Älskar henne :heart
20220621_211159.jpg
 
Åh, det rör på sig!!

Spännande att höra om din bokning. Själv har jag villfarelsen att jag skall rida in min gosse på "egen hand", men jag har ännu inte bestämt mig.

Kanske är det att spänna bågen för hårt?
Jag pratade precis om inridning med en vän igår. Vännen frågade hur gammal unghästen är, jag svarade två varvid vännen säger ”då är det dags att börja sitta på den”. Mitt spontana svar direkt var ”nej, det tar vi först nästa år”.

Tycker de är alldeles för små som tvååringar, ska dock tömköra mer tänker jag. Kanske lägga på sadel någon gång. Har longerat lite ett par gånger och jag kunde säga till vännen att antingen är den här hästen smartare än sexåringen eller så är jag bättre på att hantera/träna.

Men tillbaka till citatet så tänker jag att eftersom jag lyckats rida in ovan nämnda sexåring så borde det gå även med denna. Hänga mycket i sadeln och när det känns rätt sitta upp och kanske ta ett par steg. Så långt kom jag själv sist och sedan åkte jag till min tränare och där red jag de första små cirklarna i skritt. Det borde vara funka även nu. Jag rider rätt mycket lektioner så det är lätt att ta med unghästen också.
 
Jag pratade precis om inridning med en vän igår. Vännen frågade hur gammal unghästen är, jag svarade två varvid vännen säger ”då är det dags att börja sitta på den”. Mitt spontana svar direkt var ”nej, det tar vi först nästa år”.

Tycker de är alldeles för små som tvååringar, ska dock tömköra mer tänker jag. Kanske lägga på sadel någon gång. Har longerat lite ett par gånger och jag kunde säga till vännen att antingen är den här hästen smartare än sexåringen eller så är jag bättre på att hantera/träna.

Men tillbaka till citatet så tänker jag att eftersom jag lyckats rida in ovan nämnda sexåring så borde det gå även med denna. Hänga mycket i sadeln och när det känns rätt sitta upp och kanske ta ett par steg. Så långt kom jag själv sist och sedan åkte jag till min tränare och där red jag de första små cirklarna i skritt. Det borde vara funka även nu. Jag rider rätt mycket lektioner så det är lätt att ta med unghästen också.
Vi har faktiskt suttit på Lily. Visserligen var det en 10åring så det var inte särskilt mycket tyngd och vi gick inte. Men Lily är o andra sidan van vid både sadel och tömkörning. Men jag har också tänkt rida in Lily själv 😅
 
Det är nog ingen risk att detta någonsin blir en fet häst, för visserligen är betet inte mycket att hurra för i torkan men jag trycker i honom rejält med extrafoder varje dag. Men han är fortfarande överbyggd - och långbent! - så energin går väl åt.

Jag får helt enkelt jobba på att matcha min egen figur med hans i stället för tvärtom. :laugh:

41299D61-2F23-4AA3-BD24-232FD0E58AE4.jpeg
 
Det är nog ingen risk att detta någonsin blir en fet häst, för visserligen är betet inte mycket att hurra för i torkan men jag trycker i honom rejält med extrafoder varje dag. Men han är fortfarande överbyggd - och långbent! - så energin går väl åt.

Jag får helt enkelt jobba på att matcha min egen figur med hans i stället för tvärtom. :laugh:

Visa bifogad fil 98112
Vilken skönhet han blivit! Sista bilden jag minns från honom var din berömda huvud-foting- bild! Det här, mina vänner, är en riktig häst med snygg figur!
 
Det är nog ingen risk att detta någonsin blir en fet häst, för visserligen är betet inte mycket att hurra för i torkan men jag trycker i honom rejält med extrafoder varje dag. Men han är fortfarande överbyggd - och långbent! - så energin går väl åt.

Jag får helt enkelt jobba på att matcha min egen figur med hans i stället för tvärtom. :laugh:

Visa bifogad fil 98112
Har du någon aning om mankhöjd? Jag var på gång och skulle säga att han såg stor och stilig ut :) Perfekt hull tycker jag, men de kan verkligen sluka energi när de växer 🙈
 
Har du någon aning om mankhöjd? Jag var på gång och skulle säga att han såg stor och stilig ut :) Perfekt hull tycker jag, men de kan verkligen sluka energi när de växer 🙈

Senaste kollen för inte så länge sedan var han runt 164 i manken, 166 över korset. Föräldrarna är 168-169 så det är väl ganska rimligt egentligen. Jag ser gärna att han stannar under 170, har aldrig haft någon större än 164 förut.

Och jag vill förstås inte heller att han ska vara ett fläskberg men han har konstant varit åt det tunnare hållet och dessutom inte lika intresserad som sina polare av konceptet "mat", så det vore ändå skönt om han kunde skaffa sig någon marginal över sommarbetet. Jag tyckte han blev lite för tunn över korset men det kan ha blivit när betet började torka bort. Tror och hoppas att det håller på att fyllas ut med hjälp av några kilo extra lucern nu.... :)
 
Min andra tvååring vill ju också vara med på en uppdatering i denna tråd, han är nu runt 155 i manken och behöver inte heller växa mer! Men ser ut som en liten ponny bredvid de andra långbenta.

Jag har inte mycket nordsvenskerfarenhet att jämföra med, men tycker att han rör sig riktigt fint. Ska bli spännande att se hur han blir att rida. Båda har även känt på lite löshoppningsintroduktion i paddocken, Darwin blev som vanligt skräckslagen över att det låg två bommar på marken som blockerade hans väg helt! :eek: Men när han tagit mod till sig och passerat farorna med livet i behåll blev han helt vild av eufori och gjorde några extra segerskutt. :laugh: Min underhållande nallebjörn.:heart

A3C9C80D-DD1C-4A56-A696-02CB6A5A2D3C.jpeg
 
Min andra tvååring vill ju också vara med på en uppdatering i denna tråd, han är nu runt 155 i manken och behöver inte heller växa mer! Men ser ut som en liten ponny bredvid de andra långbenta.

Jag har inte mycket nordsvenskerfarenhet att jämföra med, men tycker att han rör sig riktigt fint. Ska bli spännande att se hur han blir att rida. Båda har även känt på lite löshoppningsintroduktion i paddocken, Darwin blev som vanligt skräckslagen över att det låg två bommar på marken som blockerade hans väg helt! :eek: Men när han tagit mod till sig och passerat farorna med livet i behåll blev han helt vild av eufori och gjorde några extra segerskutt. :laugh: Min underhållande nallebjörn.:heart

Visa bifogad fil 98140
Ser lite ut som Helan och Halvan (inte på ett dåligt sätt!) :laugh::love:
 

Liknande trådar

Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mån resp 1 år och sen vuxna? Mitt föl är 5 mån och ca 123, hennes mamma är d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 226
Senast: Jaasse
·
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
9 10 11
Svar
218
· Visningar
25 738
Senast: jemeni
·
Avel Här är tråden för årets födelseannonser. Lägg in en bild eller två, och många är intresserade av sånt som ras, stam och namn. Det här...
Svar
5
· Visningar
2 415
Senast: Görel
·
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 160
Senast: Teilani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp