Bukefalos 25 år, Läs mer! Arkivet

@Ajda Har en halvdan bild iallafall. När hon rör sig kan man se båda spenarna ifyllda tydligt i ljumsken om man ser henne från sidan. Man ser att det är en liten skåra och att halvorna är ganska vida.

Bifogade filer

• IMG_20210519_160656.jpg
    IMG_20210519_160656.jpg
    114,4 KB · Visningar: 22
@Ajda Har en halvdan bild iallafall. När hon rör sig kan man se båda spenarna ifyllda tydligt i ljumsken om man ser henne från sidan. Man ser att det är en liten skåra och att halvorna är ganska vida.
Betydligt större än min hästs. Hennes är litet. Men jag kände på det innan han diade idag och hennes påsar var ändå hårda. Lite som mina egna bröst var innan barnet ammat. Men jag tror hon behöver mer mat.
Han kissar ju bra så han borde få i sig… blir inte klok.

@Ajda Hennes juver är mer som två stora vattenballonger, inte hårt alls. Som efter att man ammat :D men fölet diar flera gånger i timmen. Jag tycker det syns på fölet att jag fodrar mamman mer än jag någonsin vågat tidigare. Hon är extremt lättfödd, går på bete dagtid, i hage med begränsat gräs nattetid och stödfodras med 4-5 kg hö och ett kilo lucern. Det gör skillnad för oss, hon har tagit igen en del av det hon tappade första veckorna.

Men blir de bättre av att hela tiden stå på box? Hur påverkas hans ben av att kroppen musklas tänker jag.
Jag vet inte, men eftersom de som får räknas som experter säger box så får man ju lita på det. Du sa ju att hovslagaren var missnöjd med att du släppt ut i hagen, då ska du väl inte strunta i råden ytterligare?
Mat går ju enkelt att säkerställa på fler sätt än bete.

Jag vet inte, men eftersom de som får räknas som experter säger box så får man ju lita på det. Du sa ju att hovslagaren var missnöjd med att du släppt ut i hagen, då ska du väl inte strunta i råden ytterligare?
Mat går ju enkelt att säkerställa på fler sätt än bete.

Grejen är att jag köper allas resonemang.

Alt 1. Box och stallgång. Senorna får ibte bli trötta för då blir de slappa.

Alt 2. Senorna stärks av rörelse.

I boxen sover Falki större delen av dygnet. Han rör sig inte ett skit faktiskt. Jag har skrapat fram hårt underlag men där går han knappt. Han diar, undersöker lite och sen lägger han sig igen.
Jag tror att jag kommer bygga en hage på betwt i morgon 10x10 m som han får gå i ett par timmar morgon och em. Då kan han röra sig lite men inte rejsa runt.

Nu har Bansai börjat skolan ”bli ledd i snöre tillsammans med mamma häst”. Det går rätt så bra och underlättar verkligen för mig att jag kan ta dom själv in och ut från hagen. Han har börjat hitta på egna äventyr när han går lös nu.

Om typ en vecka är tanken att dom ska åka på bete, det kommer kännas så konstigt att inte ha dom hemma 😭. Dom kommer alltså släppas ihop med sto och föl som dom inte känner, har ni några erfarenheter av det och något särskilt man bör tänka på? Dom kommer börja med att stå inne tillsammans första natten.

Grejen är att jag köper allas resonemang.

Alt 1. Box och stallgång. Senorna får ibte bli trötta för då blir de slappa.

Alt 2. Senorna stärks av rörelse.

I boxen sover Falki större delen av dygnet. Han rör sig inte ett skit faktiskt. Jag har skrapat fram hårt underlag men där går han knappt. Han diar, undersöker lite och sen lägger han sig igen.
Jag tror att jag kommer bygga en hage på betwt i morgon 10x10 m som han får gå i ett par timmar morgon och em. Då kan han röra sig lite men inte rejsa runt.
Ja du ska ju såklart göra det du tror blir bäst. Jag hade inte vågat gå ifrån råden jag fått från de som faktiskt sett fölet, hade iaf velat diskutera olika lösningar med de personerna. Men man kan ju tänka olika 😊

Liknande trådar

• Låst
Avel God förmiddag på er! 🥰 Kom precis på som @Emiro skrev i ”Föl 2021” att det fattas ju en födelseannonserings-tråd, så passade på att fixa...
Svar
1
· Visningar
601
Avel Fyll gärna på med vilka föl ni väntar i år! Bilder och diskussioner i "Föl 2021"-tråden Jag tog med de som redan postat i den andra...
2
Svar
21
· Visningar
1 306
  • Artikel
Hästnyheter Här är höjdpunkterna i tävlingsprogrammet för sommar-OS 2021. Vi har valt ut de hetaste grenarna och grenar med svenskt deltagande...
Svar
0
· Visningar
111
  • Artikel
Hästnyheter Planeringen inför Sweden International Horse Show den 25-28 november 2021 är i full gång. Årets evenemang kommer att bjuda på sport och...
Svar
0
· Visningar
135

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Föl 2021
  • Betäckningar 2021

Omröstningar