Status
Stängd för vidare inlägg.
Icarus är för tillfället över social, så vi passar på träna lite gå i snöre.
Första gången gick bra, idag var det lite protester hit och dit i början. Sen kopplade hjärnkontoret igång och han var så duktig så.
Får upprepa några gånger till här nästa vecka sen så borde väl poletten ramla ner.

Hur tidigt kan man kastrera?
Finns väl sådana som blivit kastrerade runt 10 - 11 månader bara kulorna har kommit på plats 🤔
 
Icarus är för tillfället över social, så vi passar på träna lite gå i snöre.
Första gången gick bra, idag var det lite protester hit och dit i början. Sen kopplade hjärnkontoret igång och han var så duktig så.
Får upprepa några gånger till här nästa vecka sen så borde väl poletten ramla ner.

Hur tidigt kan man kastrera?
Hittar du en veterinär som kan göra det liggande hemma alt. klinik kan det göras mycket tidigt, rent teoretiskt redan som nyfödd. Ska det göras stående brukar man vänta längre, runt 10 månader är vanligt.
 
Följt tråden sen början men inte skrivit innan, men måste bara få säga hur glad man blir av att se hur det en hemsk situation kunde ordna upp sig på detta sättet :heart Vilka underbara djur vi har i våra liv alltså, så kul att se den fina märren som blivit "bonusmamma" och såklart din supersöta fölunge ha det så bra ihop :love:
 
Följt tråden sen början men inte skrivit innan, men måste bara få säga hur glad man blir av att se hur det en hemsk situation kunde ordna upp sig på detta sättet :heart Vilka underbara djur vi har i våra liv alltså, så kul att se den fina märren som blivit "bonusmamma" och såklart din supersöta fölunge ha det så bra ihop :love:
Tack :love: Det är verkligen fantastiskt att kunna titta i backspegeln och se hur fint det ändå löste sig! :heart
 
Tack för alla svar ang chippning, 2 månader känns rimligare än 5. Ska ringa någon annan id-kontrollant imorgon och se vad jag får för svar. :)

En annan fråga, pälsen på halsen där Allan blev rakad som plutt har fortfarande inte vuxit ut. Veterinärens rakapparat var paj så hon fick använda en avsedd för smådjur så det blev verkligen slätrakat. Men borde det inte ha vuxit ut vid det här laget?
 
Tack för alla svar ang chippning, 2 månader känns rimligare än 5. Ska ringa någon annan id-kontrollant imorgon och se vad jag får för svar. :)

En annan fråga, pälsen på halsen där Allan blev rakad som plutt har fortfarande inte vuxit ut. Veterinärens rakapparat var paj så hon fick använda en avsedd för smådjur så det blev verkligen slätrakat. Men borde det inte ha vuxit ut vid det här laget?
De kan ta tid om de verkligen klippte honom kort kort 🧐 Talar av egen erfarenhet 🤣 Klippte min vallack i höstas och klippte honom bara en gång på hela vintern och då blev han verkligen kort klippt. Tog till Mars/April innan pälsen hade kommit på plats igen 😆
 
De kan ta tid om de verkligen klippte honom kort kort 🧐 Talar av egen erfarenhet 🤣 Klippte min vallack i höstas och klippte honom bara en gång på hela vintern och då blev han verkligen kort klippt. Tog till Mars/April innan pälsen hade kommit på plats igen 😆
Ja alltså det blev ju som bara huden framme. 😅 Såg ut som han var rakad med rakblad och det är fortfarande typ bara hud. 🤷‍♀️ Ser lite skumt ut! Men det lär väl komma nån gång. 🙈
 
@sorbifolia hur gick det med Harry?

Inte jättebra, tyvärr.... Det lät som vätska i lungarna på honom i fredags, vilket är det vi varit rädd för skulle hända..

Diskuterade lite med vet om att försöka få honom att dricka mjölkersättning från hink istället, i fall att det blir mindre risk för mjölk i lungarna om han står med huvudet ner istället för uppåt när han dricker, men jag har tyvärr inte lyckats få honom att greppa konceptet än. Ska försöka igen i kväll, och möjligtvis testa med något ännu mera smakligt i hinken till en början... Tanken är att om det går bra för honom att dricka från hink så har han en chans att klara sig som vuxen, men funkar inte det så är det ju kört tyvärr.
 
@Maja_Kandi om man barberar bort fölpelsen så brukar den inte växa ut igen, utan det partiet fortsätter ha kort päls tills de får "vuxenpäls" någon gång ila sommaren/hösten. Harry är ju rakad på båda sider av halsen (gjordes när han var 2 och 5 dygn gammal) samt även under magen, pga det togs UL av naveln och tarmarna på kliniken. Ser jättefult ut och dumt mtp att hålla värmen...

Varför vill du chippa redan nu? Jag chippar alltid när dom får första vaccinet, dvs. vid 4-6 månaders ålder någon gång.

@service ang kastrering så kan man med fördel göra det medan de går tillsammans med mamma, lättast dock att vänta tills kulorna kommit ner, typ vid 5-7 mnd ålder någon gång. Tycker mig minnas att @Emiro gjort så blant annat.
 
Inte jättebra, tyvärr.... Det lät som vätska i lungarna på honom i fredags, vilket är det vi varit rädd för skulle hända..

Diskuterade lite med vet om att försöka få honom att dricka mjölkersättning från hink istället, i fall att det blir mindre risk för mjölk i lungarna om han står med huvudet ner istället för uppåt när han dricker, men jag har tyvärr inte lyckats få honom att greppa konceptet än. Ska försöka igen i kväll, och möjligtvis testa med något ännu mera smakligt i hinken till en början... Tanken är att om det går bra för honom att dricka från hink så har han en chans att klara sig som vuxen, men funkar inte det så är det ju kört tyvärr.

Det var inga roliga nyheter. Hur var det nu, varför kan man inte operera?
 
BC20E525-B9EF-4EF2-8939-F146EB84A90E.jpeg

Valdivia ett dygn gammal.
Hon är så söt och nyfiken. Hon går lite på tå fram och är lite vek bak så hon får sova inne och vila ordentligt ett tag till
 
Ute en stund och röra på sig. Gick ytterst lite på tå,så ut på lite hårdare underlag än boxen. Pga värmen går dom in och står på box enligt veterinären rekommendation. Mamma är ju sydd så då kan vi tempa och rengöra vid behov och även hon blir trött av värmen:love:
20210619_182223_01.jpg
 
Hur har era föl varit nu när det varit så varmt?
Falki har varit väldigt lugn. När jag släpper ut dem går han mest med nosen i backen och försöker äta gräs och kliar sig på öronen (jäkla flugor som vill in där). Inte sprungit nägon nämnvärt i hagen. I boxen äter och sover han.
Tog en temp idag efter att de varit ute 38,9. Fick hjärtsnörp. Avvaktade 30 min och då låg den på 38,5. Kunde andas ut lite…
 
Hur har era föl varit nu när det varit så varmt?
Falki har varit väldigt lugn. När jag släpper ut dem går han mest med nosen i backen och försöker äta gräs och kliar sig på öronen (jäkla flugor som vill in där). Inte sprungit nägon nämnvärt i hagen. I boxen äter och sover han.
Tog en temp idag efter att de varit ute 38,9. Fick hjärtsnörp. Avvaktade 30 min och då låg den på 38,5. Kunde andas ut lite…
Mina är inne på eftermiddagarna så länge det är såhär varmt. Igår fick dom stå inne lite längre och det var fullt ös på honom när han väl kom ut i hagen sen. Samma problem med öronen som du, men också på bringan nu.
 
Hur har era föl varit nu när det varit så varmt?
Falki har varit väldigt lugn. När jag släpper ut dem går han mest med nosen i backen och försöker äta gräs och kliar sig på öronen (jäkla flugor som vill in där). Inte sprungit nägon nämnvärt i hagen. I boxen äter och sover han.
Tog en temp idag efter att de varit ute 38,9. Fick hjärtsnörp. Avvaktade 30 min och då låg den på 38,5. Kunde andas ut lite…
Och Maggan och hennes mamma kommer och går som de vill i sin box då vi lämnar dörren öppen på dagarna. Nu åker de imorgon så då antar jag att de åker ut på bete, men hemma har hon nog varit lite tröttare när de varit varmt men inte nämnvärt. Hon är en livlig unge av naturen!
 
När jag hade veterinären här i lördags sa han att sto och föl inte skulle vara ute en längre stund när det var så här varmt. Vi går upp 6 och tar ut dom en stund,sen får dom gå in och vila. Sen kommer dom ut en stund igen vid 18 tiden ca 30 min, sen en gång till vid 20 och då går dom ute ca 1 1/2 timme. Tittar förstås på om det fläktar eller är moln på himlen och avgör hur länge dom är ute Fölet som är född i mars kunde gå ute hela dagen, mamma går in i ligghallen och dom har skugga i hagen..
 
Inte jättebra, tyvärr.... Det lät som vätska i lungarna på honom i fredags, vilket är det vi varit rädd för skulle hända..

Diskuterade lite med vet om att försöka få honom att dricka mjölkersättning från hink istället, i fall att det blir mindre risk för mjölk i lungarna om han står med huvudet ner istället för uppåt när han dricker, men jag har tyvärr inte lyckats få honom att greppa konceptet än. Ska försöka igen i kväll, och möjligtvis testa med något ännu mera smakligt i hinken till en början... Tanken är att om det går bra för honom att dricka från hink så har han en chans att klara sig som vuxen, men funkar inte det så är det ju kört tyvärr.


Vad tråkigt :( :heart
Håller tummarna för att det ska funka med hink, dricker han vatten ur hink?
 
Hur har era föl varit nu när det varit så varmt?
Falki har varit väldigt lugn. När jag släpper ut dem går han mest med nosen i backen och försöker äta gräs och kliar sig på öronen (jäkla flugor som vill in där). Inte sprungit nägon nämnvärt i hagen. I boxen äter och sover han.
Tog en temp idag efter att de varit ute 38,9. Fick hjärtsnörp. Avvaktade 30 min och då låg den på 38,5. Kunde andas ut lite…

Våra är ute dygnet runt , men vid extra varmt väder eller oväder, så flyttas dom ner till hagen med bromsfälla och ligghall.
Inte märkt så stor skillnad på honom,mer att han blir irriterad på bromsen som exploderat.
 
Vad tråkigt :( :heart
Håller tummarna för att det ska funka med hink, dricker han vatten ur hink?

Han dricker vatten ur badkaret ibland, så han får till tekniken sas. Men han är överhuvudtaget inte interesserad av att dricka mjölkersättning.... Och jag vill inte stressa upp honom med att sära på honom och mamman nu som han är sjuk.

Har fått i honom pyttelite genom att blanda mjölken med betfiber så det blir som gröt, men inte alls tillräckligt. Ska se om jag kan få tag på fölpellets att blanda med istället för betfibern, som är mera smakligt och energität...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
204
Senast: Görel
·
Småbarn Lång historia kort men vi har ett barn fött nov 2021 som sovit dåligt sen han föddes. Han har utretts för alla möjliga saker men det...
2
Svar
24
· Visningar
1 798
Senast: Lingon
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
272
  • Artikel
Hästnyheter Det lilla hingstfölet i Skåne föddes på nyårsnatten och är antagligen årets första föl. Här berättar hästägaren mer om den oplanerade...
Svar
0
· Visningar
547
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp