Föl/betäcknings avgifter måste sänkas

S

sudden123

För några år sen kunde man välja på en ny billig hingst som var oprövad...man fick en billig avkomma som inte kostar skjortan.
Eller så kunde man välja ngn av de dyrare och beprövade hingstarna som visat framhovarna på dressyr/hoppbanan...

Idag så kostar en 3-åring (!!!) lika mkt som en hingst som tävlat.... jag blev chockad förra året eftersom jag hade tänkt ta en ny oprövad hingst för att se vad det kunde bli av det hela, men jag backade....chockerad.

Med tanke på ekonomins läge så borde avgifterna på "nya"hingstar sänkas just för att fler ska kunna betäcka utan att dra på sig skulder som många gör... vi får mer material att träna,tävla,avla på.... snart blir det mindre och mindre med folk som avlar,just för att det är dyrt med att seminera/betäcka/alla avgifter till föreningar hit och dit/stallhyror/foder.... och det vore så synd.

Nya unga hingstar ska ju vara lockande billiga eftersom de inte presterat nåt,nästa år kan de istället höja ngn tusenlapp..... men då ska det finnas nya förmågor som är billiga att få välja på.
Om jag inte satsar på OS,då behöver jag inte ha en dyr hingst....det räcker med en oprövad eller medelmåtta som ligger runt 5000kr i lev föl avgiften.
Håller ni inte med??
 
Sv: Föl/betäcknings avgifter måste sänkas

Till viss del håller jag med. Jag tycker absolut att yngre, oprövade hingstar ska vara billigare! Men framförallt så tycker jag att prissättningen är väldigt sned. Många riktigt fina hingstar varierar flera tusen i dr/lev föl-avgift, och procentuellt sett så kan det ju röra sig om - tja, 40-50% kanske? Det är stor prisskillnad! Jag kan tycka att prissättningen verkar helt godtycklig.

Hittar också riktigt bra importhingstar, som är betydligt billigare än de svenska, och då undrar man om det inte tom blir billigare totalt sett? Iaf om man inte har otur och måste få 4-5 skick under säsongen.
 
Sv: Föl/betäcknings avgifter måste sänkas

Jo, jag håller med unghingstarna bör vara billigare.
Men jag tycker det finns ganska många bra beprövade hingstar billigt (runt 5-6 tusen) också.
 
Sv: Föl/betäcknings avgifter måste sänkas

kl

Jag har verkligen reta mig på detta ett par år!

När Tornesch godkändes som 3 åring så var priset rimligt för att vara en 3 åring som var "prov"-godkänd och helt grön.
När jag betäckte med honom hade han ju inte ens gjort sitt 3års test och man visste ingenting eller om man stod där med skägget i brevlådan året för på med en fölunge i magen på stoet som inte längre hade en godkänd far.
Jag kommer inte längre ihåg vad han kostade men jag har för mig att det var 5-6000kr totalt vilket var helt rimligt, nu hade jag ju dessutom tur och hingsten vann B.P året därpå men det finns ju flera andra 3åringar som inte kommit tillbaka eller blivit ej godkända vid nästa försök så det är ju världens chansning.

En av förra årets 3 åringar som i mina ögon är mycket intressant och kunde vara kandidat till flera av mina ston går bort då jag kan istället betäcka TVÅ av mina ston med utländska hingstar för samma pengar som jag hade fått betala för den hingsten till ETT sto.

Sen tittar man på hingstar som har varit i avel några år men ännu inte riktigt visat framfötterna där deras avgifter ligger i närheten av deras Elit-premierade fäder. Helt skruvat i mina ögon.
 
Sv: Föl/betäcknings avgifter måste sänkas

Fast det är ju marknaden som avgör. Betalar vi stoägare lika mycket för en ny hingst som en gammal så kommer det att fortsätt kosta skjortan.
Men om de nya dyra hingstarna inte får några ston så blir de tvungna att sänka avgifterna eller få hingsten sänkt p g a för få avkommor.
 
Sv: Föl/betäcknings avgifter måste sänkas

Jag håller med helt - jag satt och gapade när jag såg vad en av de nygodkända förra året skulle kosta. Och mycket riktigt fick den inte särskilt många ston heller.

Jag tycker att några av landets bättre hingstar är billiga, medans andra som jag inte skulle använda om jag fick betalt är svindyra.

Tyvärr blir det ju så att de billiga många gånger får sämre ston, och så blir det sämre avkommor. Har fällt mer än en bra hingst under åren!

Jag håller med om lite rimlighet, 3-åringarna bör vara rejält billigare. Man vill ju få ston så man tidigt kan se vad de lämnar plus att man alltid står med risken att de inte godkänns igen.

Precis som Quickstar säger kan man betäcka med utländsk hingst och seminera om flera brunster innan man kommer upp i samma kostnad som en del av de svenska. De flesta tror att svenskt är billigare än utländskt, men det stämmer ganska sällan!
 
Sv: Föl/betäcknings avgifter måste sänkas

Är det Flyinges du tänker på då? För de andra fick ju rätt många. Men jag tycker inte priset skiljde så mycket på dem? Däremot är de för dyra!

(säger jag som betäckte med en av dem... )
 
Sv: Föl/betäcknings avgifter måste sänkas

Nej, det var en privatägd. Jag såg nu att han visst var 4, men vad jag vet hade han inte gjort något för att motivera det priset. (Han fick ca 10 ston.)
 
Sv: Föl/betäcknings avgifter måste sänkas

Jag håller med, de yngre borde vara bra mycket billigare! Nu tillhör jag den skaran som inte tar jättestor hänsyn till priset i hingstvalet. Efter flera år inom travet så har man lärt sig att det kostar -även om de är mer renhåriga med levandefölavgift på i princip alla hingstar. :bow:

Därmed inte sagt att jag vill betala mer än nödvändigt. Ska man göra en kalkyl över alla kostnader så är det för dyrt vs det du kan få ut vid försäljning framför allt de första åren.

I år siktar jag bara på att betäcka tre ston.( detta med hänsyn till konjunkturläget). Två hingstar helt klara... :laugh: Quidam de Revel och Laptop. Tillhör väl inte de billigaste kanske..... :crazy:



Gira :banana:
 
Sv: Föl/betäcknings avgifter måste sänkas

kl

Håller också med om att ALLA hingstar kostar ungefär samma. Inga större variationer. Det skilljer inte jätte mkt på en nygodkännd och på en elithingst.

Tror att hingstägarna skulle tjäna på ilängden att börja relativt billigt och sedan höja priset vartefter prestationer mm börjar visa sig.

Har också noterat att det är ungefär lika dyrt eller billigare att importera sperma från tex Tyskland, Holland mm, vilket känns helt ologiskt.

Som det ser ut i dag så har inte vi "vanliga" råd att betäcka våra ston varje år eftersom det är svårt att sälja avkommorna om man inte har redan etablerade kontakter. Jag har inte dräktigt iår, vi får se hur det blir till våren....

Kolla in hästpriserna idag:eek:. Man kan få en vettig 2½ åring för 45.000kr. Då är det ju inte konstigt att folk gång på gång annonerar om sina föl och att de för varje gång sjunker i pris.
Har tex följt ett föl som varit tillsalu i flera månader. Nu senast stod det typ; Säljes till vrakpris 45.000kr! Fölet är e. en sänkt hingst och har ett inte allt för roligt möderne.
Fölet är säker värt de pengarna i säljaren ögon men knappast i dagens konjunktur när föl e. Elitföräldrar säljs till samma pris.
Sorgligt men sant. Marknaden styr.

Med tanke på hur det ser ut i ekonomin nu så kanske vi får se billigare hingstar till våren?! Hoppas går ju:D
 
Sv: Föl/betäcknings avgifter måste sänkas

KL
En ganska knepig fråga tycker jag. Håller absolut med om att det är för liten skillnad mellan bra, beprövade hingstar och yngre som ännu inte visat vad de går för. Men samtidigt så har man väl samma kostnader för den yngre hingsten och om det blir "för billigt" att betäcka är risken att vi får en massa föl som kommit till av fel skäl och efter ston som kanske inte borde vara i avel.
Jag skulle däremot gärna se en större och mer rättvis prisskillnad i slutänden, när fölet ska säljas. Ett föl efter en dyr hingst och ett bra sto borde ju också ge bättre betalt. I den bästa av världar...

Men det känns som om hela hästbranschen är i obalans, det är svårt att få betalt för arbete och kvalitet.
 
Sv: Föl/betäcknings avgifter måste sänkas

Jag skulle däremot gärna se en större och mer rättvis prisskillnad i slutänden, när fölet ska säljas. Ett föl efter en dyr hingst och ett bra sto borde ju också ge bättre betalt. I den bästa av världar...

Det ligger mycket i det du säger. Jag upplever inte att köparna alls gör skillnad på bra och medioker stam. Har haft ett par stycken hemma och tittat på flera föl nu under vintern, och ibland baxnar man bara....

Jag har för övrigt en mycket välstammad ettåring som jag har sänkt etappvis sen i höstas. Hon är nu ute till 40' + moms - men det ringer knappt ens några...
 
Sv: Föl/betäcknings avgifter måste sänkas

jag har använt nya unghingstar som varit "billiga" emd bra stamtavla och fin exteriör och bra poäng etc.... och fått bra klass 1 föl.och det gick precis ihop sig så jag tjänade nog 2000 kr på en häst jag fött upp under 4 år!!!

förra året såg jag några intressanta,men jag betalar inte överpriser när jag inte vet om hingsten ifråga kan göra bra ifrån sig på banan när den blir äldre....då sjunker ju avkomman direkt i värde. en stor risktagning för de pengarna tycker jag.

Förhoppningsvis så kanske ngn av hingstägarna ser denna tråden.... och får sig en tankeställare?
Har redan fått svar av en hingstägare som har naturlig betäckning att de sänkt i år pga folks ekonomi och för att vanligt folk ska kunna betäcka sina ston.Det kommer de att tjäna på.

:banana::banana::banana::banana:
 
Sv: Föl/betäcknings avgifter måste sänkas

jag har använt nya unghingstar som varit "billiga" emd bra stamtavla och fin exteriör och bra poäng etc.... och fått bra klass 1 föl.och det gick precis ihop sig så jag tjänade nog 2000 kr på en häst jag fött upp under 4 år!!!

förra året såg jag några intressanta,men jag betalar inte överpriser när jag inte vet om hingsten ifråga kan göra bra ifrån sig på banan när den blir äldre....då sjunker ju avkomman direkt i värde. en stor risktagning för de pengarna tycker jag.

Förhoppningsvis så kanske ngn av hingstägarna ser denna tråden.... och får sig en tankeställare?
Har redan fått svar av en hingstägare som har naturlig betäckning att de sänkt i år pga folks ekonomi och för att vanligt folk ska kunna betäcka sina ston.Det kommer de att tjäna på.

:banana::banana::banana::banana:


Det var ju väldigt förnuftigt gjort! Man får hoppas att de går ut tydligt med det också på hemsida och när de marknadsför honom.

Håller också med om att de unga är påtok för dyra:crazy:
 
Sv: Föl/betäcknings avgifter måste sänkas

Nä, jag inser att jag haft tur som fått sålt alla mina småttingar och dessutom fått det jag hade tänkt mig för det verkar vara många som har svårt att sälja hur fina hästarna än är. Är gemene man så ointresserade av att ha en välstammad häst eller beror det på okunskap? Gör man inte kopplingen mellan välstammad och hög kvalitet (inte för att kvaliten bara sitter i stammen naturligtvis utan hela paketet med uppfödningen)?

Jag tror att vi skulle behöva en omstrukturering i avelsvärlden och lägga mer krut på att visa omvärlden vad vi har. Och då menar jag inte att vi ska ragga köpare utomlands utan att vi ska få tex stat och myndigheter att bli lite stolta över våra fina hästar, skaffa flera sponsorer osv. Få folk med pengar som idag inte är en del av hästvärlden att bli delaktiga och höja statusen. Var finns ASVH?
 
Sv: Föl/betäcknings avgifter måste sänkas

Jag skrev så här i en annan tråd igår, och samma sak gäller hingstarna. Alla hingstar ÄR inte lika bra...

"Generellt sett tycker jag inte att fölpriserna är för låga, utan jag tycker snarare att många är för dyra. Med en mamma som inte gjort nåt som kommer från ett möderne som inte lämnat ett skit, betäckt med en genomsnittshingst så ska den inte vara särskilt dyr. Visst vill man ha betalt för det man lagt ut, men om man nu står med sto +föl uppstallat och måste köpa allt foder så kanske man har en orimlig affärsidé.

Däremot ett föl undan prestationssto e attraktiv hingst som ser bra och lovande ut ska vara dyrt. Det måste bli större skillnader! Nu hårddrar jag ju lite, visst säljs det fortfarande billiga och dyra föl, men på det stora hela tycker jag alla vill ha lika mycket betalt - "för de har så mycket utgifter". Så fungerar inga företag inom andra branscher.

Det är en sak de är bättre på utomlands, de kan skilja på bra och dåliga föl och säljer dem därefter. De flesta uppfödara jobbar dock efter helt andra förutsättningar än den genomsnittliga svenska uppfödaren och kan hålla mycket lägre priser."
 
Sv: Föl/betäcknings avgifter måste sänkas

:bow: Mycket bra skrivet Cyllene!


Det är fascinerade när man tittar på annons sidorna; (alla -08or)

Grå papprat halvblod med ej godkänd far, 30.000kr

Godkänd far som är lite i ropet men ingen poppis hingst, lite meriterad mor med intressant stam 40,000kr

Poppis far, omeriterad mor där moderlinjen ej gjort mkt men ändå hyfsat bra stam, 60,000kr

Nyligen exporterad medioker pappa, omeriterad med mkt välstammad mor 42.000kr

Mycket välstammad meriterad far och mkt meriterat möderne med godkända hingstar och hästar i msv-svår klass 60,000kr

Gråpapprad med medioker men godkänd far, ej godkänd stam på mödernet 45,000kr

Sänkt far, omeriterad mor ur en linje som inte gett mycket 45,000kr

Välstammad importhingst till far, välstammad 4 årig mor med goda 3års test resultat ur meriterat möderne med flera ELIT ston, 45,000kr

Det skiljer ändå ganska lite skillnad i priserna men stor skillnad på kvalitén på dessa hästar, åtminstone ska det var skillnad på hästar enligt "pappret"
 
Sv: Föl/betäcknings avgifter måste sänkas

Sen kan jag tycka att de annonserade priserna egentligen inte säger så mycket. Vem vet vad dessa hästar säljs för? Men priserna ger ju en indikation till köparna - och de skapar troligen mest förvirring, tror jag...

Jag undrar också mycket över om det verkligen är så många föl som säljs för 6-siffriga belopp som det antyds härinne ibland. OM det vore så skulle inte en fölunge i "klassen under" vara helt osäljbar för halva det priset, eller har jag fel?
 

Liknande trådar

Avel Jag ska försöka hålla det här så kort som möjligt. Jag bestlutade mig för att ta föl på mitt sto då hon inte riktigt passade i de...
Svar
14
· Visningar
3 297
Avel Satt på skoj skull och räknade ihop var det kostar att göra ett föl. Från betäckning och fram till det är avvant (räknade på 6 mån)...
Svar
6
· Visningar
1 372
Senast: Jerseyite
·
Avel Då jag nu står i valet och kvalet att betäcka mitt Escudo sto eller ej så lutar det åt att betäcka, men hingsten jag tänkt ut är ej...
2
Svar
25
· Visningar
2 928
Senast: Fredag
·
L
Avel Har ett prestationsto som nyss är inköpt för att producera den ultimata hopphästen .:bump: Den tänkta avkomman ska om inte...
Svar
1
· Visningar
1 197
Senast: Laahra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp