Status
Stängd för vidare inlägg.
Sett lite bilder på Bollerups ettåringar på instagram och tänkt att jag verkligen har ett föl fortfarande 😂

Idag fick jag hjälp att hålla i henne för att fota, 7 månader på dagen och mätt till 127cm 😍 halsen har fått lite mer längd iallafall. Ser fram emot att föja hennes utveckling, världens finaste❤️


AB0198B5-2A20-4580-B804-3345B054ADA1.jpeg
 
Sett lite bilder på Bollerups ettåringar på instagram och tänkt att jag verkligen har ett föl fortfarande 😂

Idag fick jag hjälp att hålla i henne för att fota, 7 månader på dagen och mätt till 127cm 😍 halsen har fått lite mer längd iallafall. Ser fram emot att föja hennes utveckling, världens finaste❤️


Visa bifogad fil 110535

Jag är ju en halsnörd, så jag gillar henne skarpt! Leias mamma har världens längsta hals, men tyvärr verkar hon inte nedärva det. :(
 
Fick precis fånga in min buse som av oklar anledning hamnat på fel sida staketet... Översta tråden vid ena grinden var nedriven så hon har väl hoppat ut gissar jag, men strömmen är igång och fungerar så vet inte riktigt varför hon tog sig ut. Var ganska lätt att fånga henne i alla fall. Jag får väl roa mig med att fixa staket på lunchen 😅
 
Ger upp nu. Kan man kastrera en 8 månaders? Vet att jag frågat innan. Får prata med veterinären. Behöver byta ställe.
Man kan kastrera när som helst. En uppfödarbekant fick kastrera sin nyfödda hingst pga. pungbråck för något är sedan, och är både testiklarna inte "nere" så finns det veterinärer som gör liggande operation hemma i stallet (om man nu inte vill åka till klinik). Det är bara vid komplicerade kastreringar man inte kan utföra dessa hemma.
 
Nu har mina älsklingar flyttat hemifrån. :cry: Saknar dom redan! Men de har det superfint där de kommit, med en stor, halmad ligghall, jättefint hö och en stor kuperad hage (som just nu har massa snö). :love: Och inte minst en jämngammal hingstkompis som M kan få leka med.

I dag var min veterinärhovis och fixade lite på deras fötter, hon bor endast 20 min undan, så det är perfekt. Det fattas bara att jag själv flytter lite närare, nu är det 7 timmar med bil/tog att åka dit... Tur att de har kamera i ligghallen så jag får spana lite på dom från avstånd iaf. :heart

20230115_094155.jpg
 
Det är verkligen dags för tandkoll av Leias mamma, men Leia diar fortfarande. :( Sist jag gav lugnande till ett sto som gav di så slutade det med att åringen fick kolik. Vill inte riskera nåt sånt igen. Ska bolla med veterinären när jag får tag på henne, men hur hade ni gjort? Leia lär ju inte sluta dia närmaste månaden iaf.
 
Det är verkligen dags för tandkoll av Leias mamma, men Leia diar fortfarande. :( Sist jag gav lugnande till ett sto som gav di så slutade det med att åringen fick kolik. Vill inte riskera nåt sånt igen. Ska bolla med veterinären när jag får tag på henne, men hur hade ni gjort? Leia lär ju inte sluta dia närmaste månaden iaf.
Jag tog tänderna i samband med att Nova chipmärktes. Inga bekymmer.
Nu är ju min erfarenhet högst begränsad. Men tänderna behövde verkligen kollas så då gjorde vi det.
 
Det är verkligen dags för tandkoll av Leias mamma, men Leia diar fortfarande. :( Sist jag gav lugnande till ett sto som gav di så slutade det med att åringen fick kolik. Vill inte riskera nåt sånt igen. Ska bolla med veterinären när jag får tag på henne, men hur hade ni gjort? Leia lär ju inte sluta dia närmaste månaden iaf.

Har aldrig upplevd kolik på mina fölisar, vet drogar alltid vid tandkoll och det görs på hösten på mina avelsston då jag inte vill droga när de är högdräktiga eller nyförlossta. Så fölis är alltid med.
 
Tack @Ketrawzc och @sorbifolia för input! Kanske blev det helt enkelt för stor dos lugnande i mjölken då fölet var en liten wm. Eller så fick hon kolik av nån helt annan anledning och det var slump att det var dagen efter tandkoll.

Leia kommer dessutom vara närmare 10 månader, då jag tänkte försöka samordna tandkoll med hennes tredje spruta. Får se om det tom blir tandkoll på Leia eller om veterinären tycker att det är för tidigt.
 
Det är verkligen dags för tandkoll av Leias mamma, men Leia diar fortfarande. :( Sist jag gav lugnande till ett sto som gav di så slutade det med att åringen fick kolik. Vill inte riskera nåt sånt igen. Ska bolla med veterinären när jag får tag på henne, men hur hade ni gjort? Leia lär ju inte sluta dia närmaste månaden iaf.
Min Prinsessa var hos tandläkaren i September. Vi hade inga problem med monsterfuxan som då var fyra månader 🙃
 
Det enda bra-iga i all skit är att Calle är så himla trevlig. Idag vaccination, rörde inte ett ögonlock...
Hans hov har tydligen "gått sönder". Boxvila och uppverkad hov. Jag försöker återigen hitta stall närmare mig, nu till o med stall där kan jag låna in en kompis t honom för det verkar nästan lättare än att hitta plats åt honom.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
728
Senast: Ramona
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
194
Senast: Görel
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
697
Senast: Nikan
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
268

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp