Status
Stängd för vidare inlägg.
Blir inte riktigt klok på Irrbloss. Hon är livrädd för människor men när man väl fångar henne i boxen så står hon där så snällt. Fick tvätta rumpan på henne igår (mamman är i brunst) och ta på ben och överallt. Sen direkt man släpper henne så är jag livsfarlig igen. Någon som varit med om liknande?
Min förra fölunge var lite likadan. Skeptisk till folk. Lyckades man komma nära så man kunde klia så gick det bra men inte mer än så. Men jag lade ingen större energi på det utan lät honom vara (mer än det nödvändiga förstås) och han blev otroligt social efter några veckor. :)
 
Min är också väldigt blyg. Törs typ nosa på handen sen är han borta som en avlöning.
Jag vet att L som jobbar här är jättebra på att hantera föl så jag oroar mig inte, hon kommer se till att det blir folk av den här också
Min vill inte ens nosa på handen. Fast nu har hon börjat gnägga när hon ser mig. Mystiskt.
 
Hakar på er med försiktigt/blygt föl, det är min tjej med.
Verkligen helt tvärtemot Miraz första föl, han kunde man göra allt med.

Med MJ Mazie som hon nu fått som namn tar det en stund innan man får tag på fröken. Men hoppas det blir bättre, tycker det gick bättre första dagarna hahaha

Nu blir hon 8 dagar idag, vad tiden går fort när dom väl är här alltså! Älskar henne också, hade tänkt sälja men vettefan alltså, min plan har alltid varit och behålla Miraz första stoföl men den kom i lite fel tid.

Tanken är att ta en paus från aveln och hästarna lite eftersom jag mår dåligt personligen och varit sjukskriven länge till och från.

Så detta är sjukt jobbigt!
6BF11338-86F2-4E29-90DE-458F38BA5EC4.png
 
Hakar på er med försiktigt/blygt föl, det är min tjej med.
Verkligen helt tvärtemot Miraz första föl, han kunde man göra allt med.

Med MJ Mazie som hon nu fått som namn tar det en stund innan man får tag på fröken. Men hoppas det blir bättre, tycker det gick bättre första dagarna hahaha

Nu blir hon 8 dagar idag, vad tiden går fort när dom väl är här alltså! Älskar henne också, hade tänkt sälja men vettefan alltså, min plan har alltid varit och behålla Miraz första stoföl men den kom i lite fel tid.

Tanken är att ta en paus från aveln och hästarna lite eftersom jag mår dåligt personligen och varit sjukskriven länge till och från.

Så detta är sjukt jobbigt!
Visa bifogad fil 69044
Hon är ju ung dock, kommer inte att gå att göra så mycket med henne under åtminstone tre år framöver. Blir det inte snarare perfekt med henne nu så vet du att hon finns där efter din paus? Bara en tanke :)
 
En fånghäst ska inte lämna sin box i onödan och absolut inte åka någon transport. Jag som följt @Maja_Kandi i dräktig-tråden har läst allt som har skrivits och tror nog hästen får den vård den behöver och lite till. De är aldrig kul när de får fång för de blir bundna till sin box i bland i månader om man har otur oavsett skor eller inte.
Fast det där stämmer ju inte för alla hästar. Vi får in massor av fånghästar till klinikerna. Oavsett så hoppas jag att hästen får den vård den behöver och det verkade den ju få nu. :) Har inte följt allas inlägg i tråden.
 
Fast det där stämmer ju inte för alla hästar. Vi får in massor av fånghästar till klinikerna. Oavsett så hoppas jag att hästen får den vård den behöver och det verkade den ju få nu. :) Har inte följt allas inlägg i tråden.
Det har hon fått sen första symptom den 30/3. Jag trodde jag hade varit tydlig med det.

Hade ute vet för stoet idag igen som också kikade på fölis kotor, hon tyckte inte det såg så farligt ut men vi lindade med supermjuk linda just där han kliver. Jämförde bilder/filmer från tidigare dagar och det är iaf klar skillnad, tyckte även vet. Skönt att bolla med någon som inte blivit hemmablind. Pigg å busig fölis som undersökte veterinärväska och galopperade på stallgången. :love:
 
Hakar på er med försiktigt/blygt föl, det är min tjej med.
Verkligen helt tvärtemot Miraz första föl, han kunde man göra allt med.

Med MJ Mazie som hon nu fått som namn tar det en stund innan man får tag på fröken. Men hoppas det blir bättre, tycker det gick bättre första dagarna hahaha

Nu blir hon 8 dagar idag, vad tiden går fort när dom väl är här alltså! Älskar henne också, hade tänkt sälja men vettefan alltså, min plan har alltid varit och behålla Miraz första stoföl men den kom i lite fel tid.

Tanken är att ta en paus från aveln och hästarna lite eftersom jag mår dåligt personligen och varit sjukskriven länge till och från.

Så detta är sjukt jobbigt!
Visa bifogad fil 69044

Arabfölnos! :love: :love: :love:
 
Hakar på er med försiktigt/blygt föl, det är min tjej med.
Verkligen helt tvärtemot Miraz första föl, han kunde man göra allt med.

Med MJ Mazie som hon nu fått som namn tar det en stund innan man får tag på fröken. Men hoppas det blir bättre, tycker det gick bättre första dagarna hahaha

Nu blir hon 8 dagar idag, vad tiden går fort när dom väl är här alltså! Älskar henne också, hade tänkt sälja men vettefan alltså, min plan har alltid varit och behålla Miraz första stoföl men den kom i lite fel tid.

Tanken är att ta en paus från aveln och hästarna lite eftersom jag mår dåligt personligen och varit sjukskriven länge till och från.

Så detta är sjukt jobbigt!
Visa bifogad fil 69044
Så vansinnigt söt!! :love: Förstår ditt dilemma! ❤️
 
Min vill inte ens nosa på handen. Fast nu har hon börjat gnägga när hon ser mig. Mystiskt.
Har haft tre sådana, med årets föl inräknad. Modern, första avkomman och nu andra avkomman är väldigt blyga och söker inte riktigt kontakt, men fogar sig när man fångar och kan till och med mysa lite med kliande, sen tillbaka till flyktbeteendet när man "släpper iväg" dem. De två första blev bättre med åldern, och en trygg kompis hjälpte vår livrädda Franklin-unge att våga lite mer. Försöker ge årets bra kontakt om han bjuder in till det, men tyvärr måste han stretchas flera gånger om dygnet pga. senkontraktur så att bara låta honom vara är inget alternativ.
 
Vilka fina föl alla har 🤩 Jag ska räffa min fölis för andra gången IRL nästa vecka, man får ju liksom passa på när medan gränserna är öppna.. Hoppas bara att det inte är vilostund när vi är där nästa gång så att jag kan få till lite actionbilder den här gången 🙃
 
Lurvörat har fått smeknamnet Allan, för min sambo tyckte att han såg ut som en Aladinn med sina veka bakkotor. :p Funderar fortfarande över vad han ska få heta på papper men det ger sig väl med tiden.

Otroligt nyfiken, trygg och social fölis! Motionerar sig på stallgången flera gånger per dag och drar vildare och vildare repor inne i boxen, tur boxen är stor. :laugh: Kotorna fortsätter åt rätt håll om än långsamt. Bandaget vi lade satt inte kvar alls men det syns inget skav, hoppas det fortsätter så.

IMG_20210506_181900_998.jpg
 
Lurvörat har fått smeknamnet Allan, för min sambo tyckte att han såg ut som en Aladinn med sina veka bakkotor. :p Funderar fortfarande över vad han ska få heta på papper men det ger sig väl med tiden.

Otroligt nyfiken, trygg och social fölis! Motionerar sig på stallgången flera gånger per dag och drar vildare och vildare repor inne i boxen, tur boxen är stor. :laugh: Kotorna fortsätter åt rätt håll om än långsamt. Bandaget vi lade satt inte kvar alls men det syns inget skav, hoppas det fortsätter så.

Visa bifogad fil 69121
Så söt 😍 De där med kotor brukar räta ut sig i slutändan oftast. Majsan hängde på alla fyra när hon föddes men som vuxen ser hon helt okej ut i benen. Hon var en stor flicka när hon föddes.

Min mor skicka bilder på sitt senast tillskott här om dagen blev ju inte mindre fölsugen 🤣 Snart får madame klämma ut våran har ju snart längtat i 11 månader så vi också får joina föltråden ❤️
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Lång historia kort men vi har ett barn fött nov 2021 som sovit dåligt sen han föddes. Han har utretts för alla möjliga saker men det...
2
Svar
24
· Visningar
1 715
Senast: Lingon
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
198
  • Artikel
Hästnyheter Det lilla hingstfölet i Skåne föddes på nyårsnatten och är antagligen årets första föl. Här berättar hästägaren mer om den oplanerade...
Svar
0
· Visningar
524
Senast: Gunnar
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 897
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp