Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, nästan 40 grader imorse. Jättesvullet juver. Veterinären kommer i eftermiddag.
Oj, hoppas det går bra. Ibland hjälper det att lätta på trycket och få ut det som stoppar upp eller vad man ska säga men har haft ett sto som fick en rejäl inflammation efter att hon lät ngn av 2 åringarna börja snutta på henne på betet och så när stoet åkte till seminstationen fick hon juverinflammationen. 14 dagars medicin så var hon bra igen. :)
 
Oj, hoppas det går bra. Ibland hjälper det att lätta på trycket och få ut det som stoppar upp eller vad man ska säga men har haft ett sto som fick en rejäl inflammation efter att hon lät ngn av 2 åringarna börja snutta på henne på betet och så när stoet åkte till seminstationen fick hon juverinflammationen. 14 dagars medicin så var hon bra igen. :)
Tack för omtanken! Bansai har fått dia och det kommer mjölk iaf. Veterinären sa att det är bra om han gör det, men att han kan bli lite dålig i magen.

Jag önskar att jag kunde förebygga det. Vet inte om jag kunde gjort nåt annorlunda. Hon fick ju juverinflammation i somras med, kanske är dom känsligare när de haft det en gång..?
 
Tack för omtanken! Bansai har fått dia och det kommer mjölk iaf. Veterinären sa att det är bra om han gör det, men att han kan bli lite dålig i magen.

Jag önskar att jag kunde förebygga det. Vet inte om jag kunde gjort nåt annorlunda. Hon fick ju juverinflammation i somras med, kanske är dom känsligare när de haft det en gång..?
Det är bra att det kommer mjölk. Stoet jag skrev om tidigare hade typ klumpar och sen vaniljkräm enligt semistationen..
Många säger att man inte ska röra juvret och det håller jag egentligen med om men på ovan nämnda sto så mjölkade vi faktiskt ur lite de första dagarna för att lätta lite på trycket samt då drog ner på kraftfodret och peppar peppar fick hon ingen inflammation i år. Vet faktiskt inte om dom är känsligare om dom har haft det tidigare men i och med hon hade en rejäl inflammation så trodde semiveterinären att ena sidan av juvret inte skulle ”fungera” lika bra igen men året föl diade på båda sidorna utan problem. Fråga din veterinär när denne kommer idag, h*n har säkert tips på hur du kan göra för att försöka undvika det 🤗
 
@emma-vsm skulle nog inte vänta till em med detta ,du har inte möjlighet att åka till klinik med henne. hade ett sto 2020 som jag fick avliva pga agressiv juverinflammation ingen medicin hjälpte. så skulle inte våga vänta. håller tummarna på att det kommer att gå bra
 
Det är bra att det kommer mjölk. Stoet jag skrev om tidigare hade typ klumpar och sen vaniljkräm enligt semistationen..
Många säger att man inte ska röra juvret och det håller jag egentligen med om men på ovan nämnda sto så mjölkade vi faktiskt ur lite de första dagarna för att lätta lite på trycket samt då drog ner på kraftfodret och peppar peppar fick hon ingen inflammation i år. Vet faktiskt inte om dom är känsligare om dom har haft det tidigare men i och med hon hade en rejäl inflammation så trodde semiveterinären att ena sidan av juvret inte skulle ”fungera” lika bra igen men året föl diade på båda sidorna utan problem. Fråga din veterinär när denne kommer idag, h*n har säkert tips på hur du kan göra för att försöka undvika det 🤗
Tack! Jag har pratat med veterinären och fått lite tips per telefon. Typ minska även grovfodret för henne (tar emot när hon är tunn nu men det kanske är ett måste). Ge Bansai så mycket han orkar så han kanske diar mindre.

@tabac Usch nu blev jag rädd. Jag har penicillin kvar sen sist men min veterinär tyckte inte att jag behövde ge det innan han tittat på henne, i och med att Bansai diar och att det hjälper henne lite.
 
Håller tummarna @emma-vsm :heart

Jag har ju köpt ett sto där vi börjat avvänja fölet för 3 veckor sen. Väldigt sporadiskt dock. Hon verkar även säga ifrån själv ibland till att fölet ska dia.
4 December flyttar jag stoet och undrar vad jag ska tänka på? Tänkte sluta ge lucern nu? (Enda kraften hon får pga mineraler)
Även läst om att smörja juvret med liniment?
 
Håller tummarna @emma-vsm :heart

Jag har ju köpt ett sto där vi börjat avvänja fölet för 3 veckor sen. Väldigt sporadiskt dock. Hon verkar även säga ifrån själv ibland till att fölet ska dia.
4 December flyttar jag stoet och undrar vad jag ska tänka på? Tänkte sluta ge lucern nu? (Enda kraften hon får pga mineraler)
Även läst om att smörja juvret med liniment?
Tack ❤️ Nu har febern gått ner till under 39 men hon verkar vara mer öm och vill inte bli diad.

Det jag visste innan var typ bort med kraftfodret och röra på sig. Hon har dock fått lusern och kanske skulle jag slutat tidigare med kraftfodret. Och nu när veterinären sa att jag också kanske behöver begränsa grovfodret tänker jag att hon inte ska få lusern heller. Linement har jag inte hört om, men sist hon fick juverinflammation masserade jag juvret försiktigt med varmt vatten. Men det är väl inget att göra förebyggande utan när det redan skitit sig antar jag.
 
Veterinären tog en odling men såg på mjölken att det inte är mjölkstockning utan inflammation. En teori är att det är samma bakterie som i september, att den hållit sig okej när det mjölkats ut regelbundet och att den grodde nu när hon stod med mjölk hela natten.

Hon får iaf penicillin och metacam och vi ska avbryta avvänjningen tills hon är stabil. Jag skulle räkna med en månad tyckte veterinären. Ev ta en ny odling då, för att se om bakterien försvunnit innan vi testar att vänja av igen. Det lutar åt att jag flyttar hem dom. Då kan jag avvänja i den takt jag vill och sen får Bansai flytta tillbaka. Jag vet inte vad som är bästa alternativet men är för trött för att tänka klart nu. Det får bli morgondagens bekymmer.
 
Screenshot_20211112-173706.png

Stor dag för Maggan idag 🙏❤️🥰 Hennes DNA prov är klart och hon är numera färdig registrerad överallt.
 
Mina har fått sina pass och det börjar närma sig med avvänjning. Lättast hade ju varit att ta dem samtidigt, men det skiljer ju 2 månader på dem så Raudhetta får väl vara först ut. Vet inte hur mycket hon faktiskt diar, hennes mamma är inte av den tålmodiga typen. Hon blir 7 månader om nån vecka och då tar jag tag i det mer på allvar tänkte jag. Brukar vänja av rätt snabbt faktiskt, men blir lite nervös av era berättelser om juverinflammation.
Lysingur får nog flytta in till killarna när han blir 6 månader, slutet av december. Mest för att hans mamma fyller 20 år och jag hemskt gärna vill ha ett föl till på henne, och då vill jag ha henne i så bra kondition som möjligt. Just nu är hon lite tunn trots lucern, müsli och extra protein, vill inte att hon går ner sig för mycket. Sen är jag i valet och kvalet om jag ska sälja honom till våren. Tycker han är riktigt fin, men utställningen blev tyvärr inställd så det kanske bara är jag som är hemmablind. OM mamma blir dräktig och OM det blir ett föl till och det också är en hingst vore det väl bättre att ha kvar Lysingur och sälja det fölet För nåt föl vill jag gärna behålla efter Sæla, men jag vill ju helst ha ett sto då. Att hoppas på ytterligare föl är nog att ta i för mycket, men jag skulle nog försöka en gång till.
Kastrera honom gör jag nog inte i brådrasket, nån utställning får jag ha med honom på först. Om jag nu inte säljer honom...

20211009_160428.jpg
 
Brukar vänja av rätt snabbt faktiskt, men blir lite nervös av era berättelser om juverinflammation.

Jag har ju inte så mycket erfarenhet men i mitt fall tror jag det var mycket otur, att vi inte hade fått bukt med den förra juverinflammationen och att det inte märkts något förrän han inte diade på en natt. Sen kanske det hade hänt ändå, men risken hade säkert minskat. Många vänjer ju av snabbt utan några som helst problem. Jag kommer såklart vara supernojig när jag börjar vänja av igen, och kommer då göra det mycket långsammare. Men det beror ju till stor del på den historiken vi har.
 
Jag tror vi var med om en pencillinchock igår. Inte så allvarligt som jag läst om, där hästen ramlar och bryter nacken typ, men hon blev jättespänd, hjärtat rusade, hon såg spöken i boxen och tryckte upp sig i väggen på andra sidan. Försökte fly. Okontaktbar, och stackars Bansai fick hålla sig ur vägen så gott han kunde.

Känns skitjobbigt att någonsin spruta henne igen.
 
@emma-vsm har haft ett sto som som fick pencillinchock och hon fick aldrig pencillin efter det dock kunde hon få det intravenöst utan problem.
Jag har pratat med min veterinär nu och enligt honom är det inget hinder att ge penicillin igen, men i och med att hon är så mycket bättre ska jag inte ge sista dosen idag. Fortsätta med Metacam några dagar bara.
 
Jag tror vi var med om en pencillinchock igår. Inte så allvarligt som jag läst om, där hästen ramlar och bryter nacken typ, men hon blev jättespänd, hjärtat rusade, hon såg spöken i boxen och tryckte upp sig i väggen på andra sidan. Försökte fly. Okontaktbar, och stackars Bansai fick hålla sig ur vägen så gott han kunde.

Känns skitjobbigt att någonsin spruta henne igen.

Jag har varit med om PC-chock själv där hästen höll på att dö. Jag har varit med om en del men det var nåt av det obehagligaste faktiskt. Som jag fått det förklarat för mig så kan hästen reagera på två saker, dels hjälpämnet som finns i själva läkemedlet, eller penicillinet självt. Beroende på vad de chockar av kan reaktionen bli lite olika som jag förstod det och det är väl också det som avgör ifall du kan ge PC igen eller inte. Jag har dock full förståelse för att du inte vill spruta henne igen, jag har själv stor respekt för att ge PC intramuskulärt och tycker att det ansvaret åläggs hästägare lite väl lättvindigt ibland.

Som min veterinär sa, shit happends, vissa individer kommer chocka men det finns vissa saker du kan göra för att minska risken.
1. Alltid, alltid, _alltid_ spruta i boxen. Jag hoppas att alla veterinärer betonar detta för en häst som chockar kan du aldrig göra nåt med, det är bara att be till högre makter och vänta ut det.
Jag sätter alltid grimskaftet löst runt en stolpe när jag sprutar och så fort jag är klar kopplar jag loss, går ut ur boxen och låser dörren och väntar 10 minuter.

2. Sätt kanylen, placera sprutan, aspirera och kolla så du inte får blodretur, därefter vinkla om kanylen, aspirera igen och sen börja spruta. Jag brukar t.om vinkla om och aspirera en tredje gång när jag sprutat ett par ml för att se att jag inte kommit åt ett kärl ifall hästen flyttat sig. Vid blodretur, ta ut kanylen och börja om.

3. Ta ut penicillinet och dra upp cirka 30 minuter innan så att det inte är kallt när det ges.


Nu svarade jag på ditt inlägg men det är allmänt riktat, jag har ingen aning om hur situationen var för dig när din häst reagerade. Men som sagt, jag förstår verkligen att du tyckte det var obehagligt, jag håller själv på och sprutar min ena nu och det är inget jag gör med glädje precis.
 
Jag har varit med om PC-chock själv där hästen höll på att dö. Jag har varit med om en del men det var nåt av det obehagligaste faktiskt. Som jag fått det förklarat för mig så kan hästen reagera på två saker, dels hjälpämnet som finns i själva läkemedlet, eller penicillinet självt. Beroende på vad de chockar av kan reaktionen bli lite olika som jag förstod det och det är väl också det som avgör ifall du kan ge PC igen eller inte. Jag har dock full förståelse för att du inte vill spruta henne igen, jag har själv stor respekt för att ge PC intramuskulärt och tycker att det ansvaret åläggs hästägare lite väl lättvindigt ibland.

Som min veterinär sa, shit happends, vissa individer kommer chocka men det finns vissa saker du kan göra för att minska risken.
1. Alltid, alltid, _alltid_ spruta i boxen. Jag hoppas att alla veterinärer betonar detta för en häst som chockar kan du aldrig göra nåt med, det är bara att be till högre makter och vänta ut det.
Jag sätter alltid grimskaftet löst runt en stolpe när jag sprutar och så fort jag är klar kopplar jag loss, går ut ur boxen och låser dörren och väntar 10 minuter.

2. Sätt kanylen, placera sprutan, aspirera och kolla så du inte får blodretur, därefter vinkla om kanylen, aspirera igen och sen börja spruta. Jag brukar t.om vinkla om och aspirera en tredje gång när jag sprutat ett par ml för att se att jag inte kommit åt ett kärl ifall hästen flyttat sig. Vid blodretur, ta ut kanylen och börja om.

3. Ta ut penicillinet och dra upp cirka 30 minuter innan så att det inte är kallt när det ges.


Nu svarade jag på ditt inlägg men det är allmänt riktat, jag har ingen aning om hur situationen var för dig när din häst reagerade. Men som sagt, jag förstår verkligen att du tyckte det var obehagligt, jag håller själv på och sprutar min ena nu och det är inget jag gör med glädje precis.
Tack för bra tips, det är välkommet!

Jag sprutar i boxen och står nära dörren. Med facit i hand skulle jag kanske tagit ut fölis också, och det lär jag göra i fortsättningen om jag behöver ge igen.

Kollar också så att det inte är blod innan jag sprutar in men har inte riktat om. Däremot sprutar jag väldigt sakta, på uppmaning av min veterinär.

Han sa att det troligtvis är så att penicillinet ändå kommit lite i ett blodkärl och att risken är större ju fler dagar man har sprutat, eftersom sprutorna i sig ökar blodgenomströmningen i muskeln. Aldrig spruta på samma ställe, jag har bytt sida varje dag men kanske ändå satt sprutan för nära där jag redan sprutat.

Det hade kanske inte hänt om jag hade sprutat rätt 😞 jag har gett henne, och andra hästar, penicillin så många gånger men vet inte vad jag gjorde annorlunda nu.
 
Tack för bra tips, det är välkommet!

Jag sprutar i boxen och står nära dörren. Med facit i hand skulle jag kanske tagit ut fölis också, och det lär jag göra i fortsättningen om jag behöver ge igen.

Kollar också så att det inte är blod innan jag sprutar in men har inte riktat om. Däremot sprutar jag väldigt sakta, på uppmaning av min veterinär.

Han sa att det troligtvis är så att penicillinet ändå kommit lite i ett blodkärl och att risken är större ju fler dagar man har sprutat, eftersom sprutorna i sig ökar blodgenomströmningen i muskeln. Aldrig spruta på samma ställe, jag har bytt sida varje dag men kanske ändå satt sprutan för nära där jag redan sprutat.

Det hade kanske inte hänt om jag hade sprutat rätt 😞 jag har gett henne, och andra hästar, penicillin så många gånger men vet inte vad jag gjorde annorlunda nu.
Jag tror inte du har gjort något fel alls utan precis som din veterinär förklarat så ökar risken ju längre du sprutar, det är därför det är viktigt att byta sida så du inte sprutar på samma sida varje gång. Min egen chockade när han sprutades av en veterinär med 40 års erfarenhet och han fick också reaktionen i slutet av sin behandling. Som sagt, shit happends, och jag tror heller inte att det är standard att du aspirerar två gånger som jag gör, men det är så vi lär oss på humansidan för att säkerställa att det går i muskeln.
 
Tack för bra tips, det är välkommet!

Jag sprutar i boxen och står nära dörren. Med facit i hand skulle jag kanske tagit ut fölis också, och det lär jag göra i fortsättningen om jag behöver ge igen.

Kollar också så att det inte är blod innan jag sprutar in men har inte riktat om. Däremot sprutar jag väldigt sakta, på uppmaning av min veterinär.

Han sa att det troligtvis är så att penicillinet ändå kommit lite i ett blodkärl och att risken är större ju fler dagar man har sprutat, eftersom sprutorna i sig ökar blodgenomströmningen i muskeln. Aldrig spruta på samma ställe, jag har bytt sida varje dag men kanske ändå satt sprutan för nära där jag redan sprutat.

Det hade kanske inte hänt om jag hade sprutat rätt 😞 jag har gett henne, och andra hästar, penicillin så många gånger men vet inte vad jag gjorde annorlunda nu.
Min ena unghäst fick som din, inte trillade omkull men stod och ryckte upptryckt mot väggen. Det var veterinären som gav och allra första dagen. Så ibland händer det även om man gör allt rätt. Vi bytte så han fick annat preparat sen istället.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Lång historia kort men vi har ett barn fött nov 2021 som sovit dåligt sen han föddes. Han har utretts för alla möjliga saker men det...
2
Svar
24
· Visningar
1 779
Senast: Lingon
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
258
  • Artikel
Hästnyheter Det lilla hingstfölet i Skåne föddes på nyårsnatten och är antagligen årets första föl. Här berättar hästägaren mer om den oplanerade...
Svar
0
· Visningar
542
Senast: Gunnar
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
566
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp