Status
Stängd för vidare inlägg.
Tån står upp ja. Han går på ballarna typ. Tänker att jag tar in dem på stallgången så han får gå på betongen där (de har packad sandbotten i deras box som underlag under spånet). Men ut i hagen borde han väl få gå några gånger också?
Ja självklart, ut och springa hjälper också men risken är att det är för mjukt för att hjälpa helt på egen hand :)
 
Ja självklart, ut och springa hjälper också men risken är att det är för mjukt för att hjälpa helt på egen hand :)
Hur länge tycker du vi ska knata runt i stallgången per gång?
En gång per timma går tyvärr inte då vi står inackorderade men iaf 4 ggr/dag går.

Lite dålig bild men man ser någorlunda. Tån pekar uppåt.
ABF6EF35-F78B-4087-A555-CD8D9B4BF2C3.jpeg
 
Tycker de varit svårt att fodra vår stora Donna .. När hon hade fölat så visade de sig ju att hon inte alls var så tjock som vi trodde 😳 De mesta var nog Maggan som tog plats .. Och normalt sätt är hon lätt född eller har iaf alltid varit när hon tävlat så därför har de varit svårt. Nu äter hon 3,5 kg krafft groov protein och fritillgång på hö. Hon äter inget gräs i dagsläget då det fortfarande går här nere vid stallet. Och nej hon är inte tjock ens nu .. Maggan gillar mat om vi säger så och hänger ofta i mjölkbaren 🤣😝 Och ska vi nu lämna bort henne för ombetäckning så vill jag inte att hon är för tunn när hon åker ifall att hon blir orolig vid miljöombyte.
 
Hur länge tycker du vi ska knata runt i stallgången per gång?
En gång per timma går tyvärr inte då vi står inackorderade men iaf 4 ggr/dag går.

Lite dålig bild men man ser någorlunda. Tån pekar uppåt.
Visa bifogad fil 71249
Det ser inte så farligt ut, bra att kotorna inte också är till synes veka. Svårt att säga tid exakt, nu i början är ju risken större att orken tar slut snabbt. Jag hade siktat på 5 minuter och sedan använt ögat för att avgöra om det är läge att öka/mindska tiden. Ge det en vecka eller två och ser du inte någon tydlig förbättring hade jag försökt få tag på hovis med fölkompetens för en second opinion. Tror inte det kommer behövas i detta fallet :)
 
Jag tycker också det är svårt med foder nu. Bansai är två veckor och dom går ute i hage med bra bete typ 12-13 h/dygn. Mamma får hösilage med ganska lågt kvot inne, så mycket hon vill och 5 dl Muscle up och lite slobber. Det är först nu som hon börjat äta upp kraftfodret, så kanske kan jag öka lite om det verkar behövas. Hon ser just nu ganska bra ut i kroppen, inte alls för tunn men det är väl först efter någon/några månader som behovet ökar och de ger så mycket di att de riskerar att falla ur ordentligt? Hon är ganska normalfödd men under dräktigheten hade hon en period när hon blev för tjock så det måste jag nog ha koll på också.

Min plan är att flytta dom om tidigast två veckor, då ska de förhoppningsvis gå på bete med grannens sto med föl (jag håller tummarna att de kommer överens).
 
Jag mäter stoets foder efter fölungen-har den tillräckligt hull får stoet bara fri tillgång på grovfoder och lite krubbskrammel för att få i henne mineraler, salt och Immulix. Blir fölet också smalt fodrar jag på med främst lusern. Själv har jag aldrig lyckats fodra upp ett digivande sto utan att få en fölunge som ser ut som en budapestrulle 🙈 Sen är det här bara en teori, men vi är så vana vid att se överviktiga hästar i media och hemma att man oroar sig för stoets vikt långt innan det rent fysiskt blir ett problem för henne.
 
@Valerianovna Bra tanke! Jag tar till mig det! Får höra av stallägaren/min avelscoach nästan varje dag att fölis musklat sig och växt, och jag ser ju själv att han ändrat sig till det bättre när det gäller hullet. Och utan att mamma är tjock så det borde vara bra balans nu åtminstone.
 
5B3F0331-CF59-45F9-9007-1D139BEF034A.jpeg

Här ser man bättre. Har tendensen framtill också. Konstigt nog tyckte vi stt vänster fram var bra förut när han gick och att det bara var på höger han var vek.
Kotorna tycker jag har stärkt sig bra nu på ett par dagar. De var också lite klena först men han har aldrig gått på dem. Bara ballarna.
 
Här har vi ju en relativt svår mamma häst och hålla hull på, vid föl.
Hon är stor och lite kantig så fort 10 kg ryker så syns det direkt över revben/höfter osv.
Men nu har hon hållt sig ganska ok faktiskt.
Men äter fortfarande 3 stora hinkar kraft per dag, lucern och mash och uppåt 15kg hö per dag.
Gräshage morgon-kväll
 

Bifogade filer

  • 20210607_112247.jpg
    20210607_112247.jpg
    586,1 KB · Visningar: 69
Idag ser lilla damen ut såhär på ena sidan av ansiktet. Någon som har en teori om vad det kan bero på? Hon är inte öm, det verkar inte klia (inte nu i alla fall).
Hon är regnblöt på bilden, det har regnat en hel del.
3A486819-1DBF-4F64-AEB0-4D5FB9F84586.jpeg
 
Hur resonerar ni kring utevistelse dygnet runt (utan ligghall)?
Nu ska det bli bra väder och jag funderar på om de ska vara ute på nätterna också. Mina funderingar är främst om mamma kommer kunna vila eftersom hon inte ser någon annan häst från deras hage på nätterna. I så fall kommer dom få stå inne några timmar på dagtid iaf. Sen när dom går på bete är jag inte orolig, dels är hagen bättre och då har dom sällskap också.
 
@Ajda
Min såg betydligt sämre ut än din. ;) Problemet för min var att mamman inte fick röra sig ur fläcken och då var det jättesvårt att motionera honom... Försökte att få honom att röra sig på stallgången flera gånger per dag men det funkade dåligt. Blev ju markant skillnad när han väl började kunna vara ute lite, första gången utomhus var han 12 dagar eller nåt sånt, lååååångt ifrån optimalt... Men han ser ju idag fem veckor gammal ut som din gör nu. Har haft fölskor två omgångar. Varit utan nu sen i torsdags. Hade hoppats på ett besök av hovis för kontroll men har inte lyckats få tag på honom.

Såhär ser han ut nu (parkerad i nedförsbacke, han älskar att kasta omkring på Ikeakassar).
IMG_20210607_063215.jpg
 
Idag har jag byggt en creepfeedingruta! :) Allan var extremt skeptisk och ville inte alls gå under plankan. :p Så vi fick locka med hink och putta på så lyckades vi lura in honom, det tog en stund innan han tordes gå ut därifrån igen. :p Där har han nu en krubba för att kunna få fölpellets och även plats för att kunna hänga upp mjölkhinken.
Inne i boxen gjorde vi iordning en upphängning på utsidan så att man ska slippa gå in till honom för att mata, vill få bort kopplingen människa=mat så mycket det bara går. Och så tog vi och gjorde om mellanväggen så att han kan gå under och in till Tösen också, funkade utmärkt! :) Hon är verkligen världens bästa bonusmamma! Han knatade direkt in till henne och lade sig mitt i hennes box, och hon stod nöjt och vaktade när han sov! :love: Han snuttar rätt mycket nu, men tar vägen genom svansen, dvs bakifrån. Ser lite komiskt ut.

IMG_20210608_190853.jpg
 
Förstår inte hur jag ska fixa att lämna bort Maggan minst 1 månad blir de ju om mamma häst ska betäckas om nu 🙄 Blir tomt hemma när busfröet inte röjer järnet i hagen. I dag fick hennes tålmodiga mamma en känga mitt i bogen 😴 Tur Majsan tar allt med ro .. De lilla barnet är rätt livligt av sig 😅
 
@Ajda
Min såg betydligt sämre ut än din. ;) Problemet för min var att mamman inte fick röra sig ur fläcken och då var det jättesvårt att motionera honom... Försökte att få honom att röra sig på stallgången flera gånger per dag men det funkade dåligt. Blev ju markant skillnad när han väl började kunna vara ute lite, första gången utomhus var han 12 dagar eller nåt sånt, lååååångt ifrån optimalt... Men han ser ju idag fem veckor gammal ut som din gör nu. Har haft fölskor två omgångar. Varit utan nu sen i torsdags. Hade hoppats på ett besök av hovis för kontroll men har inte lyckats få tag på honom.

Såhär ser han ut nu (parkerad i nedförsbacke, han älskar att kasta omkring på Ikeakassar).
Visa bifogad fil 71318
Jag kontaktade en duktig hovslagare idag bara för att vara förberedd om åtgärder måste sättas in. En timma var för länge att vara ute så vi får minska ner till 30 min några gånger per dag (jag tolkar det som typ 3?).
Dumt av mig. Man blir för ivrig.
Sen skulle jag skicka nya bilder nästa vecka.

Han var ute runt kl 18 och då sprang han som en tok. Inne sover han mest.

Foal checken låg på 800 idag så nu kan vi släppa det.
 
Förstår inte hur jag ska fixa att lämna bort Maggan minst 1 månad blir de ju om mamma häst ska betäckas om nu 🙄 Blir tomt hemma när busfröet inte röjer järnet i hagen. I dag fick hennes tålmodiga mamma en känga mitt i bogen 😴 Tur Majsan tar allt med ro .. De lilla barnet är rätt livligt av sig 😅
Förstår dig!
Min plan var att skicka Fálki och Lif på sto/föl bete när man sett att allt gått bra och de bondat ordentligt. Kan inte se mig göra det nu. Vill ta hem honom till soffan.
Älskar honom! När jag betäckte önskade jag så starkt ett sto, hur kunde jag göra det känner jag nu.
 
Förstår dig!
Min plan var att skicka Fálki och Lif på sto/föl bete när man sett att allt gått bra och de bondat ordentligt. Kan inte se mig göra det nu. Vill ta hem honom till soffan.
Älskar honom! När jag betäckte önskade jag så starkt ett sto, hur kunde jag göra det känner jag nu.
Jo fast för vår del får man väl tänka att de är bra de får träffa andra hästar osv. Men samtidigt ja de blir tomt och man missar mycket men sorgligare för Mamma häst om vi inte försöker iaf att se till att hon kan få en bebis nästa år med och mysa med ❤️✊ Vi är inne på att köpa ett fölsto till som sällskap till henne och för att framtida fölungar ska ha nytta av varandra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Lång historia kort men vi har ett barn fött nov 2021 som sovit dåligt sen han föddes. Han har utretts för alla möjliga saker men det...
2
Svar
24
· Visningar
1 706
Senast: Lingon
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
198
  • Artikel
Hästnyheter Det lilla hingstfölet i Skåne föddes på nyårsnatten och är antagligen årets första föl. Här berättar hästägaren mer om den oplanerade...
Svar
0
· Visningar
524
Senast: Gunnar
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 897
Senast: Karro-Lina
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp