Status
Stängd för vidare inlägg.
Det enda bra-iga i all skit är att Calle är så himla trevlig. Idag vaccination, rörde inte ett ögonlock...
Hans hov har tydligen "gått sönder". Boxvila och uppverkad hov. Jag försöker återigen hitta stall närmare mig, nu till o med stall där kan jag låna in en kompis t honom för det verkar nästan lättare än att hitta plats åt honom.
🫂 Så jobbigt du verkar ha det nu. Stall med inlånad kompis kan ju bli kanon och i värsta fall så dör de inte av att sakna lekkamrat, även om det ibland låter så online. Hästsällskap oavsett ålder är bättre än ingenting.
 
Jag har verkligen världens snällaste åring. :heart Leia är tyvärr dålig i magen (återigen, säkert pga dåligt hösilage) och jag har grav ångest över att hon ska bli som sin halvbror och ha ständiga magproblem. :(

Men idag gick det inte att få bort allt bajs med vipes, så hon fick gå själv (!) in i stallet, stå i spolspiltan (där hon aldrig varit) och svampas av hela bakdelen. Hon var helt lugn och njöt av behandlingen.

Sen mätte jag henne till 129 cm men man kan nog säga att rumpan är c-ponny… 9 månader igår.

27A519E1-3575-47EB-84D4-129F06C475F6.jpeg
 
IMG_20230120_120551.jpg
Fislisa kallar jag henne just nu 😂 Hon är lite i slyngelåldern där man måste testa allt minst 1 gång. Ska bli skönt när hon flyttar hemifrån vart de än blir. Men växer så det knakar, äter lite dåligt med hö inne när hon är i sin box men äter desto mer ute så inte så orolig över de.
 
Idag var jag hos Calle. De står på boxvila. Jag ska försöka få ihop något i huvudet i helgen men vi (ägaren till lösdriften och jag) är överrens om att mamman o Calle bör åka hem. Calle har lite problem, o ska ändå stå på box och ingen av oss tror att lösdrift funkar innan sommaren ändå. Eventuellt ska han opereras också, för bockhov men inget beslut för jag måste få min veterinär kolla på det. Men han måste stå inne oavsett pga hovskadan han på nåt sätt lyckas med.

Så försöka få hem de, sen kan jag kanske släppa han på bete i sommar med kompisar.

Han växer mycket, långa ben och knappt nån kropp 😂 o så otroligt trevlig.
 
Jag hade enbart Leia och ponnyn inne idag, det funkade ok även om Leia gnäggade så fort hon såg mig. Men tydligen kan man inte äta när man är själv i boxen. Inte ens sojan åts upp… Så i fortsättningen får mamman och hon stå ihop och äta, så Leia får i sig tillräckligt med protein. Snart, snart slipper jag krångla med tillskottsfodring. Tänker att jag ger i varsin hink och står emellan dem när de äter, det borde funka den korta stund det tar för dem att äta.
 
Bägge åringarna växer som ogräs men Lisa är betydligt vackrare än fröken grå. De får krafft foal och mineraler några gånger per vecka och diar fortfarande en hel del. Jag tycker det är stor skillnad på dessa och tidigare fölungar som avvants och åkt hemifrån. De andra har inte varit magra eller misskötta på något vis, men Fia och Lisa är väldigt mycket finare i kroppen och välväxta. Även stona är finare men åt andra hållet då de inte är lika smällfeta som de annars brukar vara.
20230121_112806.jpg
 
IMG_20230121_113738_520.jpg
Ella glad igen nu när vi pressat om rundbalarna till små buntar. Rätt hö, kom på varför hon äter dåligt inne, fel hö .. De andra som vi pressa nu när mkt finare strån än den som står i stallet. Det är olika gärden och innehåller olika. Så matte och husse pressa om 6 rundbalar till småbunt istället och tog hem 😂 Inser mer och mer hur bortskämda de är hos oss ..
 
Visa bifogad fil 110892Ella glad igen nu när vi pressat om rundbalarna till små buntar. Rätt hö, kom på varför hon äter dåligt inne, fel hö .. De andra som vi pressa nu när mkt finare strån än den som står i stallet. Det är olika gärden och innehåller olika. Så matte och husse pressa om 6 rundbalar till småbunt istället och tog hem 😂 Inser mer och mer hur bortskämda de är hos oss ..
Sådär är Calles mamma. Det får inte vara för fint, för grovt, för torrt, för blött….
 
Nu är ni mina domare. Såhär har jag resonerat med mig själv i helgen.
Bakgrund: Calle har skadat hoven. Oklart när boxvila är över. Han ska också bedömas för ev operation av bockhov. Han är ej avvand, 8 månader. Stoet låter han dia fortfarande så hon har inte ”tröttnat”. Står på lösdrift med andra hingstar, de ska snart vänjas av o flytta till annan lösdrift som är väldigt kuperad. Ägaren tror inte Calle kan gå där just nu ändå. O ha han på boxvila där är slöseri med pengar..
Plan: Ta hem mamman o Calle. Till ett stall där det just då bara finns de två (lite trist kanske). Där finns det stor box men också vanliga boxar. Hagar finns men är mindre och platta. Men kanske det är bra för honom när han får gå ut igen.
Ta ut min veterinär och hovslagare som jag litar på och hon får bedöma både ev bockhov o hovskadan. Hon jobbar med föl (också).
När Calle får gå ut igen får han gå med sin mamma. Kastrering kanske kan ske i vår, vet ej. Förhoppningsvis är allt fixat till tidig sommar och då har jag förhoppningsvis fixat sommarbete med kompisar i hans ålder alt skickar honom på bete där det sen finns en lösdrift?

Rädslor: Han går bara med sin mamma, kan han göra henne dräktig? Inga kompisar men är det boxvila osv så kvittar det?
 
Nu är ni mina domare. Såhär har jag resonerat med mig själv i helgen.
Bakgrund: Calle har skadat hoven. Oklart när boxvila är över. Han ska också bedömas för ev operation av bockhov. Han är ej avvand, 8 månader. Stoet låter han dia fortfarande så hon har inte ”tröttnat”. Står på lösdrift med andra hingstar, de ska snart vänjas av o flytta till annan lösdrift som är väldigt kuperad. Ägaren tror inte Calle kan gå där just nu ändå. O ha han på boxvila där är slöseri med pengar..
Plan: Ta hem mamman o Calle. Till ett stall där det just då bara finns de två (lite trist kanske). Där finns det stor box men också vanliga boxar. Hagar finns men är mindre och platta. Men kanske det är bra för honom när han får gå ut igen.
Ta ut min veterinär och hovslagare som jag litar på och hon får bedöma både ev bockhov o hovskadan. Hon jobbar med föl (också).
När Calle får gå ut igen får han gå med sin mamma. Kastrering kanske kan ske i vår, vet ej. Förhoppningsvis är allt fixat till tidig sommar och då har jag förhoppningsvis fixat sommarbete med kompisar i hans ålder alt skickar honom på bete där det sen finns en lösdrift?

Rädslor: Han går bara med sin mamma, kan han göra henne dräktig? Inga kompisar men är det boxvila osv så kvittar det?
Just det. Avvänjning blir det ju inte mer än att de kan stå ensamma på nätterna. Hur gör man då om han ska opereras?
 
Nu är ni mina domare. Såhär har jag resonerat med mig själv i helgen.
Bakgrund: Calle har skadat hoven. Oklart när boxvila är över. Han ska också bedömas för ev operation av bockhov. Han är ej avvand, 8 månader. Stoet låter han dia fortfarande så hon har inte ”tröttnat”. Står på lösdrift med andra hingstar, de ska snart vänjas av o flytta till annan lösdrift som är väldigt kuperad. Ägaren tror inte Calle kan gå där just nu ändå. O ha han på boxvila där är slöseri med pengar..
Plan: Ta hem mamman o Calle. Till ett stall där det just då bara finns de två (lite trist kanske). Där finns det stor box men också vanliga boxar. Hagar finns men är mindre och platta. Men kanske det är bra för honom när han får gå ut igen.
Ta ut min veterinär och hovslagare som jag litar på och hon får bedöma både ev bockhov o hovskadan. Hon jobbar med föl (också).
När Calle får gå ut igen får han gå med sin mamma. Kastrering kanske kan ske i vår, vet ej. Förhoppningsvis är allt fixat till tidig sommar och då har jag förhoppningsvis fixat sommarbete med kompisar i hans ålder alt skickar honom på bete där det sen finns en lösdrift?

Rädslor: Han går bara med sin mamma, kan han göra henne dräktig? Inga kompisar men är det boxvila osv så kvittar det?

Vid den ålder han är nu ökar risken för varje dag att han betäcker henne. Vi har haft flera hingstar som redan klättrat på stona vid 6 månaders ålder.
 
Vi har haft en lindrig sparkskada som slutade på klinik, det är stallägarens sto (som är skodd och broddad) som är skyldig gissar jag men kan också vara nyblivna tvååringen, honom bestämmer Doris över dock så jag tvivlar. Har dock inte kommit med några krav på ersättning från henne för det känns liksom fel? Det var iallafall ingen fraktur och inga bakterier i leden tack gud. Är rätt utled på 4-årsstoet som jag misstänker är skurken för den är sjukt oberäknelig, känns alltid som det är med livet som insats man är på lösdriften och fixar. Såklart inte hästens fel att hon är som hon är, ingen har lärt henne att man inte kan gå rakt över folk. Har förmodligen plats på en lösdrift 2 km bort från mars, håll tumme för oss! Vill ha henne i samma hage som den där hästen så lite som möjligt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
720
Senast: Ramona
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
158
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
677
Senast: Nikan
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
259

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp