Status
Stängd för vidare inlägg.
@Narcissa Min är också misstänksam mot oss, kommer och nosar men drar som ett krumbuktande streck om man blir för närgången. Klia på rumpan går bra, så det får duga. Tänker försöka lämna fölet ifred och fokusera på mamman, förr eller senare borde ju nyfikenheten ta över eller mammans vänliga inställning smitta av sig. Men jag har inte haft föl förr så jag har ingen aning om hur bra den metoden kommer fungera :D
 
Verkligen inte.. Nu bor jag en bit längre ner i Norrland än @Maja_Kandi och min hovslagare flyttade härifrån förra året. Hade tre månaders framförhållning med andra ord men det var på håret att jag fick tag i en ny ändå. Att det gick öht beror på att nuvarande precis blev examinerad och startade upp då. Det är lätt att tänka att "jamen NÅGON finns det ju" men ibland gör det inte det. Någon är gravid, någon vill inte ha ströuppdrag under pandemin, en annan karvar bort halva hoven och sätter skon upp och ner osv. Man tar väl inte ut vem som helst som titulerar sig hovslagare till en sjuk häst.

Att man inte tar ut vem som helst är en självklarhet. Det jag svarade på var raljerandet över att hovslagare inte svarar i telefon. Det är inte min erfarenhet, man kanske får ringa många gånger då de inte kan svara när de arbetar men förr eller senare når man dem. Hur skulle de annars få kunder?
Sjuka djur ska få vård enligt lagen och för en fånghäst ingår där hovvård. Förvånad över nonchalansen ni andra visar.
 
@Pontevecchio Det är ju inte nonchalans, men om hovslagaren inte vill ha nya kunder och därför inte svarar på nya nummer eller sms, vad ska man göra? En fånghäst ska inte lastas så man får ju helt enkelt lösa det så snabbt man kan. Vilket inte nödvändigtvis är så fort som man önskat. Veterinär är inkopplad och har varit ute flera gånger, hästen får smärtstillande och kyls ordentligt varje dag så att hänvisa till djurskyddslagen är bara elakt.
 
@Pontevecchio Det är ju inte nonchalans, men om hovslagaren inte vill ha nya kunder och därför inte svarar på nya nummer eller sms, vad ska man göra? En fånghäst ska inte lastas så man får ju helt enkelt lösa det så snabbt man kan. Vilket inte nödvändigtvis är så fort som man önskat. Veterinär är inkopplad och har varit ute flera gånger, hästen får smärtstillande och kyls ordentligt varje dag så att hänvisa till djurskyddslagen är bara elakt.
Det enda vi har ifrågasatt är att det inte går att få tag på en hovis på 6-7v, även den ordinarie borde vara ute ur karantän nu. Det var inte för att trycka till jag nämnde hovvården utan för att bemöta bla ditt inlägg som i mitt tycke nonchalerade behovet.
 
Att man inte tar ut vem som helst är en självklarhet. Det jag svarade på var raljerandet över att hovslagare inte svarar i telefon. Det är inte min erfarenhet, man kanske får ringa många gånger då de inte kan svara när de arbetar men förr eller senare når man dem. Hur skulle de annars få kunder?
Sjuka djur ska få vård enligt lagen och för en fånghäst ingår där hovvård. Förvånad över nonchalansen ni andra visar.
Håller helt med.

Någon måste det ju helt enkelt finnas.. Annars får man väl börja ringa runt i alla andra län och se om någon kan tänka sig att komma. Eller så måste ju någon annan hästägare känna de hovslagare som inte svarat i telefon, så man kan jaga hen på det sättet.

Och jag vill inte heller trycka till någon - men jag blir beklämd över att ingen reagerar. Om någon okänd bukare hade skrivit samma sak hade det ju utan tvekan blivit livat.
 
Håller helt med.

Någon måste det ju helt enkelt finnas.. Annars får man väl börja ringa runt i alla andra län och se om någon kan tänka sig att komma. Eller så måste ju någon annan hästägare känna de hovslagare som inte svarat i telefon, så man kan jaga hen på det sättet.

Och jag vill inte heller trycka till någon - men jag blir beklämd över att ingen reagerar. Om någon okänd bukare hade skrivit samma sak hade det ju utan tvekan blivit livat.
+1
Man får väl åka in till klinik annars med hästen om man inte hittar en hovis som kan komma ut? Går att få en akuttid hos klinikens hovslagare relativt fort för fånghästar, eftersom sånt behövs åtgärdas relativt omgående.
 
@Wingates @Pontevecchio Det är ju just det, det är inte alls säkert att det finns någon beredd, villig och kompetent nog att ta sig an hästen. Jag hade tyckt att även en ny okänd bukefalist borde fått vara ifred med sina skuldkänslor om hästen är under behandling av veterinär. Räknar kallt med att denna är väl införstådd i vilken hovslagare som anlitas (eftersom jag själv fått uppge det vid veterinärbesök) och när hen är planerad att komma, och ok med det.

@Lilla-S Rådfrågade en klinikhovslagare med stor erfarenhet av fånghästar i höstas och hen uppgav att hästen absolut inte skulle transporteras då den nästan garanterat skulle bli sämre av den resan. Det är inte 2 mil till klinikerna här uppe.
 
@Lilla-S Rådfrågade en klinikhovslagare med stor erfarenhet av fånghästar i höstas och hen uppgav att hästen absolut inte skulle transporteras då den nästan garanterat skulle bli sämre av den resan. Det är inte 2 mil till klinikerna här uppe.
På vilket sätt skulle den bli sämre om man sätter hästen på smärtstillande innan transport till klinik? Tänker att det är ju bättre att man får hovarna fixade än att vänta flera veckor, det är ju smärtsamt om något för hästen om man drar ut på tiden.
 
På vilket sätt skulle den bli sämre om man sätter hästen på smärtstillande innan transport till klinik? Tänker att det är ju bättre att man får hovarna fixade än att vänta flera veckor, det är ju smärtsamt om något för hästen om man drar ut på tiden.

Det vet jag inte, jag är varken veterinär eller hovslagare så jag får således lita på de med den utbildningen som jag vänder mig till. Hästen i fråga står på smärtstillande dessutom.
 
Jag kan lova att jag har jagat varenda hovslagare som är tillräckligt pålitlig för att ta sig an min ponny, men här uppe kryllar det tyvärr inte av dem. Jag har haft konstant veterinärkontakt sen 1/4 och veterinärerna är fullkomligt införstådda i hovstatus (en vet klämde med visitertång senast igår) och planen för hovis besök, de har även varit mitt konstanta bollplank kring hovarna och har hjälpt mig ta fram en plan för hovvård efter att hon fick fång. Genom hela sista delen av dräktigheten. Jag har diskuterat vartenda tänkbara scenario med dem.

Planen var att få på skor med hel sula så fort som möjligt efter fölning. Tyvärr fick jag ingen lapp av mitt sto där hon skrivit ner tid för fölningen så jag kunde inte bestämma tid med min hovis i förväg. Även om jag hade önskat att min hovis kunnat komma typ i söndags direkt efter fölning så är jag glad att hon ändå kommer på onsdag. Hon har även lovat att komma tidigare om hon skulle få en lucka.

Nog om hovar. Ursäkta att det tagit upp så mycket av tråden.
 
Senast ändrad:
På vilket sätt skulle den bli sämre om man sätter hästen på smärtstillande innan transport till klinik? Tänker att det är ju bättre att man får hovarna fixade än att vänta flera veckor, det är ju smärtsamt om något för hästen om man drar ut på tiden.
En fånghäst ska inte lämna sin box i onödan och absolut inte åka någon transport. Jag som följt @Maja_Kandi i dräktig-tråden har läst allt som har skrivits och tror nog hästen får den vård den behöver och lite till. De är aldrig kul när de får fång för de blir bundna till sin box i bland i månader om man har otur oavsett skor eller inte.
 
(Vi har 20 mil till närmsta klinik)

Fölis rätar upp sig lite i taget men är fortsatt vek i kotorna bak. Måste linda lite för han börjar få en liten rodnad runt kronranden/ballarna. Han motionerar sig på stallgången några gånger varje dag så att han får gå på lite hårdare underlag.

Sen är han lite hård i magen, har sett att han försöker bajsa utan att nånting kommer (allt tarmbeck kom ut med hjälp av microlax så det är inte det). Så igår kväll fick han microlax igen och lyckades äntligen trycka ur sig lite. Men såg nu på fm att han gjorde samma sak igen så måste åka och köpa mer.

Annars är han vansinnigt söt, go, glad, pigg och busig. :love:
 
(Vi har 20 mil till närmsta klinik)

Fölis rätar upp sig lite i taget men är fortsatt vek i kotorna bak. Måste linda lite för han börjar få en liten rodnad runt kronranden/ballarna. Han motionerar sig på stallgången några gånger varje dag så att han får gå på lite hårdare underlag.

Sen är han lite hård i magen, har sett att han försöker bajsa utan att nånting kommer (allt tarmbeck kom ut med hjälp av microlax så det är inte det). Så igår kväll fick han microlax igen och lyckades äntligen trycka ur sig lite. Men såg nu på fm att han gjorde samma sak igen så måste åka och köpa mer.

Annars är han vansinnigt söt, go, glad, pigg och busig. :love:

Hur går det med mjölken?
 
Hur går det med mjölken?
Med tanke på att han är så pigg och stark så måste han ju få i sig det han behöver tänker jag. Tycker ju att juvret är så litet men det går att mjölka ut nån droppe även efter att han varit där och ätit, efter vad veterinärerna sagt så ska det tyda på att det finns mat så det räcker. Men hon får fortfarande spruta var 4-6 timme för att släppa mjölk. Vet kommer hem idag igen så ska fråga hur vi ska fortsätta.
 
Blir inte riktigt klok på Irrbloss. Hon är livrädd för människor men när man väl fångar henne i boxen så står hon där så snällt. Fick tvätta rumpan på henne igår (mamman är i brunst) och ta på ben och överallt. Sen direkt man släpper henne så är jag livsfarlig igen. Någon som varit med om liknande?
Min är också väldigt blyg. Törs typ nosa på handen sen är han borta som en avlöning.
Jag vet att L som jobbar här är jättebra på att hantera föl så jag oroar mig inte, hon kommer se till att det blir folk av den här också
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Lång historia kort men vi har ett barn fött nov 2021 som sovit dåligt sen han föddes. Han har utretts för alla möjliga saker men det...
2
Svar
24
· Visningar
1 717
Senast: Lingon
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
199
  • Artikel
Hästnyheter Det lilla hingstfölet i Skåne föddes på nyårsnatten och är antagligen årets första föl. Här berättar hästägaren mer om den oplanerade...
Svar
0
· Visningar
524
Senast: Gunnar
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 897
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp