Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja en liten förändring men inga mirakel har skett tyvärr.
Fram rätar sig riktigt bra när han har skorna på. Men helt bra är dem inte.

Förstår din oro. Jag är helt uppäten av den. Dränerad. Vill bara spola fram tiden.

Hur gammalt är ditt föl?
Han föddes igår morse. Han går också på ballarna och det ser förfärligt illa ut.
Erfarna personer i min närhet samt veterinären igår, tycker inte jag skall oroa mig så mycket.

Det brukar ordna sig, säger de.

Men jag läser på och googlar på både svenska och engelska. Hittade bra info från någon engelskspråkig site igår, som iofs lugnade lite.

Men jag ringer veterinären och hovslagaren på måndag, om det inte blir bättre över dessa helgdagar.
 
Han föddes igår morse. Han går också på ballarna och det ser förfärligt illa ut.
Erfarna personer i min närhet samt veterinären igår, tycker inte jag skall oroa mig så mycket.

Det brukar ordna sig, säger de.

Men jag läser på och googlar på både svenska och engelska. Hittade bra info från någon engelskspråkig site igår, som iofs lugnade lite.

Men jag ringer veterinären och hovslagaren på måndag, om det inte blir bättre över dessa helgdagar.

Det var det jag också fick höra. ”Ge det en vecka.” Hjälpte inget.
 
Han föddes igår morse. Han går också på ballarna och det ser förfärligt illa ut.
Erfarna personer i min närhet samt veterinären igår, tycker inte jag skall oroa mig så mycket.

Det brukar ordna sig, säger de.

Men jag läser på och googlar på både svenska och engelska. Hittade bra info från någon engelskspråkig site igår, som iofs lugnade lite.

Men jag ringer veterinären och hovslagaren på måndag, om det inte blir bättre över dessa helgdagar.

Det har ordnat sig rätt snabbt för mina, och de andra jag känner till som varit så. Utevistelse på hårdt underlag och mycket vila har varit enda som behövts.
 
Han föddes igår morse. Han går också på ballarna och det ser förfärligt illa ut.
Erfarna personer i min närhet samt veterinären igår, tycker inte jag skall oroa mig så mycket.

Det brukar ordna sig, säger de.

Men jag läser på och googlar på både svenska och engelska. Hittade bra info från någon engelskspråkig site igår, som iofs lugnade lite.

Men jag ringer veterinären och hovslagaren på måndag, om det inte blir bättre över dessa helgdagar.
Våran som är Mamma till årets fölunge ska se om jag kan rota fram någon bild på henne var ju ändå 10 år sedan nu 😅 hängde som fasiken på alla fyra när hon föddes. Nog en kombo av att hon var väldigt stor när hon föddes bland annat, hon gick ute i hagen och räta upp sig av sig själv efter någon månad. Hon behövde aldrig ha några specialskor utan skulle bara röra på sig och såklart vila som alla fölisar gör. Så de är inte nattsvart bara för att de hänger på kotor 🧐 Även om de känns så när man ser dem från början. Kommer bara ihåg att vi hade dem i mindre hage första två veckorna typ innan de gick ut på bete.
 
Hej o hå 😇
Trevlig Midsommar till er alla 🥳
Nemo växer och mår bra, benställningen är bra på han nu och han och hans mamma har varit iväg en sväng på seminstationen , blev en omseminering iaf. Så Nemo ska säljas till hösten.

Känner mig nöjd med beslutet och kommer behålla nästa års föl.
😎
 

Bifogade filer

  • CB0FB4AB-181E-4BB3-959F-464E4E89CF0D.jpeg
    CB0FB4AB-181E-4BB3-959F-464E4E89CF0D.jpeg
    306,8 KB · Visningar: 90
Hej o hå 😇
Trevlig Midsommar till er alla 🥳
Nemo växer och mår bra, benställningen är bra på han nu och han och hans mamma har varit iväg en sväng på seminstationen , blev en omseminering iaf. Så Nemo ska säljas till hösten.

Känner mig nöjd med beslutet och kommer behålla nästa års föl.
😎
Har du några före- och efter-bilder?
Jag är hur nojig som helst och tittar på min fölunge morgon och kväll och jämför bilder med typ 12h-intervaller.

Så jobbigt, och nervöst!

Vilken hingst väljer du och varför säljer du denna?
 
FFC2C741-81EB-4517-A57F-F1DB4EAE188D.jpeg


Såhär ser Lifs juver ut. Klämmer jag på spenarna kommer en stril mjölk.
Men jag tycker Falki är alldeles för smal. Bred över ryggen men revbenen känns alldeles för lätt. Höftknotan med. Bara pälsen som maskerar det. Han diar ca en gång per halvtimme. Kissar och bajsar.
Varför går han inte upp?!
 
Hur är era föl i magen? Vilken konsistens och utseende har deras bajs?

Idag fick jag skåda när han bajsade. Var ett tag sen sist. Men det var mörkbrunt och konsistens som hos en vuxen häst som är normal i magen. Utseende lite blandning hundbajs/hästbajs. Han hade inga problem att få ut det.
Jag har försökt googla för jag tror jag läst att det ska vara ljust i och med att han diar. Men som jag skrivit tidigare, mina frågor finns det aldrig svar på. Jag vill inte läsa om tarmbeck eller bebisars bajs.

Man har ju en viss magkänsla och jag tycker inte Falki är helt sund. Svårt att sätta finger helt på det. Men tunn, benen. Han är social och kontaktsökande. Inte slö. Men inte jätte mycket drag i honom.
När han är ute lite nu så är det egentligen inget avvikande. Jättepigg både ut och in. Skuttar lite i hagen, annars undersöker han mest. Hagen är ju liten.

Jag tror jag ringer och diskuterar med veterinären på kliniken på måndag. Distriktare i all ära, men njaa jag vet inte.
 
Hur är era föl i magen? Vilken konsistens och utseende har deras bajs?

Idag fick jag skåda när han bajsade. Var ett tag sen sist. Men det var mörkbrunt och konsistens som hos en vuxen häst som är normal i magen. Utseende lite blandning hundbajs/hästbajs. Han hade inga problem att få ut det.
Jag har försökt googla för jag tror jag läst att det ska vara ljust i och med att han diar. Men som jag skrivit tidigare, mina frågor finns det aldrig svar på. Jag vill inte läsa om tarmbeck eller bebisars bajs.

Man har ju en viss magkänsla och jag tycker inte Falki är helt sund. Svårt att sätta finger helt på det. Men tunn, benen. Han är social och kontaktsökande. Inte slö. Men inte jätte mycket drag i honom.
När han är ute lite nu så är det egentligen inget avvikande. Jättepigg både ut och in. Skuttar lite i hagen, annars undersöker han mest. Hagen är ju liten.

Jag tror jag ringer och diskuterar med veterinären på kliniken på måndag. Distriktare i all ära, men njaa jag vet inte.

Tycker du gör rätt i att prata med kliniken, om inte annat för din egen ros skull. Förstår verkligen att det är påfrestande när det blir så mycket trassel.. Mitt fölbajs ser iallafall ut precis som det du beskriver, det har aldrig varit gulaktigt utom kanske möjligtvis en dag under fölbrunsten. Så det tycker jag låter helt normalt. Jag är ingen erfaren uppfödare, det är mitt första föl, men jag har sett många islandsföl på jobb och hade inte varit tillfreds med en ranglig rackare efter ett par veckor.

Juver kan säkert skilja mycket utan att det betyder att de lakterar för lite, men ditt ser inte direkt sprängfyllt ut. Dia två gånger timmen är inte särskilt ofta heller, men om han ändå sover däremellan kanske det blir så?
 
Tycker du gör rätt i att prata med kliniken, om inte annat för din egen ros skull. Förstår verkligen att det är påfrestande när det blir så mycket trassel.. Mitt fölbajs ser iallafall ut precis som det du beskriver, det har aldrig varit gulaktigt utom kanske möjligtvis en dag under fölbrunsten. Så det tycker jag låter helt normalt. Jag är ingen erfaren uppfödare, det är mitt första föl, men jag har sett många islandsföl på jobb och hade inte varit tillfreds med en ranglig rackare efter ett par veckor.

Juver kan säkert skilja mycket utan att det betyder att de lakterar för lite, men ditt ser inte direkt sprängfyllt ut. Dia två gånger timmen är inte särskilt ofta heller, men om han ändå sover däremellan kanske det blir så?
Skönt att bajset är bra i allafall. Jag själv har bara haft ett föl tidigare. Men där var jag inte alls såhär orolig. Hon var så kavat. Fanns ingen anledning till oro.
Den här är annorlunda. Samtidigt så kanske jag inte varit lika orolig av mig om hans ben varit okej. Då hade han gått på betet hela dagarna.
Tänker att även om mamman ter sig lugn så kanske vistelsen på box stressar henne.
Nej hennes juver ser aldrig ut som fyllda stora påsar. Men det kommer alltid en stril mjölk när man mjölkar. Skulle vara intressant att se hur mycket man kunde mjölka ur. Samtidigt som jag vet att jag själv gödde michellingubbar men kunde knappt mjölka ur något.

Synd bara att kliniken öppnar på måndag. Nu när man bestämt sig för att ringa… Och fölpellets är väl rätt kört att få tag i nu i helgen.
 
Fegis som inte är fegis längre hade en cocktail av streptokocker och rhodokocker och får 3000 mg Klacid och 3000 mg av ett till antibiotikum jag inte minns namnet på per dag, den senare medicinen kan dessutom ge stoet livshotande kolit om hon skulle lyckas få i sig något av medicinen så vi har en särskild box för medicinering och sedan torkar vi runt mun och läpparna på fölis, samt övriga ytor innan de går tillbaka till sin box. Då värmeböljan slog till med 28 grader i skuggan fick han dessutom som biverkan av rhodokockerna sprutdiarré. Distriktsvet. hade spm vanligt annan kund först och verkade inte jätteintresserad av att komma, men då sa jag att får han inte dropp tror jag han dör så då gick de med på att komma. 6 h tog det innan denne kom från det att jag ringde, så halvt panikslaget gav jag honom vatten via spruta i munnen, massor med diarsanyl och äppelmos. Han var helt lealös och stod bara och hängde. :turd::turd::turd: Så tack för att disktriktsveterinärerna numera är hästkunniga, men en stor :turd: till att det typ aldrig finns en veterinär tillgänglig när man behöver dem utan då är det akut till djursjukhus som gäller och helt ärligt har vi ett tak för vad det får kosta på en vanlig fölunge.
Nu är han dock mycket piggare och leker faktiskt i hagen som ett vanligt föl, ingen mer hosta eller hackel när han andas, och temperaturen har gått ned. Så det ser ut som att vi fixar det här :up:
Trist! Det är Rimactanen som är farlig antar jag du menar. Ett tips som ni kanske redan kör är att jag använde en avsågad spruta som jag fyllde med messmör och tryckte ner kapslarna i. Superkladdigt så det fastnar lätt och iaf min tyckte det var rätt OK att käka. Honung funkar säkert med men är rätt dyrt. 😊
 
Det är tur hon är söt det lilla livet, den här ungen kommer se till att jag har händerna fulla! 😅
Vilken attityd!
Jag har redan blåmärke/bula på smalbenet och blivit kickad i magen. Man får ha ögon nacken när man leder dem till och från hagen 😆 Längtar tills vi kan släppa ihop med det andra stoet och fölet. Jag var lite orolig först för att han redan har blivit så stor (föddes i april), men jag tror att han kommer få det hett om öronen 🙄

Här försöker hon galoppera över mig 😅
06600B10-24DF-48A0-9F5D-F2B196D51AD0.jpeg
 
Här har vi tränat på att gå i grimma senaste dagarna vilket har funkat långt över förväntan! Han har gått så himla snällt i snöre så jag blir nästan lite brydd. 😅 Band upp honom en snabbis igår innan vi sen traskade till en annan del av hagen. Provade lyfta lite fötter och han hann prova sätta sig på rumpan en gång till men det var tydligt att polletten trillat ner sen sist. Och sen följde han med så himla fint! Både dit och tillbaka in några timmar senare. Han fick ha på sig grimman i hagen dock för den fick vi gå en brottningsmatch för att få på. Gick bättre att ta på grimman idag dock så nu är hna utan, återstår att se om jag får på den sen eller om han får gå lös in. 😅 Har aldrig varit så glad i att ha en fölunge som blivit lite skeptisk till folk. :heart Då har alla ansträngningar verkligen givit resultat!

IMG_20210626_170452_220.jpg
 
Skönt att bajset är bra i allafall. Jag själv har bara haft ett föl tidigare. Men där var jag inte alls såhär orolig. Hon var så kavat. Fanns ingen anledning till oro.
Den här är annorlunda. Samtidigt så kanske jag inte varit lika orolig av mig om hans ben varit okej. Då hade han gått på betet hela dagarna.
Tänker att även om mamman ter sig lugn så kanske vistelsen på box stressar henne.
Nej hennes juver ser aldrig ut som fyllda stora påsar. Men det kommer alltid en stril mjölk när man mjölkar. Skulle vara intressant att se hur mycket man kunde mjölka ur. Samtidigt som jag vet att jag själv gödde michellingubbar men kunde knappt mjölka ur något.

Synd bara att kliniken öppnar på måndag. Nu när man bestämt sig för att ringa… Och fölpellets är väl rätt kört att få tag i nu i helgen.

Det är inte Rimactan som är farligt för stoet utan Kalcid☺️
 
Just det, bild på bakbenen också. Man kan väl säga att det hänt endel på åtta veckor. På bilden från igår em är han dessutom lite trött efter en hel dag ute, värre än sådär blir det inte så nu känner jag att jag kan släppa det och låta det sista rätta till sig av sig själv. :)

De går numera ute 06-22 med undantag för om det som idag är jättevarmt och bromsinvasion eller regnar konstant. Då får de komma in mitt över dagen.

IMG_20210626_201743.jpg
 
Jäklar @Maja_Kandi, vilken skillnad! Så skönt att kunna släppa den oron!
Ja verkligen fantastiskt skönt! Var ju lite fram och tillbaka huruvida han skulle ha skor en omgång till men nu känner jag mig som sagt lugn på den punkten. :) Ska ta ut hovis för en vanlig verkning dock för han har slitit rätt snett fram nu istället så jag tycker han blivit lite felställd från kotan och ner på höger. Alltid är det nåt. ;)
 
Idag har Bansai varit på utflykt med mamma! Vi tog en promenad ner till ridhuset och upptäckte lite nya miljöer. Han var fantastiskt duktig på att gå i snöre och det underlättar att mamma har coolat ner sig lite. Båda två uppskattade att få springa runt lite på annat underlag tror jag 😊
342D16C1-3FCF-456B-B9A0-0357D702FB68.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Lång historia kort men vi har ett barn fött nov 2021 som sovit dåligt sen han föddes. Han har utretts för alla möjliga saker men det...
2
Svar
24
· Visningar
1 769
Senast: Lingon
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
243
  • Artikel
Hästnyheter Det lilla hingstfölet i Skåne föddes på nyårsnatten och är antagligen årets första föl. Här berättar hästägaren mer om den oplanerade...
Svar
0
· Visningar
536
Senast: Gunnar
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
550
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp