Status
Stängd för vidare inlägg.
Mina småttisar har äntligen fått börja sova ute de med! Dvs Harry sov väl på lösdriften en eller två nätter innan han blev sjuk (i normala fall så bor mina föl ute från dag ett), men Arielle har varit inne på nätterna hela tiden - först pga dåligt väder och att jag inte orkade chansa på en till sjuk fölunge; hennes mamma föredrar box dessutom, och sedan höll jag dem inne ett tag efter att Harry kom hem för att han skulle få en gradvis övergang efter att ha stått på box 24/7 på kliniken, och för att det var rätt kallt på nätterna.

Nu har dessutom de två små börjat leka och hänga med varandra, vilket mammorna (särskilt Harrys mamma) verkar tycka är jätteskönt, så de får lite lugn och ro. 😂


@Ajda Sådär såg Harrys ena bakben ut, han blev jättefin efter en vecka på kliniken där de stod på box och promenerades 2-3 ggr dagligen i 10 minuter på betong/asfalt. Men hemma hade jag dem på lösdrift med grushage, det funkade bra det med då han vilade ofta och mycket, gick bara inte lika snabbt framåt.

På tal om ben, och foder, så tycker jag Arielles något korta senor fram blivit värre sista tiden, så jag funderar på att dra ner på stoets kraftfoder. För visst kunde det ställa till det om de fick för mkt så fölen växte snabbt, om de har antydan till senkontraktur? Arielle är en sådan som ska ha mjölk precis hela tiden så jag ökade litegrann på givan för att vara säker på att stoet skulle orka producera tillräckligt, men funderar på om det blev fel... De är fina i hullet nu iaf.
 
Hur mycket sov era föl första dygnen? Jag tycke Falki sover mycket. Han diar ofta, i allafall en gång i halvtimmen. Första 1,5 dygnet ännu mer. Där emellan sover han mest. Går runt litegrann i boxen.
När han fick komma ut idag var han ganska avvaktande första 40 minuterna, sen blev det fart och han sprang och skuttade.
Veterinären som var ute i förrgår tog prover på honom för hon tycke också han var lite för lugn (men pigg i blicken) och alla prover såg bra ut. P-glukoset var också bra om än något i underkant. Han fick lite glukos när han ändå skulle få plasma. Blev ingen nämnvärd skillnad på honom.

Nu jobbar jag natt och har det lugnt på jobbet vilket gör att jag har tid att kolla honom i kameran och ja nu äter han, sen lägger han sig direkt och sover. Nu är det ju natt med, har de en inställd klocka redan och är de annorlunda då mot dagen? Mamma häst är ju vaken menar jag...
Det är på gott och ont att ha kamera känner jag... Måste försöka sluta se allt så nattsvart. Han borde heta Blidur för han är så blid och timid.
 
Senast ändrad:
Hur mycket sov era föl första dygnen? Jag tycke Falki sover mycket. Han diar ofta, i allafall en gång i halvtimmen. Första 1,5 dygnet ännu mer. Där emellan sover han mest. Går runt litegrann i boxen.
När han fick komma ut idag var han ganska avvaktande första 40 minuterna, sen blev det fart och han sprang och skuttade.
Veterinären som var ute i förrgår tog prover på honom för hon tycke också han var lite för lugn (men pigg i blicken) och alla prover såg bra ut. P-glukoset var också bra om än något i underkant. Han fick lite glukos när han ändå skulle få plasma. Blev ingen nämnvärd skillnad på honom.

Nu jobbar jag natt och har det lugnt på jobbet vilket gör att jag har tid att kolla honom i kameran och ja nu äter han, sen lägger han sig direkt och sover. Nu är det ju natt med, har de en inställd klocka redan och är de annorlunda då mot dagen? Mamma häst är ju vaken menar jag...
Det är på gott och ont att ha kamera känner jag... Måste försöka sluta se allt så nattsvart.
Mina fölungar brukar sova massor och dia var 20-30:e minut i början. Vissa föl är bara lugna utan det är något större fel på dom också. Det brukar komma igång när dom blir något äldre. Hur gammal är din nu?
 
Mina fölungar brukar sova massor och dia var 20-30:e minut i början. Vissa föl är bara lugna utan det är något större fel på dom också. Det brukar komma igång när dom blir något äldre. Hur gammal är din nu?
Tack, det var ett svar jag ville höra. Han är ganska exakt 3 dygn nu. Föddes natten 6/6.
 
Här är det rätt tungrott. Lif har ökade flytningar och svullnaden över vullvan hade ökat idag också. Veterinären tittade ju igår och sa att det såg bra ut. Men nu är de påväg ut igen. Hon har ingen feber och äter bra. Känns pigg. Men står och lyfter svansen lite så hon har förmodligen ont.
Kan allt bara flyta på lite nu...
 
Ja det är som hon kliat sig. Har flera som ser ut så efter att de kliar sig när knotten varit på dem.
Pratade med stallägaren om det igår, och vi gissade också på knott. Det har inte blivit mer till idag i alla fall ❤️


Hon har redan hunnit bli tre veckor, hur gick det till?!
F7006210-5839-433C-93F5-97C6DD86F743.jpeg
 
Det är livmoderinflammation. Hon är spolad nu med 5 liter vätska. Veterinären trodde inte hon hade efterbörd kvar utan att det berodde på att hon sprang endel.
Hon får behandling med hippotrim, metacam och livmodersammandragande im ikväll.
Ny spolning i morgon och jag måste flexa från jobbet. Är aldrig där, men har en förstående chef. Det är jag tacksam över.
 
Jag tänkte att dom skulle sova ute idag. Men mamma häst skenade runt, runt och och båda var svettiga när stallkompisen ringde och sa det. Vet inte om det var nån gris som passerade eller om hon blev upprörd för att hon inte ser andra hästar och det börjar bli kväll. Hur som helst, dom får sova inne. Det är ju inte för min skull dom ska vara ute, men tänkte att dom skulle uppskatta det.
 
Jag tänkte att dom skulle sova ute idag. Men mamma häst skenade runt, runt och och båda var svettiga när stallkompisen ringde och sa det. Vet inte om det var nån gris som passerade eller om hon blev upprörd för att hon inte ser andra hästar och det börjar bli kväll. Hur som helst, dom får sova inne. Det är ju inte för min skull dom ska vara ute, men tänkte att dom skulle uppskatta det.
Haha ibland förstår man sig inte på djuren.
 
Maggan skulle bli lite tvättad i rumpan idag, morsan brunstar deluxe 🥴 Men men tur Maggan är snäll och tycker de är ganska trevligt och bli kliad på rumpan. Som tur är hon inte jätte dålig i magen men lite grann så vi får hålla koll så hon äter ordentligt och tvätta av henne helt enkelt.
 
Jag gillar att skriva av mig när jag är orolig. Därav blir det en del inlägg. Längtar tills jag blir lite mer inaktiv här.

Status ikväll. Lif mår fortfarande okej. Ingen temp. Såg inga flytningar nu efter sköljningen. Vulvan är inte större. Hon är snäll att spruta men blir tokig när något ska in i munnen. Blir endel slabb av hippotrimet som åker ut. Men vi fick extra av veterinären så jag hoppas det räcker och hon får i sig.

Fálki har en helt annan energi idag. Så skönt. Han rejsar mycket när vi släpper ut dem. Var väldigt social i boxen. Kanske lite för kontaktsökande. Det kliar på hela honom och han storknar nästan när man står och gnor. Vevar med frambenen så det här med att klia får vi nog sluta med (men det är så mysigt) innan det barkar...
Tycker inte han växt något sen han kom ut men den oron får jag skjuta på nu.
Han stod och flggade lite i hagen idag. Jag har inte sett honom bajsa sen i förrgår. Då var det gul-brunt som kom ut. Slängt ut all halm ur boxen nu för det går inte se något alls med det. Hittar inget fölbajs.
Han fick microlax och då kom en fis och lite löst mörkbrunt. Googlade och hittade en exakt likadan tråd med samma oro från mig själv från 2008 när Lif föddes. Hon var också 3 dygn då. Jag tror jag får släppa det. Han ser inte ut att vara besvärad.
Kontaktade chefen ikväll och ställde frågan om jag får gå på semester nu i stället för v 29. Jag behöver min ledighet mer nu än sen. Även om det vore roligt om hela familjen var lediga samtidigt... Att ta hand om sto m föl som helst ska ut tre gånger om dagen och sen dessa komplikationer i kombination med att jobba som sjuksköterska dag/kväll/natt tär. Man vill inte gärna vara ofokucerad på jobbet.
 
Maggan skulle bli lite tvättad i rumpan idag, morsan brunstar deluxe 🥴 Men men tur Maggan är snäll och tycker de är ganska trevligt och bli kliad på rumpan. Som tur är hon inte jätte dålig i magen men lite grann så vi får hålla koll så hon äter ordentligt och tvätta av henne helt enkelt.
Hur blev det namnet Maggan?
 
@Ajda Ja, eller hur! Nog för att hon kan vara lite stissig men trodde nog hon skulle chilla och tycka det var nice att få sova ute. Icke!

Jag förstår din oro också, men jag tänker att om han äter, sover och busar så är det säkert som det ska. Men jag är ju oerfaren så jag är väl inte rätt person att lyssna på.

(Bansai vevar också med frambenen då och då, men oftast när han vill ha mer kli tror jag 🧐)
 
Lille plupp kombinerar skygghet och känslighet med att vara så extremt gossugen att igår gick han igenom staketet för att få mysa :angel: förvisso medan strömmen var av, men ändå, han är lite udda. Kommer någon och tittar på honom i helgen så då hoppas jag han inte fegar ihop utan törs hälsa.
Att gå med honom i ena handen och modern i andra går förvisso, men i glaciärfart då han vill gömma sig bakom mamma så fort allt inte känns tip-topp, vilket är typ hela tiden för honom, och han inte riktigt svarar framåt för trycket på repet om rumpan. Hela situationen får lite extra hjälp av att mamman, 170+ och maffig, kör sitt eget race och går lite åt alla möjliga håll samtidigt som hon försöket äta upp halva trädgården.
Har också upptäckt att han har grå ögon, dessutom med en del vitöga vilket ger honom en lite speciell blick. Kanske inte så smickrande, men går inte att reklamera nu :p
 
Mina småttisar har äntligen fått börja sova ute de med! Dvs Harry sov väl på lösdriften en eller två nätter innan han blev sjuk (i normala fall så bor mina föl ute från dag ett), men Arielle har varit inne på nätterna hela tiden - först pga dåligt väder och att jag inte orkade chansa på en till sjuk fölunge; hennes mamma föredrar box dessutom, och sedan höll jag dem inne ett tag efter att Harry kom hem för att han skulle få en gradvis övergang efter att ha stått på box 24/7 på kliniken, och för att det var rätt kallt på nätterna.

Nu har dessutom de två små börjat leka och hänga med varandra, vilket mammorna (särskilt Harrys mamma) verkar tycka är jätteskönt, så de får lite lugn och ro. 😂


@Ajda Sådär såg Harrys ena bakben ut, han blev jättefin efter en vecka på kliniken där de stod på box och promenerades 2-3 ggr dagligen i 10 minuter på betong/asfalt. Men hemma hade jag dem på lösdrift med grushage, det funkade bra det med då han vilade ofta och mycket, gick bara inte lika snabbt framåt.

På tal om ben, och foder, så tycker jag Arielles något korta senor fram blivit värre sista tiden, så jag funderar på att dra ner på stoets kraftfoder. För visst kunde det ställa till det om de fick för mkt så fölen växte snabbt, om de har antydan till senkontraktur? Arielle är en sådan som ska ha mjölk precis hela tiden så jag ökade litegrann på givan för att vara säker på att stoet skulle orka producera tillräckligt, men funderar på om det blev fel... De är fina i hullet nu iaf.

Ja om mamman får för mycket mat kan ungen dra iväg och bli rak och överansträngd. Minska kraften och testa.
 
Lif spolades idag och behöver spolas i morgon igen. Vet tog bort tre stygn då det verkar infekterat och det inte börjat läka något.
Det diskuterades om hon skulle sättas in på pencillin också men de avvaktar det.
Svullnaden över vulvan har minskat så det känns väldigt skönt.
Mår fortfarande relativt okej. Glas är hon inte men hon äter och är inte trött eller slö.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Lång historia kort men vi har ett barn fött nov 2021 som sovit dåligt sen han föddes. Han har utretts för alla möjliga saker men det...
2
Svar
24
· Visningar
1 706
Senast: Lingon
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
198
  • Artikel
Hästnyheter Det lilla hingstfölet i Skåne föddes på nyårsnatten och är antagligen årets första föl. Här berättar hästägaren mer om den oplanerade...
Svar
0
· Visningar
524
Senast: Gunnar
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 897
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp