Status
Stängd för vidare inlägg.
Min Magnolia föddes vid 20 i sex i morse. Hon var snabbt på fötter och har både diat och skitit. Verkar vara en försikommen och nyfiken unge. Mamma Meja skötte sig jättebra . Det enda orosmolnet är att efterbörden var trasig på ett ställe. Förhoppningsvis bara en reva och inte en bit kvar. Vi får hålla koll på henne.

Du vet säkert detta men säger det iallafall då man ofta hör samma sak om oron över en trasig efterbörd.
Den ska vara trasig på ett ställe, det är hålet som fölet tagit sig ut igenom och där det brister när vattnet går.
När en bit av placentan blir kvar i livmodern så är det i de allra flesta fall en bit av ett horn som blivit kvar. Hålet som blir där fölet går igenom är mitt emellan, på den delen som legat vid cervix, ofta med lite ljusare bristningar runt omkring.

Bara en tanke, så att du inte behöver vara orolig i onödan om det nu skulle stämma i ditt fall.
 
IMG_20210604_115256391_HDR.jpg

Imorgon blir lilla tjejen 1 vecka redan 😍 Hon är självständig och busig, skiter fullständigt i vad morsan säger 🤣 Mammor är bara bra när man är hungrig annars inte så mycket. Hon busar från morgon till kväll och där i mellan däckar hon en stund 😅 Hon är både stor och stark redan så den här madame kommer nog inte bli mycket mindre en mamma när hon är klar om till och med någon cm större 🧐 De är skönt att allt bara flutit på utan några större bekymmer den här gången en så länge iaf ✊
 
Du vet säkert detta men säger det iallafall då man ofta hör samma sak om oron över en trasig efterbörd.
Den ska vara trasig på ett ställe, det är hålet som fölet tagit sig ut igenom och där det brister när vattnet går.
När en bit av placentan blir kvar i livmodern så är det i de allra flesta fall en bit av ett horn som blivit kvar. Hålet som blir där fölet går igenom är mitt emellan, på den delen som legat vid cervix, ofta med lite ljusare bristningar runt omkring.

Bara en tanke, så att du inte behöver vara orolig i onödan om det nu skulle stämma i ditt fall.
Måste flika in att dina inlägg alltid är informativa, kunniga och välformulerade! 👌
 
Litet tipps ang diarrè på fölen, jag brukar kleta in rumpan med babyolja, då fasstnar inte bajset i pälsen utan man kan bara torka av det. Men man får vara lite försiktig om det är jättevarmt och soligt så de inte bränns av oljan.

Håller på att planera för att mina ska få flytta ut på lösdriften igen, har haft dem inne på nätterna för att Harry skulle få vänja sig och inte minst vila tillräckligt eftersom att han stod på box i över en vecka på kliniken. Men hoppast att de ska kunna sova ute från söndag, måste halma upp deras ligghall bara och så ska det inte vara fara för regn, iaf inte första dagarna. :)
 
Du vet säkert detta men säger det iallafall då man ofta hör samma sak om oron över en trasig efterbörd.
Den ska vara trasig på ett ställe, det är hålet som fölet tagit sig ut igenom och där det brister när vattnet går.
När en bit av placentan blir kvar i livmodern så är det i de allra flesta fall en bit av ett horn som blivit kvar. Hålet som blir där fölet går igenom är mitt emellan, på den delen som legat vid cervix, ofta med lite ljusare bristningar runt omkring.

Bara en tanke, så att du inte behöver vara orolig i onödan om det nu skulle stämma i ditt fall.
Du hade rätt 👍 , hålet var det som fölet kom ut genom. Veterinären bekräftade det när hon kollade efterbörden.
 
Här har nu Nemo blivit 15 dagar gammal 👍 jag har funderat ett varv till och ev.så tar jag och betäcker om stoet en gång till innan hon går ut i sporten igen. Lutar åt en RP hingst igen , och att då Nemo får säljas till vintern. Får se hur det blir. 🙏
Jag är så nyfiken på din som är samma ras, kan du inte lägga ut bild på honom? :love: Om du inte vill får du gärna skicka en på pm. :) Jättesvårt att veta hur Allan är utvecklingsmässigt, de andra fölen jag sett i år är alla kallblodstravare eller bruksnordisar och de är ju extremt mycket större och stabbigare redan från start. Men han växer så det knakar, nu ser man inte revbenen längre och han har fyllt ut jättefint över ryggen och rumpan. Blir fem veckor inatt.
 
Har en oro jag inte riktigt kan släppa angående hans mjölk droppande ur näsan emellanåt.
Fortfarande pigg och glad , ingen feber och lägger på sig.

Ska ringa rådfråga vet igen på måndag få se.




@emma-vsm :love: vad mycket rödare han såg ut på den här bilden
 
Idag har nog Majsan och Maggan varit glada över att de kan välja om de ska vara inne eller ute 😅 Innan solen gick upp ordentligt var Maggis ute och busade för fullt medan Mamma häst åt hö. Sen runt halv elva då gick de in igen och Maggan däckade i halmen. Sen har de varit inne i flera omgångar, solen har stekt på bra idag så skönt om faktiskt Majsan vallar in Maggan i skuggan i mellan åt (Finns skugga i hagen med pga av träden men svalare inne i stallet ). Senaste grejen Maggan ägnar sig åt är att välta vattenhinken ute 🙄 De är tydligen jätte roligt när vattnet rinner ut och de blir blött på marken 🤣
 
Jag har öppnat upp hagen nu så att den är större plus mer skugga. Men ändå står dom i solen mest hela tiden 🧐

Har ledtränat lite men inser att det är mest mamma häst jag behöver träna.. Hon blir stissig och stark och jagar upp stackars Bansai som gör så gott han kan. Alternativt typ ledträna i hagen där det inte är en massa andra saker runt omkring som mamma behöver oroa sig för (typ andra hästar som är nyfikna).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Lång historia kort men vi har ett barn fött nov 2021 som sovit dåligt sen han föddes. Han har utretts för alla möjliga saker men det...
2
Svar
24
· Visningar
1 717
Senast: Lingon
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
199
  • Artikel
Hästnyheter Det lilla hingstfölet i Skåne föddes på nyårsnatten och är antagligen årets första föl. Här berättar hästägaren mer om den oplanerade...
Svar
0
· Visningar
524
Senast: Gunnar
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 897
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp