Ena hingstfölet i flocken där mina tjejer går, är en sådan som aldrig tycks dra in snabeln. Eller jo, jag har sett det en gång. Då hade han terroriserat gullefjun så mycket att hon gav honom en rejäl spark. Så det verkar bara hända när någon skadar hans ego 😁

Haha! Det är kanske det som krävs för denna också. Den verkar tycka den är störst, bäst och vackrast och INGEN ska säga till honom vad han ska och inte 😂
 
Haha! Det är kanske det som krävs för denna också. Den verkar tycka den är störst, bäst och vackrast och INGEN ska säga till honom vad han ska och inte 😂
Det låter precis som terroristen! Kom på att han drog in den vid senaste hovslagarbesöket också. Han blev kränkt när han inte lyckades ta sig loss, fast han försökte med alla medel 😒 Han kissar också normalt och det är absolut inget fysiskt fel
 
Kanske! Conthargosen är helt fantastisk men jag vet inte om han ska visas. Han är såld (om allt går som det ska så skriver vi papper i helgen) och då är det upp till ägaren
Vad kul, grattis till en ev försäljning!
Nya ägaren borde ju absolut visa isåfall 😀
 
Någon som ska visa sina föl i år? :)
Jag hoppas att det blir mönstring i år, allt känns osäkert med viruset i omlopp fortfarande.
Den lille Dynfaxi växer till sig fint iaf, 5 veckor.
BB68C166-1537-46AC-AEA5-ACAD89E7CC8E.jpeg
 
Jag ska visa. Det arrangeras visning på gården där vi står 🙂 Jag hoppas bara att mitt djur inte ser ut som en skabbig, smutsig isbjörn då, utan har hunnit få den fina guldiga (och korta!) pälsen på fler ställen än halva huvudet och insidan av bakbenen 😁

Smidigt med så nära och bra. Jag har inte bestämt mig om jag ska åka på det som föreningen kallar fölvisningen eller om jag väljer ngn som har ”gårdsbesiktning” närmre hemma.
Haha, mitt föl föddes ju ganska ”sent” så hon lär ju säkert ha kvar sin tjocka fölpäls men det får väl vara så isåfall. Går ju att borsta och fläta ändå 😄
 
Görs det samma saker som när man visar SWB föl eller hur bedöms islandshästar?
Visningen brukar gå till så att sto och föl får springa lösa några varv i ridhus. Sedan fångar man in dem och exteriören bedöms, för beställning tittar domaren framifrån och bakifrån när man leder fölet i skritt.

Varje egenskap man bedömer får en siffra 1-5 och man tar sedan medeltalet och presenterar som en procentsats. 100 % är således 5 poäng på allt, men det tror jag inte någon har fått någonsin.

Det är en ensam domare som dömer, och det är väl egentligen bara en domare som bedömer föl i Sverige. Brukar vara mönstring på kanske 5-7 ställen i Sverige per år, arrangeras av lokala klubben, så jag är glad att jag är med i en klubb som arrangerar. Även om man är väldigt välkommen till en annan klubbs mönstring kan det bli en bit att åka.

Så här ser protokollet ut
595BF98D-E7EB-4F4C-92A7-A38B83DD378D.jpeg
 
Senast ändrad:
Visningen brukar gå till så att sto och föl får springa lösa några varv i ridhus. Sedan fångar man in dem och exteriören bedöms, för beställning tittar domaren framifrån och bakifrån när man leder fölet i skritt.

Varje egenskap man bedömer får en siffra 1-5 och man tar sedan medeltalet och presenterar som en procentsats. 100 % är således 5 poäng på allt, men det tror jag inte någon har fått någonsin.

Det är en ensam domare som dömer, och det är väl egentligen bara en domare som bedömer föl i Sverige. Brukar vara mönstring på kanske 5-7 ställen i Sverige per år, arrangeras av lokala klubben, så jag är glad att jag är med i en klubb som arrangerar. Även om man är väldigt välkommen till en annan klubbs mönstring kan det bli en bit att åka.

Så här ser protokollet utVisa bifogad fil 53734

Tack för infon. Alltid kul att se hur det går till inom olika raser :D
 
Mitt stoföl har redan växt en del bak och går lite annorlunda fram nu, om ni tänker er lite som spansk skritt med frambenen. Tycker inte att hon går på tå men liksom tar utsträckta steg med frambenen. Hon travar och galopperar normalt men det är just i skritten man ser det tydligt. Funderar på om det är pga hon är högre bak nu eller om det är ngt annat jag bör vara observant på?
 
Smidigt med så nära och bra. Jag har inte bestämt mig om jag ska åka på det som föreningen kallar fölvisningen eller om jag väljer ngn som har ”gårdsbesiktning” närmre hemma.
Haha, mitt föl föddes ju ganska ”sent” så hon lär ju säkert ha kvar sin tjocka fölpäls men det får väl vara så isåfall. Går ju att borsta och fläta ändå 😄
Min kom den 11 mars och ser fortfarande ut som en isbjörn. Hon föddes lite för tidigt också, så monsterpälsen måste bero på det. De andra har helt normal päls. Min har iofs mycket hår överlag. Tjock svans och lång och tjock man. Det blir nog inga miniknoppar på henne. Det lär bli fullt normala vuxenknoppar 😅
 

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
168
Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mån resp 1 år och sen vuxna? Mitt föl är 5 mån och ca 123, hennes mamma är d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 246
Senast: Jaasse
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
570
Senast: Ketrawzc
·
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
12 13 14
Svar
268
· Visningar
31 188

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp