Status
Stängd för vidare inlägg.
Hälsade på Hertha igår. Hon lever livet på gigantiskt sommarbete. 😍
Tog hem Hedwig för tre veckor sedan. Hertha brydde sig inget men Heddan deppade i tio dagar.
Nu är hon sig själv igen.❤️
Hertha ser ut att växa upp till en riktig skönhet. O fortfarande lika snäll o go.🥰
 

Bifogade filer

  • E2D3D4B5-2158-413E-88B7-8C2E846C14CC.jpeg
    E2D3D4B5-2158-413E-88B7-8C2E846C14CC.jpeg
    99 KB · Visningar: 114
Hittade en trött Maggan på bete med sina tre kompisar. Det är två andra 1 åringar som också är travhästar och en 2 åring svenskt halvblod. Just nu är det bara det fyra pga av att Maggan varit förkyld. Innan gick det i stora gruppen men nu är det bara det som gick ihop från början plus en nykomling. Hon sköter sig utmärkt och det är verkligen förtjusta i henne 🥰

IMG_20220622_150613934_HDR.jpg
 
Och en bild till bara för att hon är så söt 🥰 Det var lite bekymrade att hon var så förkyld, men det verkar ha vänt igen så nu hoppas vi hon får vara frisk och kry framöver. Växer så det knakar gör hon med 😅 Bakhög som attans..Visa bifogad fil 93516

Fick ni nåt svar på vad Maggan hade? Hur länge höll det i sig? Kajan har varit hostig/snorig i typ en vecka nu (ingen feber dock) men vet tyckte vi kunde avvakta lite till med att åka in för prover iom att han ändå är pigg i övrigt, och ingen av dom andra hästarna uppvisar några symptom. Men jag känner mig sjukt stressad över detta 😬
 
Fick ni nåt svar på vad Maggan hade? Hur länge höll det i sig? Kajan har varit hostig/snorig i typ en vecka nu (ingen feber dock) men vet tyckte vi kunde avvakta lite till med att åka in för prover iom att han ändå är pigg i övrigt, och ingen av dom andra hästarna uppvisar några symptom. Men jag känner mig sjukt stressad över detta 😬
Nej veterinär hade tittat på henne men i för som ingen annan av hennes kompisar är sjuka så ville det avvakta. Nu är hon ju frisk, men en stund funderade det på att sätta in pencillin då hon snora och hosta rejält. Men veterinären misstänkte att i för som hon levt ganska skyddad innan och inte träffat så mycket häst är hon känsligare en vad hennes kamrater är som kommer från större gårdar. Det höll i sig ett par veckor typ innan det såg förbättring.
 
Nej veterinär hade tittat på henne men i för som ingen annan av hennes kompisar är sjuka så ville det avvakta. Nu är hon ju frisk, men en stund funderade det på att sätta in pencillin då hon snora och hosta rejält. Men veterinären misstänkte att i för som hon levt ganska skyddad innan och inte träffat så mycket häst är hon känsligare en vad hennes kamrater är som kommer från större gårdar. Det höll i sig ett par veckor typ innan det såg förbättring.
Ja, alltså man vill ju inte sätta in penicillin "i onödan" heller, och veterinären jag pratade med imorse sa att man kan ge det uppemot 14 dagar innan vidare undersökningar görs så länge hästen är pigg och inte allmänpåverkad. Hur såg snoret ut? Kajan har liksom rätt klistrigt, gult snor som kommer upp när han hostar. Ingen rinnsnuva liksom.
 
Nu har äntligen min lilla gumma fått åka iväg på bete tillsammans med storasyster (de har gått ute på gräs dygnet rundt innan, fast hemma) och därmed blivit helt avvänd från mamma som åkte till ett annat bete. De skulle egentligen åkt för en månad sedan, men mammahäst har inte velat bli dräktig i år så allting har blivit försenad pga det.

Småtjejarna har det i alla fall helt super, de går med två lekfulla 5-åringar på ett gediget bete med skog och vatten och allt man kan önska. :love: (Arielle är häst nr två framifrån på bilderna, galopperande precis bakom/bredvid sin helsyster)

289367012_2165144826970590_7662807234862941287_n.jpg


290766496_2165437560274650_7839024001261312052_n.jpg
 
Ja, alltså man vill ju inte sätta in penicillin "i onödan" heller, och veterinären jag pratade med imorse sa att man kan ge det uppemot 14 dagar innan vidare undersökningar görs så länge hästen är pigg och inte allmänpåverkad. Hur såg snoret ut? Kajan har liksom rätt klistrigt, gult snor som kommer upp när han hostar. Ingen rinnsnuva liksom.
Det sa att det påminde om en gulflod typ sa det när vi var där och hälsa på 😬 Nej hon hade ju inte haft någon feber, åt hyfsat bra och verkade glad förövrigt. Det sa att det har varit med om det här förr, unga hästar som kommer ensamma till deras gård blir ofta sjuka när det börjar umgås i större flockar så på det viset var det inte så oroliga men hade ändå checkat med veterinären när den ändå var där. Nu är hon som sagt som vanligt igen så hoppas hon ska hålla sig frisk nu så hon kan fortsätta med förskolan sina två dagar i veckan 🙏 Själv blir man ju hysterisk bara hästen har lite snor, det är mer coola så att säga 😂 Hon är på ett toppen ställe och det tar verkligen hand om henne på bästa sätt ❤️
 
Våra grabbar kommer in ca 2 ggr i veckan, i övrigt har de det fint på betet. Försöker greja lite med honom när han är inne, igår fick han gå in i spolspiltan en kort stund (utan vatten än så länge). Testade också att ha saker på huvudet 😆 nog för att han är petite men det blev ganska tydligt när han fick på sig en huva i storlek full 😁

Har hittat goda mineraler, Pavo vital, så det får han en hand varje dag på betet. Bollade med veterinären om hans päls som vägrar släppa och han tyckte inte det var något att oroa sig för så länge han mår bra i övrigt. Det kan tydligen vara lite strul med unghästar och pälsfällningen utan att det är symptom på något annat.
 

Bifogade filer

  • A70DDDB4-420B-43BB-A634-FE072AD678DC.jpeg
    A70DDDB4-420B-43BB-A634-FE072AD678DC.jpeg
    287,5 KB · Visningar: 45
Det sa att det påminde om en gulflod typ sa det när vi var där och hälsa på 😬 Nej hon hade ju inte haft någon feber, åt hyfsat bra och verkade glad förövrigt. Det sa att det har varit med om det här förr, unga hästar som kommer ensamma till deras gård blir ofta sjuka när det börjar umgås i större flockar så på det viset var det inte så oroliga men hade ändå checkat med veterinären när den ändå var där. Nu är hon som sagt som vanligt igen så hoppas hon ska hålla sig frisk nu så hon kan fortsätta med förskolan sina två dagar i veckan 🙏 Själv blir man ju hysterisk bara hästen har lite snor, det är mer coola så att säga 😂 Hon är på ett toppen ställe och det tar verkligen hand om henne på bästa sätt ❤️

Falki och Lif blev ju förkylda när de flyttade till flock i november. Falki hade feber och de hostade och snorade. Inga prover togs men veterinären hade kikat på honom när hen skulle vaccinera.
De hade ju levt rätt skyddat hos oss innan med egen hage och bara en boxgranne som aldrig reser någonstans.
När jag hälsade på Falki i våras snorade flera i flocken. Men då hade det tillkommit ett helt gäng nya. Så det var väl samma där, det var rena dagiset.
 
Falki och Lif blev ju förkylda när de flyttade till flock i november. Falki hade feber och de hostade och snorade. Inga prover togs men veterinären hade kikat på honom när hen skulle vaccinera.
De hade ju levt rätt skyddat hos oss innan med egen hage och bara en boxgranne som aldrig reser någonstans.
När jag hälsade på Falki i våras snorade flera i flocken. Men då hade det tillkommit ett helt gäng nya. Så det var väl samma där, det var rena dagiset.
Ja det sa att nu hade det varit högtryck med 1 åringar som skulle köras in och så släpps det i flocken. Vips så var det snoriga, men men tur det är unga och tuffa det brukar reda ut sig när det väl blivit utsatta för en del 😅
 
Vi har haft ute vet som skrev ut Equipulmin för hostan och det verkar peppar peppar som att det kanske vänder nu 🙏 Utöver hostan har han även haft ett sår på benet som såg lite läskigt ut men som också läker bra som tur är. Hade hovis ute nu i veckan och då råkar han rispa Kaj i ena strålen, vilket resulterade i väldigt ömfotad häst på grusvägen 😬 Så nu känner jag att det räcker lite med sjukdomar och skador här för vår del.

Lite glada nyheter ändå är att ”pappa” Norlie har lyckats fixa en plats på samma lösdrift som vi ska flytta till i Augusti så det känns ju himla bra! ❤️

4B09EF71-48E8-49B6-AFA6-EB5CC82BCD8B.jpeg
 
@MayGrace @miumiu
Det låter typ som ”dagisförkylningar” men din @miumiu låter värre i och med hostan 😕 Hoppas dom blir friska snabbt 🙂

Har fått plocka hem en av pojkarna från betet och sätta på betet här hemma med ett äldre halvsyskon och gammal valack istället för han leker så mycket att han går ner i vikt i stället för upp. Nu har han varit hemma i ett par veckor och det börjar ta sig igen. Höll på att bli gråhårig så mkt han och hans kompis lekte konstant 🙈 Kompisar i all ära men det kan bli lite för mkt också 😅
 
Maggan är väldigt frisk för tillfället, läser hennes dagbok det uppdaterar med jämna mellanrum. Sen ringer det husse såklart också. Men just nu är hon lite för frisk istället 😂 Hon testar om det går att göra tvärtom 😆
 
6183D871-0153-4290-B51E-2574340DD749.jpeg


Kaj är också frisk! 🙏 Och väldigt ståtlig om jag får säga det själv 😁 Nu är det inte så många veckor kvar till flytten heller, så ska försöka få till lastträning någon dag här innan dess. I övrigt mår han prima på betet, det är lite ”grabbig” stämning i flocken just nu och den grå som syns i bakgrunden på bilden kom lös när vi skullle flytta hage, vilket inte känns toppen eftersom stona går på andra sidan vägen 😬 Han är hingst och ett år äldre. Finns en till hingst född -20 i gänget och man märker på dom två att hormoner är i omlopp nu om vi säger så 😛 Vi har planerad kastrering i september, känns skönt att få det gjort innan geggamojan kommer och jag har märkt att även Kaj fluktar lite på stona när vi passerar dom 🙈
 
Senast ändrad:
På fredag ska vi troligtvis ned och titta när det kör Maggan 😍 Husse ringde igår och fråga vilka dagar det kör och om det var okej att vi kom och titta om det passade dem. Och vi ska bara ringa innan så var det inga problem 😊 Saknar henne så här hemma ❤️
Jag tycker det känns så himla knepigt att 1 åringar körs. 🙈
Tittar jag på mina (swb) är det bara bebisar ännu 😅
 
Jag tycker det känns så himla knepigt att 1 åringar körs. 🙈
Tittar jag på mina (swb) är det bara bebisar ännu 😅
Haha ja fast det är inte så allvarligt som det låter 😊 Det springer lite rakt fram, testa gas, broms och styrning. Största delen av tiden leker hon med sina kompisar dygnet runt 🥰 Hon har ju En 2 årig SWB kompis som är dubbelt så stor som varmblodstjejerna 😆
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Lång historia kort men vi har ett barn fött nov 2021 som sovit dåligt sen han föddes. Han har utretts för alla möjliga saker men det...
2
Svar
24
· Visningar
1 782
Senast: Lingon
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
259
  • Artikel
Hästnyheter Det lilla hingstfölet i Skåne föddes på nyårsnatten och är antagligen årets första föl. Här berättar hästägaren mer om den oplanerade...
Svar
0
· Visningar
542
Senast: Gunnar
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
567
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp