Vi fick tag på Hippotrim och muggen är äntligen nästan besegrad 🙌 Mot slutet av veckan åker hon därmed till sin utbildare och skall få visa om hon är lika klok och villig i det arbetet som i allt vi gör hemma.
Jag skrev tidigare att hon var hysteriskt rädd för vatten-nu är hon spolad på benen. Först tvättade jag för hand med mer och mer blöt svamp i ett par veckor och använde godis för att göra det till något kul, och nu var steget till vattenslangen inte så stort. Hon började lugnt, spände till lite vid bakbenen och tänkte efter, men kunde sedan lugna sig själv och slutade med öronen framåt. Fina, fina häst 🙈 Hon har varit speciell sen första stund.
 
Härom dagen hade vi en högtidlig ceremoni, jag och gullefjun. Det var nämligen dags för första klippningen av svansen! Tänk att hon är så gammal nu att de allra flesta "fölfjunen" på svansen blivit avkapade. :love:
IMG_20221202_140617041.jpg

Hon fick även klippt nacke, för grimman och tränset trasslar in sig i allt hår. Men manen är kvar! Veterinären som plockade stygn på henne för någon vecka sedan (för jo, otursbarnet har haft ännu ett ben i helbandage OCH blivit sydd i huvudet, sedan jag skrev här senast) trodde att hon var en quarterhäst. Hon är så biffig i kroppen och så bidrog väl färgen och den långa manen. 😁
 
Vi fick tag på Hippotrim och muggen är äntligen nästan besegrad 🙌 Mot slutet av veckan åker hon därmed till sin utbildare och skall få visa om hon är lika klok och villig i det arbetet som i allt vi gör hemma.
Jag skrev tidigare att hon var hysteriskt rädd för vatten-nu är hon spolad på benen. Först tvättade jag för hand med mer och mer blöt svamp i ett par veckor och använde godis för att göra det till något kul, och nu var steget till vattenslangen inte så stort. Hon började lugnt, spände till lite vid bakbenen och tänkte efter, men kunde sedan lugna sig själv och slutade med öronen framåt. Fina, fina häst 🙈 Hon har varit speciell sen första stund.
Vem vet, hon kanske blir din fina ridhäst trots allt?

Men nu börjar jag känna mig stressad. Det har inte blivit så mycket för min herre denna höst, trots allt.

Kanske borde jag bara skicka iväg honom till proffs?
 
Vem vet, hon kanske blir din fina ridhäst trots allt?

Men nu börjar jag känna mig stressad. Det har inte blivit så mycket för min herre denna höst, trots allt.

Kanske borde jag bara skicka iväg honom till proffs?

Vi får väl se om några år 🙂 Hon hade tydligen varit lite ledsen de första dagarna efter vi åkte, gnäggade hjärtskärande när vi lämnade henne i boxen hos tillridaren i slutet på veckan. Hon har ju aldrig lämnat stallplanen förutom för fölvisning och för att gå till sommarbetet, så det blir en omställning.
Tycker inte du behöver känna någon stress, de är så unga! Skulle inte betäckningssäsongen "tvinga" oss att visa stona så tidigt som möjligt på unghästtestet hade jag gärna väntat längre med dem. Fanns det möjlighet till avelsvärdering på hösten för ston hade jag hellre visat på det än unghästtestet på våren, eftersom sommaren ofta gör stor skillnad för treåringarna.
 
Jag saknar Sally 😟 Man är ju knäpp, först väntade jag i 2 år på att hon skulle få åka iväg "bli stor" så man kan få en första glimt av potentialen och arbetstemperamentet. Nu vill jag att hon skall komma hem igen 😭

Men välkommen i knäpp-klubben, jag vet exakt känslan! Boxen är så förbannat tom och han fattas mig varje morgon och varje kväll, med sin förväntansfulla blick och sina spetsade öron. :cry: Utbildaren skickade lite filmer och frågade om jag hade något inbokat nästa helg eller om jag ville komma och hälsa på live och jag bara JAG KOMMER, bara säg när så avbokar jag allt som behövs!!! Hoppas det är max en vecka till sedan, nu är han ändå riden i trav också utan problem.

Tills vidare tvångstittar jag maniskt på alla bilder och filmer om och om igen för att hantera saknaden lite. T ex dessa: :love:

https://www.instagram.com/p/CltnS5aLY8t/?utm_source=ig_web_copy_link
 
Men välkommen i knäpp-klubben, jag vet exakt känslan! Boxen är så förbannat tom och han fattas mig varje morgon och varje kväll, med sin förväntansfulla blick och sina spetsade öron. :cry: Utbildaren skickade lite filmer och frågade om jag hade något inbokat nästa helg eller om jag ville komma och hälsa på live och jag bara JAG KOMMER, bara säg när så avbokar jag allt som behövs!!! Hoppas det är max en vecka till sedan, nu är han ändå riden i trav också utan problem.

Tills vidare tvångstittar jag maniskt på alla bilder och filmer om och om igen för att hantera saknaden lite. T ex dessa: :love:

https://www.instagram.com/p/CltnS5aLY8t/?utm_source=ig_web_copy_link

Du får jättegärna posta länkar till filmer här om du vill, jag har spanat på honom sen föltiden så det är jätteroligt att få följa honom lite längre 😊 Kul att det går bra för honom på vuxenskolan.
 
Vi fick tag på Hippotrim och muggen är äntligen nästan besegrad 🙌 Mot slutet av veckan åker hon därmed till sin utbildare och skall få visa om hon är lika klok och villig i det arbetet som i allt vi gör hemma.
Jag skrev tidigare att hon var hysteriskt rädd för vatten-nu är hon spolad på benen. Först tvättade jag för hand med mer och mer blöt svamp i ett par veckor och använde godis för att göra det till något kul, och nu var steget till vattenslangen inte så stort. Hon började lugnt, spände till lite vid bakbenen och tänkte efter, men kunde sedan lugna sig själv och slutade med öronen framåt. Fina, fina häst 🙈 Hon har varit speciell sen första stund.
Skrev veterinären ut det för mugg? Bara en liten undran.
 
Ok Lillgrådis, ca 6 år, har varit ifrån sin häst i en månad och blir så rörd att det framkallar en smärre gråtfest att få träffa honom igen. Men det är så fint hur lugn och avslappnad han är av att vara utan andra hästar i ridhuset och att han står lugnt och stilla och bara väntar, som vilken vuxen häst som helst efter en träning, när han är klar. Och så rörande hur lyhörd han är precis hela tiden för att kolla så han gör rätt. :heart En vecka till, sedan blir det ev. ny gråtfest av glädje att han är hemma igen.


11F6763A-E85F-41FA-A312-D5AC1CF7A0F7.jpeg
 
Ok Lillgrådis, ca 6 år, har varit ifrån sin häst i en månad och blir så rörd att det framkallar en smärre gråtfest att få träffa honom igen. Men det är så fint hur lugn och avslappnad han är av att vara utan andra hästar i ridhuset och att han står lugnt och stilla och bara väntar, som vilken vuxen häst som helst efter en träning, när han är klar. Och så rörande hur lyhörd han är precis hela tiden för att kolla så han gör rätt. :heart En vecka till, sedan blir det ev. ny gråtfest av glädje att han är hemma igen.


Visa bifogad fil 107574
Åhhhh!!!!!!

:love: :love: :love: :love:
 
Och så blir jag även rörd av en unghästutbildare som inte håller på med inspänningstyglar och rider in med grimma för att det ska vara en sak mindre att hålla rätt på för den unga hästen i början. I ett tempo som hästen känner sig trygg i, även om det är långsamt och blir avsaktningar här och där.

Att jämföra med det vidriga klipp jag såg häromdagen från en holländsk hästhandlare med texten ”first time under saddle”, en hingst född 2020 som rids i trav i friskt tempo samt galopperar under nedsittning i dressyrsadel + med jävla gramantyglar så man kan dra ihop formen och få upp nacken för ”flotta” filmsekvenser. Och det lägger de glatt upp utan att skämmas. :rage::turd:

63F9DBDA-C9D0-4E21-A3E4-DBD7D638C8CA.jpeg
 
Och så blir jag även rörd av en unghästutbildare som inte håller på med inspänningstyglar och rider in med grimma för att det ska vara en sak mindre att hålla rätt på för den unga hästen i början. I ett tempo som hästen känner sig trygg i, även om det är långsamt och blir avsaktningar här och där.

Att jämföra med det vidriga klipp jag såg häromdagen från en holländsk hästhandlare med texten ”first time under saddle”, en hingst född 2020 som rids i trav i friskt tempo samt galopperar under nedsittning i dressyrsadel + med jävla gramantyglar så man kan dra ihop formen och få upp nacken för ”flotta” filmsekvenser. Och detta lägger de glatt upp utan att skämmas. :rage::turd:
Ja verkligen, din häst ser ut att få en mycket trevligare upplevelse :heart
 

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
206
Senast: Görel
·
Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mån resp 1 år och sen vuxna? Mitt föl är 5 mån och ca 123, hennes mamma är d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 247
Senast: Jaasse
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
583
Senast: Ketrawzc
·
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
31 925

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Trött och arg
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp