Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror inte många fattar vilka avstånd det är i Norrland (jag vet var @Maja_Kandi håller till). Lägg sedan till att det inte finns klinker öht bakom varenda buske (det gäller inte bara stordjur utan även smådjur, jag har ont i magen över om katten blir akut dålig när jag är i Norrland).

Jag förstår avstånden men reagerade på tiden utan hovslagare. Det är länge även utan fång om man följer inläggen. Handlar inte om att pricka fölning (hur det ens är relevant?)
 
Jag förstår avstånden men reagerade på tiden utan hovslagare. Det är länge även utan fång om man följer inläggen. Handlar inte om att pricka fölning (hur det ens är relevant?)
Okej, ett sista inlägg om detta. Vi hade en bokad tid för verkning den 10/4 som sista tid innan beräknad fölning den 26/4. Stoet fick fång den 30/3 och var då för tung för att med akut fång kunna verka henne på bokad tid. Veterinärerna avrådde från det, och jag följde deras anvisningar till punkt och pricka ifråga om när jag skruvade ur brodd, tog av skor osv. Jag har inte gjort ett jota utan att först ha rådfrågat vet. Jag har haft veterinärkontakt i princip dagligen sen den 30/3 och har varenda gång diskuterat just hovarna och vädrat min ångest över hela situationen. Stoet blev markant bättre och skulle därför försöka verkas även innan fölning, men då fick istället hovis corona och jag lyckades inte jaga rätt på någon annan. Veterinärerna sa då att jag skulle försöka få till en skoning så snart som möjligt när fölet väl fötts (eftersom vi alla trodde att hon skulle bli mycket bättre efter fölning). Och det gör jag, även veterinärerna har försökt att hjälpa mig hitta en akut-hovis utan framgång. Förhoppningsvis får jag hit klinik-hovis på måndag, annars har jag en bokad tid på onsdag.

Om någon vill fortsätta ifrågasätta huruvida jag följer djurskyddslagen så skriv ett pm så ska ni få kontaktuppgifter till veterinärstationen. Nu önskar jag ändå lämna denna diskussionen så att tråden kan få handla om det den är avsedd för.
 
Jag förstår avstånden men reagerade på tiden utan hovslagare. Det är länge även utan fång om man följer inläggen. Handlar inte om att pricka fölning (hur det ens är relevant?)

Ok, du kanske förstår avstånden men inte utbudet av hovslagare osv (vilket delvis är en följd av avstånden). Det FINNS helt enkelt inte resurser att tillgå, hur mycket man än försöker. Det gäller även humansidan, vård är inte okomplicerat i Norrlands inland (något jag har personlig erfarenhet av).

Om du hade läst @Maja_Kandi s inlägg hade du sett att veterinär varit kontaktad hela tiden.
 
Ok, du kanske förstår avstånden men inte utbudet av hovslagare osv (vilket delvis är en följd av avstånden). Det FINNS helt enkelt inte resurser att tillgå, hur mycket man än försöker. Det gäller även humansidan, vård är inte okomplicerat i Norrlands inland (något jag har personlig erfarenhet av).

Om du hade läst @Maja_Kandi s inlägg hade du sett att veterinär varit kontaktad hela tiden.

Jag har läst hennes inlägg och i det sista förklarar hon det ytterligare. Jag tänker inte föra norrlandsdiskussionen ytterligare med dig och det hörde inte heller till frågan.
 
Quinto ska han heta
 

Bifogade filer

  • 20210510_082936.jpg
    20210510_082936.jpg
    412,5 KB · Visningar: 150
Jag fick äntligen, genom veterinärerna, kontakt med klinikhovis som kommer hit ikväll. Vilken lättnad! ❤️ Han ska såklart hjälpa mamsen men även titta på fölis som inte rätar upp sig som önskat. Hittade imorse ett litet litet skav i karleden ena bak. Skulle ju bara fattas att få en infektion där nu också. :arghh: Försökte linda men han var inte ett dugg samarbetsvillig, så sambon ska hjälpa mig i em. Mamma häst är mycket piggare nu efter avslutad penicillinkur, är konstant jättehungrig och rör sig hyfsat obehindrat i boxen men blir stapplig utanför halmbädden. Hoppas hon kan börja komma ut lite snart så fölis får ut å springa så han kan stärka upp sig mer.

Bild på veka kotor från häromdagen.

IMG_20210507_155133.jpg
 
Jag fick äntligen, genom veterinärerna, kontakt med klinikhovis som kommer hit ikväll. Vilken lättnad! ❤️ Han ska såklart hjälpa mamsen men även titta på fölis som inte rätar upp sig som önskat. Hittade imorse ett litet litet skav i karleden ena bak. Skulle ju bara fattas att få en infektion där nu också. :arghh: Försökte linda men han var inte ett dugg samarbetsvillig, så sambon ska hjälpa mig i em. Mamma häst är mycket piggare nu efter avslutad penicillinkur, är konstant jättehungrig och rör sig hyfsat obehindrat i boxen men blir stapplig utanför halmbädden. Hoppas hon kan börja komma ut lite snart så fölis får ut å springa så han kan stärka upp sig mer.

Bild på veka kotor från häromdagen.

Visa bifogad fil 69280

Hur gammal är han nu? En kompis till mig fick ganska kraftig fång i slutet på dräktigheten och när de fick grönt ljus för att gå mjuk ut till hagen så byggde de en sjukhage i hagen med en hög ribba som bara fölet kunde smita ut under, så den kunde springa i hagen och mamman stod på mjuk i mitten. Vet inte om du kan få nytta av den idén men det var en tanke :)
 
Då vågar man väl (peppar peppar) ansluta till den här tråden, första fölet kom i natt och det blev en stor brun hingst med vitt på alla fyra benen och som en vit "krok" i pannan, måste vara en signatur från hans pappa Captain Hook. :cool: Lite windswept bak, något veka kotor och låååånga ben, så han har haft problem med balansen och även lite dålig sugreflex i början, så vi (dvs jag och stoet) har kämpat hela natten för att få honom att dricka från juvret då han inte lyckades med flaskan.

Numera hittar han dock oftast rätt på egen hand, så jag har tagit chansen att åka hem för att äta lite (bor 5 min från stallet) medan jag håller koll i kameran. Tror inte han fått i sig tillräckligt mjölk dock, så har pratat med veterinär som kommer ut och kollar honom vid kl 17.

Efterbören kom ut ganska direkt, men stoet har inte bajsat en enda gång siden fölet föddes vid 01-tiden, det känns lite skumt tycker jag?! Så vet får kolla på henne med...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Lång historia kort men vi har ett barn fött nov 2021 som sovit dåligt sen han föddes. Han har utretts för alla möjliga saker men det...
2
Svar
24
· Visningar
1 716
Senast: Lingon
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
199
  • Artikel
Hästnyheter Det lilla hingstfölet i Skåne föddes på nyårsnatten och är antagligen årets första föl. Här berättar hästägaren mer om den oplanerade...
Svar
0
· Visningar
524
Senast: Gunnar
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 897
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp