Status
Stängd för vidare inlägg.
B6325EC3-8C1A-4CDD-9AE3-7BBD8D5AC25F.jpeg

Han ser ut som om han är en vecka istället för knappt ett dygn. Så stor och välgödd
 
Fång plus början till livmoderinflammation så nej, hon mår nog inte toppen. Står på butta sen 1/4 och hippotrim sen igår kväll. Fången är bättre men inte bra. Hoppas att hovis besök nästa vecka ska lindra.
Alltså, går det inte att få dit en hovslagare tidigare? Du har ju pratat ett tag om att hovis behövs..
 
Fång plus början till livmoderinflammation så nej, hon mår nog inte toppen. Står på butta sen 1/4 och hippotrim sen igår kväll. Fången är bättre men inte bra. Hoppas att hovis besök nästa vecka ska lindra.
Tycker så synd om er ❤️ Du har ju verkligen kämpat på med henne. Hoppas de löser sig nu för er och att hon blir piggare ✊✊✊
 
Om nån av alla hovslagare jag jagat kunde svara i telefon eller ringa upp så hade det ju kanske varit möjligt. Men det tycks vara det som alla hovslagare har mest gemensamt.
Min hovis tipsade om att tejpa fast npgon typ av frigolit på hovarna när min shettis hade fång och inte blev bättre. Det gör att trycket fördelas bättre och hoven avlastas. Hon sa att många, framför allt större hästar brukar vara hjälpte av det.
Nu han vi inte skaffa frigolit innan det blev akut att avliva ponnyn så jag kan inte uttala mig om hur det funkar. Men tänker att det kan vara värt att prova i väntan på hovis.
 
Hade inte varit i stallet på en vecka och idag tyckte jag rumpan hade börjat dra iväg :laugh: Till viss del kanske päls som luras (som äntligen börjar släppa!) men inte bara. Hon var så fin idag tyckte jag, men svårt att få någon vettig uppställd bild när man är själv.
71B67717-C59A-4B97-8A1B-EDE67A02B90D.jpeg
 
Min hovis tipsade om att tejpa fast npgon typ av frigolit på hovarna när min shettis hade fång och inte blev bättre. Det gör att trycket fördelas bättre och hoven avlastas. Hon sa att många, framför allt större hästar brukar vara hjälpte av det.
Nu han vi inte skaffa frigolit innan det blev akut att avliva ponnyn så jag kan inte uttala mig om hur det funkar. Men tänker att det kan vara värt att prova i väntan på hovis.
Funkar oxå med liggunderlag man använder när man tältar tex.
 
Blir inte riktigt klok på Irrbloss. Hon är livrädd för människor men när man väl fångar henne i boxen så står hon där så snällt. Fick tvätta rumpan på henne igår (mamman är i brunst) och ta på ben och överallt. Sen direkt man släpper henne så är jag livsfarlig igen. Någon som varit med om liknande?
 
Blir inte riktigt klok på Irrbloss. Hon är livrädd för människor men när man väl fångar henne i boxen så står hon där så snällt. Fick tvätta rumpan på henne igår (mamman är i brunst) och ta på ben och överallt. Sen direkt man släpper henne så är jag livsfarlig igen. Någon som varit med om liknande?
Vi hade en sån fölunge 2009. Var hopplöst att få tag i henne, sprang iväg så fort hon såg oss och hon släpade min sambo som väger typ 90kg efter sig i grimskaftet när hon var ca 1,5 månad gammal 😅
Men så fort vi kunde komma så nära att vi kunde hålla fast henne runt kroppen så stod hon snällt och lär oss göra allt.
Vi åkte på drygt en veckas semester när hon var ca 1,5 månad. Hade prepparerat med massor med insektsmedel och sånt för att hästvakten inte skulle behöva bråka med henne i onödan. Så fick vara helt utan beröring i drygt en vecka. Hästvakten pysslade endast med mamman men fölungen höll avstånd.
När vi sedan kom hem drygt en vecka senare och jag gick ut i hagen så kommer fölungen promenerandes rakt fram till mig och vill bli kliad! 😳
Efter det var hon fruktansvärt lätthanterlig men samtidigt väldigt självständig och orädd. Så håll ut, det blir mest troligt bättre med tiden 😊
 
Blir inte riktigt klok på Irrbloss. Hon är livrädd för människor men när man väl fångar henne i boxen så står hon där så snällt. Fick tvätta rumpan på henne igår (mamman är i brunst) och ta på ben och överallt. Sen direkt man släpper henne så är jag livsfarlig igen. Någon som varit med om liknande?
Tre av fyra föl från mitt förra sto var så. Jag var glad om jag lyckades stå på samma sida som fölet om mamman. Den fjärde var helt annorlunda och jag kunde klappa henne när hon låg. En av de skyggare satt det i längre men de andra blev bra efter avvänjningen.
 
Tre av fyra föl från mitt förra sto var så. Jag var glad om jag lyckades stå på samma sida som fölet om mamman. Den fjärde var helt annorlunda och jag kunde klappa henne när hon låg. En av de skyggare satt det i längre men de andra blev bra efter avvänjningen.
Jag har haft ett riktigt skyggt föl innan ( inte alls släkt med denna) men den var liksom rädd för allt och fick panik. Irrbloss finner sig trots allt när man väl får tag på henne.
Det brukar ju lösa sig men jag vill ha fölmys. :D
 
Jag har haft ett riktigt skyggt föl innan ( inte alls släkt med denna) men den var liksom rädd för allt och fick panik. Irrbloss finner sig trots allt när man väl får tag på henne.
Det brukar ju lösa sig men jag vill ha fölmys. :D
Jag förstår dig! Efter att ha haft mina föl så är jag alldeles salig när någon har en fölunge som man kan stå och mysa med i hagen! Men det har ju blivit bra hästar av mina med, ska bli intressant när dessa sedan får föl om de fölungarna blir lika.
 
Jag förstår dig! Efter att ha haft mina föl så är jag alldeles salig när någon har en fölunge som man kan stå och mysa med i hagen! Men det har ju blivit bra hästar av mina med, ska bli intressant när dessa sedan får föl om de fölungarna blir lika.
Tur vi ska ha ett föl till i sommar så hoppet är inte helt ute. :D
 
Det är minsann inte så lätt att få tag i en hovslagare bara sådär när den ordinarie blir sjuk. Jag är helt säker på att Maja Kandi gör allt i sin makt för att få det ordnat.

Verkligen inte.. Nu bor jag en bit längre ner i Norrland än @Maja_Kandi och min hovslagare flyttade härifrån förra året. Hade tre månaders framförhållning med andra ord men det var på håret att jag fick tag i en ny ändå. Att det gick öht beror på att nuvarande precis blev examinerad och startade upp då. Det är lätt att tänka att "jamen NÅGON finns det ju" men ibland gör det inte det. Någon är gravid, någon vill inte ha ströuppdrag under pandemin, en annan karvar bort halva hoven och sätter skon upp och ner osv. Man tar väl inte ut vem som helst som titulerar sig hovslagare till en sjuk häst.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Lång historia kort men vi har ett barn fött nov 2021 som sovit dåligt sen han föddes. Han har utretts för alla möjliga saker men det...
2
Svar
24
· Visningar
1 711
Senast: Lingon
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
198
  • Artikel
Hästnyheter Det lilla hingstfölet i Skåne föddes på nyårsnatten och är antagligen årets första föl. Här berättar hästägaren mer om den oplanerade...
Svar
0
· Visningar
524
Senast: Gunnar
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 897
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp