Någon som planerar att sälja sitt 2020 föl?
När hade ni tänkt att lägga ut det isåfall (ålder på fölet)?
Min är inte jättetidigt född och jag gillar att vänja av ganska ”sent” spec när det är stoföl.
Hade inte tänkt sälja men har fått ett riktigt bra bud så funderar lite på det.
 
@Freazer Inte i år men föl säljer vi så snart som möjligt om de är friska och välmående. Gör ett uppstallningsavtal med datum när de tidigast får hämta och senast ska hämta, och där det såklart står vad som ingår :) Så har du fått ett bud som är acceptabelt så säger jag: sälj direkt, så är det inga frågetecken kring vem som äger eller vem som står för kostnader för hovis, veterinär osv.
 
@Freazer Inte i år men föl säljer vi så snart som möjligt om de är friska och välmående. Gör ett uppstallningsavtal med datum när de tidigast får hämta och senast ska hämta, och där det såklart står vad som ingår :) Så har du fått ett bud som är acceptabelt så säger jag: sälj direkt, så är det inga frågetecken kring vem som äger eller vem som står för kostnader för hovis, veterinär osv.

Det är inga frågetecken vem som äger. Däremot finns det en nackdel för köparen med det. Nämligen att fölet inte är skyddat om säljaren skulle bli föremål för utmätning. Då kan fölet utmätas för säljarens skuld.

Så alla köpare kanske inte accepterar den dealen. Den är dock allra allra bäst för säljaren

Jag accepterar inte en sådan deal. Dels för det nämnda men också för att jag inte vill stå risken för något jag inte styr över.

Det är baksidan med att köpa innan fölet är leveransklart. Man äger och står risken, men kan egentligen inte påverka risken.

Alternativet är handpenning och uppfödaren står risk och kostnader tills leveransklart. Olika uppfödare kör olika så inget är rätt eller fel utan det är ju upp till säljare och köpare vad man vill erbjuda och acceptera. Och sålt brukar det fås i båda fallen, men man kan få presumtiva köpare som tackar nej, i båda fallen. Det är ju inte värre än så :)
 
@Freazer Inte i år men föl säljer vi så snart som möjligt om de är friska och välmående. Gör ett uppstallningsavtal med datum när de tidigast får hämta och senast ska hämta, och där det såklart står vad som ingår :) Så har du fått ett bud som är acceptabelt så säger jag: sälj direkt, så är det inga frågetecken kring vem som äger eller vem som står för kostnader för hovis, veterinär osv.

Tack för svar. Vet inte om jag vill sälja eller inte ännu.
Hur gamla har era föl varit när dom blivit hämtade? Jag tänkte ev erbjuda att fölet kan gå kvar här då jag vet att köparen mer har ett tävlingsstall så att säga medan jag har både stall, lösdrift, stora hagar+lekkompisar. En mer optimal uppväxt för föl och unghästar enligt mig.
 
Det är inga frågetecken vem som äger. Däremot finns det en nackdel för köparen med det. Nämligen att fölet inte är skyddat om säljaren skulle bli föremål för utmätning. Då kan fölet utmätas för säljarens skuld.

Så alla köpare kanske inte accepterar den dealen. Den är dock allra allra bäst för säljaren

Jag accepterar inte en sådan deal. Dels för det nämnda men också för att jag inte vill stå risken för något jag inte styr över.

Det är baksidan med att köpa innan fölet är leveransklart. Man äger och står risken, men kan egentligen inte påverka risken.

Alternativet är handpenning och uppfödaren står risk och kostnader tills leveransklart. Olika uppfödare kör olika så inget är rätt eller fel utan det är ju upp till säljare och köpare vad man vill erbjuda och acceptera. Och sålt brukar det fås i båda fallen, men man kan få presumtiva köpare som tackar nej, i båda fallen. Det är ju inte värre än så :)

Vet att det händer men det måste vara ganska liten risk att bli föremål för utmätning. Många köpare idag kollar upp säljaren hos KF innan dom köper. Finns det kontrakt och papper på köpet så visar det även vem som äger fölet och det borde inte vara särskilt stor risk att fölet utmäts för säljarens skuld.
 
Tack för svar. Vet inte om jag vill sälja eller inte ännu.
Hur gamla har era föl varit när dom blivit hämtade? Jag tänkte ev erbjuda att fölet kan gå kvar här då jag vet att köparen mer har ett tävlingsstall så att säga medan jag har både stall, lösdrift, stora hagar+lekkompisar. En mer optimal uppväxt för föl och unghästar enligt mig.

Våra har hämtats absolut tidigast månadsskiftet då de blivit 7 månader, men helst får de vara kvar till 8-12 då vi upplever att det blir bäst för mödrarna och fölen. Vi har inte kvar dem länge än t.o.m. sommaren som 1-åringar, men kan man erbjuda det finns det köpare som tycker det är en fördel.

Har du möjlighet att erbjuda lösdrift hemma kan det ju vara en kanondeal för alla inblandade. Viktigt är att ha ett bra och tydligt uppstallningsavtal.
 
Vet att det händer men det måste vara ganska liten risk att bli föremål för utmätning. Många köpare idag kollar upp säljaren hos KF innan dom köper. Finns det kontrakt och papper på köpet så visar det även vem som äger fölet och det borde inte vara särskilt stor risk att fölet utmäts för säljarens skuld.

Köper man dessutom av ett seriöst företag så finns ju försäljningen bokförd.
 
Vet att det händer men det måste vara ganska liten risk att bli föremål för utmätning. Många köpare idag kollar upp säljaren hos KF innan dom köper. Finns det kontrakt och papper på köpet så visar det även vem som äger fölet och det borde inte vara särskilt stor risk att fölet utmäts för säljarens skuld.

Absolut är det liten risk. Kf är bra att kolla skuldsaldo hos, men man vet ändå inte hur nära KF personen är.

Sista stycket är oväsentligt. Alla papper kan vara helt i ordning. Kan ändå utmätas. Stendum skitgammal regel om traditionskravet.

De flesta köpare kommer inte bekymra sig. De som vet risken för att med maxad otur få sin häst utmätt för annans skuld är nog de som inte kommer vara så pigg på det. Men de allra flesta vet inte om risken alls.

Och som sagt den är liten, problemet är att det inte går att gardera sig emot den eller eg bedöma den (om inte säljaren redan är hos KF då. Men med en säljare som inte är det kan risken vara noll eller 99%)
 
Köper man dessutom av ett seriöst företag så finns ju försäljningen bokförd.

Det spelar ingen roll. Det är som det som är det dumma. Det kan vara 110% klart och I sin ordning att köparen är ägare. Men Sverige har sen gammalt (det har flera gånger diskuterats om att ändra det och det kommer nog I sinom tid) ett krav på tradition för sakrättsligt skydd mot säljarens borgenärer. Dvs man ska ha fått varan i sin besittning. Det har man inte när varan är kvar hos köparen.

Så med maxad otur, dvs att säljaren får utmätning. Då kan saken - eller fölet - jag utan tvekan äger och har betalt ändå utmätas. I full vetskap om att jag äger det.

Som sagt risken är generellt liten då risken generellt är liten en säljare drabbas av utmätning. Om den gör det däremot kan hästen utmätas. Utan problem.
Få vet om det och därför är det sällan ett problem för köparen att sälja och ta fullt betalt innan avvänjning. Men om man har en spekulant som vet om risken och inte vill ta den kan man få problem. Och då kan man endera vända sig till en annan spekulant eller ta handpenning och resten vid leverans. Det finns inga rätt eller fel. Jag nämnde det bara för just att man får vara beredd en köpare kan backa och inte vilja betala fullt innan fölet kan levereras. (och andra kommer inte ha minsta problem betala direkt)

För säljaren är det riskfritt att sälja direkt och det mest förmånliga.
 
Tack för svar. Vet inte om jag vill sälja eller inte ännu.
Hur gamla har era föl varit när dom blivit hämtade? Jag tänkte ev erbjuda att fölet kan gå kvar här då jag vet att köparen mer har ett tävlingsstall så att säga medan jag har både stall, lösdrift, stora hagar+lekkompisar. En mer optimal uppväxt för föl och unghästar enligt mig.

Jag tror de flesta idag ser det som positivt med senare avvänjning. Fölet jag köpt är ju en hingst så det är lite oklart hur länge han kan gå med mamma, hon är inte dräktig på nytt. Men målet är till 7-8 månader om möjligt. Efter 6 månader är dock alla kostnader mina (fram till 6 månader uppfödarena). Men vi är överens om att han får gå längre hos mamman. Och jag betalar för det.
 
@Alexandra_W Ja och de köparna är helt fria att köpa av någon annan. Det är svårt nog att gå +/- 0 över fem föl utan att man skall stå med hela risken.

Exakt, precis som jag skrev redan från början. Det är inget sätt (sälja direkt eller vid avvänjning) som är fel, och det finns köpare och säljare i båda läger. Sen väljer man det som man tycker funkar bäst för en själv. Både som köpare och säljare.
 
Någon som planerar att sälja sitt 2020 föl?
När hade ni tänkt att lägga ut det isåfall (ålder på fölet)?
Min är inte jättetidigt född och jag gillar att vänja av ganska ”sent” spec när det är stoföl.
Hade inte tänkt sälja men har fått ett riktigt bra bud så funderar lite på det.
Min låg ute och hade köpare på henne men så går hon och fläker en hov och blev halt. Köparna drog sig ur. Hon är helt ohalt nu. Hoven behövde bara växa ut lite.
Ska lägga ut henne igen snart. Hon är så jäkla fin så jag ska faktiskt höja priset på henne. Det gör inget om hon får gå kvar här heller.

Jag la ut henne när hon var en månad gammal.
Säljer som sjumånader.

Jag tycker du ska sälja om du fått ett bud.
 
Min låg ute och hade köpare på henne men så går hon och fläker en hov och blev halt. Köparna drog sig ur. Hon är helt ohalt nu. Hoven behövde bara växa ut lite.
Ska lägga ut henne igen snart. Hon är så jäkla fin så jag ska faktiskt höja priset på henne. Det gör inget om hon får gå kvar här heller.

Jag la ut henne när hon var en månad gammal.
Säljer som sjumånader.

Jag tycker du ska sälja om du fått ett bud.

Nej, vilken otur för er!
Ok, och då är hon avvand och flyttklar eller vid 7 månaders ålder eller?
Har pratat lite löst om det med den ev köparen och den är villig att låta fölet stå kvar tills jag tycker det är dags att vänja av och sen då även gå kvar i lösdriftflock. Hade tänkt att ha kvar denna hästen till mig själv men det kostar att hålla hästar och föda upp så jag får fundera lite till på det.
 
Någon som planerar att sälja sitt 2020 föl?
När hade ni tänkt att lägga ut det isåfall (ålder på fölet)?
Min är inte jättetidigt född och jag gillar att vänja av ganska ”sent” spec när det är stoföl.
Hade inte tänkt sälja men har fått ett riktigt bra bud så funderar lite på det.

Jag har sålt ett föl i år och han betalades direkt. Jag står för allt fram tills han vänjs av. Då tar den nya ägaren över det ekonomiska ansvaret
 
Jag skulle ha åkt och hälsat på den här donnan idag men sen blev det sjukstuga här hemma så det får vänta lite till, tråkigt nog.
118951696_10220559672156162_4026751600333833946_o.jpg
 
Då lade jag ut fölet igen och 24 timmar senare var hon såld (15.000 dyrare än sist och helt klart värd detta pris. Jag var inte alls nöjd med det andra priset). :)
Tror detta blir kanon. Såld till en satsande juniorryttare. Är så glad för lilla fölet.
 
FB_IMG_1599842889532.jpg

Inte lätt att fota ett gullefjun som vill krypa upp i mattes famn 🥰 6 månader idag. Jag hjälpte till att knoppa en fölunge som ska gå championat imorgon. Den hade väl ungefär 3 hårstrån att fläta. Lite skillnad mot det här fluffet! Det börjar äntligen lägga sig ner lite, så snart kanske hon slipper bli mobbad för att hon "ser ut som en fjording" 🙄
 

Liknande trådar

Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mån resp 1 år och sen vuxna? Mitt föl är 5 mån och ca 123, hennes mamma är d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 225
Senast: Jaasse
·
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
9 10 11
Svar
218
· Visningar
25 650
Senast: jemeni
·
Avel Här är tråden för årets födelseannonser. Lägg in en bild eller två, och många är intresserade av sånt som ras, stam och namn. Det här...
Svar
5
· Visningar
2 415
Senast: Görel
·
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 160
Senast: Teilani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp