Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack för bra tips, det är välkommet!

Jag sprutar i boxen och står nära dörren. Med facit i hand skulle jag kanske tagit ut fölis också, och det lär jag göra i fortsättningen om jag behöver ge igen.

Kollar också så att det inte är blod innan jag sprutar in men har inte riktat om. Däremot sprutar jag väldigt sakta, på uppmaning av min veterinär.

Han sa att det troligtvis är så att penicillinet ändå kommit lite i ett blodkärl och att risken är större ju fler dagar man har sprutat, eftersom sprutorna i sig ökar blodgenomströmningen i muskeln. Aldrig spruta på samma ställe, jag har bytt sida varje dag men kanske ändå satt sprutan för nära där jag redan sprutat.

Det hade kanske inte hänt om jag hade sprutat rätt 😞 jag har gett henne, och andra hästar, penicillin så många gånger men vet inte vad jag gjorde annorlunda nu.
Det hade kunnat hända ändå. Risken är större i slutet säger alltid min veterinär iaf och det kan hända oavsett om det är veterinären som gör det eller man själv gör det. Det är inte som du har gjort fel efter vad du skrivit här men ta ut fölet nästa gång gör säkerhetsskull 😊
Jag brukar försöka sätta sprutorna så det följer varandra utan att vara för nära så jag vet var jag har sprutat eller vad man ska säga och varannan gång på andra sidan halsen. Aldrig binda upp hästen men stå i boxdörren och vara beredd på att stänga dörren och släcka ner stallet. Hatar att spruta hästarna och är typ övertygad om att det ska gå dåligt varje gång, alltid en lättnad när det är klart. 😅
 
Jag tror inte du har gjort något fel alls utan precis som din veterinär förklarat så ökar risken ju längre du sprutar, det är därför det är viktigt att byta sida så du inte sprutar på samma sida varje gång. Min egen chockade när han sprutades av en veterinär med 40 års erfarenhet och han fick också reaktionen i slutet av sin behandling. Som sagt, shit happends, och jag tror heller inte att det är standard att du aspirerar två gånger som jag gör, men det är så vi lär oss på humansidan för att säkerställa att det går i muskeln.

Min ena unghäst fick som din, inte trillade omkull men stod och ryckte upptryckt mot väggen. Det var veterinären som gav och allra första dagen. Så ibland händer det även om man gör allt rätt. Vi bytte så han fick annat preparat sen istället.

Det hade kunnat hända ändå. Risken är större i slutet säger alltid min veterinär iaf och det kan hända oavsett om det är veterinären som gör det eller man själv gör det. Det är inte som du har gjort fel efter vad du skrivit här men ta ut fölet nästa gång gör säkerhetsskull 😊
Jag brukar försöka sätta sprutorna så det följer varandra utan att vara för nära så jag vet var jag har sprutat eller vad man ska säga och varannan gång på andra sidan halsen. Aldrig binda upp hästen men stå i boxdörren och vara beredd på att stänga dörren och släcka ner stallet. Hatar att spruta hästarna och är typ övertygad om att det ska gå dåligt varje gång, alltid en lättnad när det är klart. 😅

Tack snälla ni! ❤️ Det är lätt att lägga det på sig själv. Jag hoppas jag aldrig behöver vara med om det igen, och att det dröjer tills jag måste spruta igen!
 
Tack snälla ni! ❤️ Det är lätt att lägga det på sig själv. Jag hoppas jag aldrig behöver vara med om det igen, och att det dröjer tills jag måste spruta igen!
Om det är nån "tröst" kan jag meddela att jag klantade till kvällens sprutning själv. Hade cirka 10 ml kvar när jag insåg att jag antagligen vinklat nålen något istället för att ta den 90 grader. Resultatet blev en svullnad på den stackars hästen och jag avbröt direkt och fick blod på vägen ut trots att jag aspirerat tomt innan. Har aldrig hänt förr (var inte jag som sprutade när tvååringen chockade) och hästen hade änglavakt och verkade inte reagera nämnvärt, men jag är ändå rejält skakig...
 
Screenshot_20211115-212912_Messenger.jpg


Tycker allt att han är väldigt söt... om jag får säga det själv. :love:
 
Om det är nån "tröst" kan jag meddela att jag klantade till kvällens sprutning själv. Hade cirka 10 ml kvar när jag insåg att jag antagligen vinklat nålen något istället för att ta den 90 grader. Resultatet blev en svullnad på den stackars hästen och jag avbröt direkt och fick blod på vägen ut trots att jag aspirerat tomt innan. Har aldrig hänt förr (var inte jag som sprutade när tvååringen chockade) och hästen hade änglavakt och verkade inte reagera nämnvärt, men jag är ändå rejält skakig...
Vilken tur att det gick bra. Fy så lätt att det blir fel... :nailbiting:
 
Om det är nån "tröst" kan jag meddela att jag klantade till kvällens sprutning själv. Hade cirka 10 ml kvar när jag insåg att jag antagligen vinklat nålen något istället för att ta den 90 grader. Resultatet blev en svullnad på den stackars hästen och jag avbröt direkt och fick blod på vägen ut trots att jag aspirerat tomt innan. Har aldrig hänt förr (var inte jag som sprutade när tvååringen chockade) och hästen hade änglavakt och verkade inte reagera nämnvärt, men jag är ändå rejält skakig...
Usch, vilken tur att det gick bra! ❤️
Det verkar vara så himla lätt hänt att jag nu inte fattar att jag vågat spruta så mycket i mitt liv.

För övrigt så är mitt stos juver typ som vanligt, och Bansai diar på båda spenarna. Däremot tog jag lite mjölkprov ikväll och jämförde och den inflammerade sidan har lite gulare mjölk. Jag vet inte om det innebär att det fortfarande är inflammerat och hon behöver mer/annan behandling… Ska prata med vet igen imorgon.

(Insåg när jag skickat bilder på min handflata med mjölk till min veterinär att det förmodligen kan tolkas som nåt helt annat 😬)
 
Usch, vilken tur att det gick bra! ❤️
Det verkar vara så himla lätt hänt att jag nu inte fattar att jag vågat spruta så mycket i mitt liv.

För övrigt så är mitt stos juver typ som vanligt, och Bansai diar på båda spenarna. Däremot tog jag lite mjölkprov ikväll och jämförde och den inflammerade sidan har lite gulare mjölk. Jag vet inte om det innebär att det fortfarande är inflammerat och hon behöver mer/annan behandling… Ska prata med vet igen imorgon.

(Insåg när jag skickat bilder på min handflata med mjölk till min veterinär att det förmodligen kan tolkas som nåt helt annat 😬)
Förlåt men 🤣🤣
Hoppas inflammationen inte kommit tillbaka ❤⁹

Lite orolig för min mamma mu.
Kommer skilja av dom direkt, vilket vi gjorde förra gången när jag köpte henne också.
Stackarn var spräng full i flera dagar men slapp inflammation som tur var.
Får prova samma sak denna gång, bort med all kraft och longera/promenera morgon och kväll.
 
Förlåt men 🤣🤣
Hoppas inflammationen inte kommit tillbaka ❤⁹

Lite orolig för min mamma mu.
Kommer skilja av dom direkt, vilket vi gjorde förra gången när jag köpte henne också.
Stackarn var spräng full i flera dagar men slapp inflammation som tur var.
Får prova samma sak denna gång, bort med all kraft och longera/promenera morgon och kväll.
Skönt att kunna skratta åt eländet emellanåt 😁

Tack för omtanken och jag hoppas det går bra för din!
 
Nu har vi fått svar på odlingen. Ingen bakterie. Och när jag kollade hur det var sist så står det faktiskt att ingen bakterie påvisades då heller. Det är ju inte säkert att det inte är en bakterie ändå, men min veterinär tror att hon fått inflammationen av mjölkstockning helt enkelt. Sist gick dom ju på bete tillsammans, men kanske hade han bara diat på ena sidan då.

Det var iaf ett bra besked. Ska hålla koll på juvret, mjölken och temp. Och vänta med avvänjningen till jul iaf. Och då kommer jag garanterat göra det superlångsamt och ha mer koll på henne.
 
Mina föliser tycker tydligen att jag är lite för långsam med att påbörja deras avvänjing, så i kväll rymde de från sina mammor helt på egen hov....! Jag var i stallet och mockade, då jag hörde Harrys mamma gnägga högt och missnöjd, så gick ut för att kolla vad som var fel. Hittade henne i "gången" mellan stonas och valackarnas hage, och tänkte först att hon bara var upprörd över att ha råkat hamna på fel sida av tråden. Tog på en grimma och började leda henne åt rätt håll, då jag upptäcker att det verkar vara lite flera hästar än normalt i valackhagen (i mörkret), varav vissa såg lite väl små ut...?!

Som tur var så är mina valacker supersnälla och fölen var glada och nöjda över sina nya kompisar. 😅 Lite bökigt att lyckas fånga in dom själv (alla andra hade åkt hem) utan att stressa upp varesig dom eller mammorna, men det gick det med! I morgon blir det lagning av staket, och sedan så kommer nog de små faktiskt få gå antigen i egen hage eller hos valackarna någon timme per dag framöver.
 
Maggan har kommit på att morötter är gott 🤣💁 Hennes lilla snok kommer ut mellan gallerpinnarna hela tiden så fort man visar sig 😆


Mamsen och Maggan flyttar in i stora stallet till jul. Mamma häst kommer bo i sin vanliga box och Maggan kommer få en av vallackarna brevid sig. Blir nog bra till slut. Tanken är att ställa vallacken som hon ska gå med brevid henne även om de gått i hagarna brevid varandra så är de bra att de får bekanta sig innan de är dags att flytta ifrån Mamsen ❤️ Vi luskar och samlar information vart vi ska sätta Maggan på inkörning och bete nästa år. Kravet är som sagt bete med kompisar först och främst så hon får lekkamrater och sen vill vi ha en trygg tjej som kommer hem till hösten. Vi får se vart hon hamnar är en stund kvar dit ☺️
 
Nu är dom hemma 🥰
Han skulle då minsann inte åka hem, men efter en stund så prova vi backa på honom. Och då tog det 1 min så var han inne.
Resan gick bra och jag inser verkligen vad guld det är och ha ett sto som är helt okomplicerad och trygg i det mesta.

Han är lite blyg och försiktig i nya miljön men guda snäll och ha att göra med.
Nu får vi lite boot camp med hanteringen då dom gått in på stall och kommer hanteras av flera olika.
Så kommer passa på träna på bindas upp, hovslagaren kommer. Osv.
Kanske kika lite mer på transporten så flytten till hans nya grabbgäng går lite smidigare sen.

Enda nackdelen är att dom delar en jättebox men mamma häst är riktigt elak och stressad kring kraftfoder. Inne.
Så funderar på om jag ska ge allt ute istället 🤔 båda behöver äta

20211125_084218.jpg
 
@service
Vad fina dom är!

Det finns ingen box du kan låna en kort stund när de äter kraftfodret? Jag har börjat sära på dom i olika boxar när de äter och det underlättar massor. Mest för att dom har ätit varandras mat och Bansai får första tjing även på mammas mat. Men funkar det ute för dina så är ju det en bra idé också!

Bansai har inte heller varit uppbunden, det är nästa steg för oss. Vi har börjat gå lite korta promenader runt byn tillsammans med mamma för att se lite annat och träna miljö. Och lite häng i ridhuset då och då. Jag hoppas inte jag överhanterar honom, lite känner jag dåligt samvete att han inte har nån kompis att leka med och då försöker jag kanske ersätta det med annat…
 

Bifogade filer

  • 9ECCB06D-4B25-40D8-AA23-6F9A09D58C46.png
    9ECCB06D-4B25-40D8-AA23-6F9A09D58C46.png
    326,2 KB · Visningar: 36
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Lång historia kort men vi har ett barn fött nov 2021 som sovit dåligt sen han föddes. Han har utretts för alla möjliga saker men det...
2
Svar
24
· Visningar
1 779
Senast: Lingon
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
259
  • Artikel
Hästnyheter Det lilla hingstfölet i Skåne föddes på nyårsnatten och är antagligen årets första föl. Här berättar hästägaren mer om den oplanerade...
Svar
0
· Visningar
542
Senast: Gunnar
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
567
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp