Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har haft en lindrig sparkskada som slutade på klinik, det är stallägarens sto (som är skodd och broddad) som är skyldig gissar jag men kan också vara nyblivna tvååringen, honom bestämmer Doris över dock så jag tvivlar. Har dock inte kommit med några krav på ersättning från henne för det känns liksom fel? Det var iallafall ingen fraktur och inga bakterier i leden tack gud. Är rätt utled på 4-årsstoet som jag misstänker är skurken för den är sjukt oberäknelig, känns alltid som det är med livet som insats man är på lösdriften och fixar. Såklart inte hästens fel att hon är som hon är, ingen har lärt henne att man inte kan gå rakt över folk. Har förmodligen plats på en lösdrift 2 km bort från mars, håll tumme för oss! Vill ha henne i samma hage som den där hästen så lite som möjligt.
Din häst är försäkrad?
Jag har haft allvarliga sårskador och fått avliva hästar pga skador direkt relaterade till broddsparkar men det känns som priset man betalar - risken - för att ge hästarna ett bra liv. Sen är det upp till oss att skapa förutsättningar och bra grupper för att minimera skaderisken.
Skulle aldrig fråga om ersättning om ägaren inte varit direkt oaktsam och går hästarna tillsammans i hagen har jag valt att acceptera risken med skador.
 
Din häst är försäkrad?
Jag har haft allvarliga sårskador och fått avliva hästar pga skador direkt relaterade till broddsparkar men det känns som priset man betalar - risken - för att ge hästarna ett bra liv. Sen är det upp till oss att skapa förutsättningar och bra grupper för att minimera skaderisken.
Skulle aldrig fråga om ersättning om ägaren inte varit direkt oaktsam och går hästarna tillsammans i hagen har jag valt att acceptera risken med skador.
Ja det är hon, som jag skrev skulle det kännas helt fel att be om ersättning.
 
Vi har haft en lindrig sparkskada som slutade på klinik, det är stallägarens sto (som är skodd och broddad) som är skyldig gissar jag men kan också vara nyblivna tvååringen, honom bestämmer Doris över dock så jag tvivlar. Har dock inte kommit med några krav på ersättning från henne för det känns liksom fel? Det var iallafall ingen fraktur och inga bakterier i leden tack gud. Är rätt utled på 4-årsstoet som jag misstänker är skurken för den är sjukt oberäknelig, känns alltid som det är med livet som insats man är på lösdriften och fixar. Såklart inte hästens fel att hon är som hon är, ingen har lärt henne att man inte kan gå rakt över folk. Har förmodligen plats på en lösdrift 2 km bort från mars, håll tumme för oss! Vill ha henne i samma hage som den där hästen så lite som möjligt.

Hoppas du också får en bra omstart på nya stället. Har själv en sån där häst i nuvarande lösdriften som inte är rolig att vara nära och det ska bli så skönt att slippa den oron. Nya lösdriften har tre urgosiga hästar som verkligen känns trevliga. Sen kan en spark tyvärr träffa helt fel ändå, då är man glad att hästen iaf är försäkrad.
 
Hoppas du också får en bra omstart på nya stället. Har själv en sån där häst i nuvarande lösdriften som inte är rolig att vara nära och det ska bli så skönt att slippa den oron. Nya lösdriften har tre urgosiga hästar som verkligen känns trevliga. Sen kan en spark tyvärr träffa helt fel ändå, då är man glad att hästen iaf är försäkrad.
Funderar allvarligt på bubbelplast ibland 😂
Två perforerade leder och en infektion i en senskida. 😩 tre av tre hästar. En fick jag ta bort o de andra typ 4månaders konvalescens, UDS och elände. 💰
Trots bra hagar, mat osv. Men otur och broddar. 😞
 
Funderar allvarligt på bubbelplast ibland 😂
Två perforerade leder och en infektion i en senskida. 😩 tre av tre hästar. En fick jag ta bort o de andra typ 4månaders konvalescens, UDS och elände. 💰
Trots bra hagar, mat osv. Men otur och broddar. 😞
Fy satan vad hemskt! Men det är som du säger, man vill att de ska ha ett bra hästliv med sällskap och allt det, olyckor kan ju dock hända ändå…
 
Hoppas du också får en bra omstart på nya stället. Har själv en sån där häst i nuvarande lösdriften som inte är rolig att vara nära och det ska bli så skönt att slippa den oron. Nya lösdriften har tre urgosiga hästar som verkligen känns trevliga. Sen kan en spark tyvärr träffa helt fel ändå, då är man glad att hästen iaf är försäkrad.
Ja sen får jag också mycket kortare resväg, jag hoppas på att det blir bra! Helt nybyggd ligghall och fina hagar, hon ska gå med en ponny då.
 
God fortsättning på nya året alla ✌️🥰
Här kommer en bild på Marvin,som i torsdags fyllde 8 månader 🎊🙌

Tror det dröjer till i februari innan avvänjning.Ett dilemma som jag har kommit på är att när mammorna flyttar så är det bara Marvin o hans kompis på lösdriften, finns inga fler hästar i närheten som de kan se.

Frågan är vad man gör om man måste ex.åka in med en av dem till klinik?, stänga in den andra i huset?, och om det blir längre klinik-vistelse? Den biten verkar de inte ha reflekterat över 👀.

Han växer iaf. 🥰
 

Bifogade filer

  • 18E34DE1-4C12-4317-A735-298733EBC24F.jpeg
    18E34DE1-4C12-4317-A735-298733EBC24F.jpeg
    379,9 KB · Visningar: 50
Ella fortsätter skjuta på höjden. Långa ben sedan födelsen så gissar att hon blir ungefär lika stor som mamma. Men syrran är mindre men desto bredare istället.
Mamma mu är sur när vi dragit ned kraftfodret sedan de flyttade isär. Anser inte att mamma behöver äta flera kg kraftfoder då hon fortfarande ser dräktig ut även om hon börjat gå ned nu igen. Ella får ju snutta men med restriktioner typ. Hon får tutta på morgonen hur mycket hon vill sen har hon inte lika fri tillgång längre då mamma mu säger ifrån. Kanske inte så konstigt egentligen hon sköter de ganska bra själv så vi lägger oss inte i. Ella ligger ute till försäljning i våra kretsar, inte lagt ut officiell annons på henne ännu då vi väntar svar på dna provet forfarande..
 
Supernova❤️❤️ hade transporten framme igår för åkte till ridhuset med mamman, så passade på att gå in med Nova. Gick rakt in utan tvekan, första gången med mellanväggen i. Åt lite morot och sen backade hon ut så fint 😍

Har tänkt ta in henne o borsta flera gånger senaste veckorna men det har inte blivit av 😅 men idag var det dags! Hon var busig i hagen när jag mockade för de blåste storm, så det var kanske ett illa valt tillfälle men testade. Trots lite myror i brallorna så stod hon så snällt. Bet lite i grimskaften bara.🥰

58F753DE-A0A3-45AE-9921-CDE664C37B86.jpeg
 
Lite uppdatering härifrån: Lily har flyttat och jag har istället fått hem en äldre madame (e: Voltaire) som är dräkig med Chess Cor :love: (Vi bytte häst helt enkelt.) Hon har varit avelssto stora delar av sitt liv så håll tummarna för att allt går vägen, åldern till trots. Och, vi får ju se till att skapa en "Föl 2023-tråd nu också"! ;):D

(Bilden på stoet är ett par år gammal och stulen på nätet; foto av Jenny Galasso)

Visa bifogad fil 111685
Har du fått fotografernas tillstånd att använda bilderna?

/mod.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
647
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
199
Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 337
Senast: Habina
·
Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mån resp 1 år och sen vuxna? Mitt föl är 5 mån och ca 123, hennes mamma är d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 225
Senast: Jaasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp