Kul & hänga på i tråden när det blir en del ”dö-tid” i denna olidliga väntan 🤪

Har ett vbl sto som är beräknad 10april men känslan är att det närmar sig ganska snabbt nu. Började fylla juvren för lite drygt 3 veckor sedan och senaste 1 1/2 veckan har det vuxit på rejält. Trodde nästan det va dax inatt då hon var mer irriterad än vanligt & vevade med svansen rätt bra igår kväll/inatt men inte mer än så - bara fortsätta ha klockan på ringning under nätterna & hålla koll i kameran :)
B3D960EB-25A4-429E-B29D-0B4317051BC6.jpeg
 
Jag kanske skall vara med här på ett hörn :o Vi väntar bara ett föl i år och lite senare än vanligt, den 7:e Juni är BF på 340 dygn, vi räknar alltid på 340 då det har stämt bättre här. Fölet är efter Franzé som stod på Gränsbo och nu är såld till von Bredow Werndl. Stoet är efter Sack x Amiral och fräsch för sin ålder men det blir kanske sista fölet ändå om ingen annan är manad på att betäcka om henne, dottern går in i avel istället i år då hon är tre år fyllda nu. Jag har inte någon dagsfärsk bild men magen hänger betydligt lägre och pälsen är betydligt längre än den var här där hon hade en fölunge på en månad vid sidan. :p 66 dygn till BF och hon är trött(!) på förra årets föl och de jobbiga ungdomarna hon bor med i lösdriften.
IMG_9372-2.jpg


I år fungerar det inte att ha kamerorna som vi haft dem tidigare (homeplug för att få wifi i stallet) eftersom 4G uppkopplingen är för instabil så vi håller på och tittar på om man kan lösa ett mobilt obegränsat bredband och stoppa ett sim-kort i en kamera. Någon här som har ett sådant inför fölvaket? Utan bindningstid då vi bara vill ha det inför fölning.

När det drar sig närmare får hon flytta in på 20 kvm halva dygnet men än så länge går hon ute dygnet runt och nyttjar ligghallen flitigt. Smidigt med smarta ston som tar hand om sig själva :)
 
Vad kul med fler i tråden! Spännande att se vilket föl som blir först att se dagens ljus.
Håller tummarna för friska och välskapta föl till oss alla 🥰
 
Hej! Jag väntar två föl i år. Nordsvensk brukshäst. Ena stoet är beräknat till den 17 april så nu är det extra bevakning som gäller. Hon har dock varit väldig tydlig innan, (Vandrat kraftigt i öppningsstadiet) så förhoppningsvis blir det så denna gången också. Det andra stoet blev osannolikt dräktig på ett halvt språng (Har egen hingst) i Augusti efter en otroligt strulig start med knepiga brunster, infektioner och ovilja. Dessutom åldern emot sig (17 år) och haft en föl för flera år sedan bara. Så det blir en sommarfölunge i mitten på juli. Båda är dräktiga med egen hingst Od 2101.

Håller tummarna för en positiv fölrapport från denna tråden imorgon då @Ståaldrigstill ! :banana::banana:
 
Hon tittade ut på dag 331.

Hur går det med ditt sto? Några fler tecken att nåt är på g?
Här står det stilla. Dygn 340 idag och inga tecken på att något skulle vara på gång. Hon verkar trivas så bra som dräktig så hon kanske inte vill att den lilla krabaten ska titta ut :D
Kollar till henne ett par gånger varje natt (kamera) och än så länge har hon aldrig verkat orolig. Sover däremot som en klubbad säl och snarkar mycket högljutt.
 
Här står det stilla. Dygn 340 idag och inga tecken på att något skulle vara på gång. Hon verkar trivas så bra som dräktig så hon kanske inte vill att den lilla krabaten ska titta ut :D
Kollar till henne ett par gånger varje natt (kamera) och än så länge har hon aldrig verkat orolig. Sover däremot som en klubbad säl och snarkar mycket högljutt.
Varje dag som går är det iaf närmare 😍

Här börjades det veva med svansen dagen innan & alldeles extremt samma dag som hon kom - det gick dock sjukt fort - väntade in kvällsmaten strax efter 19 & att det blev lugnt i stallet så är glad att jag precis hann dit & vara med - har 5-8minuter till stallet *puh*

Idag har vi tränat på att sätta på grimma (tur dom är små) för herregud vilken attityd denfär lilla damen har 🤣
 

Bifogade filer

  • 85E87A9E-43FE-4EF7-B941-90D62671C1DB.jpeg
    85E87A9E-43FE-4EF7-B941-90D62671C1DB.jpeg
    543,9 KB · Visningar: 169
Varje dag som går är det iaf närmare 😍
Ja, så är det! Jag tänker också att jag borde märka det på något sätt eftersom hon är så otroligt lugn och harmonisk nu, och jag känner henne väldigt väl.
Sover med kläder på så att jag är redo att kasta mig ut vid behov, tar väl ca 3 min från det att jag vaknar tills jag är ute i stallet i bästa fall 😂
Ska komma lite snö närmaste dagarna så hon får gärna knipa till helgen åtminstone 🥰
 
Något mer föl som sett dagens ljus ännu? :love:
Här bakas det fortfarande för fullt, två veckor över tiden... Inte särskilt orolig ännu då hon fortsatt mår toppenbra och jag ser rörelser i magen. Juvret började fyllas för snart 3 veckor sedan för att sedan krympa ganska mycket och nu tycker jag att det fylls på igen. Den som väntar på något gott... 😅
 
Här är viss väntan kvar, strax under 3 månader då Tindra är beräknad till slutet av juni. Sista veckan har hon blivit väldigt hingstig, när de andra stona börjat brunsta. Så jag gissar att det blir ett hingstföl, även om jag fortfarande hoppas på ett sto.
20230407_145245.jpg
 
Nu tror jag det börjar hända lite hos oss, dygn 339 :bump:
Har kamera på henne som spelar in rörelse så kan analysera natten i lugn och ro på morgonen.
Natten resulterade i 3 längre sovstunder (mot normala 1-2) med en total tid om nästan 2h! (mot normala ca 40 min) Utöver det la och reste hon sig med en gång vid 4 tillfällen. En hel del sparkande med bakbenen/skrapande med frambenen så något störde henne inatt samtidigt som hon kom till bra vila i perioder också.
Hoppas på att detta är förvärkar eller dyl så att fölis kommer snart :love:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bukekullar 23/24
  • Tälta med hund
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp