Status
Stängd för vidare inlägg.
@polly p min kommer få dela box med mamma tills hon är ca 6 månader och sedan stå själv på nätterna. De kommer gå ihop dagtid fram till sommaren då jag planerar att skicka Nopreza på sommarbete.
Sen kan man ju ibland få ändra sin planering.😉
Ett sto jag hade blev aggressiv mot sitt föl när de delade box när fölet var 5 månader och gjorde utfall och bet henne. Ttots att boxen var 3,5×5,5 m. De fick var sin box på nätterna och gick ihop på dagarna utan problem. Det stoet visade aldrig några aggressiva tendenser efter det, hon ville bara sova ifred!🙄
 
Kom på.. när börjar ni dela på dom ? Hittade någon studie som rekommenderar att dom går ganska länge med mamma vilket jag tror på och gillar men samtidigt är jag rädd att det blir för trångt och som jag tidigare nämnt är ju mammahäst tunn. Lösdriften är iof ett alternativ när den är klar..
Nu är dom installade!
Förra fölet (2020) föddes i maj och fick gå med mamma till slutet av januari, så 8 månader.

Årets föl är född i slutet av juli, hoppas han får gå med mamma till åtminstone mars (de går inte hemma hos mig, utan i flock hos en god vän som kör avvänjning på hela flocken samtidigt, så det beror ju lite på vad som passar honom, men han har också flera sena föl, så hoppas som sagt på sen avvänjning).

Ja, det finns forskning som visar på att fölen mår bra av att gå med mamma till iaf 8-9 månaders ålder.

Nu har jag inte mina föl installade alls (annat än några dagar i undantagsfall), utan de går på lösdrift, så har inga "platsproblem" i box eller liknande. Ligghall är givetvis dimensionerad för det antal ston med föl som går i lösdriften.

Gällande utfodring och eventuellt tunna mammahästar, så får de fri tillgång till hösilage vintertid och har bra med bete sommartid. Inget kraftfoder. Har enbart sett något äldre sto i flocken falla ur (och då under senvintern), övriga håller hullet bra.
 
Kom på.. när börjar ni dela på dom ? Hittade någon studie som rekommenderar att dom går ganska länge med mamma vilket jag tror på och gillar men samtidigt är jag rädd att det blir för trångt och som jag tidigare nämnt är ju mammahäst tunn. Lösdriften är iof ett alternativ när den är klar..
Nu är dom installade!

Min kommer nog vänjas av när han är 8-9 månader, lite beroende på om han blir kastrerad eller inte. Mammahäst är dräktig på nytt och ska flytta till hon som ska ha nästa års föl (magen är utlånad), vilket blir ungefär när Mimir är 9 månader gammal. Tills dess går de i stort sett på lösdrift, och jag har stora fölboxar som används när de behöver komma in.

Kör fri tillgång på bra hö samt avelsfoder för att hålla mamman i ok hull, hon blev lite för smal på bete så behöver fortfarande gå upp en del. Men jag tar hellre ett smalt sto än ett för tidigt avvänjd föl, alla dagar i veckan.
 
Kom på.. när börjar ni dela på dom ? Hittade någon studie som rekommenderar att dom går ganska länge med mamma vilket jag tror på och gillar men samtidigt är jag rädd att det blir för trångt och som jag tidigare nämnt är ju mammahäst tunn. Lösdriften är iof ett alternativ när den är klar..
Nu är dom installade!
Jag tänkte hämta hem stoet när Calle är 8 månader typ. Jag flyttade de för att Calle skulle få kompisar men också för att boxen skulle bli för liten (tror den är 12 eller 15 kvm) för båda när han blev större (de hade nog klarat att vara där till han var ca 5-6 månader) och eftersom jag står i inackoderingsstall så fanns det inga fler boxar över.
 
Mamma häst har jag planerat att flytta när Nova är 8 månader men beroende på hur det verkar och känns hon kan gå kvar tills 9 månader också. De går på lösdrift.
 
Min lilla är 3 månader i dag! 😍
IMG_20221004_102919_Bokeh.jpg

Växer på som hon ska. På fredag blir det besök hos hovslagaren igen.

Jag gillar henne verkligen! Mycket temperament och elektrisk, men samtidigt glad, nyfiken och samarbetsvillig.
 
IMG_20221004_104829.jpg

Ella har fått byta grimma till en shettis 😅 Fölgrimman kändes inte helt bra när man ledde henne ut och in. Hon är host rätt bortskämd och tycker att eftersom hon fick gå lös en gång i helgen så ska hon gå lös hela tiden 😂 Det hon gör är att stanna skrapa lite med hoven och så glor hon på den som leder och sen går hon igen med en suck.
 
En till som fått byta upp sig till shettisgrimma då fölgrimman blivit för liten.

I går var mammahäst till tandläkaren, så då fick småttisen följa med på utflykt. A+ i uppförande och temperament på honom, så nyfiken, självsäker och lugn! Knatade runt och spanade in omgivningen medan mamma fick tänderna fixade. Inget problem att gå i vattenpölen, tydligen den födda fälttävlanshäst. Och så vacker som han är med. :love::heart

Snapchat-519217796.jpg
 
Idag lämnade vi Nova en liten stund utanför synhåll. Jag o mammahästen red lite på åkern som ligger nedanför lösdriften bakom bostadshusen på gården. Ledde först iväg bara för o se om hon blev stressad, Nova följde med till staketet o stannade. Jag gick runt hörnet och väntade nån minut innan vi gick tillbaka. Då hade Nova gått upp till höt för att äta 😍
Så vi red en halvtimme nere på åkern där jag delvis kan rida så jag ser lösdriften och delvis kan rida bakom husen och försvinna ur synhåll. Gick jättebra 🥰

FE072633-2DF8-47FD-9152-E59855651D3B.jpeg
 
Igår ville Leia komma in när jag tog in ponnyn. Så hon fick gå in helt själv och stå i boxen en stund medan jag fixade soja till mamman. Sen gick vi ut igen. Hon gnäggade en del, men det verkade mest vara till mig. Mamman var helt oberörd, hon hade nog gärna sluppit Leia lite längre…

Idag har hon gjort sig fin då mamman ska tävla dressyr (tur att Leia inte ska vara med).

9CB98C92-7706-4D6F-B1A4-20C66999E575.jpeg
 
Ella som husse döpt om till Svälla just nu har hamnat i någon sorts trotsålder kan man väl beskriva det som. Just nu testar hon alla gränser för att slippa saker som hon anser är tråkiga/onödiga .. Fast hon är lika gullig för det, bara sucka och vänta ut henne för rätt vad det är så kommer hon på att det är skit tråkigt när mamma kliver iväg och vill till hagen. Jag är så himla tacksam för att Ellas mamma är så cool och lugn med allt man gör med hennes fölungar. Hon hetsar sällan upp sig och det präglar hennes barn. Sen att det i mellanåt kommer i utvecklingsfaser det ingår. Och namnet svälla Ella kommer av att hon tigger äpplen varje morgon 😂 Och det får husse skylla sig själv när han matar dem i tid och otid.
 
Min tur fortsätter... De är fortfarande på kollo såklart med andra ston o föl. Det verkar gå bra.
Igår hade hovslagaren varit där och så kom det ett samtal på kvällen:
1. Mamma-häst har haft fång/eller har fång, hennes ena hov är som en skidbacke. Troligtvis har det hänt vid förlossningen. Eller kanske inte fång...men någon separation i hoven. Enligt hovslagaren har hovbenet gjort sår på lamellranden? Så nu är mamma-häst på boxvila med gipsad hov. Dock ohalt hela tiden.
2. Calle är nu på gränsen till ballerina-föl på båda fram. Rekommendation var att åka till klinik för att se om det går att göra nåt åt eller operation måste till.

Jag har själv inte pratat med den hovslagaren. Däremot kontaktade jag min hovslagare och veterinär (smidigt när det är samma person med båda titlar) som jag litar på 100%.
Det är svårt att bedöma såklart på distans, jag tänkte åka dit o kolla själv o ta bilder. Sen ska jag få den hovslagaren att ringa min hovslagare.
Min hovslagare sa att det är osannolikt att stoet skulle ha fått fång under förlossningen och vi har kollat henne hela sommaren utan några indikationer. Däremot sa hon att om man inte håller tån väldigt kort blir hovarna som skidbacke och det blir enorm belastning på tån och från den belastningen kan det bli separation.
Och ang fölis har vi ju haft tvärtom, men eftersom han växt mycket så har vi hållit koll hela tiden på benen. Nu kan det ha blivit så att när han fått gå ut med mer gräs och de fodras med kraftfoder och han har skjutit iväg. Men min hovslagare sa att stryp kraftfoder, låt han stå inne mer (nu blir det mer eftersom stoet är gipsat) men åk inte till klinik direkt, hennes erfarenhet var att de gärna vill operera och det är sista utvägen efter man provat allt annat. Hon frågade om de satt en kil under hoven men inget sånt vad jag vet.

Imorgon ska jag åka till de o kolla. O vet inte vad jag ska göra mer.... Tipset jag fick från min hovis var "Ta hem de så kan vi hålla koll". Men jag har ingen box, inga föl-kompisar. Jag kan nog fixa en box i nåt stall, borde kunna det iaf. Men kompisar...
Vad fan ska jag göra?
 
Min tur fortsätter... De är fortfarande på kollo såklart med andra ston o föl. Det verkar gå bra.
Igår hade hovslagaren varit där och så kom det ett samtal på kvällen:
1. Mamma-häst har haft fång/eller har fång, hennes ena hov är som en skidbacke. Troligtvis har det hänt vid förlossningen. Eller kanske inte fång...men någon separation i hoven. Enligt hovslagaren har hovbenet gjort sår på lamellranden? Så nu är mamma-häst på boxvila med gipsad hov. Dock ohalt hela tiden.
2. Calle är nu på gränsen till ballerina-föl på båda fram. Rekommendation var att åka till klinik för att se om det går att göra nåt åt eller operation måste till.

Jag har själv inte pratat med den hovslagaren. Däremot kontaktade jag min hovslagare och veterinär (smidigt när det är samma person med båda titlar) som jag litar på 100%.
Det är svårt att bedöma såklart på distans, jag tänkte åka dit o kolla själv o ta bilder. Sen ska jag få den hovslagaren att ringa min hovslagare.
Min hovslagare sa att det är osannolikt att stoet skulle ha fått fång under förlossningen och vi har kollat henne hela sommaren utan några indikationer. Däremot sa hon att om man inte håller tån väldigt kort blir hovarna som skidbacke och det blir enorm belastning på tån och från den belastningen kan det bli separation.
Och ang fölis har vi ju haft tvärtom, men eftersom han växt mycket så har vi hållit koll hela tiden på benen. Nu kan det ha blivit så att när han fått gå ut med mer gräs och de fodras med kraftfoder och han har skjutit iväg. Men min hovslagare sa att stryp kraftfoder, låt han stå inne mer (nu blir det mer eftersom stoet är gipsat) men åk inte till klinik direkt, hennes erfarenhet var att de gärna vill operera och det är sista utvägen efter man provat allt annat. Hon frågade om de satt en kil under hoven men inget sånt vad jag vet.

Imorgon ska jag åka till de o kolla. O vet inte vad jag ska göra mer.... Tipset jag fick från min hovis var "Ta hem de så kan vi hålla koll". Men jag har ingen box, inga föl-kompisar. Jag kan nog fixa en box i nåt stall, borde kunna det iaf. Men kompisar...
Vad fan ska jag göra?
Jag hade försökt hitta en box i närheten och tagit hem dom. Det går ju att flytta till annat ställe med kompisar när man fått ordning på problemen hos båda/efter avvänjning. Vet allt för väl hur det är att ha skadad häst på avstånd, och hur man går och oroar sig när man inte kan hålla koll med egna ögon varje dag. Att få ordning på benen är för mig prioriterat över kompisfrågan, utan ben ingen häst :heart
 
Min tur fortsätter... De är fortfarande på kollo såklart med andra ston o föl. Det verkar gå bra.
Igår hade hovslagaren varit där och så kom det ett samtal på kvällen:
1. Mamma-häst har haft fång/eller har fång, hennes ena hov är som en skidbacke. Troligtvis har det hänt vid förlossningen. Eller kanske inte fång...men någon separation i hoven. Enligt hovslagaren har hovbenet gjort sår på lamellranden? Så nu är mamma-häst på boxvila med gipsad hov. Dock ohalt hela tiden.
2. Calle är nu på gränsen till ballerina-föl på båda fram. Rekommendation var att åka till klinik för att se om det går att göra nåt åt eller operation måste till.

Jag har själv inte pratat med den hovslagaren. Däremot kontaktade jag min hovslagare och veterinär (smidigt när det är samma person med båda titlar) som jag litar på 100%.
Det är svårt att bedöma såklart på distans, jag tänkte åka dit o kolla själv o ta bilder. Sen ska jag få den hovslagaren att ringa min hovslagare.
Min hovslagare sa att det är osannolikt att stoet skulle ha fått fång under förlossningen och vi har kollat henne hela sommaren utan några indikationer. Däremot sa hon att om man inte håller tån väldigt kort blir hovarna som skidbacke och det blir enorm belastning på tån och från den belastningen kan det bli separation.
Och ang fölis har vi ju haft tvärtom, men eftersom han växt mycket så har vi hållit koll hela tiden på benen. Nu kan det ha blivit så att när han fått gå ut med mer gräs och de fodras med kraftfoder och han har skjutit iväg. Men min hovslagare sa att stryp kraftfoder, låt han stå inne mer (nu blir det mer eftersom stoet är gipsat) men åk inte till klinik direkt, hennes erfarenhet var att de gärna vill operera och det är sista utvägen efter man provat allt annat. Hon frågade om de satt en kil under hoven men inget sånt vad jag vet.

Imorgon ska jag åka till de o kolla. O vet inte vad jag ska göra mer.... Tipset jag fick från min hovis var "Ta hem de så kan vi hålla koll". Men jag har ingen box, inga föl-kompisar. Jag kan nog fixa en box i nåt stall, borde kunna det iaf. Men kompisar...
Vad fan ska jag göra?

Din hovis/veterinär låter vettig. Ha lite is i magen. Det är en kritisk period just nu mtp att fölen växer mycket, jag håller medvetet nere kraftfodret även om mitt sto är lite väl smal, då fölis lätt tenderar att bli för rak. Hur funkar utfordringen där de går nu, får de individuell giva?

Skulle du kunna köra dom till din vanliga hovis antigen var eller varannan månad för hovtrim? Och/eller få denne att rekommendera någon bra hovis där nere som kan följa upp dom?
 
Min tur fortsätter... De är fortfarande på kollo såklart med andra ston o föl. Det verkar gå bra.
Igår hade hovslagaren varit där och så kom det ett samtal på kvällen:
1. Mamma-häst har haft fång/eller har fång, hennes ena hov är som en skidbacke. Troligtvis har det hänt vid förlossningen. Eller kanske inte fång...men någon separation i hoven. Enligt hovslagaren har hovbenet gjort sår på lamellranden? Så nu är mamma-häst på boxvila med gipsad hov. Dock ohalt hela tiden.
2. Calle är nu på gränsen till ballerina-föl på båda fram. Rekommendation var att åka till klinik för att se om det går att göra nåt åt eller operation måste till.

Jag har själv inte pratat med den hovslagaren. Däremot kontaktade jag min hovslagare och veterinär (smidigt när det är samma person med båda titlar) som jag litar på 100%.
Det är svårt att bedöma såklart på distans, jag tänkte åka dit o kolla själv o ta bilder. Sen ska jag få den hovslagaren att ringa min hovslagare.
Min hovslagare sa att det är osannolikt att stoet skulle ha fått fång under förlossningen och vi har kollat henne hela sommaren utan några indikationer. Däremot sa hon att om man inte håller tån väldigt kort blir hovarna som skidbacke och det blir enorm belastning på tån och från den belastningen kan det bli separation.
Och ang fölis har vi ju haft tvärtom, men eftersom han växt mycket så har vi hållit koll hela tiden på benen. Nu kan det ha blivit så att när han fått gå ut med mer gräs och de fodras med kraftfoder och han har skjutit iväg. Men min hovslagare sa att stryp kraftfoder, låt han stå inne mer (nu blir det mer eftersom stoet är gipsat) men åk inte till klinik direkt, hennes erfarenhet var att de gärna vill operera och det är sista utvägen efter man provat allt annat. Hon frågade om de satt en kil under hoven men inget sånt vad jag vet.

Imorgon ska jag åka till de o kolla. O vet inte vad jag ska göra mer.... Tipset jag fick från min hovis var "Ta hem de så kan vi hålla koll". Men jag har ingen box, inga föl-kompisar. Jag kan nog fixa en box i nåt stall, borde kunna det iaf. Men kompisar...
Vad fan ska jag göra?
Calle kan du skicka på kollo när han flyttar ifrån mamma sen istället. Därför vi inte släppt iväg våra trots att vi inte har kompisar hemma för om det händer något så har man mindre kontroll. Maggan fick kompisar efter separation från mamma fungerat utmärkt och hon går i flock i normala fall ( inte just nu pga av konvalescens, har 1 kompis för tillfället i samma ålder ) och Ella får göra likadant. Åka på 1 årsbete med lika sinnade. Ella som växer som tusan just nu får man verkligen hålla koll på att hon inte får i sig för mycket...
 
Jag hade försökt hitta en box i närheten och tagit hem dom. Det går ju att flytta till annat ställe med kompisar när man fått ordning på problemen hos båda/efter avvänjning. Vet allt för väl hur det är att ha skadad häst på avstånd, och hur man går och oroar sig när man inte kan hålla koll med egna ögon varje dag. Att få ordning på benen är för mig prioriterat över kompisfrågan, utan ben ingen häst :heart
nä och det är ju svårt att veta vad, alla gör ju olika bedömningar. Stoet ska stå på boxvila 5 dagar sen skos med lädersula enligt den hovslagaren. Hon är inte halt så min bedömning utan att ha sett något är att hovbenet kan inte ha gjort sår på lamellranden för då måste hästen vara riktigt halt. O ser han hovbenet med blotta ögat måste ju hästen tas bort får då har den ju trängt igenom sulan.
Fölet får ju kollas på såklart också men jag ska se om jag kan få med mig min hovslagare dit också, henne litar jag på 100%.
 
Calle kan du skicka på kollo när han flyttar ifrån mamma sen istället. Därför vi inte släppt iväg våra trots att vi inte har kompisar hemma för om det händer något så har man mindre kontroll. Maggan fick kompisar efter separation från mamma fungerat utmärkt och hon går i flock i normala fall ( inte just nu pga av konvalescens, har 1 kompis för tillfället i samma ålder ) och Ella får göra likadant. Åka på 1 årsbete med lika sinnade. Ella som växer som tusan just nu får man verkligen hålla koll på att hon inte får i sig för mycket...

Fast det är lite skillnad på hingstar och ston vad gäller behov för kompisar. Hingstföl kan bli hemskt understimulerade och odrägliga om de måste gå själv med mamma, såpass att många behöver sära på dom tidigt för att stona inte orkar med dom...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
733
Senast: Ramona
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
206
Senast: Görel
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
705
Senast: Nikan
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
1
· Visningar
354
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp