Liten höjdfråga.

Hur stora är era unghästar nu?

Jag skulle tippa på att min ena är närmast färdigväxt. Han ser ut som en ridhäst och är ca 163-165.

Den andra är dock mer tveksamt. Hon är knappt 150 cm och är fortfarande överbyggd bak, liten tanig hals osv.

Vad tror ni, växer hon lite till?
Våra växer alltid i alla fall ett par cm till från 2.5 till 6 år, bålen och bäckenet är ju inte klart före fem års ålder.

... Sally är nog typ 173, jag törs inte mäta.
 
Liten höjdfråga.

Hur stora är era unghästar nu?

Jag skulle tippa på att min ena är närmast färdigväxt. Han ser ut som en ridhäst och är ca 163-165.

Den andra är dock mer tveksamt. Hon är knappt 150 cm och är fortfarande överbyggd bak, liten tanig hals osv.

Vad tror ni, växer hon lite till?
Vissa är sena och långsamväxande. Min nuvarande var bara 152 cm när han var exakt 2år. Men han gnetade på lugnt men envetet och är nu som vuxen ca 161. Mins inte när han slutade att växa men han höll på länge.
 
Min har ju varit liten sedan hon föddes och har nu "stått still" på 157 cm sedan i september. Hon har dock blivit lite biffigare och jag är väldigt nyfiken på att se om hon växer ikapp sin mor. Morsan är 162 cm.

Idag var vi ute på våran första uteritt! 🥳 En kort runda i skritt med ledare, men ändå. Ledaren hade jag säkert kunnat skippa, fast det kändes skönt att ha det där extra stödet OM det hade blivit problem. Guldhästen är en filosof och tar det mesta med ro, bara hon får fundera lite ibland. Det gick alltså ganska långsamt, för det var svårt att tänka och gå fort samtidigt. Men jag är SÅ nöjd! Mammahästen var såklart med som tryggt sällskap. Det är väldigt skönt att ha en sådan stabil individ så gullefjun har någon vettig att lära sig av. 💛
IMG_20221227_142234966_HDR~2.jpg
 
Det är så kul att se alla som kommit upp på ryggen!! Längtar tills det är dags för oss.

Min är ju Welsh cob så det är ingen risk han blir 170. Men med ledning av hans stam och storlek när han föddes mm så var uppskattningen att han skulle bli d-ponny.

Han är född sent så han är 2.5 år nu. Han har växt över ponny måttet. Jag vägrar gissa, men stallägaren som sedan hösten 2021 (dvs då han var åring) sagt "han blir 1.57" och som vi skrattat åt - han kanske har rätt ändå... Veterinären gissade vid mätningen nu i november på "155 I alla fall"

Ironin är att han har en halvsyster (samma mamma) som är stor och alltid varit stor, sen den dag hon föddes. Och hela tiden har det varit att "han blir absolut inte lika stor som syrran". Just nu känns det som att han antagit den utmaningen med ett "hold my beer"

Så, kanske har han växt det han ska. Kanske tänker han växa 1 dm till innan han är kvar. Nobody knows. Men det spelar inte så stor roll, han kan inte bli för liten och han borde inte kunna bli för stor. Men fick jag drömma så skulle han inte växa en centimeter till. Det är perfekt lagom nu! 😅
 
Det är så kul att se alla som kommit upp på ryggen!! Längtar tills det är dags för oss.

Min är ju Welsh cob så det är ingen risk han blir 170. Men med ledning av hans stam och storlek när han föddes mm så var uppskattningen att han skulle bli d-ponny.

Han är född sent så han är 2.5 år nu. Han har växt över ponny måttet. Jag vägrar gissa, men stallägaren som sedan hösten 2021 (dvs då han var åring) sagt "han blir 1.57" och som vi skrattat åt - han kanske har rätt ändå... Veterinären gissade vid mätningen nu i november på "155 I alla fall"

Ironin är att han har en halvsyster (samma mamma) som är stor och alltid varit stor, sen den dag hon föddes. Och hela tiden har det varit att "han blir absolut inte lika stor som syrran". Just nu känns det som att han antagit den utmaningen med ett "hold my beer"

Så, kanske har han växt det han ska. Kanske tänker han växa 1 dm till innan han är kvar. Nobody knows. Men det spelar inte så stor roll, han kan inte bli för liten och han borde inte kunna bli för stor. Men fick jag drömma så skulle han inte växa en centimeter till. Det är perfekt lagom nu! 😅

Haha, jag har träffat en Welsh Cob (renrasig!) på 1,65...! Älskar rasen, men just den blev för stor även för mig som annars gärna rider 1,70-hästar... Riktig biffig madame. :laugh:
 
Haha, jag har träffat en Welsh Cob (renrasig!) på 1,65...! Älskar rasen, men just den blev för stor även för mig som annars gärna rider 1,70-hästar... Riktig biffig madame. :laugh:

Jo det finns enstaka som blir 1.65ish. Men dit hör han tack och lov inte, det känner jag mig helt säker på. För som du säger, ser är mycket massa. Hans 1.48 cm (slutmätt) mamma blir VÄLDIGT mycket häst när nerverna dallrar och hon spänner till. Så 2 dm till - neeej!

Ett tag tyckte jag bara kallt "då går han att sälja dyyyyyyrt, welsh cobs över 160 är otroligt efterfrågade" när folk höll på om hur stor han skulle bli 😅 Men kommer ju aldrig kunna sälja min "lilla parvel" 😍
 
Jo det finns enstaka som blir 1.65ish. Men dit hör han tack och lov inte, det känner jag mig helt säker på. För som du säger, ser är mycket massa. Hans 1.48 cm (slutmätt) mamma blir VÄLDIGT mycket häst när nerverna dallrar och hon spänner till. Så 2 dm till - neeej!

Ett tag tyckte jag bara kallt "då går han att sälja dyyyyyyrt, welsh cobs över 160 är otroligt efterfrågade" när folk höll på om hur stor han skulle bli 😅 Men kommer ju aldrig kunna sälja min "lilla parvel" 😍
Det där med höjd är så beroende av bärighet, uttryck och pondus.

Vår förra connemara som är 148 cm i mankhöjd upplevdes mycket större än denna lilla 2,5-åring som är ca 150 cm.

Hon är tanig, smal över bringan, långa smala ben och en liten kropp. Men då är hon ju också unghäst. Men ändå.

Han är bred, stadig, har en rejäl nacke, bred rumpa och ganska grova ben.

Jag kan inte tänka mig att hon kommer att bjuda på samma ridkänsla, trots dressyrstam, som han gör.

Massan är key, så att säga.
 
Liten höjdfråga.

Hur stora är era unghästar nu?

Jag skulle tippa på att min ena är närmast färdigväxt. Han ser ut som en ridhäst och är ca 163-165.

Den andra är dock mer tveksamt. Hon är knappt 150 cm och är fortfarande överbyggd bak, liten tanig hals osv.

Vad tror ni, växer hon lite till?

Gjorde en koll nu i kväll, herr Långben är uppe i ca 166 i manken men han lär inte stanna där utan har ännu lite tendens till att vara överbyggd. Kommer nog lägga på ett par cm bara innan han har "växt i" sina långa ben. Föräldrarna är 168 och 169 så jag är jättenöjd om han kunde stanna där någonstans. Morfar 174 cm dock, så det återstår att se vad det blir...

Hans robusta kamrat ser ju ut som en C-ponny bredvid de andra i hagen med sin kortare kropp och sina kortare ben - men han är ändå 155 i manken och f n överbyggd med ett par centimeter. Både pappa och morfar är 156 cm.
 
Min Lille är minst 148, mätt med tumstock. Kan vara större också, men bara några cm. Han är ju mer eller mindre exakt 2 år, (blev 2 förra lördagen).

Jag vet inte om jag tycker han behöver bli större :-).
Han har växt som en galning sen vi fick hem honom i somras. Då var han fortfarande fölis, nu är han mycket mer häst.
 
Lily börjar närma sig maxad dponny så jag hoppas inte hon går över. Hon är egentligen bara 2,5 så jag väntar lite med att själv hoppa upp på henne men brorsdottern börjar nog sitta in henne i vinter. Brorsdottern är mindre och har fantastisk följsamhet.

Eftersom Lily är renrasig Welsh cob så tror jag hon kommer bli hyfsat grov (vilket jag älskar!) 🥰

F3A1F32D-E04A-4E8D-BA69-82174F915310.jpeg
 
Senast ändrad:
Nu har lilla Lady och jag "lekt" i ridhuset. Hon är otroligt nyfiken och vill utforska allt. Inget skrymsle eller vrå är för litet för henne, så jag hade ett sjå att få henne att inte följa med bakom dörren för att hämta ett par sockerbitar.

Sedan promenerade vi några varv över detta "hinder", och hon tyckte det var roligt, så när jag sedan släppte henne så hoppade hon på egen hand.

Denna lilla tös har stulit mitt hjärta.

 
Våra växer alltid i alla fall ett par cm till från 2.5 till 6 år, bålen och bäckenet är ju inte klart före fem års ålder.

... Sally är nog typ 173, jag törs inte mäta.
Jag är i motsatt situation. Jag vågar inte mäta för det känns som om hon står still! Det är mycket långsam tillväxt, måste jag säga. Pyttehästen.
 
Lily börjar närma sig maxad dponny så jag hoppas inte hon går över. Hon är egentligen bara 2,5 så jag väntar lite med att själv hoppa upp på henne men brorsdottern börjar nog sitta in henne i vinter. Brorsdottern är mindre och har fantastisk följsamhet.

Eftersom Lily är renrasig Welsh cob så tror jag hon kommer bli hyfsat grov (vilket jag älskar!) 🥰

Visa bifogad fil 109380

Jättefin! 😍

Hur nära ponnygränsen är hon nu?
 
Lily börjar närma sig maxad dponny så jag hoppas inte hon går över. Hon är egentligen bara 2,5 så jag väntar lite med att själv hoppa upp på henne men brorsdottern börjar nog sitta in henne i vinter. Brorsdottern är mindre och har fantastisk följsamhet.

Eftersom Lily är renrasig Welsh cob så tror jag hon kommer bli hyfsat grov (vilket jag älskar!) 🥰

Visa bifogad fil 109380

SÅÅÅ SNYGG! Då är hon bra mycket större än min welsh cob, han är nog maxad C. Jag tror han kommer att bli rejäl och stark. :)
 
I juni var hon 144cm och jag skulle tro att hon växt och kommer växa lite till 😅

Hennes mamma är slutmätt till 148 och vill minnas hennes pappa är det samma. Så hon borde hamna där någonstans också 😅

Host.. Min Welsh cob född 4 juli 2020 med en mamma som är slutmätt 148.0 och en pappa som också är slutmätt d-ponny - och som vi alla förväntade oss skulle bli d-ponny, han var i mitten på november 151 cm...

Så ibland slår spännande gener igenom..
Du har väldigt små marginaler om hon var 144 I juni, då skulle jag inte våga räkna på att hon stannar som ponny tyvärr. Men vill du ha ponny så håller jag tummarna hon stannar där!

Min I november
received_1078452559499695.jpeg
 
@Alexandra_W

Min är född 3 juli

Jag har dålig koll på Lilys stam, hur höga de blivit men hennes mor Cwntynant Miss Annie-May är importerad precis som Lilys far Blaengwen Dafydd KWD 22.

För min egna del så är det okej om det går över lite men brorsdottern på 10år som kanske kommer vilja tävla så är det inte så bra.

Spännande att följa din fina 😍
 
@Alexandra_W

Min är född 3 juli

Jag har dålig koll på Lilys stam, hur höga de blivit men hennes mor Cwntynant Miss Annie-May är importerad precis som Lilys far Blaengwen Dafydd KWD 22.

För min egna del så är det okej om det går över lite men brorsdottern på 10år som kanske kommer vilja tävla så är det inte så bra.

Spännande att följa din fina 😍

Min Anton är också efter Blaengwen Dafydd, och Dafydd var stor ponny (eller ev lite över man han tävlade som ponny)

Vi får hålla tummarna för brorsdotter skull. Har ni instagram eller så?
 
Idag har stora svarta varit borta på inridning i sex veckor, och först denna veckan har de suttit upp och skraittat på henne. Enligt utbildaren är hon mycket känslig och framåt och de är säkra på att set blir en styrka i framtiden. De trodde absolut det skulle gå att röra på henne i alla tre gångarter med ryttare inom kort, så får hon komma hem och vila inför vårens unghästtest sen. 🙂
 

Liknande trådar

Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mån resp 1 år och sen vuxna? Mitt föl är 5 mån och ca 123, hennes mamma är d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 223
Senast: Jaasse
·
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
9 10 11
Svar
218
· Visningar
25 578
Senast: jemeni
·
Avel Här är tråden för årets födelseannonser. Lägg in en bild eller två, och många är intresserade av sånt som ras, stam och namn. Det här...
Svar
5
· Visningar
2 415
Senast: Görel
·
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 160
Senast: Teilani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp