Status
Stängd för vidare inlägg.
Creep feeding låter som en passande grej för er. 🙂
Ja nu får det vara nog .. I för som mamsen inte är dräktig i år så direkt när hon och Ella flyttar isär i årskiftet ska mamma mu få på sig selen igen och arbeta lite. För hon rullar fram snart, mest rädd för att hon ska få fång. Samtidigt vill vi inte strypa den fria tillgången på hö pga av Ella. Hon äter ju mkt saktare en mamma såklart. Nu har vi dock börjat slänga ut mindre högar under hela dagen istället. Men den där mamma mu, hennes största problem i livet är att hon är mathård. Hon kan bli riktigt elak när hon är hungrig och sur.
 
Ja nu får det vara nog .. I för som mamsen inte är dräktig i år så direkt när hon och Ella flyttar isär i årskiftet ska mamma mu få på sig selen igen och arbeta lite. För hon rullar fram snart, mest rädd för att hon ska få fång. Samtidigt vill vi inte strypa den fria tillgången på hö pga av Ella. Hon äter ju mkt saktare en mamma såklart. Nu har vi dock börjat slänga ut mindre högar under hela dagen istället. Men den där mamma mu, hennes största problem i livet är att hon är mathård. Hon kan bli riktigt elak när hon är hungrig och sur.
På din beskrivning låter det som en bra idé. Jag har haft så det varit som en liten stängslad ruta. Är ett perfekt sätt att banta mamman samtidigt som fölet fortfarande har fri tillgång.
 
IMG_20220928_110148.jpg

Lilla fluffet ♥️ Hon skjuter på höjden rejält just nu, sover väldigt mycket igen. Att hon blir lika stor som mamma mu innan hon är klar är jag övertygad om 😂 Syrran var mycket mindre i den här åldern.

Vi har en dröm om att kunna sälja henne till en viss person, vi får se om hen är intresserad.
 
Mätte min i går för första gången, han är 4,5 månad och 135 cm. Ganska lagom tror jag? Hoppas han ska bli kring 1,65, men det är lååååångt kvar dit....

Nu har han blivit lite snorig och hostig, inte oväntat då åringen har varit det under en längre tid. Så i dag var veterinären och gjorde "Covid test" med pinne upp i nosen på fölis. Ingen feber (peppar, peppar!) så mest sannolikt är det "bara" ett virus han fått.
Min numera 6-åring var 135 vid 5 månaders ålder och har landat på nätta 172. 4-åringen var 134 och är numera 167 😀
 
Idag blev det uppfostring av Leia. Hon fick gå bredvid mamma i vagn medan vi gick två varv förbi det leriga stället. Första varvet började hon streta emot strax innan (hon är inte korkad precis) men med pisk på rumpan kunde hon plötsligt gå framåt igen. :devil: Tror jag fick påminna 1-2 ggr första gången vi passerade. Andra gången gick hon lydigt vid mammas sida. Så nu tror jag det problemet är löst, lagom till att gräsvägen öppnas upp igen dvs vi behöver inte passera leran. ;)

Hon fick återigen stå själv i boxen några minuter medan mamman joggade i vagn, men det var inte alls lika skoj denna gång. Tror att hon blir oroligare för att vi lämnar gården, när jag rider mamman på ridbanan hör hon ju oss hela tiden. Nytt försök imorgon!
 
Jag saknar Calle och mamma häst. Nu har de varit iväg i 3 veckor. Undra om jag lever i en utopi o tror att jag kan ha honom borta i flera år?
Hur länge bör de gå med kamrater i samma ålder?

Min väldigt lekfulla valack (hingst till 2 år) hade nog behövt en kompis åtminstone till 4 år. Ångrar att jag sålde hans lekkompis när han kastrerades. Samtidigt vill man ju kunna jobba med dem, så runt 2 1/2 år tror jag är det vanliga att unghingstar kommer hem.
 
Jag saknar Calle och mamma häst. Nu har de varit iväg i 3 veckor. Undra om jag lever i en utopi o tror att jag kan ha honom borta i flera år?
Hur länge bör de gå med kamrater i samma ålder?

Det viktigaste är väl att de har lekkompisar, när de blir lite större så är det inte jätteviktigt att kompisarna är eksakt lika gamla, men de måste vara "kompatibla" att leka fint ihop åtminstonde. Men håller med att det kan behövas tills de är 4-ish.

Just nu så har min lilla inget annat hingstföl att leka med, utan han och mamman går med mina ungston på 1 år och 3 år. Ungstona leker en del med honom, och han hänger en massa med dom, men det är inte optimalt, så jag leter efter en bättre lösning så han får kompisar på sin egen ålder och storlek.
 
Ganska nervöst faktiskt 😅 Ella ska bli inspekterad och bedömd av en människa jag litar fullkomligt på. Herregud bara hoppas Ella visar sina bästa sidor och inte satungen :devil:
Avmaskad blev hon igår, tog mindre en 30 sekunder. Husse höll i henne i grimskaft, mata med små äppelbitar medan jag hämtade maskmedel. Lät henne tugga ur sen swish in med maskmedel och sen in med äpple efteråt. Hon är ju klok som en bok, därför det känns lite sorligt att behöva sälja henne. Men sånt är livet! Och med en skadas stora syster med halv taskigt prognos måste man välja.
 
Nova fick hovarna lite raspade av hovslagaren idag. 🤓 jag har raspat lite lite själv ett par gånger och hovis tyckte hovarna var jättefina, sliter jämnt och det var den snällaste fölunge hon grejat med 😍
Idag tyckte jag hon såg bakhög ut vilket hon inte gjort alls innan, hon har verkligen skjutit iväg o börjat växa på höjden och inte bara bredden 😆
 
Min väldigt lekfulla valack (hingst till 2 år) hade nog behövt en kompis åtminstone till 4 år. Ångrar att jag sålde hans lekkompis när han kastrerades. Samtidigt vill man ju kunna jobba med dem, så runt 2 1/2 år tror jag är det vanliga att unghingstar kommer hem.
Det är ju bara mitt egoistiska tänk som kommer upp. Klart Calle ska ha kompisar. Men om jag hittar en gård att hyra eller köpa kan jag iaf ha honom hemma med kompis 😁
 
Sista återbesöket i tisdags. Hon ska inte gå runt ligghallen/på mindre stenar i ytterligare en månad och fick en sista omgång stötvåg i höger framknä. Hon står ju som en kråka på bilden men knät är knappt synligt vridet för ögat, runt 6 grader mätte vi det till med röntgen. Så vi har fått god effekt. Hon var vansinnigt tjurig att lasta för mig på morgonen, det tog nog en kvart innan hon gav med sig. Stegrade och slog med frambenen... Sen skötte hon sig dock fint så man behöver väl ta de där dusterna med dem emellanåt. Hon älskar sin lilla kompis iaf, även om det är ponnyn som bestämmer. 😅 Jag har inte sett Fia i närheten av mamma sen de fick gå ut med de andra, antagligen är de rätt trötta på varandras sällskap 😄
 

Bifogade filer

  • received_820565258961959.jpeg
    received_820565258961959.jpeg
    598,3 KB · Visningar: 66
Sista återbesöket i tisdags. Hon ska inte gå runt ligghallen/på mindre stenar i ytterligare en månad och fick en sista omgång stötvåg i höger framknä. Hon står ju som en kråka på bilden men knät är knappt synligt vridet för ögat, runt 6 grader mätte vi det till med röntgen. Så vi har fått god effekt. Hon var vansinnigt tjurig att lasta för mig på morgonen, det tog nog en kvart innan hon gav med sig. Stegrade och slog med frambenen... Sen skötte hon sig dock fint så man behöver väl ta de där dusterna med dem emellanåt. Hon älskar sin lilla kompis iaf, även om det är ponnyn som bestämmer. 😅 Jag har inte sett Fia i närheten av mamma sen de fick gå ut med de andra, antagligen är de rätt trötta på varandras sällskap 😄
Du får uppdatera var som hänt, för nu hittat jag inte riktigt tillbaka i minnet.
 
Vi har varit bortresta en vecka och mina flickor har tagit hand om hus och djur! Fixat så Bernado blivit chippad mm! Registratorn trodde han var en tidig maj unge och inte född i juli så han är nog ganska stor nu iallafall!
Fick beröm för sitt trevliga temperament!
Man ser ändå skillnad då han börjar fälla av mer och mer!
Skönt att komma hem och gosa med hästarna även om det vart helt ok med solsemester i Grekland ;)
ACEE4F7C-CE93-422D-A862-8B0763F64E98.jpeg
 
Kom på.. när börjar ni dela på dom ? Hittade någon studie som rekommenderar att dom går ganska länge med mamma vilket jag tror på och gillar men samtidigt är jag rädd att det blir för trångt och som jag tidigare nämnt är ju mammahäst tunn. Lösdriften är iof ett alternativ när den är klar..
Nu är dom installade!
 

Bifogade filer

  • 3FE7B1E5-36D6-4498-AEFF-2426E37A9CBA.jpeg
    3FE7B1E5-36D6-4498-AEFF-2426E37A9CBA.jpeg
    321,7 KB · Visningar: 37
Kom på.. när börjar ni dela på dom ? Hittade någon studie som rekommenderar att dom går ganska länge med mamma vilket jag tror på och gillar men samtidigt är jag rädd att det blir för trångt och som jag tidigare nämnt är ju mammahäst tunn. Lösdriften är iof ett alternativ när den är klar..
Nu är dom installade!
Förra året särade vi på dem till jul/nyår då var storasyster 6 månader. Då fick hon sova i egen box bredvid mamma sen gick det ihop ute tills hon var ca 11 månader då åkte hon för att leka med andra hästar.
Blir något liknande i år. Mamma mu börjare bli sliten när hon inte kunde ligga ned inne ordentligt helt enkelt. Och vi tyckte inte storasyster hellre verkade få den plats hon behövde. Och Ella är dessutom mycket större så vi kommer att behöva sära på dem till årsskiftet iaf på nätterna. Tycker det har fungerat bra att det sover själva och sen träffat mamma på dagarna.
 
Kom på.. när börjar ni dela på dom ? Hittade någon studie som rekommenderar att dom går ganska länge med mamma vilket jag tror på och gillar men samtidigt är jag rädd att det blir för trångt och som jag tidigare nämnt är ju mammahäst tunn. Lösdriften är iof ett alternativ när den är klar..
Nu är dom installade!

Jag kommer inte dela på mina. Däremot håller Leia på att lära sig att mamma är borta korta stunder, just nu 15 min. Eftersom hon diar en gång/h så är det max så länge vi är borta fram till hon är 8 månader, då ökar jag till 2 h.

Rent biologiskt (tänder, matsmältning etc) är det runt 9-10 månader de kan börja klara sig utan mamma.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
647
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
199
Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 337
Senast: Habina
·
Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mån resp 1 år och sen vuxna? Mitt föl är 5 mån och ca 123, hennes mamma är d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 225
Senast: Jaasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vabruari
  • Hiss och diss del 5
  • Påsk pepp

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp