i år var det så lerigt och gyttjigt, så nu blev det måndag och tisdag sista veckan i april när jag ändå hade semester och var hemma hela tiden. Och då var hagarna okej och så var det tillräckligt tidigt för att hinna läka ihop innan insektshelvetet drar igång, så med facit i hand en bra lösning. Och så kunde jag helt fokusera all stress på att lasta och köra super-Dominus ensam + oro för komplikationer på detta och inte behöva tänka på jobb samtidigt.

Jag räknar också med att rida in Darwin själv, det är förvisso tolv år sedan min senaste inridning och han spökar för en del saker men inte så explosivt som det kan bli med ett varmblod. Men kallbloden ska ju få växa långsamt så jag tror han får vänta med ridning till nästa sensommar. Hade jag haft någon någorlunda hästkunnig att hjälpa mig på hemmaplan, så hade jag ev. provat med Dominus också, han ÄR ju ett A-barn ännu så mycket talar för att han kommer att vara det på inridningsfronten också. Men helt solo känner jag ändå att det är lite för riskabelt. Och nu blir det en bra plan på lång sikt om jag kan fortsätta att träna för hon som rider in honom sedan.

Det är svårt att uppfatta riktigt vad de snackar om nere i ridhuset på visningarna, men Suarezhästen som fick dubbeldiplom tror jag de sa att den hade löshoppat fyra gånger och max en meter, han som visade såg i alla fall stressad ut när de bara höjde och höjde men hästen bara oh yes, detta fixar jag lätt, inga problem. Så det är uppenbart inte alltid det behöver tränas så mycket (den fick 80 % som hopptalang och 78,3 som gångarts-) :)
Inte dåligt med dubbeldiplom! Hittills har inte hoppteknik verkat vara Suarez-avkommornas starkaste sida.

På Facebookgruppen Suarez offspring, finns en fantastisk tjej som bidrar med en underbar excelfil.

Där får vi kalenderbitare och nördar vårt lystmäte med alla uppgifter om årets treåringar. Så roligt att följa!

I lööve excel! :laugh: :love:
 
🙈 Vi har inte löshoppat Sally ännu. Jag hade träns på henne för första gången härom dagen bara för att testa ett nytt jag köpt. Stoet vi visade förra året hade lösthoppat 10-12 gånger som 2.5/3-åring innan testet men hoppade inte ett hinder när dagen väl kom. Väldigt pinsamt, för man förstår ju folk tror man inte brytt sig om att träna ens. Är redan orolig för att Sally också skall göra något liknande 😅

Jag som är partisk tycker Sally är jättefin i kroppen nu, mättes förra veckan till 171 cm men är väldigt mogen i kroppen. Jag tänker att hon åker på inridning under senhösten runt november.
 
Nej jag känner inte heller någon stress för löshoppning och har inte börjat planera för någon sådan. (och har inte heller ens haft träns/bett på dem ännu...) Det var tydligt på flera av de jag såg i Ängelholm att de bara blev för spända för hela grejen och publik och allt nytt i omgivningarna, och så låste det sig helt när de kom till hoppningen. Så det är nog inte så unikt att de inte kommer över ett hinder. Men jag tvivlar inte på att de också har tränat! Och att hästarna antagligen hoppar hur bra som helst både före och efter.

Men som jag skrev till tjejen som ska ta hand om inridningen, jag ska inte sälja och han ska (obviously) inte vara till avel så jag tar det helt med ro vad han kan få för poäng som treåring. I mina ögon är han fulländad ändå. Enda grejen med att vilja att han visas är för att uppfödarna ska ha cred för sin avel, om han är i närheten av så fin som jag tycker. Och att han då blir visad på ett anständigt sätt så inte jag förstör något. Och så att han får uppleva några övningar fram till treårsvisningen, som löshoppning, som kan vara lagom att introducera då.
 
Det är svårt att uppfatta riktigt vad de snackar om nere i ridhuset på visningarna, men Suarezhästen som fick dubbeldiplom tror jag de sa att den hade löshoppat fyra gånger och max en meter, han som visade såg i alla fall stressad ut när de bara höjde och höjde men hästen bara oh yes, detta fixar jag lätt, inga problem. Så det är uppenbart inte alltid det behöver tränas så mycket (den fick 80 % som hopptalang och 78,3 som gångarts-) :)
Är det Sudoko du tänker på? Tycker hon hade fin inställning till hinder.
Det är detta jag tycker är lite trist med dressyrhästarna att man ofta bara tränar dom för lägsta gränsen de behöver klara dvs 1 meter. Det finns många dressyrhästar som hoppar riktigt bra! Kolla bara in Zilence e.Secret som fick 50,5 p i hoppningen. Det handlar aldrig om hur många gr man gör det utan gör man rätt behöver man inte nöta.
 
Är det Sudoko du tänker på? Tycker hon hade fin inställning till hinder.
Det är detta jag tycker är lite trist med dressyrhästarna att man ofta bara tränar dom för lägsta gränsen de behöver klara dvs 1 meter. Det finns många dressyrhästar som hoppar riktigt bra! Kolla bara in Zilence e.Secret som fick 50,5 p i hoppningen. Det handlar aldrig om hur många gr man gör det utan gör man rätt behöver man inte nöta.
Ja, jag såg inte hela dagen men bland annat Sudoko.
 
Dagens penntroll, ivrigt tuggandes på sitt grimskaft. Allt skall tuggas på. Jag funderar på vilken mobiltelefon man behöver köpa för att bilderna inte skall bli skit :cautious:
Visa bifogad fil 92412

Hon är ju superfin, då får det vara förlåtet att tugga lite på saker! (Så tycker i alla fall D&D även om Darwins hysteriska behov att stoppa allt i munnen äntligen verkar ha minskat lite nu)

Var det Imposantos som hon är efter? Passande, med den storleken...
 
Hon är ju superfin, då får det vara förlåtet att tugga lite på saker! (Så tycker i alla fall D&D även om Darwins hysteriska behov att stoppa allt i munnen äntligen verkar ha minskat lite nu)

Var det Imposantos som hon är efter? Passande, med den storleken...
Hon tycker nog att allt är förlåtet. Jag tycker det är rätt tröttsamt, men mina åsikter är ju helt obetydliga i sammanhanget :) Ja, hon är efter Imposantos. De verkar bli stora, de treåringar jag sett visas som hingstar eller på stopermiering är 170 eller mer. Jag hoppas det stannar på 175...
 

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
157
Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mån resp 1 år och sen vuxna? Mitt föl är 5 mån och ca 123, hennes mamma är d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 246
Senast: Jaasse
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
567
Senast: Ketrawzc
·
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
12 13 14
Svar
268
· Visningar
31 132
Senast: thoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp