Status
Stängd för vidare inlägg.
Så himla söt han är 😍

Jag förstår dig precis. Våra är ju bara två unghingstar men det är nya repor i lacken varje dag typ. Försöker tänka att allt dom gör nu leder till högre hållbarhet i framtiden (fast ibland måste jag blunda när jag ser allt dom sysslar med i hagen). Det är ju kanske inte så i alla lägen men är han i bra hull och verkar må bra fast med lite småsår skulle jag inte oroa mig! Dom har förhoppningvis koll på sår som behöver behandlas!

Exakt, jag försöker tänka så också. Han är nog glad och det här gör honom stark i kroppen och sund i knoppen. Gå med tre halvtjuriga märrar hemma i en mindre hage hade inte blivit lyckat.
Såret var rätt stort. Som att någon tagit en tugga av rumpan. Men det såg fint ut. Men var rätt färskt. Bara hoppas på att det läker fint. En av de andra hade två äldre sår på vardera sida av rumpan. Den hade varit tvungen att stallas in en vecka för att såren akulle få läka i lugn o ro. Det hoppas jag ju man slipper.
 
På tal om näringsvärde och växande unghästar... Jag har vid ett tillfälle stött på en 3-årig valack som såg ut som en 15-18-månaders, men med skillnaden att huvudet var oproportionerligt stort.

Spontant tänkte jag att den inte kan ha fått tillräckligt med foder, alternativt fel foder.

Vad är din erfarenhet av hur unghästar blir om de inte fodras korrekt?

Ingen kommentar på exempelhästen, men har jag träffat lite unghästar där jag vet/ägaren vet att hästen inte fodrats ordentligt vare sig i mängd eller kvalitet, samt att maskkontrollen ofta varit eftersatt. Gemensamt för dem har varit att de varit små, underutvecklade jämfört med jämnåriga kamrater, med minimal muskeldefinition och tunn/toppig överlinje. Åringarna är ofta lite föllika, har synliga revben och u-hals (även om de var fina som föl). Och som du säger kan skallen ofta se lite väl stor ut, då den inte påverkas av proteinbrist på samma sätt.
Utseendemässigt hämtar de sig snabbt när man börjar kompensera, alt. de blir så gamla att grundbehovet sjuker till en vuxen hästs behov. Men blir de lika starka, utvecklade och hållbara som de skulle kunnat vara? Det är såklart svårare att veta.
 
Igår hälsade jag på Falki. Det var 4 månader sen sist. Man får ju boka besök och ha gårdsägaren med sig ut i hagen. Detta pga att de har köttproduktion av nötkreatur och var rädda för smittor. Vet inte varför man måste ha en med sig ut i hagen riktigt men men. Jag får köpa konceptet. Nu får man bara boka vardagar och mellan 7-16 pga hög arbetsbelastning dygnet runt för dem. Skit samma, igår var jag där.

Hade hänt mycket på 4 månader. Han har vuxit på höjden. Fint hull. Men såg rätt maläten ut. Inte borstad och en tjock islandspäls som fällde ur.
När jag gick ut i hagen kom han och mötte mig och la huvudet på min axel :heart Lät sig bli kliad och verkade uppskatta mitt kortvariga pysslande. De är 14 unghingstar och de verkade leka rätt hårt med varandra. Han hade ett stort sår på rumpan:cry: och flera andra också. Gjorde lite ont i hjärtat faktiskt att se honom, även om jag vet att jag inte kan erbjuda honom ett mer stimulerande liv hemma. Visst, jag kan borsta och hålla honom ”snygg”. Men det är inte det en unghingst på snart 1 år mår bra av.
Hoppas såret läker fint och att de kan leka lite mindre hårt.
Det är ju lite såhär i hingstflockar… men man får känslan av att det enbart är förvaring också. Kanske lugnar sig lite när de kommer ut på bete. Är inte riktigt dags än.
Åkte efter 15-20 min för då kände jag att den som var med ut i hagen var lite trampig. Men jag tänker att det inte ska gå 4 mån till nästa gång. Och då ska jag ta med en piggborste.Visa bifogad fil 90030

"Förvaring" tillsammans med kompisar är precis vad dom behöver nu. Och unghingstar får sår, hela tiden. Det låter som han har det helt prima. :heart :) Hur går det med benen/hovarna?
 
"Förvaring" tillsammans med kompisar är precis vad dom behöver nu. Och unghingstar får sår, hela tiden. Det låter som han har det helt prima. :heart :) Hur går det med benen/hovarna?

De är bra. Några vidare trakter lär han väl inte få men de blev så bra de kunde bli. Han blev friskförklarad från hovis straxt innan han blev 3 mån. Så vi hade tur där.
 
Min nya hade inte en skråma när han kom.
Nu med 2 jämnåriga att busa med ser han lite tilltuggad ut 😆
Får blunda lite och tänka på hur kul dom har tillsammans ♡


Icarus har tagit sig fint med rent potatisprotein och havre,betfor.

Var ut på promenad kring gården med dom båda, gav den lugnare till sambon.
Fick byta ganska fort.
Icarus var på sitt livs äventyr och takta bocka och galoppera runt 🤣
Lillen som är väldigt rädd för allt klev på som han aldrig gjort förut och skötte sig kanon så sambon fick ta han.
 
Idag fick Kaj träffa hovis igen och det kändes som att vi verkligen gjort framsteg! Han brötade förvisso lite och försökte resa sig ett par gånger men gav upp snabbt och stod lugnt och fint typ 80% av tiden. Hovis tyckte också att han kändes ”mognare”!
 

Bifogade filer

  • A0E3CE0D-D955-4FAF-885C-82AD16CB0B46.jpeg
    A0E3CE0D-D955-4FAF-885C-82AD16CB0B46.jpeg
    304,7 KB · Visningar: 61
Så olika man bara kan bli dom här två.
Ni som har haft en del fler föl..

Tycker ni man redan nu som ettåringar kan se egenskaper,temperament som hänger med även till vuxen ålder?🤔
 
Vad föredrar ni om ni tex ska gå promenad eller göra nåt liknande med era åringar?
Gå ensam
Gå med kompisen/jämårig
Gå med vuxen

Jag ”gör” inte så himla mycket med B nu. In och ut från hagen, borstar, hovar, binder upp i gången ibland. Men har testat nu att gå korta promenader ensam, han är duktig. Kan var lite spänd och försiktig men inte mer än så.

Har också gått promenad med kompisen med matte, vilket inte är riktigt lika lugnt. Tror de påverkar varandra, och funderar på om jag ska skippa att göra saker tillsammans öht. Vi tänkte förut att det skulle vara så kul och bra att kunna göra saker ihop men det är kanske bara onödigt när det funkar bättre när det bara är B och jag.
 
Vad föredrar ni om ni tex ska gå promenad eller göra nåt liknande med era åringar?
Gå ensam
Gå med kompisen/jämårig
Gå med vuxen

Jag ”gör” inte så himla mycket med B nu. In och ut från hagen, borstar, hovar, binder upp i gången ibland. Men har testat nu att gå korta promenader ensam, han är duktig. Kan var lite spänd och försiktig men inte mer än så.

Har också gått promenad med kompisen med matte, vilket inte är riktigt lika lugnt. Tror de påverkar varandra, och funderar på om jag ska skippa att göra saker tillsammans öht. Vi tänkte förut att det skulle vara så kul och bra att kunna göra saker ihop men det är kanske bara onödigt när det funkar bättre när det bara är B och jag.

Lite svårt det där, vi har ju inget äldre sällskap bara unghästar eller icke lämpligt sällskap.
Så alternativen är antingen själv eller tillsammans.

Lillen vill ha sällskap i stallet, osv.
Icarus kan vara själv och han blir rätt busig när han får sällskap märker jag 😆

Men tänker att man får träna på lite både och kanske?
Men du ska ju göra vad du tror blir bäst helt klart @emma-vsm
 
Vad föredrar ni om ni tex ska gå promenad eller göra nåt liknande med era åringar?
Gå ensam
Gå med kompisen/jämårig
Gå med vuxen

Jag ”gör” inte så himla mycket med B nu. In och ut från hagen, borstar, hovar, binder upp i gången ibland. Men har testat nu att gå korta promenader ensam, han är duktig. Kan var lite spänd och försiktig men inte mer än så.

Har också gått promenad med kompisen med matte, vilket inte är riktigt lika lugnt. Tror de påverkar varandra, och funderar på om jag ska skippa att göra saker tillsammans öht. Vi tänkte förut att det skulle vara så kul och bra att kunna göra saker ihop men det är kanske bara onödigt när det funkar bättre när det bara är B och jag.

Jag känner att jag hellre har en äldre individ med vid promenad. Nu har jag ju ingen annan åring i stallet, dock två stycken tvååringar. Den ena känns ganska mogen för sin ålder och skulle förmodligen fungera som promenadsällskap men med den andra känns det ytterst tveksamt.

Vi har promenerat korta sträckor själva men inte vågar oss längre än att vi ser lösdriften och dom andra hästarna på håll. Kaj är ju väldigt lugn i den dagliga hanteringen men jag upplever att han taggar till och kan bli väldigt stark, framför allt på vägen hem. Vet dock inte om det skulle bli bättre med sällskap 😂
 
Lite svårt det där, vi har ju inget äldre sällskap bara unghästar eller icke lämpligt sällskap.
Så alternativen är antingen själv eller tillsammans.

Lillen vill ha sällskap i stallet, osv.
Icarus kan vara själv och han blir rätt busig när han får sällskap märker jag 😆

Men tänker att man får träna på lite både och kanske?
Men du ska ju göra vad du tror blir bäst helt klart @emma-vsm
Ja det blir kanske lite av varje! Vissa grejer är kanske okej/bra att göra ihop. Jag upplever att B både tänker mer bus när vi har båda men också att den andres sinnesstämning smittar av sig på ett negativt sätt. Han är lite mindre hanterad än min, och lite mer hingstig.

@miumiu Vi har också gått väldigt korta promenader själva. Ibland bara ut från stallet och nån gång typ 50 m från gården.
 
Ja det blir kanske lite av varje! Vissa grejer är kanske okej/bra att göra ihop. Jag upplever att B både tänker mer bus när vi har båda men också att den andres sinnesstämning smittar av sig på ett negativt sätt. Han är lite mindre hanterad än min, och lite mer hingstig.

@miumiu Vi har också gått väldigt korta promenader själva. Ibland bara ut från stallet och nån gång typ 50 m från gården.

Jag tänker att det är bäst att börja så, för att successivt öka längden på promenaderna. Inte tvinga dom utanför sin comfort-zone sas utan snarare utvidga den efter hand? Kommer ju finnas gott om tid att gå promenader/tömköra i skogen etc innan det är dags att rida in tänker jag 😁
 
Vad föredrar ni om ni tex ska gå promenad eller göra nåt liknande med era åringar?
Gå ensam
Gå med kompisen/jämårig
Gå med vuxen

Jag ”gör” inte så himla mycket med B nu. In och ut från hagen, borstar, hovar, binder upp i gången ibland. Men har testat nu att gå korta promenader ensam, han är duktig. Kan var lite spänd och försiktig men inte mer än så.

Har också gått promenad med kompisen med matte, vilket inte är riktigt lika lugnt. Tror de påverkar varandra, och funderar på om jag ska skippa att göra saker tillsammans öht. Vi tänkte förut att det skulle vara så kul och bra att kunna göra saker ihop men det är kanske bara onödigt när det funkar bättre när det bara är B och jag.

Går med äldre sansad häst, alternativt ensam men då endast små vändor nära till stallet. Eller låter bli helt, de rör sig förhoppningsvis såpass mycket i hagen så de inte har behov av att promeneras med, om de har lämpligt hagsällskap.

Arielle har varit en eller två små vändor i skogen med mamma (minns inte riktigt), har som mål att gå en vända rundt gården tillsammans med storasyster innan sommarbetet, då hon (Arielle) är lite vaken och skulle må bra av att komma ut och titta på ting. Så näe, vi promenerar inte jättemycket. 😅
 
Går med äldre sansad häst, alternativt ensam men då endast små vändor nära till stallet. Eller låter bli helt, de rör sig förhoppningsvis såpass mycket i hagen så de inte har behov av att promeneras med, om de har lämpligt hagsällskap.

Arielle har varit en eller två små vändor i skogen med mamma (minns inte riktigt), har som mål att gå en vända rundt gården tillsammans med storasyster innan sommarbetet, då hon (Arielle) är lite vaken och skulle må bra av att komma ut och titta på ting. Så näe, vi promenerar inte jättemycket. 😅
Det låter bra! Promenaderna vi gjort är inte för motionens skull, mer att titta på omgivningarna. Nudda postlådor och soptunnor och glo på saker 😊
 
Där Maggan är nu så umgås hon mest med sina jämnåriga även när det gör saker. Det övar på att bli trygga med det som händer runt omkring dem. Men det är ju olika har jag märkt 🤷‍♀️ Oftast när det jobbar med dem blir det ju korta stunder sen går det ute resten av dygnet i flock..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
206
Senast: Görel
·
Småbarn Lång historia kort men vi har ett barn fött nov 2021 som sovit dåligt sen han föddes. Han har utretts för alla möjliga saker men det...
2
Svar
24
· Visningar
1 798
Senast: Lingon
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
1
· Visningar
364
Senast: Hedwig
·
  • Artikel
Hästnyheter Det lilla hingstfölet i Skåne föddes på nyårsnatten och är antagligen årets första föl. Här berättar hästägaren mer om den oplanerade...
Svar
0
· Visningar
548
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp