Status
Stängd för vidare inlägg.
Har inte uppdaterat ang mina fölisar på ett tag, men de mår för ögonblicken bra (peppar peppar) båda två. Harry har dock varit dålig i ett par omgånger och behövt antibiotika, verkar vara såkallad aspirationspneumoni - lunginflammationer orsakad av att det kommer föroreningar ner i lungarna via gomspalten - som veterinärarna varnade om. Numera får han diverse inflammationsdämpande örter för att testa om det kan hålla infektionerna i schack - funkar inte det så kan han nog tyvärr inte leva vidare utan en evt. operation....

De senaste dagarna har han dock varit oerhört pigg och glad, och nästan lite väl plågsam tycker Arielle och stona... Har försökt få några bra salubilder på Arielle så jag kan lägga ut henne på annons, men istället har det blivit Harry som showat och fastnat på flest bilder... 😅 Litet utplock här:

228041575_4383378575016063_8371913439922830574_n.jpg


228827195_4383378655016055_4072468518629181597_n.jpg


228657015_4383378778349376_2874572058961820851_n.jpg


227680337_4383378611682726_2716893009359796865_n.jpg
 
Nu har jag bestämt mig och anmält oss till fölbedömning 21 augusti. Det är nervöst, mest för att jag aldrig varit på någon, men när jag läser reglementet och hur det går till så känns det överkomligt 😁 Så länge stoet är kommunicerbart 😁

Hur brukar ni förbereda?

Vad kul! Jag brukar vänja fölen vid att gå i grimma och grimskaft, kanske träna litegrann på att ställa upp dom (särskilt om du inte gjort det förut, mest för din egen del).

Tvätta vita ben och borsta fölis noggrant (jag personligen vill inte tvätta hela iom de lever ute 24/7 och vi har ofta regn och vind även sommartid), knoppar manen och borstar svansen. Samt knoppa och snygga till stoet då. :)
 
Nu har jag bestämt mig och anmält oss till fölbedömning 21 augusti. Det är nervöst, mest för att jag aldrig varit på någon, men när jag läser reglementet och hur det går till så känns det överkomligt 😁 Så länge stoet är kommunicerbart 😁

Hur brukar ni förbereda?

Åh, vart ska ni? Vet att min kille högst troligt ska iväg samma datum nämligen 😀
 
Vad kul! Jag brukar vänja fölen vid att gå i grimma och grimskaft, kanske träna litegrann på att ställa upp dom (särskilt om du inte gjort det förut, mest för din egen del).

Tvätta vita ben och borsta fölis noggrant (jag personligen vill inte tvätta hela iom de lever ute 24/7 och vi har ofta regn och vind även sommartid), knoppar manen och borstar svansen. Samt knoppa och snygga till stoet då. :)
Tack! Han är van att ledas i grimma och grimskaft men tack för tipset med uppställningen! Ska träna på det 😊 kanske borde lasta och åka till ridhus en gång innan och träna 🧐 Han har åkt släp en gång samt varit lös i ridhuset en gång.

Tänkte också att jag inte vill duscha dom av samma anledning som du skriver, men ska försöka få till knoppar!
 
Hur gör ni med hage vid avmaskning av fölet? Byter ni hage några dagar, byter hage helt eller låter dem gå kvar?
 
Har aldrig bytt hage i samband med avmaskning av föl. Men brukar överlag försöka hålla lågt smittryck på deras beten/hagar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Lång historia kort men vi har ett barn fött nov 2021 som sovit dåligt sen han föddes. Han har utretts för alla möjliga saker men det...
2
Svar
24
· Visningar
1 782
Senast: Lingon
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
263
  • Artikel
Hästnyheter Det lilla hingstfölet i Skåne föddes på nyårsnatten och är antagligen årets första föl. Här berättar hästägaren mer om den oplanerade...
Svar
0
· Visningar
542
Senast: Gunnar
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp