Status
Stängd för vidare inlägg.
Gammal bild nu men jag satt och letade igenom min osorterade bildmapp och hittade den. Tyckte den var lite söt :p Numera är han slyngelhingst och är ganska påträngande stor del av tiden, men fortfarande liten och osäker om man skrapar på ytan.
I98A3276.jpg
 
@service
Vad fina dom är!

Det finns ingen box du kan låna en kort stund när de äter kraftfodret? Jag har börjat sära på dom i olika boxar när de äter och det underlättar massor. Mest för att dom har ätit varandras mat och Bansai får första tjing även på mammas mat. Men funkar det ute för dina så är ju det en bra idé också!

Bansai har inte heller varit uppbunden, det är nästa steg för oss. Vi har börjat gå lite korta promenader runt byn tillsammans med mamma för att se lite annat och träna miljö. Och lite häng i ridhuset då och då. Jag hoppas inte jag överhanterar honom, lite känner jag dåligt samvete att han inte har nån kompis att leka med och då försöker jag kanske ersätta det med annat…

Tar tyvärr väldigt lång tid för båda äta då dom får flera kg lucern och vi har litet stall så ingen vill nog vänta på att dom blir klara 😏
Så får se om det lugnar sig när hon känner att hon får äta ordentligt.
Hon flyger på honom om han ens tittar på henne 🐊

Äh nej jag tror det ska mycket till innan dom blir överhanterade.
Tycker det är riktigt skönt och ha ett föl som är snäll och hanterbar.
Jämfört med en del andra man sett ...
 
@service
Vad fina dom är!

Det finns ingen box du kan låna en kort stund när de äter kraftfodret? Jag har börjat sära på dom i olika boxar när de äter och det underlättar massor. Mest för att dom har ätit varandras mat och Bansai får första tjing även på mammas mat. Men funkar det ute för dina så är ju det en bra idé också!

Bansai har inte heller varit uppbunden, det är nästa steg för oss. Vi har börjat gå lite korta promenader runt byn tillsammans med mamma för att se lite annat och träna miljö. Och lite häng i ridhuset då och då. Jag hoppas inte jag överhanterar honom, lite känner jag dåligt samvete att han inte har nån kompis att leka med och då försöker jag kanske ersätta det med annat…
Kanske låter taskig men sånt där tycker jag är totalt onödigt för föl🙈 I mitt tycke behöver dom varken gå promenader eller miljöträna som föl. Däremot brukar jag lära dom ganska så ”tidigt” att bindas upp med mamman som ca 6-8 månaders föl för det är mkt lättare att lära föl att ge efter för tryck och inte få panik när dom binds upp än vad det är med en stor 2-3 åring.
 
Kanske låter taskig men sånt där tycker jag är totalt onödigt för föl🙈 I mitt tycke behöver dom varken gå promenader eller miljöträna som föl. Däremot brukar jag lära dom ganska så ”tidigt” att bindas upp med mamman som ca 6-8 månaders föl för det är mkt lättare att lära föl att ge efter för tryck och inte få panik när dom binds upp än vad det är med en stor 2-3 åring.
Inte taskigt alls 😊 Bara bra med fler åsikter!

Jag band upp honom igår, bara några minuter, i boxen. Väldigt odramatiskt!
 
Äh nej jag tror det ska mycket till innan dom blir överhanterade.
Tycker det är riktigt skönt och ha ett föl som är snäll och hanterbar.
Jämfört med en del andra man sett ...
Vad skönt att höra! Jag uppskattar så mycket att umgås med dom nu när dom är hemma så det blir ju lite mer än innan. När han flyttar igen kommer det troligtvis bli mest vardagshanteringen ändå så så länge det inte är en nackdel för honom kommer jag kanske fortsätta med lite promenader och sånt. Stoet uppskattar det iaf, och tanken är att hon ska igång sen så för henne är det bara positivt.
 
Årets första snö
20211127_151649.jpg

Här börjar vi med uppbindning, innan vi tränar på att gå i snöre. Även om de inte hanteras mer än när hovslagaren är här så måste de ju kunna stå still då.
Sista steget är att kunna sätta på en grimma i hagen. Tills dess så vallas de in och "kopplas" i boxen.
Raudhetta har fått klara sig utan mamma ett par dagar nu, de träffas en gång om dagen för att mjölka ur. Räknar med att sista gången är imorgon. Tindra har sinat snabbt vid tidigare avvänjning så jag hoppas det ska fungera bra den här gången också. De går i hagarna jämte varandra och fölet ser rätt moloken ut på sin sida staketet. Tindra kunde inte bry sig mindre!
Om en månad är det Lysingurs tur, då får jag stuva om i hagarna så det blir en med killar och en med tjejer.
 
Vad skönt att höra! Jag uppskattar så mycket att umgås med dom nu när dom är hemma så det blir ju lite mer än innan. När han flyttar igen kommer det troligtvis bli mest vardagshanteringen ändå så så länge det inte är en nackdel för honom kommer jag kanske fortsätta med lite promenader och sånt. Stoet uppskattar det iaf, och tanken är att hon ska igång sen så för henne är det bara positivt.

Ja men så är det här också, han är hemma i 3 veckor sen åker han igen så passar på myser osv 💕
 
Lillhingsten har efter en liten snuva fått raketmage och kureras med Diarsanyl och morotspuré. Han är som tur är enkel att ge i hagen men det känns som det varit nog skit med honom nu (kontraktur när han föddes, rhodococcusinfektion vid 1 månad, mixinfektion för någon månad sedan så det blev en kur Hippotrim och så nu raketbyxa). Han är 7 månader gammal nu och den 6:e åker hans mor förhoppningsvis till sitt nya hem, varpå tanken varit att han snart ska flytta till lösdrift och få gå kvar som hingst något år i alla fall. Men två saker spökar nu då 1. Magen och 2. Han är livrädd för hovslagaren. Jag får lyfta och dona med alla hans hovar och kan raspa på honom, men hovis är tydligen Satan själv. Som tur är så är hovis mycket erfaren, lugn och förstående, men skulle inte kunna ta honom på nya lösdriften utan de har sin egen där. I värsta fall får man väl ge Domosedan några gånger så de får komma nära? Aldrig haft någon tidigare som blir så låst i skallen att inte ens ett antal lyckade besök där det gått lugnt och fint till har botat värsta skräcken, och nu börjar han bli lite större så det behöver ordna upp sig lite.
Jag har inte bundit upp honom ännu men trär ett långt grimskaft genom ett galler i stallet så jag håller honom på plats men kan låta den löpa lite så han kan titta på mig när jag tar på laddade ställen (typ överallt utom hals och huvud) och lyfter fötterna. De lite mer tåliga fölen brukar ha varit uppbundna redan så de vänjer sig. Åker han på lösdrift får han åka lös utan mellanvägg.

Monty oktober (1 of 1).jpg
 
Lillhingsten har efter en liten snuva fått raketmage och kureras med Diarsanyl och morotspuré. Han är som tur är enkel att ge i hagen men det känns som det varit nog skit med honom nu (kontraktur när han föddes, rhodococcusinfektion vid 1 månad, mixinfektion för någon månad sedan så det blev en kur Hippotrim och så nu raketbyxa). Han är 7 månader gammal nu och den 6:e åker hans mor förhoppningsvis till sitt nya hem, varpå tanken varit att han snart ska flytta till lösdrift och få gå kvar som hingst något år i alla fall. Men två saker spökar nu då 1. Magen och 2. Han är livrädd för hovslagaren. Jag får lyfta och dona med alla hans hovar och kan raspa på honom, men hovis är tydligen Satan själv. Som tur är så är hovis mycket erfaren, lugn och förstående, men skulle inte kunna ta honom på nya lösdriften utan de har sin egen där. I värsta fall får man väl ge Domosedan några gånger så de får komma nära? Aldrig haft någon tidigare som blir så låst i skallen att inte ens ett antal lyckade besök där det gått lugnt och fint till har botat värsta skräcken, och nu börjar han bli lite större så det behöver ordna upp sig lite.
Jag har inte bundit upp honom ännu men trär ett långt grimskaft genom ett galler i stallet så jag håller honom på plats men kan låta den löpa lite så han kan titta på mig när jag tar på laddade ställen (typ överallt utom hals och huvud) och lyfter fötterna. De lite mer tåliga fölen brukar ha varit uppbundna redan så de vänjer sig. Åker han på lösdrift får han åka lös utan mellanvägg.

Visa bifogad fil 80347


Det är nog bara och jobba på så släpper det nog så småningom ❤
Åker han långt bort eller kan du fortsätta träna där sen?
 
Det är nog bara och jobba på så släpper det nog så småningom ❤
Åker han långt bort eller kan du fortsätta träna där sen?
Det är bara några mil bort. Vi tittade lite på olika lösningar men det kändes tryggast att enkelt kunna ta hem om det strular med något. Kanske har lite dåliga erfarenheter, men jag gillar inte när unghinstar går i grupp och ser ut som koncentrationslägerfångar :bag:

Bara inte nya hovis tycker han är otäck och vägrar ta honom så kommer det naturligtvis att lösa sig bara han får fler chanser i lugn och ro. Det är ju inte själva raspningen utan att han är rädd för främlingar som spökar. Han har inte riktigt kommit så långt att han börjar andas och tänka efter utan stänger av eller försvarar sig, och kan den hovisen/stallägaren inte inte skapa ett förtroende där blir det struligt för oss att hitta någon annan som kan åkta dit och ta honom, plus att vi då själva måste närvara varje gång vilket blir ohållbart. Så då pleggar jag hellre några gånger i början och hoppas han märker att inget hemskt händer. Man kunde tro han skulle märkt det nu när han ändå träffat hovis var sjätte vecka, men för vissa snurrar världen lite långsammare än för andra :p
 
Lill fisen måste stå själv i boxen när mamma tvättar ben osv och är lite smått missnöjd över det.
Men bara träna vidare för den 12:e måste mamma mu till veterinären och tänkte inte släpa med honom.

Han sköter sig perfekt vid in/utsläpp så det är skönt.


Visa bifogad fil 80583

Söting!
Vår killes mamma åker till vet den 7:e och det blir första gången de är separerade på riktigt också. Oavsett om mamman kommer hem sen tänkte jag ta chansen och vänja av honom då, så kan han flytta till nyår också.

Tänkte ni ställa honom inne på box den dagen och bara ta ut modern och åka direkt eller vad är planen?
 
Söting!
Vår killes mamma åker till vet den 7:e och det blir första gången de är separerade på riktigt också. Oavsett om mamman kommer hem sen tänkte jag ta chansen och vänja av honom då, så kan han flytta till nyår också.

Tänkte ni ställa honom inne på box den dagen och bara ta ut modern och åka direkt eller vad är planen?

Finns inte 2 boxar att separera dom tyvärr.
Var ju aldrig meningen att han skulle med hem.

Vi ska dit på em, så plockar in dom och ett sällskap åt honom i boxen bredvid tänkte jag.
Får nog plocka ut hinkar osv för han lär nog röja runt 😏
Men förhoppningsvis hinner han bli lite tryggare i boxen tills dess.
Han åker sen till sitt grabbgäng den 17:e. Kör honom dit tillsammans med sin mamma så slipper jag ha ont i magen och köra honom ensam.
 
Finns inte 2 boxar att separera dom tyvärr.
Var ju aldrig meningen att han skulle med hem.

Vi ska dit på em, så plockar in dom och ett sällskap åt honom i boxen bredvid tänkte jag.
Får nog plocka ut hinkar osv för han lär nog röja runt 😏
Men förhoppningsvis hinner han bli lite tryggare i boxen tills dess.
Han åker sen till sitt grabbgäng den 17:e. Kör honom dit tillsammans med sin mamma så slipper jag ha ont i magen och köra honom ensam.
Det blir säkert super :) Det är lika ironiskt varje år, fölen är självständiga och frigjorda ända tills man ställer modern i en annan box-då blir det pipigt som bara den tills de vant sig :rofl:
 
Ni som sålt era föl utomlands tex Tyskland
Hur har ni gjort med transport ner dit och hur fungerar det med försäkringen och påskrift av köpekontrakt och har ni fått betalt hela summan av hästen? Vem står för kostnaden av transport med tex transportfirma och behöver man speciella papper när man säljer häst utomlands?? tacksam för svar till en som aldrig sålt/köpt häst utomlands
 
Ni som sålt era föl utomlands tex Tyskland
Hur har ni gjort med transport ner dit och hur fungerar det med försäkringen och påskrift av köpekontrakt och har ni fått betalt hela summan av hästen? Vem står för kostnaden av transport med tex transportfirma och behöver man speciella papper när man säljer häst utomlands?? tacksam för svar till en som aldrig sålt/köpt häst utomlands
Inte sålt föl men unghästar utomlands. Alltid fått betalt innan hästen har hämtats och köparen har stått för transport men jag har ibland stått för hela eller halva kostnaden för hälsointyget. Vi har signerat köpeavtalet digitalt. Försäkringen har nya köparen tecknat i sitt hemland förutom i Dk där dom har kunnat ta över försäkringen 2 gr.

Du behöver en sk officiell veterinär (se lista på vilka som är godkända att utfärda det här: http://djur.jordbruksverket.se/down...44367417/Lista-officiella-veterinarer-tga.pdf ) som utfärdar hälsointyg inom 48 h före lastningen.
Många tror det bara är distriktarna som får utfärda dessa intyg men alla sk officiella veterinärer får göra detta. Din anläggning hästen står på ska även vara registrerad när den flyttas.

Det kan verka jobbigt eller svårt men det är nästen mindre komplicerat att sälja utomlands än i Sverige. Är det en swb fölis du ska sälja? Kul isåfall med intresse utomlands 🎉
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Lång historia kort men vi har ett barn fött nov 2021 som sovit dåligt sen han föddes. Han har utretts för alla möjliga saker men det...
2
Svar
24
· Visningar
1 717
Senast: Lingon
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
200
  • Artikel
Hästnyheter Det lilla hingstfölet i Skåne föddes på nyårsnatten och är antagligen årets första föl. Här berättar hästägaren mer om den oplanerade...
Svar
0
· Visningar
524
Senast: Gunnar
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 897
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp