Status
Stängd för vidare inlägg.
Får behålla mitt lilla hästbarn hemma tills på Måndag ❤️ Då ska de ut på tur och direkt när mamma häst kommer ned så kollas hon om de är läge att inseminera eller inte. Bra för om vädret ska bli tråkigt så är de bättre de är hemma och kan gå in i sin box som de vill. Jag klagar inte om Maggan får vara hemma ett tag till 🥰🐴 Och på Lördag fyller hon 1 månad redan (!)
 
Får behålla mitt lilla hästbarn hemma tills på Måndag ❤️ Då ska de ut på tur och direkt när mamma häst kommer ned så kollas hon om de är läge att inseminera eller inte. Bra för om vädret ska bli tråkigt så är de bättre de är hemma och kan gå in i sin box som de vill. Jag klagar inte om Maggan får vara hemma ett tag till 🥰🐴 Och på Lördag fyller hon 1 månad redan (!)

Men är det inte risk att det blir för sent att inseminera, då? Kanske hör till betäckningstråden egentligen, men mina ston släppte sina ägg på dygn 28 och 30 efter fölning...
 
Men är det inte risk att det blir för sent att inseminera, då? Kanske hör till betäckningstråden egentligen, men mina ston släppte sina ägg på dygn 28 och 30 efter fölning...
Nej hon tyckte in de utan tyckte vi skulle hålla Maggan hemma så länge som möjligen då hon tyckte att de inte gjorde något om hon var lite äldre. Och sen för mamma häst skull om hon blir stressad av att resa med sin bebis ❤️
 
Finaste mammahästen med minimonstret 🤩

20210620_170239.jpg
 
@Maja_Kandi om man barberar bort fölpelsen så brukar den inte växa ut igen, utan det partiet fortsätter ha kort päls tills de får "vuxenpäls" någon gång ila sommaren/hösten. Harry är ju rakad på båda sider av halsen (gjordes när han var 2 och 5 dygn gammal) samt även under magen, pga det togs UL av naveln och tarmarna på kliniken. Ser jättefult ut och dumt mtp att hålla värmen...

Varför vill du chippa redan nu? Jag chippar alltid när dom får första vaccinet, dvs. vid 4-6 månaders ålder någon gång.

@service ang kastrering så kan man med fördel göra det medan de går tillsammans med mamma, lättast dock att vänta tills kulorna kommit ner, typ vid 5-7 mnd ålder någon gång. Tycker mig minnas att @Emiro gjort så blant annat.
Stämmer bra. Vår första hade kulorna nere vid 7 månaders ålder och kastrerades då.
 
IMG_20210618_124409_588.jpg

Öronen ❤️ Alla i de här släktet har haft åsneöron 😂 Något som går. Maggan är fjärde generationen. Haft mormors mamma, mormor, moster, och så Mamma häst så klart. Och flertalet andra släktingar till Maggan har kommit och gått genom åren. De är lite roligt helt enkelt att vi haft flera stycken 🥰
 
Mitt sto har inga graviditetshormoner längre iaf, hon är nästan mer ilsk än vanligt i vissa situationer, typ när hon är arg på mig. Hon är aldrig dum mot Bansai, FÖRUTOM när jag ska försöka spruta på flugmedel. Då hugger hon i luften och om Bansai är i närheten får han sig ett bett över ryggen, stackarn 😞 Han är bara snäll och gosig!

Kliar sig era fölungar mycket? Bansai kliar mycket tycker jag. Förutom på öronen och bringan är han nu pälslös (ser ut som bett av lite fölmun alt ilskna mamma häst) på båda sidorna vid virveln. Han kliar mycket där så funderar på om han nafsar av sig pälsen själv (ja, inte på öronen då).
 
Mitt sto har inga graviditetshormoner längre iaf, hon är nästan mer ilsk än vanligt i vissa situationer, typ när hon är arg på mig. Hon är aldrig dum mot Bansai, FÖRUTOM när jag ska försöka spruta på flugmedel. Då hugger hon i luften och om Bansai är i närheten får han sig ett bett över ryggen, stackarn 😞 Han är bara snäll och gosig!

Kliar sig era fölungar mycket? Bansai kliar mycket tycker jag. Förutom på öronen och bringan är han nu pälslös (ser ut som bett av lite fölmun alt ilskna mamma häst) på båda sidorna vid virveln. Han kliar mycket där så funderar på om han nafsar av sig pälsen själv (ja, inte på öronen då).
Falki älskar att bli kliad på hela kroppen. Men han själv kliar sig mest på öronen när han är ute och biter sig själv på rumpan. Han har ju lockig päls som ett litet får. Var lite svettig när jag tog in honom idag från hans 20 minuters utevistelse.

Vid vilken ålder tjockar fölen på sig? Jag fullkomligt letar ju orsaker att oroa mig för. Nu nojjar jag att han är för smal.
 
Falki älskar att bli kliad på hela kroppen. Men han själv kliar sig mest på öronen när han är ute och biter sig själv på rumpan. Han har ju lockig päls som ett litet får. Var lite svettig när jag tog in honom idag från hans 20 minuters utevistelse.

Vid vilken ålder tjockar fölen på sig? Jag fullkomligt letar ju orsaker att oroa mig för. Nu nojjar jag att han är för smal.
Jag tyckte min var lite av ett benrangel första 1,5-2 veckorna kanske? Men det är säkert olika, min kompis föl var rundare än min redan när han föddes. Hur gammal är din nu? Jag tror inte du behöver oroa dig.
 
Jag tyckte min var lite av ett benrangel första 1,5-2 veckorna kanske? Men det är säkert olika, min kompis föl var rundare än min redan när han föddes. Hur gammal är din nu? Jag tror inte du behöver oroa dig.
2 veckor och 1 dag. Man känner revbenen tydligt. Inget hull att tala om. Stoet har blivit lite små fläskig och han diar på. Så det borde väl vara lugnt.
Jag borde börja jobba igen, tillbringar alldeles för mycket tid i stallet. Hittar nya saker hela tiden att oroa mig för. Googlar men får aldrig svar på mina frågar. Skriver man föl på google får man bara info om nyfödda.
 
Falki älskar att bli kliad på hela kroppen. Men han själv kliar sig mest på öronen när han är ute och biter sig själv på rumpan. Han har ju lockig päls som ett litet får. Var lite svettig när jag tog in honom idag från hans 20 minuters utevistelse.

Vid vilken ålder tjockar fölen på sig? Jag fullkomligt letar ju orsaker att oroa mig för. Nu nojjar jag att han är för smal.
Skulle säga att Maggan är varken tjock eller smal, vill inte ösa på mer kraftfoder på Mamma häst heller för då kommer hon rulla fram snart :angel: Och hon tuttar ju regelbundet och växer som hon ska i lagom takt.
Hade inte oroat mig om han äter som han ska!
 
@Ajda mitt ena föl är född i mars.första månaderna tyckte jag att han la på dig bra.nu tycker jag att han känns lite tunn under fölpälsen..mamma håller bra hull och jag tror att hon kan ha lite blaskig/tunn mjölk. Hon är förstföderska.har hört att dom kan ha lite sämre mjölk. Jag har beställt mjölkpellets som jag ska börja ge honom.hoppas det kommer denna vecka. Han har vuxit ganska mycket så det kan vara så att maten går åt till det. Men vill inte visa en smal fölis på fölvisningen
 
@Ajda mitt ena föl är född i mars.första månaderna tyckte jag att han la på dig bra.nu tycker jag att han känns lite tunn under fölpälsen..mamma håller bra hull och jag tror att hon kan ha lite blaskig/tunn mjölk. Hon är förstföderska.har hört att dom kan ha lite sämre mjölk. Jag har beställt mjölkpellets som jag ska börja ge honom.hoppas det kommer denna vecka. Han har vuxit ganska mycket så det kan vara så att maten går åt till det. Men vill inte visa en smal fölis på fölvisningen
Jag ska inte visa min på mönstring. Och egentligen vill jag inte att han ska växa föe snabbt heller. Ett föl i stallet för några år sen fick ballerina syndrom för hon växte för fort. Blev väldigt besvärligt att få ordning på hennes ben och tillslut blev det operation. Det äe wn fasa.
 
@Ajda nej jag vill inte heller att fölen ska växa för fort men trotts att min kille diar så tycker inte jag att han håller hullet bra.och då kommer jag fodra honom med mjölkpellets för att inte behöva ge honom kraftfoder. En del ston håller hullet själv och ger inte till fölet,precis dom fölet tar för mycket av stoet hull ibland. :)
 
@Ajda nej jag vill inte heller att fölen ska växa för fort men trotts att min kille diar så tycker inte jag att han håller hullet bra.och då kommer jag fodra honom med mjölkpellets för att inte behöva ge honom kraftfoder. En del ston håller hullet själv och ger inte till fölet,precis dom fölet tar för mycket av stoet hull ibland. :)

Går det att testa mjölken på något vis? Lämna in den till en analysfirma kanske....? Refraktometern funkar väl bara på råmjölk....

Arielle är nästan för tjock, hon är typ dubbelt så bred som Harry som har gått ner i vikt senaste veckan medan han varit sjuk. Så nu får A's mamma endast litegrann betfiber och mineraler. Tror dock att H's mamma mjölkar bra, han har ju vuxit som han ska och var fin i hullet tills han blev dålig, men vore ju bra att veta säkert och inte bara gissa...

I dag morse var jag inställd på att möjligtvis få ringa veterinären och ta bort honom, pga han var så loj i går kväll, men när jag kom i stallet var han piggare än på länge, och busade med Arielle när de fick komma ut i hagen. Han var även mycket svårare att medicinera (ville inte stå stilla) och åt några dl med mjölk-gröt i kväll, så det ser ut för att antibiotikan börjar hjälpa åtminstonde. :heart Skönt att se honom lite busig igen.
 

Bifogade filer

  • 20210621_211304.jpg
    20210621_211304.jpg
    490,8 KB · Visningar: 64
@sorbifolia vet inte om det går att testa mjölken. Men jag säkrar upp med mjölkpellets åt honom. Har aldrig haft något sto som fått ett föl att falla ur i hull. Pälsen gör ju att han ser bra ut i hull men inte när man känner på honom. (Så till er alla glöm inte att känna på era föl) och det gör ni nog också för vem kan låta bli ett föl 😍
Håller tummarna att Harry piggar på sig
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Lång historia kort men vi har ett barn fött nov 2021 som sovit dåligt sen han föddes. Han har utretts för alla möjliga saker men det...
2
Svar
24
· Visningar
1 769
Senast: Lingon
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
244
  • Artikel
Hästnyheter Det lilla hingstfölet i Skåne föddes på nyårsnatten och är antagligen årets första föl. Här berättar hästägaren mer om den oplanerade...
Svar
0
· Visningar
538
Senast: Gunnar
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp