Nu har Jino blivit 3 v och har gått från lite skygg och försynt till en normalkaxig hingstunge. Han är så duktig på att gå in och ut från hagen i grimman och har börjat lyfta benen lite. På fredag kommer hovis första gången... Får se vad han säger då, hehe.

Jino f. 15/5 SWB e. Casanova Hästak u. Jolie ue. Bayron - Herkules.
20200609_113542.jpg
 
Skönt att höra. Förra gången hon hade föl var det inga problem alls, men denna gång är hon en t-rex typ...

Som Magnum sa överlever de ju ändå om det verkligen inte går. Kanske vänta tills han är några månader och om möjligt bara ge ett sällskap först, så att konflikter kan lösas utan att föl riskerar att hamna mitt i gruppen? Våra mammor brukar vara Hulken när man släpper ihop och ingen får komma nära, men de brukar inte jaga ihjäl de andra heller när de viker undan. Över staketet är det dock alltid bråk, det är som att de aldrig reder ut situationen utan det är samma visa varje dag.
 
Som Magnum sa överlever de ju ändå om det verkligen inte går. Kanske vänta tills han är några månader och om möjligt bara ge ett sällskap först, så att konflikter kan lösas utan att föl riskerar att hamna mitt i gruppen? Våra mammor brukar vara Hulken när man släpper ihop och ingen får komma nära, men de brukar inte jaga ihjäl de andra heller när de viker undan. Över staketet är det dock alltid bråk, det är som att de aldrig reder ut situationen utan det är samma visa varje dag.
Provade att släppa in en häst som hon känner väl idag, och först verkade hon inte bry sig (de är vana att nosa över staketet dagligen och har gått ihop för något år sedan) men när fölet började nyfiket närma sig blev mamma häst djävulen själv och jagade den andra stackaren flera varv runt hagen så vi fick få ut den kvickt.
Vågar inte prova med någon annans häst och vi har förutom denna bara en shettis som definitivt kommer bli manglad.
 
Provade att släppa in en häst som hon känner väl idag, och först verkade hon inte bry sig (de är vana att nosa över staketet dagligen och har gått ihop för något år sedan) men när fölet började nyfiket närma sig blev mamma häst djävulen själv och jagade den andra stackaren flera varv runt hagen så vi fick få ut den kvickt.
Vågar inte prova med någon annans häst och vi har förutom denna bara en shettis som definitivt kommer bli manglad.

Hur gammal är lillkillen nu? Han ser för mig rätt liten ut ännu, det kan ändras med någon månad till på nacken 🙂 Helt rätt av Mammahäst egentligen att säga att den här rör man minsann inte.
 
Hur gammal är lillkillen nu? Han ser för mig rätt liten ut ännu, det kan ändras med någon månad till på nacken 🙂 Helt rätt av Mammahäst egentligen att säga att den här rör man minsann inte.
Han är en månad nu, så det är väl inte någon panik. Men hade en tanke på om man skulle leta efter sto med föl som behöver bete, och då är det ju snart aktuellt. Men törs nog inte ta hit någon annans häst med tanke på skaderisk känns det som nu.
 
Ny röntgen som påvisar fortsatt läkning av frakturen. Den är inte helt sluten nere i kotbenet än som jag förstod det, men han är ohalt och har sluppit bandaget nu. 12 veckor strikt vila för att få till en stabilisering, dvs box. Jag dog lite inombords när jag hörde det, vi är 4 veckor igenom imorgon... Jag hatar att ha mina hästar på box, men det låter försiktigt positivt nu jämfört mot initialskedet så försöker tänka att 12 veckor i Stigs liv kanske ändå är värt det.
 
Han är en månad nu, så det är väl inte någon panik. Men hade en tanke på om man skulle leta efter sto med föl som behöver bete, och då är det ju snart aktuellt. Men törs nog inte ta hit någon annans häst med tanke på skaderisk känns det som nu.

Mamma kan ju slappna av lite om några veckor när knatten är äldre. Jag släppte ihop sto med föl med andra när fölis var 3 v. När mamma slutat försöka döda bästa kompis valacken bara hade han råkade snegla mot hennes box.

Inte en jävel fick komma nära fölet första veckan. Sen började hon släppa iväg knatten lite längre. När fölet var ca 6 v hade hon helt taggat ner. Och på hingststationen (andra riktiga brunsten efter fölningen) så var det noll problem släppa in henne i flocken med andra ston med föl.

Så hoppet för din ursprungsplan lever än skulle jag säga!
 
IMG_20200611_173257.jpg

I brist på Stig-bilder så får lillfian hoppa in istället. Jag hppas kunna hälsa på henne igen här i helgen, jag sitter och kör fram och tillbaka då ponnyn och Zeline bor på östra sidan medan Stig står söderöver. Om allt går vägen med Stig är tanken att han flyttar till samma ställe som plastsyrran när han är avvand och kastrerad, så att bägge bebisarna åtminstone står på en plats. Det blir tidig kastration för det är inte läge med vare sig lösdrift eller hingstbete utan han kommer få en rätt skyddad uppväxt jämfört med de andra.
 
Idag har jag hälsat på lille Stig för första gången sen de åkte ner! Han har vuxit den lille rackaren, lustigt vore det väl annars. Jag höll mest på med mamma häst, mest för att han levde rövare trots sedering och jag är höggravid och han for runt rätt bra ändå, jag vill inte ha en hov i magen.
De röntgade om och jag fick se hur fissuren såg ut när han kom mot idag, och det var en väldigt stor skillnad! Man kan fortfarande se var sprickan har gått, men det var en tydlig förkalkning utmed hela området så det är en läkningsprocess helt klart. Om inget händer kör vi 5 veckor till, sen får det väl bära eller brista, men då har han verkligen fått en ärlig chans. Mest glad blev jag av att se att både han och mamman verkar ta den långa boxvilan rätt bra ändå.
 
Fick ingen bild på Stig i helgen, men denna tjejen fastnade på bild idag 😊 hon växer så det knakar, mamma och helsystern är närmare 1.80 och denna blir inte mindre. Hon är social och jättegullig och har en enorm galopp, så det blir spännande att följa.
 

Bifogade filer

  • _20200629_183913.JPG
    _20200629_183913.JPG
    900,3 KB · Visningar: 80
Dum fråga kanske och kanske i fel tråd men har fått hem ett sto+föl (hingst) som ska gå på bete hos mig med mitt sto+föl. Hingstfölet har snoppen ute hela tiden, kissar normalt osv men är det normalt att den ”ska” hänga ute hela tiden om man kan säga så? 🙈
 
Dum fråga kanske och kanske i fel tråd men har fått hem ett sto+föl (hingst) som ska gå på bete hos mig med mitt sto+föl. Hingstfölet har snoppen ute hela tiden, kissar normalt osv men är det normalt att den ”ska” hänga ute hela tiden om man kan säga så? 🙈

Ena hingstfölet i flocken där mina tjejer går, är en sådan som aldrig tycks dra in snabeln. Eller jo, jag har sett det en gång. Då hade han terroriserat gullefjun så mycket att hon gav honom en rejäl spark. Så det verkar bara hända när någon skadar hans ego 😁
 

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
204
Senast: Görel
·
Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mån resp 1 år och sen vuxna? Mitt föl är 5 mån och ca 123, hennes mamma är d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 247
Senast: Jaasse
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
583
Senast: Ketrawzc
·
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
31 898

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp