Status
Stängd för vidare inlägg.
Kommit på hur Ella smiter ut hagen nu 🥵 Hon rullar ut under staketet trots tre trådar med den lägsta bara 20 cm från backen. Hon skiter i om det är ström på 🫣 Skitunge. Husse kom på henne igår när hon kom ut rullandes under grinden.
Men what?!? 20 cm är ju INTENTING! Knappt min hund kommer under liksom :rofl:
 
Hur ska man tänka med utfodring i vinter till de små? Jolly är fyra månader nu och i gott hull. Diar ju en hel del än men det går nog i även hö och hon vill gärna smaka på mammas kraftfoder. Kommer väl ha i princip fri tillgång på hö är planen, men vill ge henne något proteinfoder också då kvoten är kass… Dock svårt att veta hur mycket jag ska räkna på att hon behöver? Hur tänker ni? Vill inte byta grovfoder då det är vårt eget och redan finns hemma ^^ annars hade det varit första åtgärden.
 
Hur ska man tänka med utfodring i vinter till de små? Jolly är fyra månader nu och i gott hull. Diar ju en hel del än men det går nog i även hö och hon vill gärna smaka på mammas kraftfoder. Kommer väl ha i princip fri tillgång på hö är planen, men vill ge henne något proteinfoder också då kvoten är kass… Dock svårt att veta hur mycket jag ska räkna på att hon behöver? Hur tänker ni? Vill inte byta grovfoder då det är vårt eget och redan finns hemma ^^ annars hade det varit första åtgärden.

Hur pass kass är den? Och ska de gå på lösdrift eller stå på box i vinter? Fortsätta gå med mamman eller vänjas av?

Man kan ju t.ex. ge fri tillgång på lucernhack inne på natten, om det räcker för att få upp kvoten? Evt köpa in småbalar med bättre kvot till mammahäst och föl?
 
Mätte Nopreza idag, 127 cm och hon blir 4a månader 1/10.
Hon har verkligen fått sin mammas temperament, lugn och cool och väljer att gå fram och undersöka istället för att sticka om hon blir lite rädd.
Gått med henne i grimskaft idag, bara gjort det ett par gånger innan. Men det gick jättebra och hon följde så fint, även när vi provade att backa.

Nopreza kommer få gå med mamma i samma box till hon är ca 6 månader, då kommer jag dela på dem på nätterna och så får de gå ihop på dagarna.
De kommer ha i princip fri tillgång på hö/hösilage under nätterna.
Kan inte fodra för mycket i hagen på dagarna eftersom islandshästen har lätt att bli tjock.
Men har stora hagar även på vintern så finns alltid en del att gnaga på.😀
 
Hur pass kass är den? Och ska de gå på lösdrift eller stå på box i vinter? Fortsätta gå med mamman eller vänjas av?

Man kan ju t.ex. ge fri tillgång på lucernhack inne på natten, om det räcker för att få upp kvoten? Evt köpa in småbalar med bättre kvot till mammahäst och föl?

Kommer troligen ha dem på box nattetid så lucernhack inne var en bra idé.
 
Hur ska man tänka med utfodring i vinter till de små? Jolly är fyra månader nu och i gott hull. Diar ju en hel del än men det går nog i även hö och hon vill gärna smaka på mammas kraftfoder. Kommer väl ha i princip fri tillgång på hö är planen, men vill ge henne något proteinfoder också då kvoten är kass… Dock svårt att veta hur mycket jag ska räkna på att hon behöver? Hur tänker ni? Vill inte byta grovfoder då det är vårt eget och redan finns hemma ^^ annars hade det varit första åtgärden.
Jag ger oftast inget specifikt till mina föl då jag har ett väldigt bra hö. Dom äter av sina mammors kraftfoder och det räcker men om jag skulle behöva ge så kan jag rekommendera Krafft foal. Du ser hur mkt hon kommer att behöva, fodra med ögonen.
 
Jag ger oftast inget specifikt till mina föl då jag har ett väldigt bra hö. Dom äter av sina mammors kraftfoder och det räcker men om jag skulle behöva ge så kan jag rekommendera Krafft foal. Du ser hur mkt hon kommer att behöva, fodra med ögonen.

Fast just proteinkvoten kan vara lite lurig att pricka enbart med ögonen, tycker jag... Så skulle nog vilja räkna lite på den för att ha ett någorlunda hum om hur mkt som fattas.

@pajaztar min 4-månaders äter hö med god aptit, och jag gissar(!) att han får i sig kanske 4 kg i dygnet (de har även gräs ute)
 
Fast just proteinkvoten kan vara lite lurig att pricka enbart med ögonen, tycker jag... Så skulle nog vilja räkna lite på den för att ha ett någorlunda hum om hur mkt som fattas.

@pajaztar min 4-månaders äter hö med god aptit, och jag gissar(!) att han får i sig kanske 4 kg i dygnet (de har även gräs ute)
Nja håller inte med. Det syns när dom får för lite och har man inte analys (?) så får man ju fodra med ögonen.
 
Hur ska man tänka med utfodring i vinter till de små? Jolly är fyra månader nu och i gott hull. Diar ju en hel del än men det går nog i även hö och hon vill gärna smaka på mammas kraftfoder. Kommer väl ha i princip fri tillgång på hö är planen, men vill ge henne något proteinfoder också då kvoten är kass… Dock svårt att veta hur mycket jag ska räkna på att hon behöver? Hur tänker ni? Vill inte byta grovfoder då det är vårt eget och redan finns hemma ^^ annars hade det varit första åtgärden.
Jag har hö som är skördat sent, inte analyserat (än), och jag utgår ifrån att jag kan ge fri tillgång utan problem.

Kraftfoder lägger jag till (ger inte mer än en näve när de andra får) om det ser ut att behövas (men då gör jag nog även analys).

Jag är av övertygelsen att höet är det viktigaste och till det kommer såklart saltsten och mineraler.

Skall man vara riktigt noga så skall det givetvis räknas på, och man får knappa in hästens ålder i något program.

Men än så länge har jag fodrat med ögonen. Om hästen har fin hårrem, och är i fint hull, så är jag nöjd.
 
Leia var duktig och var själv i boxen idag med. Fast först fick hon rastas av lite; lös i en hage som jag rider i. Mycket populärt även om hon ännu inte lärt sig att bromsa på rakt spår, utan drattade omkull några gånger. Tur det är mjukt i marken fortfarande.

Medan jag red mamman på ridbanan passade Leia på att rulla sig torr i torven…

DDABE219-FC10-47E0-93F2-30D5249871B8.jpeg


Hon har börjat lägga på sig så smått, äter gräs med massor av näring i och även lite hö i boxen. Jag räknar med att hon ska klara sig med det + att hon kommer få dia så länge mamman går med på det. Sen hoppas jag att hon äter lusernpellets, tidigare ratade hon det men det kan vara pga att jag blötte upp det med krafft milk. Vill helst inte köpa svindyrt hack, men i värsta fall får det bli så. Oklart om det blir nån analys på grovfodret i år, än så länge har vi inte börjat fodra och vi vet inte ens om det blir hö eller hösilage i år (färre hästar än tidigare år).
 
Alltså min lilla fina häst❤️ Hon kan få vara exakt som hon är nu, föralltid💕
Så fin i sin nya grimma i storlek foal 😍 vi har tålmodigt väntat att hon ska växa i den och nu var det dags 😃
På torsdag kommer hovslagaren så får se om det behöver fixas något. Hon verkar slita hovarna jämnt o fint.

1F645422-C00D-4DA8-854A-E9C5066BE2CD.jpeg
 
Mätte min i går för första gången, han är 4,5 månad och 135 cm. Ganska lagom tror jag? Hoppas han ska bli kring 1,65, men det är lååååångt kvar dit....

Nu har han blivit lite snorig och hostig, inte oväntat då åringen har varit det under en längre tid. Så i dag var veterinären och gjorde "Covid test" med pinne upp i nosen på fölis. Ingen feber (peppar, peppar!) så mest sannolikt är det "bara" ett virus han fått.
 
Och vi har fått samma problem som förra året så nu åker en fölkrubba upp. Vår kära mamma mu blir tjockare och tjockare och barnet tunnar ur. Vad mamma mu gör? Ja hon smackar i sig all mat och låter inte Ella få speciellt mkt... Var likadant med storasyster förra året, sluta med att vi fick binda fast mamma mu. Ella ska avmaskas den här veckan med, men inser att vi måste få hejd på mamma mu ätandet ..
Så vi måste beställa en fölkrubba då, Ella behöver tydligen mer mat en vad hon får i sig i dagsläget och Mamman behöver absolut inte mer mat 🫣

När grannarna frågar om mamma mu är dräktig igen....
 
Och vi har fått samma problem som förra året så nu åker en fölkrubba upp. Vår kära mamma mu blir tjockare och tjockare och barnet tunnar ur. Vad mamma mu gör? Ja hon smackar i sig all mat och låter inte Ella få speciellt mkt... Var likadant med storasyster förra året, sluta med att vi fick binda fast mamma mu. Ella ska avmaskas den här veckan med, men inser att vi måste få hejd på mamma mu ätandet ..
Så vi måste beställa en fölkrubba då, Ella behöver tydligen mer mat en vad hon får i sig i dagsläget och Mamman behöver absolut inte mer mat 🫣

När grannarna frågar om mamma mu är dräktig igen....
Creep feeding låter som en passande grej för er. 🙂
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
720
Senast: Ramona
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
158
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
677
Senast: Nikan
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
259

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp