Status
Stängd för vidare inlägg.
Ni som sålt era föl utomlands tex Tyskland
Hur har ni gjort med transport ner dit och hur fungerar det med försäkringen och påskrift av köpekontrakt och har ni fått betalt hela summan av hästen? Vem står för kostnaden av transport med tex transportfirma och behöver man speciella papper när man säljer häst utomlands?? tacksam för svar till en som aldrig sålt/köpt häst utomlands

Har inte sålt häst till utlandet själv, men alla jag känner som köpt och importerat hästar inkl. mig själv har fått organisera och betala för transport och försäkringar själv. Givetvis ska hela köpesummen vara på säljarens konto innan avfärd. Annars hälsointyg som sagt ovan.
 
@Freazer tack för informationen :) ja det är ett swb föl som kanske kommer hamna i Tyskland om försäljningen går igenom. När du säger att det skrivs på digitalt hur gör man då? jag är inte så himla teknisk,scannar man ner det eller??
 
@Freazer tack för informationen :) ja det är ett swb föl som kanske kommer hamna i Tyskland om försäljningen går igenom. När du säger att det skrivs på digitalt hur gör man då? jag är inte så himla teknisk,scannar man ner det eller??
Så roligt, hoppas det blir ett köp ✊✊
Ja antingen kan du scanna det men jag brukar använda en app i mobilen som heter docu sign eller ngt sånt. Du kanske har ngn teknisk i din närhet som kan hjälpa dig att ladda ner appen eller scanna in det? 😊
 
Falki och Lif är förkylda. Falki har varit febrig, snorig och hängig har jag fått rapport om för en vecka sen. Men han mår bättre.
De stötte väl på något nytt när de kom in i folken som deras kroppar inte kände igen.
Vaccinationen blev framskjuten men nu är han chippad och underlaget för hästpasset inskickat.
 
En vecka kvar idag! ❤️
 

Bifogade filer

  • C6E3C020-04D9-4536-8CE9-7E8D4B7C44C4.jpeg
    C6E3C020-04D9-4536-8CE9-7E8D4B7C44C4.jpeg
    67,4 KB · Visningar: 64
Idag var morsan busig och råkade sparka till lilla B. Han är halt. Jag såg inte exakt vart det tog men eventuellt under knät. Är det bara att ha is i magen eller skulle ni genast ta ut veterinär? Han går på benet men syns att han haltar.
 
Idag var morsan busig och råkade sparka till lilla B. Han är halt. Jag såg inte exakt vart det tog men eventuellt under knät. Är det bara att ha is i magen eller skulle ni genast ta ut veterinär? Han går på benet men syns att han haltar.
Beror ju helt på. Jag är förblödig för att vänta när de gäller de små.. Hade de varit en vuxen häst hade jag nog väntat och sett hur de utvecklade sig. Men efter att våran tjej var dålig i veckor efter vad veterinärer en trodde en spark eller blivit klämd i dörren från/av mamma så nej jag väntar inte längre. Beror nog också på hur man är som person!
 
Beror ju helt på. Jag är förblödig för att vänta när de gäller de små.. Hade de varit en vuxen häst hade jag nog väntat och sett hur de utvecklade sig. Men efter att våran tjej var dålig i veckor efter vad veterinärer en trodde en spark eller blivit klämd i dörren från/av mamma så nej jag väntar inte längre. Beror nog också på hur man är som person!
Jag är nog lite som du. Har varit lite mer chill förr men det har varit mycket med hans mamma så nu för tiden vill jag typ ringa veterinär så fort det är något..

Jag kommer avvakta till imorgon tror jag och ringa och rådfråga min ordinarie veterinär. Blev ditt föl behandlat och hur i så fall?
 
Idag var morsan busig och råkade sparka till lilla B. Han är halt. Jag såg inte exakt vart det tog men eventuellt under knät. Är det bara att ha is i magen eller skulle ni genast ta ut veterinär? Han går på benet men syns att han haltar.
Kanske ett icke-svar men jag hade tagit in, undersökt benet noga och utvärderat hur allvarligt jag trodde det var, och förmodligen ställt dem på box över natten och kanske i lite mindre hage så att han inte rör sig för mycket på benet oavsett om vet. rings nu direkt eller om du avvaktar ett par dagar. Kunde jag inte hitta ett sår och leden/benet inte svullnade mycket, samt om hältan är synbar men lindrig hade jag kanske kunnat avvakta tills i morgon, men i regel tycker jag det är bäst att åka till klinik med hältor på föl ganska omgående, speciellt om man vet att det är en traumaskada.
 
Jag är nog lite som du. Har varit lite mer chill förr men det har varit mycket med hans mamma så nu för tiden vill jag typ ringa veterinär så fort det är något..

Jag kommer avvakta till imorgon tror jag och ringa och rådfråga min ordinarie veterinär. Blev ditt föl behandlat och hur i så fall?
Hon stod på metacam. Hjälpte en del men sen de som hjälpte mest var vila och kontrollerad rörelse. De var muskeln som fick en rejäl smäll. Syns inget nu men vi får se i framtiden när hon ska börja belasta benet på ett annat sätt en vad hon gör idag. Veterinären tror inte de här kommer påverka henne i framtiden men man kan aldrig veta säkert 🧐 och fungerar hon inte för de hon är tänkt har vi en plan b och c också.
 
Kanske ett icke-svar men jag hade tagit in, undersökt benet noga och utvärderat hur allvarligt jag trodde det var, och förmodligen ställt dem på box över natten och kanske i lite mindre hage så att han inte rör sig för mycket på benet oavsett om vet. rings nu direkt eller om du avvaktar ett par dagar. Kunde jag inte hitta ett sår och leden/benet inte svullnade mycket, samt om hältan är synbar men lindrig hade jag kanske kunnat avvakta tills i morgon, men i regel tycker jag det är bäst att åka till klinik med hältor på föl ganska omgående, speciellt om man vet att det är en traumaskada.
Tack, det är bra att höra hur ni andra resonerar. Jag har ju ingen erfarenhet av föl och sånna här saker kanske ändå skiljer sig lite mot en vuxen häst.
 
Tack, det är bra att höra hur ni andra resonerar. Jag har ju ingen erfarenhet av föl och sånna här saker kanske ändå skiljer sig lite mot en vuxen häst.
Min åkte på en spark i somras.
Vi avvaktade till dagen efter, och begränsade till mindre hage( dom gick ut på bete)
Dagen efter så var han inte längre synbart halt. .

Men hade han varit det hade jag ringt veterinär och rådfrågat ♡
 
Min åkte på en spark i somras.
Vi avvaktade till dagen efter, och begränsade till mindre hage( dom gick ut på bete)
Dagen efter så var han inte längre synbart halt. .

Men hade han varit det hade jag ringt veterinär och rådfrågat ♡
Han är bättre idag ❤️ Ingen svullnad eller värme så jag funderar på om det tog högre upp. Ingen tydlig hälta heller. Men jag rådfrågade min veterinär iaf och det känns tryggt, så får jag ha koll på så att det fortsätter åt rätt håll.
 
Han är bättre idag ❤️ Ingen svullnad eller värme så jag funderar på om det tog högre upp. Ingen tydlig hälta heller. Men jag rådfrågade min veterinär iaf och det känns tryggt, så får jag ha koll på så att det fortsätter åt rätt håll.

Men så bra :) Tycker också det låter som en smäll på någon mjukdel om han är så pass mycket bättre
 
Jaha idag skulle då Cayenne ha besiktats men tyvärr har han vrickat sig, eller så har han blivit sparkad/klämd av sin syster/kusin i boxen dom delar på nätterna. Han visar ingen tydlig hälta i skritt och veterinären har känt igenom benet så inget är av, men han är svullen. Blir såklart skit-orolig eftersom planen är att han ska åka på söndag. Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till just nu, känner mig lite maktlös och han är så långt borta :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Lång historia kort men vi har ett barn fött nov 2021 som sovit dåligt sen han föddes. Han har utretts för alla möjliga saker men det...
2
Svar
24
· Visningar
1 779
Senast: Lingon
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
258
  • Artikel
Hästnyheter Det lilla hingstfölet i Skåne föddes på nyårsnatten och är antagligen årets första föl. Här berättar hästägaren mer om den oplanerade...
Svar
0
· Visningar
542
Senast: Gunnar
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
565
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Löss
  • Fjordingtråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp