Status
Stängd för vidare inlägg.
Maggan var så snäll och stod stilla när jag borsta bort smuts i rumpan på henne ❤️ Lilla skruttan, inte lätt och vara liten när mamma brunstar inte. Dock var hon mycket bättre i magen idag ✊ Vi räknar dagar då vi ska boka hingst åt Mamma häst.
Vad spännande! Vad är det för typ av avkomma ni önskar?
 
Vad spännande! Vad är det för typ av avkomma ni önskar?
Hade gärna betäckt om henne med samma hingst igen men han står i Finland i år för avelsverksamhet. Så i år går hon troligtvis till en fransk hingst, tror de kommer passa henne pga av hon själv är/var stark som en oxe på banan och outtröttlig. Och hennes stam sorterar tyvärr bort många av hingstarna som är i ropet pga av att de blir för närbesläktade. Friskt vågat hälften vunnet typ :-) I detta fall spelar vi lite men ibland måste man våga 🤩 Och blir den hälften så fin som Maggan så är jag nöjd 🙌
 
Super slackers are us 🤣🤣🤣🙈 somliga går det helt klart ingen nöd på 🤩
20210610_230334.jpg

Ps vilken dag som helst nu ska jag anlita en proffsfotograf att ta bilder på underverket 😆
 
Min lillbuse är äntligen fin i magen igen efter mamma mu brunst.
Han är lite upp och ner i hur social han är.
Ena dagen är man hel kul och nästa lite läskig 😅

3 veckor idag 😳 hur gick det så fort.
Växer så det knakar och hur kan man vara sååå söt 🥰
Går äntligen ihop med andra stoet med föl, lillfisen åkte på en känga av andra mamman när han beslöt sig för ta sats och kuta rätt i hennes rumpa 🙄
Som tur var gick det bra och sen dess har han haft bättre koll och hållt sig kring mamma och mamma mu håller lite bättre koll på honom också efteråt.
 
Hur resonerar ni kring utevistelse dygnet runt (utan ligghall)?
Nu ska det bli bra väder och jag funderar på om de ska vara ute på nätterna också. Mina funderingar är främst om mamma kommer kunna vila eftersom hon inte ser någon annan häst från deras hage på nätterna. I så fall kommer dom få stå inne några timmar på dagtid iaf. Sen när dom går på bete är jag inte orolig, dels är hagen bättre och då har dom sällskap också.
Min som föddes 3/6 har varit ute dygnet om sen 7/6
 
Hur resonerar ni kring utevistelse dygnet runt (utan ligghall)?
Nu ska det bli bra väder och jag funderar på om de ska vara ute på nätterna också. Mina funderingar är främst om mamma kommer kunna vila eftersom hon inte ser någon annan häst från deras hage på nätterna. I så fall kommer dom få stå inne några timmar på dagtid iaf. Sen när dom går på bete är jag inte orolig, dels är hagen bättre och då har dom sällskap också.
Nu har jag inte föl i år, utan hade förra året. Han föddes ute 23/5 och såg inte insidan på vare sig ligghall eller stall förrän i september! :) Då gick de dock i väldigt bra hage med gott om naturligt skydd (skog/träd) och bra, relativt torra liggplatser. Men för normala, friska föl ser jag utevistelse dygnet runt (med eller utan ligghall) som det normala under deras första sommar!
 
@Roheryn och @service Tack för svar! Vet inte om ni läste det men jag testade att ha dom ute på natten men mamman blev orolig och skenade runt. Oklart varför, men jag tror det kommer bli annorlunda när dom skickas på bete och har sällskap. Hoppas det. Då blir det en hage med mer skydd och bättre förutsättningar också.

Jag funderar lite på när jag ska släppa på bete. Några saker att ha i åtanke är att de kommer flytta till nytt ställe och släppas ihop (stegvis) med sto+föl som dom inte känner. Det fölet är 2 mån äldre än min. Har tänkt att min ska vara minst 1 mån gammal iaf, och förhoppningsvis att mamma häst börjat släppa lite på kontrollbehovet då.
 
@Roheryn och @service Tack för svar! Vet inte om ni läste det men jag testade att ha dom ute på natten men mamman blev orolig och skenade runt. Oklart varför, men jag tror det kommer bli annorlunda när dom skickas på bete och har sällskap. Hoppas det. Då blir det en hage med mer skydd och bättre förutsättningar också.

Jag funderar lite på när jag ska släppa på bete. Några saker att ha i åtanke är att de kommer flytta till nytt ställe och släppas ihop (stegvis) med sto+föl som dom inte känner. Det fölet är 2 mån äldre än min. Har tänkt att min ska vara minst 1 mån gammal iaf, och förhoppningsvis att mamma häst börjat släppa lite på kontrollbehovet då.

Jag kan absolut tänka mig att ett ensamt sto med föl blir orolig om det bara är hon och fölet ute, för hon känner att hon måste hålla koll själv hela tiden och inte har hjälp av andra hästar att vakta? I en flock hjälps de ju åt med "vaktandet" och kan därmed slappna av mer, vilket hon säkert känner att hon kan inne också. Så ja, att släppa på bete med fler hästar kan säkert vara mycket bättre! Har dock lite dålig koll på när det kan vara bäst att släppa ihop dem, men jag hade nog tänkt "ju förr desto bättre".

Jag löste det ju förra året genom att skicka iväg mitt sto till flocken redan när hon var dräktig, så där kände ju stona varandra sedan minst en månad tillbaka när första fölet föddes, och sedan föddes fölen under en period på två månader, ungefär, mellan maj och juli. Det blev lite flytt mellan olika hagar för en del av stona som skulle betäckas igen (fribetäckning för de flesta av dem), men i stort sett behölls den flocken intakt hela sommaren och hösten fram till januari i år då fölen flyttades till unghästflockar för ston respektive hingstar. Superbra sätt för små hästar att växa upp - jag skulle göra likadant igen!
 
Jag kan absolut tänka mig att ett ensamt sto med föl blir orolig om det bara är hon och fölet ute, för hon känner att hon måste hålla koll själv hela tiden och inte har hjälp av andra hästar att vakta? I en flock hjälps de ju åt med "vaktandet" och kan därmed slappna av mer, vilket hon säkert känner att hon kan inne också. Så ja, att släppa på bete med fler hästar kan säkert vara mycket bättre! Har dock lite dålig koll på när det kan vara bäst att släppa ihop dem, men jag hade nog tänkt "ju förr desto bättre".

Jag löste det ju förra året genom att skicka iväg mitt sto till flocken redan när hon var dräktig, så där kände ju stona varandra sedan minst en månad tillbaka när första fölet föddes, och sedan föddes fölen under en period på två månader, ungefär, mellan maj och juli. Det blev lite flytt mellan olika hagar för en del av stona som skulle betäckas igen (fribetäckning för de flesta av dem), men i stort sett behölls den flocken intakt hela sommaren och hösten fram till januari i år då fölen flyttades till unghästflockar för ston respektive hingstar. Superbra sätt för små hästar att växa upp - jag skulle göra likadant igen!
Jag tänker som du, i början gick hennes gamla hagkompis i hagen bredvid och det märktes att hon verkligen uppskattade det. Men sen flyttade den ner på bete och hästen på andra sidan går in på kvällarna. Så det får bli så att dom sover inne tills vidare, inte optimalt och vad jag föredrar men utifrån förutsättningarna det bästa.

Det låter som ett underbart upplägg för sto och föl! Förhoppningsvis går mina kvar i sommarflocken till avvänjning men lite nervös är jag för ihopsläppet. Min stallägare har haft tillfälliga ston med föl som sällskap till hans på sommaren ibland och det har funkat bra så det kanske oftast är oproblematiskt..
 
Jag tänker som du, i början gick hennes gamla hagkompis i hagen bredvid och det märktes att hon verkligen uppskattade det. Men sen flyttade den ner på bete och hästen på andra sidan går in på kvällarna. Så det får bli så att dom sover inne tills vidare, inte optimalt och vad jag föredrar men utifrån förutsättningarna det bästa.

Det låter som ett underbart upplägg för sto och föl! Förhoppningsvis går mina kvar i sommarflocken till avvänjning men lite nervös är jag för ihopsläppet. Min stallägare har haft tillfälliga ston med föl som sällskap till hans på sommaren ibland och det har funkat bra så det kanske oftast är oproblematiskt..
Mina kommer också sova inne hela tiden de är hemma sas. Nu får inte Falki vara ute alls mycket än. Men den dagen han får det kommer de gå in då alla andra hästarna i stallet gör det.
 
Håller med om att utevistelse är väldigt viktigt och att fölen ska vara ute så mycket det bara går. I år är första året som jag haft ett föl inne så mycket, men det har ju sina förklaringar i benställning och flaskmatning. Allan får fortsatt bara vara ute några timmar i stöten för benens skull, han får inte bli för trött i senor och leder, då tippar han bak lite på ballarna och så backar det... Så det är en balansgång varje dag i hur mycket han orkar. Han har varit ute en enda hel dag, den enda dagen han legat ner i hagen. Han ligger aldrig ute! :confused: Men så fort man tar in dom så slocknar han som klubbad... Knäppa föl... I vanliga fall hade jag bara tänkt att "skyll dig själv, du får väl trilla omkull då när du väl somnar", men iom kotorna så törs jag inte. :banghead: Kunde han bara ligga och vila som en normal unge även ute så hade jag definitivt inte haft dem inne så mycket... Nu har vi fått in en rutin på att vara ute ca 6-9, 12-15, 18-20 och sen en kort sväng innan nattning när jag går med stoet i grimma så att hon får beta en stund.
 
Försöker jaga på hovslagare nu. Har kontakt med traktens bästa som säger att Falki behöver skor på alla fyra nu. Han får inte gå ut längre. Oklart om han får gå på stallgången. Annars är det box som gäller.

Hovslagaren håller till på klinik 4 mil härifrån. Försöker bearbeta honom att komma ut men jag förstår att han inte vill. Måste hovslagare ha ett liv utanför jobbet?!
Klart jag kan åka men det har varit så mycket för både sto och föl nu. Idag är första dagen vi inte har veterinären ute (än). Det vore så skönt om allt fick landa någon gång.

Jag känner mig lite arg! Snuvad på den här föltiden. Det var inte såhär det skulle bli…
Överallt läser man att dessa kotor oftast går tillbaka. Men såklart gör det inte det för oss.
 
Försöker jaga på hovslagare nu. Har kontakt med traktens bästa som säger att Falki behöver skor på alla fyra nu. Han får inte gå ut längre. Oklart om han får gå på stallgången. Annars är det box som gäller.

Hovslagaren håller till på klinik 4 mil härifrån. Försöker bearbeta honom att komma ut men jag förstår att han inte vill. Måste hovslagare ha ett liv utanför jobbet?!
Klart jag kan åka men det har varit så mycket för både sto och föl nu. Idag är första dagen vi inte har veterinären ute (än). Det vore så skönt om allt fick landa någon gång.

Jag känner mig lite arg! Snuvad på den här föltiden. Det var inte såhär det skulle bli…
Överallt läser man att dessa kotor oftast går tillbaka. Men såklart gör det inte det för oss.

Men vad? Är det så illa?? Har du försökt få en second opinion...?

Låter absolut inte bra att endast ha honom på box iaf... alltså mtp kotorna. De jag haft med veka kotor har blivit ordinerat MYCKET rörelse... Hade du bilder på benen?
 
Men vad? Är det så illa?? Har du försökt få en second opinion...?

Låter absolut inte bra att endast ha honom på box iaf... alltså mtp kotorna. De jag haft med veka kotor har blivit ordinerat MYCKET rörelse... Hade du bilder på benen?

Att de ska röra sig mycket är gamla rön tydligen, som jag förstått det. Inte bra för senorna med mycket rörelse när de är slappa. Det blir för jobbigt för benen.
Samtliga hovslagare jag varit i kontakt med samt veterinär har sagt box med kort utevistelse. Med tanke på att inte något nämnvärt hänt med hovarna på det, så ska han nu vara inne.
Hur ”illa” det är vet jag inte. Han går inte på kotorna bak liksom, knappt på ballarna. Men på hälen sas. Det som gör det ”illa” är väl att ingen större förbättring sker.
Klinikhovis har svarat och jobbar för en lösning och återkommer till mig i morgon.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Lång historia kort men vi har ett barn fött nov 2021 som sovit dåligt sen han föddes. Han har utretts för alla möjliga saker men det...
2
Svar
24
· Visningar
1 711
Senast: Lingon
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
198
  • Artikel
Hästnyheter Det lilla hingstfölet i Skåne föddes på nyårsnatten och är antagligen årets första föl. Här berättar hästägaren mer om den oplanerade...
Svar
0
· Visningar
524
Senast: Gunnar
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 897
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp