Status
Stängd för vidare inlägg.
Det hade jag med gjort, och kan säga att jag tagit upp och fört en dialog hästens skick för länge sedan. Jag blev helt ärligt chockad, överlinjen är helt borta och man kan utan problem räkna varje revben. I januari när han flyttade var han i gott hull trots att han var avvand. Som det känns nu är jag inte sugen på att släppa honom på bete där.
Det är nog en bättre plan att ta hem, låta honom äta upp sig, göra unghäströntgen och ev. kastrera, och sedan hitta en annan plats.
Din plan låter bäst, tycker jag. Det är vanskligt att chansa, och något stämmer inte.
 
Igår firades födelsedagsbarnet med tårta och goskalas! 🥳 Mättes även till 135 cm ovan jord, dvs samma som sist.
 

Bifogade filer

  • 43DF1533-715C-49D6-8B33-D51BE988CD6E.png
    43DF1533-715C-49D6-8B33-D51BE988CD6E.png
    496,3 KB · Visningar: 84
Arielle fyllde 1 år i tisdags, och har börjat släppa vinterpälsen samt se okej ut i hullet. Utöver det ser hon ut som en åring såklart, så inte jättesnygg... 😅

Mätte henne i anledning dagen, och hon var 1,51 fram och 1,55 bak - känns lovande! 👌
 

Bifogade filer

  • 20220514_112351.jpg
    20220514_112351.jpg
    554,5 KB · Visningar: 68
Pappa hade hälsat på Maggan idag som trivs som fisken i vattnet på betet med sina kompisar. Hon växer och frodas.
Nästa vecka fri röntgas hon för att checka om det finns några lösa benbitar som måste opereras i höst innan träningen drar igång på allvar plus att vi vill att det finns plåtar på henne om hon ska säljas.
 
Det är skitjobbigt att lämna bort sin unghäst i någon annans händer.
Jag har bara erfarenhet av ston och de verkar ju betydligt smidigare än hingstar. I Falkis hingstflock var det många som hade sår efter lek. Kan de bara leka lite försiktigt?!

Ska försöka hälsa på Falki snart igen, men det verkar svårt att få till en tid nu. Som jag skrivit innan måste jag boka tid. Och de är med en…
 
Hör och häpna, jag är lite sugen på att betäcka om mitt sto. Jag kände ju litegrann som man själv gör efter sin egen första förlossning dvs "aldrig mer!" efter Falkis sommar.
Men jag skulle vilja ta revansch. Gör om och gör rätt.
Sa det till min sambo idag. Han stöttade mig ju 100% i somras och hjälpte mig enormt med Falkis alla promenader och hovslagarbesök.
Hans svar löd:
- Betäcker du igen skaffar jag en till kleiner munsterländer.
- Det orkar du aldrig! (jag)
- Nej exakt! Det är det jag menar svarade han...

Nej så är det kanske...

Jag tror Falkis veka kotor var mitt fel. Livan fick ju hård nacke och puls i slutet av dräktigheten. Jag fick panikbanta en häst som egentligen inte var speciellt fet. Men banta ett sto i slutet av dräktigheten när hon ska äta som mest är inte bra. MEN jag känner samtidigt inte att jag gjorde fel heller. Stå med ett sto med fång och föl bara vägrade jag.
Idiot tänker ni nu. Betäck inte om henne om det blev så. Jo men hon är svinfin! Och jag betäcker bara för egen del. Inga planer på att sälja avkommor. Om jag i såfall ser till att betäcka tidigt så hon fölar innan gräset kommit igång i maj så känner jag mig safe. Hon vänjs in mycket långsamt på bete som icke dräktig, men har inga problem (såklart) med gräs med föl vid sidan.

Men jag har ändå inte råd att ha 5 hästar, så det blir ingen betäckning.
 
Kaj börjar bli rätt så trind om magen redan såhär pre-bete. Inte så det känns som någon fara än men han är extremt matglad så vi får nog hålla lite koll på honom i sommar. Vi har också haft problem med rinniga ögon som vi dock verkar ha fått bukt med nu, men flughuvor har införskaffats. Frågan är bara om dom andra ligisterna kan låta dom få sitta på 😛
 

Bifogade filer

  • ECB04ECD-7172-48B3-AEDA-F45320499B63.png
    ECB04ECD-7172-48B3-AEDA-F45320499B63.png
    400,7 KB · Visningar: 36
Hör och häpna, jag är lite sugen på att betäcka om mitt sto. Jag kände ju litegrann som man själv gör efter sin egen första förlossning dvs "aldrig mer!" efter Falkis sommar.
Men jag skulle vilja ta revansch. Gör om och gör rätt.
Sa det till min sambo idag. Han stöttade mig ju 100% i somras och hjälpte mig enormt med Falkis alla promenader och hovslagarbesök.
Hans svar löd:
- Betäcker du igen skaffar jag en till kleiner munsterländer.
- Det orkar du aldrig! (jag)
- Nej exakt! Det är det jag menar svarade han...

Nej så är det kanske...

Jag tror Falkis veka kotor var mitt fel. Livan fick ju hård nacke och puls i slutet av dräktigheten. Jag fick panikbanta en häst som egentligen inte var speciellt fet. Men banta ett sto i slutet av dräktigheten när hon ska äta som mest är inte bra. MEN jag känner samtidigt inte att jag gjorde fel heller. Stå med ett sto med fång och föl bara vägrade jag.
Idiot tänker ni nu. Betäck inte om henne om det blev så. Jo men hon är svinfin! Och jag betäcker bara för egen del. Inga planer på att sälja avkommor. Om jag i såfall ser till att betäcka tidigt så hon fölar innan gräset kommit igång i maj så känner jag mig safe. Hon vänjs in mycket långsamt på bete som icke dräktig, men har inga problem (såklart) med gräs med föl vid sidan.

Men jag har ändå inte råd att ha 5 hästar, så det blir ingen betäckning.
Hur skulle veka kotor vara ditt fel?
 
Hör och häpna, jag är lite sugen på att betäcka om mitt sto. Jag kände ju litegrann som man själv gör efter sin egen första förlossning dvs "aldrig mer!" efter Falkis sommar.
Men jag skulle vilja ta revansch. Gör om och gör rätt.
Sa det till min sambo idag. Han stöttade mig ju 100% i somras och hjälpte mig enormt med Falkis alla promenader och hovslagarbesök.
Hans svar löd:
- Betäcker du igen skaffar jag en till kleiner munsterländer.
- Det orkar du aldrig! (jag)
- Nej exakt! Det är det jag menar svarade han...

Nej så är det kanske...

Jag tror Falkis veka kotor var mitt fel. Livan fick ju hård nacke och puls i slutet av dräktigheten. Jag fick panikbanta en häst som egentligen inte var speciellt fet. Men banta ett sto i slutet av dräktigheten när hon ska äta som mest är inte bra. MEN jag känner samtidigt inte att jag gjorde fel heller. Stå med ett sto med fång och föl bara vägrade jag.
Idiot tänker ni nu. Betäck inte om henne om det blev så. Jo men hon är svinfin! Och jag betäcker bara för egen del. Inga planer på att sälja avkommor. Om jag i såfall ser till att betäcka tidigt så hon fölar innan gräset kommit igång i maj så känner jag mig safe. Hon vänjs in mycket långsamt på bete som icke dräktig, men har inga problem (såklart) med gräs med föl vid sidan.

Men jag har ändå inte råd att ha 5 hästar, så det blir ingen betäckning.
Jag minns hur jobbigt du hade det, fixar du det verkligen om det blir lika tufft igen?
Jag har aldrig haft föl själv men följer dess trådar pga intresse och nyfikenhet, ser ju att det alltid är krävande i olika grad men minns ert fall extra mycket eftersom det var så himla belastande för dig.
Isf kanske det är bättre att inackordera någonstans där du kan få hjälp med allt vid behov?
 
Jag minns hur jobbigt du hade det, fixar du det verkligen om det blir lika tufft igen?
Jag har aldrig haft föl själv men följer dess trådar pga intresse och nyfikenhet, ser ju att det alltid är krävande i olika grad men minns ert fall extra mycket eftersom det var så himla belastande för dig.
Isf kanske det är bättre att inackordera någonstans där du kan få hjälp med allt vid behov?

Ja det är frågan… om jag orkar alltså. Men det blir ingen betäckning i år hur som helst. Kanske i framtiden. Tänkt tanken att ackordera in henne då som du skrev. Samtidigt som man missar mycket då också. Även om det var väldigt jobbigt mentalt med Falki i början så var det en häftig upplevelse att få vara delaktig i när han kom till och sen följa hans utveckling.
 
Ja det är frågan… om jag orkar alltså. Men det blir ingen betäckning i år hur som helst. Kanske i framtiden. Tänkt tanken att ackordera in henne då som du skrev. Samtidigt som man missar mycket då också. Även om det var väldigt jobbigt mentalt med Falki i början så var det en häftig upplevelse att få vara delaktig i när han kom till och sen följa hans utveckling.
Kanske går att hitta någonstans på relativt nära avstånd så att du ändå kan vara delaktig i hög grad :)
 
För att jag gav för lite mat i slutet av dräktigheten. Jag vet inte…
Fölet har inte fått veka kotor för du gav för lite mat. Vissa nedärver helt enkelt det och vet man med sig att stoet nu har lämnat en som föddes så bara att tänka på att inte välja en hingst som är vek. Jag har fått flera som varit lite veka/mjuka när dom föddes men som rätat upp sig med lite jobb och inte varit veka som vuxna. Den hästen som var värst fick faktiskt en 9a på ben och typ på sitt treårs. Det är väldigt vanligt.
Dock skulle jag själv inte avla på ett sto med fångrisk igen.
 
För att jag gav för lite mat i slutet av dräktigheten. Jag vet inte…

Absolut inte, det är genetik och har kommmit mer och mer. Lägg inte det på dig själv utan det är bara något att tänka på när man väljer vilka individer man korsar. Däremot som ovan talare hade jag varit tveksam om det fanns fångrisk, har tråkiga erfarenheter av närståendes ston där det återkommit och blivit sämre :(
 
Absolut inte, det är genetik och har kommmit mer och mer. Lägg inte det på dig själv utan det är bara något att tänka på när man väljer vilka individer man korsar. Däremot som ovan talare hade jag varit tveksam om det fanns fångrisk, har tråkiga erfarenheter av närståendes ston där det återkommit och blivit sämre :(

Jag vet… fångrisken är en stor… risk.
Har ändå inte råd med fler hästar än jag redan har. Inte tid för fler heller. Lika bra att låta det va.
 
Imorgon fyller lilla B 1 år 🥳
Mätte honom igår och han är nu 150 cm så vi har klarat ponnymåttet iaf 😆 Jag önskade mig en lagom stor häst och det kanske han blir- lagom för mig alltså.

Jag tror att han har växt in i ett fulstadie. Han ser ganska gänglig ut och jag tror att han själv känner sig lite gänglig också 😁 Visade bilden för min (väldigt hästovana) kollega vars reaktion var ”snart kommer målbrottet och tonårsfinnarna”. Så ja, det är nog inte så smickrande just nu men skitsamma:

95C7688C-8404-4664-A61C-A8F1C80B43B4.jpeg
 
@emma-vsm han har lika smickrande kropp som mina 😆
Icarus är värst, ska försöka mäta honom snart innan dom går ut på bete här.
Hoppas på lite raket bränsle för den gängliga kamelen 😏


Har era gått ut på bete eller dröjer det lite till?
Mina går ut så fort vi får svar på kolla masken/avsmaskat
 
@emma-vsm han har lika smickrande kropp som mina 😆
Icarus är värst, ska försöka mäta honom snart innan dom går ut på bete här.
Hoppas på lite raket bränsle för den gängliga kamelen 😏


Har era gått ut på bete eller dröjer det lite till?
Mina går ut så fort vi får svar på kolla masken/avsmaskat
I ens egna ögon är dom ju alltid vackrast och bäst ändå antar jag 😁❤️

Våra går ute dygnet runt fast i vinterhagen med ligghall. Ska kolla masken nästa vecka men tror det ändå dröjer lite till innan vi flyttar till sommarhagen, det behöver komma upp lite mer bete först gissar jag. Ett ordentligt sommarbete gör nog väldigt gott för gängliga kroppar!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
194
Senast: Görel
·
Småbarn Lång historia kort men vi har ett barn fött nov 2021 som sovit dåligt sen han föddes. Han har utretts för alla möjliga saker men det...
2
Svar
24
· Visningar
1 791
Senast: Lingon
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
268
  • Artikel
Hästnyheter Det lilla hingstfölet i Skåne föddes på nyårsnatten och är antagligen årets första föl. Här berättar hästägaren mer om den oplanerade...
Svar
0
· Visningar
545
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp