Status
Stängd för vidare inlägg.
@Ajda Har en halvdan bild iallafall. När hon rör sig kan man se båda spenarna ifyllda tydligt i ljumsken om man ser henne från sidan. Man ser att det är en liten skåra och att halvorna är ganska vida.
 

Bifogade filer

  • IMG_20210519_160656.jpg
    IMG_20210519_160656.jpg
    100,7 KB · Visningar: 57
@Ajda Har en halvdan bild iallafall. När hon rör sig kan man se båda spenarna ifyllda tydligt i ljumsken om man ser henne från sidan. Man ser att det är en liten skåra och att halvorna är ganska vida.
Betydligt större än min hästs. Hennes är litet. Men jag kände på det innan han diade idag och hennes påsar var ändå hårda. Lite som mina egna bröst var innan barnet ammat. Men jag tror hon behöver mer mat.
Han kissar ju bra så han borde få i sig… blir inte klok.
 
@Ajda Hennes juver är mer som två stora vattenballonger, inte hårt alls. Som efter att man ammat :D men fölet diar flera gånger i timmen. Jag tycker det syns på fölet att jag fodrar mamman mer än jag någonsin vågat tidigare. Hon är extremt lättfödd, går på bete dagtid, i hage med begränsat gräs nattetid och stödfodras med 4-5 kg hö och ett kilo lucern. Det gör skillnad för oss, hon har tagit igen en del av det hon tappade första veckorna.
 
Men blir de bättre av att hela tiden stå på box? Hur påverkas hans ben av att kroppen musklas tänker jag.
Jag vet inte, men eftersom de som får räknas som experter säger box så får man ju lita på det. Du sa ju att hovslagaren var missnöjd med att du släppt ut i hagen, då ska du väl inte strunta i råden ytterligare?
Mat går ju enkelt att säkerställa på fler sätt än bete.
 
Jag vet inte, men eftersom de som får räknas som experter säger box så får man ju lita på det. Du sa ju att hovslagaren var missnöjd med att du släppt ut i hagen, då ska du väl inte strunta i råden ytterligare?
Mat går ju enkelt att säkerställa på fler sätt än bete.

Grejen är att jag köper allas resonemang.

Alt 1. Box och stallgång. Senorna får ibte bli trötta för då blir de slappa.

Alt 2. Senorna stärks av rörelse.

I boxen sover Falki större delen av dygnet. Han rör sig inte ett skit faktiskt. Jag har skrapat fram hårt underlag men där går han knappt. Han diar, undersöker lite och sen lägger han sig igen.
Jag tror att jag kommer bygga en hage på betwt i morgon 10x10 m som han får gå i ett par timmar morgon och em. Då kan han röra sig lite men inte rejsa runt.
 
Nu har Bansai börjat skolan ”bli ledd i snöre tillsammans med mamma häst”. Det går rätt så bra och underlättar verkligen för mig att jag kan ta dom själv in och ut från hagen. Han har börjat hitta på egna äventyr när han går lös nu.

Om typ en vecka är tanken att dom ska åka på bete, det kommer kännas så konstigt att inte ha dom hemma 😭. Dom kommer alltså släppas ihop med sto och föl som dom inte känner, har ni några erfarenheter av det och något särskilt man bör tänka på? Dom kommer börja med att stå inne tillsammans första natten.
 
Grejen är att jag köper allas resonemang.

Alt 1. Box och stallgång. Senorna får ibte bli trötta för då blir de slappa.

Alt 2. Senorna stärks av rörelse.

I boxen sover Falki större delen av dygnet. Han rör sig inte ett skit faktiskt. Jag har skrapat fram hårt underlag men där går han knappt. Han diar, undersöker lite och sen lägger han sig igen.
Jag tror att jag kommer bygga en hage på betwt i morgon 10x10 m som han får gå i ett par timmar morgon och em. Då kan han röra sig lite men inte rejsa runt.
Ja du ska ju såklart göra det du tror blir bäst. Jag hade inte vågat gå ifrån råden jag fått från de som faktiskt sett fölet, hade iaf velat diskutera olika lösningar med de personerna. Men man kan ju tänka olika 😊
 
Vill ni visa bilder på era stons juver? Jag tror inte Lif har tillräckligt med mjölk. Eller mjölk finns ju i och med att jag kan trycka ut en stråle. Men det är typ aldrig välfyllt. Ser ut som mina bröst gjorde efter att barnen precis ammat.
Men jag tycker Falki är smal. För smal.

Har mailat kraffts foderrådgivning ikväll.
Just nu går tankarna i att helt frångå hovslagarens rekommendationer om boxvilan och släppa dem på bete. Klart inte kotorna blir bättre om han får i sig för lite mat.
Jag kan försöka fota mammahästs juver, det ser inte sprängfyllt ut heller men fölis får tillräckligt ur henne. Är modern frisk och har du någon bild som visar hans hull?
 
De här med att åka transport tyckte Maggan var överskattat 😴 Varför var hennes fråga? Och varför ska jag följa Mamma .. Fick skjuta på henne in bredvid sen stod hon snällt hela vägen. Sen tyckte hon att de var överskattat och bli inputtad av personalen i en spilta brevid mamma 😆 Hårt liv och vara en Maggan idag. Hon sov nog gott efter de stoppa in henne i en box när Mamsen var färdig kollad. Men nu har hon åkt transport iaf 🤣 Gick ju bra bara hon var där inne. Hon protestera väl egentligen inte heller var mer fundersam på varför hon skulle in i en låda med halm. Nu blir de borta minst 1 månad.
 
Jag kan försöka fota mammahästs juver, det ser inte sprängfyllt ut heller men fölis får tillräckligt ur henne. Är modern frisk och har du någon bild som visar hans hull?
Modern är frisk.
Har ingen bild nu. Men han ser ju inte så tunn ut vid första anblicken eftersom han har så mycket päls. Men känner man på honom så är han tunn.

hade dem ute 1,5 timma på fm där stoet fick beta i en hage om 10x10 m. De njöt båda två. Han la sig aldrig ner utan var uppe hela tiden. Sprang inte runt mer än ett par steg utan gick mest och strosade. Känns pigg sådär ändå.
 
Tån står upp ja. Han går på ballarna typ. Tänker att jag tar in dem på stallgången så han får gå på betongen där (de har packad sandbotten i deras box som underlag under spånet). Men ut i hagen borde han väl få gå några gånger också?
Hur går det med kotorna? Har du fått någon förändring?

Jag undrar, eftersom vår lille hingst har veka kotor bak.
Nu är vi ordinerade boxvila de första fyra dagarna, med korta promenader.
Men jag är orolig.
🥺
 
Modern är frisk.
Har ingen bild nu. Men han ser ju inte så tunn ut vid första anblicken eftersom han har så mycket päls. Men känner man på honom så är han tunn.

hade dem ute 1,5 timma på fm där stoet fick beta i en hage om 10x10 m. De njöt båda två. Han la sig aldrig ner utan var uppe hela tiden. Sprang inte runt mer än ett par steg utan gick mest och strosade. Känns pigg sådär ändå.
Har du analys på ditt hö? Visst var det du som var rädd för fång innan han föddes med? Om du vill så kan jag hjälpa dig att räkna på en foderstat (har stort eget intresse i foderstatsberäkning sedan många år tillbaks, samt gått kurs på SLU). Tänker att kraffts foderrådgivare är partiska och gärna säljer sitt foder.
 
Har du analys på ditt hö? Visst var det du som var rädd för fång innan han föddes med? Om du vill så kan jag hjälpa dig att räkna på en foderstat (har stort eget intresse i foderstatsberäkning sedan många år tillbaks, samt gått kurs på SLU). Tänker att kraffts foderrådgivare är partiska och gärna säljer sitt foder.
Jag har analys och har fått råd från krafft nu. Byte från protein plus till muscle up och då tillsätta mineraler.
Höt skulle jag fortsätta med med samma giva.

Så inga jätte skillnader egentligen fodermässigt.
 
Hur går det med kotorna? Har du fått någon förändring?

Jag undrar, eftersom vår lille hingst har veka kotor bak.
Nu är vi ordinerade boxvila de första fyra dagarna, med korta promenader.
Men jag är orolig.
🥺
Ja en liten förändring men inga mirakel har skett tyvärr.
Fram rätar sig riktigt bra när han har skorna på. Men helt bra är dem inte.

Förstår din oro. Jag är helt uppäten av den. Dränerad. Vill bara spola fram tiden.

Hur gammalt är ditt föl?
 
Ja en liten förändring men inga mirakel har skett tyvärr.
Fram rätar sig riktigt bra när han har skorna på. Men helt bra är dem inte.

Förstår din oro. Jag är helt uppäten av den. Dränerad. Vill bara spola fram tiden.

Hur gammalt är ditt föl?
Gud vad jobbigt att det går så sakta framåt och att få så olika råd. Håller tummarna att han blir bättre snart ❤
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Lång historia kort men vi har ett barn fött nov 2021 som sovit dåligt sen han föddes. Han har utretts för alla möjliga saker men det...
2
Svar
24
· Visningar
1 776
Senast: Lingon
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
255
  • Artikel
Hästnyheter Det lilla hingstfölet i Skåne föddes på nyårsnatten och är antagligen årets första föl. Här berättar hästägaren mer om den oplanerade...
Svar
0
· Visningar
542
Senast: Gunnar
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
563
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp