Lilltjejen gillar att bli ompysslad đŸ„°
Hon kanske ser lite sur ut men hon stÄr och myser och slappnar av. HÀrligt att hon kÀnner att hon kan koppla av sÄ!
0A45184F-4B2B-4996-B87A-500366318067.jpeg
 
IMG_20210512_205647180.jpg

UrsÀkta den fula bilden och avsaknaden av gullefjunet.
Det dÀr med storlekar... Jag tÀnkte rota fram en extra grimma att ha nÀr skruttan ska flytta. Hade bara en hel i storlek ponny och det Àr den lila. Den Àr inspÀnd pÄ innersta hÄlet, men snart behöver jag nog spÀnna ut den. Hittade en i cob, som jag köpte till mammahÀsten, men den var pÄ tok för liten. Inte sÄ konstigt! PÄ bilden Àr bÄda inspÀnda pÄ max. :confused:
NÄja, dÄ lÀste jag problemet med att jag inte trodde att jag hade nÄgon passande reservgrimma och gullefjun har helt plötsligt blivit stor och har "nÀstan vuxenstorlek". :D
 
Den extra grimman kom till anvÀndning. Vi rÄkade ha sönder en nÀr vi skulle prova om det gick att slÀnga sig baklÀnges innan vi började rulla. Men innan det gick hon gick rakt in i transporten och efter stod hon som ett ljus hela vÀgen. Hon Àr vettig och hÄller sig pÄ lagom avstÄnd frÄn de andra och gÄr undan om de ens tittar pÄ henne. Det kÀnns skönt att inte ha en slagskÀmpe!
 
IMG_20210513_164710_661.jpg

Jag fick en uppdatering om att allt Àr bra, hon Àr lugn och har hittat mat. Slurp! Det finns flera "matstÀllen" sÄ hon fÄr ha det dÀr för sig sjÀlv just nu. Lyxigt! Ja, jag Àr en töntig matte. Men jag ÀÀÀlskar den rosa pussflÀcken pÄ mulen :love:
 
Nu har lilltjejen gĂ„tt ut pĂ„ bete med sina tvĂ„ tjejkompisar (ocksĂ„ Ă„ringar) och snart kommer en till sĂ„ de blir fyra smĂ„ tjejer. JĂ€ttefin hage och hon kommer nog mest fĂ„ ha semester, kanske att jag kan ta ut henne nĂ„gon gĂ„ng nĂ€r jag har sĂ€llskap men Ă„ker oftast sjĂ€lv. Tjejerna Ă€r vĂ€ldigt kĂ€rvĂ€nliga sĂ„ det Ă€r svĂ„rt att bara fĂ„ med sig en i taget 😅

De blir tre Gotlandsruss och ”min” shetlandsponny som gĂ„r ihop :)
 
Vad tror ni att era vÀger? Tycker det Àr jÀttesvÄrt att uppskatta dÄ de mest Àr lÄnga ben:angel:
Kan ju vara bra att ha lite hum med tanke pÄ avmaskning mm :)
 
Vad tror ni att era vÀger? Tycker det Àr jÀttesvÄrt att uppskatta dÄ de mest Àr lÄnga ben:angel:
Kan ju vara bra att ha lite hum med tanke pÄ avmaskning mm :)

Jag har ju en welsh cob men han uppskattade vet till 250 kg vid kastrering 8 mĂ„n gammal. SĂ„ jag avmaskade för 350 kg nu. Har ju hĂ€nt massor pĂ„ bĂ„de höjd och bredd sen i mars. Är ju bĂ€ttre med medel i överkant Ă€n i underkant.

Hans lÄngbenta, tunna, tvÄ mÄnader Àldre varmblodskompis fick ocksÄ för 350 kg
 
HÀr Àr min gosegris som var trött idag pÄ morgonen nÀr vi skulle byta bete.
Men sen vaknade han till och skulle bitas lagom ogulligt... alla andras hÀstar traskade som lobotomerade pÄ rad och min gick förvisso ganska snÀllt men skulle smÄbitas typ hela tiden.
20210529_081927.jpg
 
Inte varit hos min lilla pĂ„ att tag, fick sms frĂ„n Ă€garen igĂ„r som frĂ„gade om jag varit dĂ€r pĂ„ lĂ€nge. Tydligen Ă€r hon jĂ€tte-kelsjuk och har (Ă€ntligen!) börja fĂ€lla ordentligt sĂ„ behöver lite borstning 😁

SĂ„ pĂ„ onsdag Ă„ker jag dit, skönt att man kanske Ă€r lite saknad 😍

(de fÄr daglig tillsyn/vatten etc sÄ jag behöver inte Äka dit varje dag)
 
Visa bifogad fil 71910
AlltsĂ„ min lillskit börjar bli en HÄST! :eek:
Hon vĂ€xer sĂ„ det knakar och pĂ„ tvĂ„ veckor har jag fĂ„tt spĂ€nna ut grimman tvĂ„ hĂ„l. Öronen Ă€r gigantiska just nu :rofl:

Snart dags att skrota fölgrimman hÀr ocksÄ. Ett tag trodde jag att det var ett dvÀrg-halvblod jag rÄkat köpa, men nu Àr han uppe i 150 i manken och börjar Àntligen fÄ lite mer Àn en sytrÄd till hals. :) Han har hittills varit det ultimata A-barnet i all hantering, men igÄr kÀndes det fysiskt att det börjar bli en hel hÀst att hÄlla rÀtt pÄ. Det verkade som att han blev rÀdd för nÄgot (han har i princip aldrig blivit rÀdd för nÄgot eller hetsat upp sig hittills) men gick helt lugnt och normalt och kastade sig utan förvarning pÄ/över mig med vÀrldens rivstart sÄ jag vÀlte och slÀpade en bit pÄ grusvÀgen, iklÀdd t-shirt. Blev tvungen att slÀppa efter en ÀndÄ tapper kamp men sedan kom han tillbaks och var sitt vanliga snÀlla jag. HjÀlm i all hantering fÄr kanske kompletteras med kevlartröja.

Nordsvensken tycker sjÀlv att han Àr oerhört vuxen och vill hÀnga med Ziggy, 14 Är. Z Àr mÄttligt imponerad. HÀromdagen stegrade han sig och vÀlte en granntjej nÀr hon skulle slÀppa ut honom (jag var alldeles intill, och hade kommit med 100 instruktioner Àven dÀr om hjÀlmtvÄng + OBS söt hÀst Àr INTE lika med lÀtthanterad hÀst om det Àr en ettÄring med hormonpÄslag och högt sjÀlvförtroende). Hon slÀppte taget lite snabbare Àn jag sÄ det gick lyckligtvis bra det med.

Men funderingar pÄ att vÀnta med kastrering till tvÄ Är börjar mer luta Ät varianten att fÄ det avklarat i höst, Ätminstone för Darwin som har kulorna tydligt pÄ plats. Att Z var en extremt lÀtthanterlig hingst fram till tre Ärs Älder (och egentligen dÄ ocksÄ, bara att jag vÄgade inte lÀngre riskera att han skulle komma lös och orsaka oreda bland grannarnas ston) var sannolikt mer en lycktrÀff Àn att jag skulle rÄka vara en osedvanligt talangfull unghingsthanterare.
 
@LillgrÄdis det var lite samma med min, mÀrkte jag igÄr. Det dÀr med att '"nu har jag vuxit till mig och testar om jag kan gÄ frÄn A-barn till att försöka ta mig lite friheter." :cautious:
Hon har inte stÄtt pÄ bakbenen Ànnu, men tycker att matte Àr pest sÄ lÀnge hon inte klias. Det Àr ju sÄÄÄ trÄkigt att gÄ fint i snöre, stÄ stilla och allt det dÀr. För att inte tala om att fÄ solkrÀm pÄ nÀsan! Det Àr nÀstan sÄ jag försöker ta död pÄ henne nÀr jag gör det, sÀger hon!

Idag ska jag försöka fÄ pÄ henne en flughuva och se om den fÄr sitta kvar. VeterinÀren tyckte det var vÀrt ett försök iaf :rofl:
PÄ bara nÄgra dagar har ena ögat fÄtt som en ljusrosa eyeliner runt sig. Dvs pigmentet i huden runt ögat har försvunnit. Aldrig sett nÄgot liknande. O_o Ska se om det blir bÀttre om inte flugorna kommer Ät att "Àta" dÀr
 
VĂ„ra glupska smĂ„ttingar Ă„t upp det lilla betet i ett nafs sĂ„ vi har satt upp en ny stor beteshage hos en granne. Ett himla slit i denna vĂ€rme đŸ„”Fantastiskt fin hage som stĂ„tt orörd lĂ€nge och innan betats av fĂ„r. Dessutom flera möjligheter att stĂ€ngsla in ytterligare med fin vall.
akQrBEpVats76fYoQkgTNVXS6AiLB56i-Y8XZbKxGIXKmOSdO5u1VgwrSR2_hLewzIm4HdFjDxC1JkXyKThopNABYso38Xts_2McQ_C0JHA_rIHwEA7i8KYpRKLLqi0_zHQSPUkwU29Osat2bMWXP-QkSns3XnqhWQxvY9u9rKyZ1oRJJTJ7EX3PjHlvjzjCoiCcHDHQncAv6QW9HoIE94YgUWPLMQSjvXN2vOrXZPPN_ovmZS5uKkn-zLBHJ7pFlX631gwiPVOzD9_iUq4gzjKwhrPezvTKbMGGJZ8DEWBTdgeI4AqEeyFJ-EY_AfaO0YvbaXQTrhpDBC8ZBF_b3mw62-2iMkGNcTSclfZU9H0lpYa7ylAhc6dghAPmxiCx1C4HZT6iq8eHqAqD7Rrion9EeUg3gIxtDJruWMmS0jxrCkzrR_uETVY_vI80bTCZmUKW8tep7e-3FkH54YemaVWgG___W-UzANHzQn8gh9_rGN_NzFo1Z_eaWUOF8TdCRUWno7QaztRm792KdgcW2J2AVr15UT2ngbOTcoZL0Q5ElcKS8KeE6M1_Vljb_s-3gbErJuY0HmzKnNu-P9RI_SQe8TPAlTOW5RG-vr0sneH947z96W2U1Jk2RKRB682Nsjv1kr2QML6SyDhh-596RKhSQ0bE-q5DzvOeawHP4aivsH4MP6uK3IKXqWskDJSnU0CeuwOu6b4Yt2HYKnJnW-DF=w1016-h762-no


Den Àr i en dal eller vad man ska sÀga, sÄ rÀtt branta backar pÄ bÄda sidorna. Bara under de första 30 min hann de nog springa upp och ner 10 ggr var, sÄ till hösten rÀknar jag med tvÄ muskelknuttar.

B4B9Fl7oRvPZP9j5YOIp24iuqTu6daKyM4lF_F6V1X6szH66KsDnf_8K07-7oda8kfpkdVkp0RUnvSQIKW2f9ARzT45izW4XVrQ32we3DDezRZNb83CHeYf0OJJLeB9Fox1Xf8nl8W0VMb5jAvDZeA3-xGj4KLbT9wotaT-gd9XtJkhz-fjmdFOAaZ9hi1_KoTnLnuttMzsOa3TQd98ntUZzmkdyk4JF6o6RRiqAEdnVnDYfh5a-VC61ecOR1em2jpCke7hunKtydKW5wy3JYiHc5gYIsfqtyYyHteqsahx922GviDVGzFyINfGryHfR-H3_5KOpLjqkHwU_Eri6EqywpZ6J7h2C22v6PWglBnsTmTwv47CDXcbwhRPrPf5W4c3P_6YlZsWDAksMM45yFGGY6aICnovamR3SKNcgCGpoM47xM3Iiml_cL8QCSod0FKtDHo4rN5gW4-Xr2Xlya5XUzquJFd9Y4y9n_TAZ_EPNKrTUKgiFI7ZCeCqnpFsRlR8uTuP4p9pwx34FzcDt9_ecxlcQ6sIYudKe66yWDU_2iWjZ3ZPFMLMECYnvp2HXqljTaXl_RYLFaP4mbeq95MMcT_W4WWR_Rai-NJr25UskrOTjEjuIdOArTNGPC5PCqMCO23SwBuGBxvFtmtctZla76rCi0pryF38tkx3BQS4JOcs1CfjwM0WDNsehWg1kLGPV2zPeUOx49HcZm8Q8_L4q=w1016-h762-no


Det var absolut noll aktion utan de störtdök ner i grÀset, sÄ blev rÀtt besviken dÀr jag stod med kameran i högsta hugg :cautious:

De ser ut som skönheten och odjuret (för den skarpsynte stÄr det "I'm gorgeous" pÄ den vita bönans grimma):
AM-JKLV3Z_WTzZqmMH0hXxIWgjte6vsNIYGKRevEUrhMf5ZCf1AhSNFGlad79a8enOEma2lBGkMlWuaH5jSbf16RTpfZqPWfHa3X4f1CrArdrGLGC8j7BgzBcdOEc89zYiEvCWl_pHIhZunnSutCkakT16xL1A=w1017-h675-no


och hennes tvÄÄriga storebrorsa:
AM-JKLW_O_nkSyMGCo6Xn8maLTTbAR6WGtmKqzj-cDFEbTCbUFujGKY3RZKTS7mxAJFyDA947Ut1izU2BGT7ULd3fqa1F7ZuO5FvbeCCJNp3dI1YujoowK1zT0mQbp5aG7CJ7R63iwLNWyspkziQpdtcfqsS-Q=w1016-h675-no
 

Liknande trÄdar

Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mÄn resp 1 Är och sen vuxna? Mitt föl Àr 5 mÄn och ca 123, hennes mamma Àr d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 225
Senast: Jaasse
·
Avel HÀr blir det inga föl i Är, sÄ fÄr njuta av alla era fölbilder och se fram mot nÀsta Är :) TÀnker att det finns fler som jag, som...
9 10 11
Svar
218
· Visningar
25 676
Senast: jemeni
·
Avel HÀr Àr trÄden för Ärets födelseannonser. LÀgg in en bild eller tvÄ, och mÄnga Àr intresserade av sÄnt som ras, stam och namn. Det hÀr...
Svar
5
· Visningar
2 415
Senast: Görel
·
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lÀtt o Àr nÄgot Àldre. Mitt sto Àr 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 160
Senast: Teilani
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp